ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Łączenie równoległe identycznych pakietów
Autor Wiadomość
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 16 Kwi, 2015   Łączenie równoległe identycznych pakietów

Czy można połączyć równolegle dwa identyczne akumulatory litowe?
Jeśli tak, to jak? Oba mają wyjścia (styki) +/- na obudowie i gniazdko ładowania.
Po prostu spiąć je równolegle? Wyjścia razem i gniazda ładowania razem? Mają w środku BMS.
Każdy ma 6Ah/24V, chcę z tego zrobić 12Ah/24V
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 16 Kwi, 2015   

Można, nawet, jeśli oba mