|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Łączenie równoległe identycznych pakietów |
Autor |
Wiadomość |
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 16 Kwi, 2015 Łączenie równoległe identycznych pakietów
|
|
|
Czy można połączyć równolegle dwa identyczne akumulatory litowe?
Jeśli tak, to jak? Oba mają wyjścia (styki) +/- na obudowie i gniazdko ładowania.
Po prostu spiąć je równolegle? Wyjścia razem i gniazda ładowania razem? Mają w środku BMS.
Każdy ma 6Ah/24V, chcę z tego zrobić 12Ah/24V |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 16 Kwi, 2015
|
|
|
Można, nawet, jeśli oba mają BMSy, ale musza być nowe/identyczne.
Na pewno będą mieć trochę mniejszą żywotność niż 1 akumulator.
U mnie w okolicy jeżdżą rowery, które mają zamontowane 2 gniazda na wsuwane baterie płaskie 36V 8Ah i działa to fajnie. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 16 Kwi, 2015
|
|
|
Dlaczego mają mieć mniejszą żywotność? Moim zdaniem będzie ona większa, ponieważ prądy będą mniejsze, a co za tym idzie będą się mniej grzały. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 16 Kwi, 2015
|
|
|
Bo po np 300 cyklach zrobi się rozjazd między 1 i 2 akumulatorem, a to spowoduje, że podczas końcowej fazy rozładowania jeden BMS odetnie, a drugi nie. A to jeszcze bardziej będzie powodować rozjazd. Przynajmniej ja to tak widzę. Niestety nie mam dostępu do rowerów z 2 bateriami, to bym pomierzył. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 16 Kwi, 2015
|
|
|
Jeden się odetnie, ale drugi będzie nadal pracował. To samo przy ładowaniu, jeden skończy ładowanie, a drugi będzie dalej się ładował.
Czemu mają się rozjechać? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 16 Kwi, 2015
|
|
|
To jest tylko niuans, nic znaczącego |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Nie 19 Kwi, 2015
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Jeden się odetnie, ale drugi będzie nadal pracował. To samo przy ładowaniu, jeden skończy ładowanie, a drugi będzie dalej się ładował.
Czemu mają się rozjechać? |
Zelton tutaj masz mój sposób na ładowanie dwóch akumulatorów
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=3147
Po 3-miesięcznej analizie tematu doszedłem do wniosku że nie ma praktycznie żadnych istotnych różnic między żelami a Li-Ion. (jak zechcę wysadzę tak jedne jak i drugie w powietrze). Jedynym istotnym elementem różniącym żele od Li-Ion to graniczne napięcie ogniwa Li-Ion 4.2V.
Jak w praktyce przebiega ładowanie na najtańszej chińskiej ładowarce z Magmy dwóch różnie rozładowanych akumulatorów moją "wizją".
* AkumulatorA kupiony jesienią i ładowany/doładowywany kilkadziesiąt razy, który w chwili podpięcia do ładowarki miał przejechane ~30km w terenie pagórkowatym, tak że pod obciążeniem napięcie było poniżej 36V (po ustabilizowaniu 39.37V).
* AkumulatorB kupiony wiosną, praktycznie nieużywany poza testami oraz krótką testową jazdą, na nowym nabytku dla żony (~8-10km). Napięcie po ustabilizowaniu 39.42V.
Oba akumulatory zostały przez diody podłączone do ładowarki;
bateriaA (700) 39.37V / 1.84A 21.15 diody włączone
bateriaB (500) 39.42V / 1.18A
bateriaA (700) 40.20V / 1.26A 21.30 diody włączone
bateriaB (500) 40.56V / 0.98A
bateriaA (700) 40.38V / 1.00A 21.45 diody włączone
bateriaB (500) 40.72V / 0.85A
bateriaA (700) 40.54V / 0.76A 22.00 diody włączone
bateriaB (500) 40.83V / 0.74A
natężęnie obu baterii zaczyna przełączać się między 0.70A - 0.73A. prądy się wyrównały lecz napięcie różni się o ~0.3V (być może różny potencjał diod?)
bateriaA (700) 40.63V / 0.59A 22.15 diody włączone
bateriaB (500) 40.93V / 0.63A
bateriaA (700) 40.73V / 0.45A 22.30 diody włączone
bateriaB (500) 40.99V / 0.54A
Na ładowarce załączyła się zielona dioda
Ponowienie ładowania po ~8godz, diody zamienione miejscami (zlikwidowanie różnicy napięć)
bateriaA (700) 40.73V 6.00 diody włączone
bateriaB (500) 40.44V Ładowarka na luzie 0. 034A / 230V
bateriaA (700) 40.90V / 0.33A 6.00 diody włączone
bateriaB (500) 40.91V / 0.81A ładowarka 0.4A po 2-3min zielona dioda
bateriaA (700) 41.00V / 0.25A 6.15 diody włączone
bateriaB (500) 41.01V / 0.50A ładowarka 0.275A
diody zostały wyłączone, zapaliła się czerwona dioda na ładowarce (balansowanie ogniw)
bateriaA (700) 41.43V 6.30 diody wyłączone
bateriaB (500) 41.43V ładowarka 0.45A czerwona dioda dioda
bateriaA (700) 41.47V 6.35 diody wyłączone
bateriaB (500) 41.47V ładowarka 0.365A zaświeciła się zielona dioda
bateriaA (700) 41.55V 7.00 diody wyłączone
bateriaB (500) 41.55V ładowarka 0.22A
bateriaA (700) 41.60V 7.30 diody wyłączone
bateriaB (500) 41.60V ładowarka 0.14A
bateriaA (700) 41.65V 8.00 diody wyłączone
bateriaB (500) 41.65V ładowarka 0.10A
bateriaA (700) 41.67V 8.30 diody wyłączone
bateriaB (500) 41.67V ładowarka 0.08A
bateriaA (700) 41.68V 9.00 diody wyłączone
bateriaB (500) 41.68V ładowarka 0.07A
Jak więc widać zachowanie obu akumulatorów jest identyczne do żelowych. Akumulator bardziej rozładowany pobrał zgodnie z oczekiwaniem więcej prądu niż mniej rozładowany. Różnica 0.3V występująca przy ładowaniu jest prawdopodobnie wynikiem róznych potencjałów na diodach (trzeba zapewne dobrać w miarę identyczne diody). Sądzę że w ten sposób bez problemu można "zbalansować" dowolne akumulatory o różnych pojemnościach i różnym stopniu naładowania. Resztę pracy powinny przejąć BMS'y w obu bateriach
Maksymalne napięcie mojej ładowarki wynosi 41.70V przy prądzie ładowania ~0.05A. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 19 Kwi, 2015
|
|
|
Przydługie toto
Jednym słowem nie popełnię jakiegoś błędy zrównoleglając dwa identyczne akumulatory z wbudowanymi BMS, spinając wejścia do ładowania równolegle i wyjścia równolegle? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 19 Kwi, 2015
|
|
|
zeeltom napisał/a: | ..
, spinając wejścia do ładowania równolegle i wyjścia równolegle? |
Jesli aku będą rzeczywiscie b.podobne to pewnie nic się nie stanie Ale jesli b.podobne aku będa różnie rozładowane to już taki pewien bym nie był - myślę tu o zrównoleglanej częsci balansującej. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 19 Kwi, 2015
|
|
|
Ja nie chcę zrównoleglać części balansującej, tylko wejścia do ładowania.
A akumulatory są identyczne. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 19 Kwi, 2015
|
|
|
BMS ma 3 wysokoprądowe styki : +, we-, wy-. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 19 Kwi, 2015
|
|
|
+ w BMS, nie jest chyba wysokoprądowy?
Mam 4 przewody w pakiecie:
1. Plus ładowarki (cienki, leci przez bezpiecznik termiczny podłączony do plusa akumulatora).
2. Minus ładowarki, (cienki), leci do wejścia ładującego BMS
3. Minus (gruby) z BMS do kontrolera
4. Plus (gruby) z plusa akumulatora do kontrolera.
Plus jest wspólny dla wszystkich połączeń. Minus ładowarki wchodzi na wejście ładujące BMS. Minus do kontrolera wychodzi z BMS.
Jakoś nie widzę problemu, by kable lecące do gniazdka ładowania zrównoleglić w obu pakietach, tak samo, jak wyjścia do kontrolera.
Oba BMS będą pracować indywidualnie dla każdego pakietu.
Źle myślę? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 19 Kwi, 2015
|
|
|
Plus jest wspolny. Minus wejscie BMS tez ok ale wyjscia minus obu BMS tez musisz zrownoleglic no bo to jest minus aku. I tu mam pewne wątpliwości. Wiem ze tak ludzie robia, jeżdżą ale mam wewnetrzny opór przed takim łączeniem, szczególnie gdy jednak baterie sie rozjada. Ale moze jestem przewrazliwiony i sa rozne konstrukcje BMS i pewnie roznia sie rowniez odpornością na takie mniej typowe polaczenia. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Nie 19 Kwi, 2015
|
|
|
Zeelton sprawdż najpierw czy napięcie na gnieździe do ładowania jest identyczne z napięciem gniazda do sterownika (u mnie kabelki do ładowania oryginalnie przylutowane są do przewodów od sterownika). Sprawdż dodatkowo czy między oboma "plusami" i oboma "minusami" nie występują różnice napięć. Jeżeli na obu parach plus/minus jest napięci baterii, a napięcie między oboma plusami i oboma minusami jest równe zeru to moim zdaniem nie powinno być problemu aby połączyć baterie przez diody schotzky'ego (mogą być dowolne lecz te mają niskie napięcie nasycenia ~0.3V). Tak podłączone baterie naładuj do pełna (zaświecenia diody). Jeżeli wystąpi różnica napięć (różnica między diodami) zamień wtyczki miejscami i ponów ładowanie aż do ponownego zaświecenia diody naładowania. Tak naładowane baterie powinny w tym momencie mieć jednakowe napięcie które umożliwi ostateczne zbalansowanie obu baterii już bez diod schotzky'ego. Ładujesz ponownie baterie do pełnego zbalansowania co u mnie trwało jeszcze 2.5godz od momentu zaświecenia diody na zielono i spadku prądu do ~50mA. Obie baterie w momencie zakończenia ładowania miały 41.68V (ładowarka ma max 41.7v), po 12godz (ustabilizowaniu baterii) napięcie wynosi 41.60V. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 20 Kwi, 2015
|
|
|
Wyglądają tak:
Mają w licie 24V 6Ah i chcę z tego zrobić 12Ah przy tym samym napięciu.
Jak zwykle, dla porównania wielkości położyłem paczkę fajek |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|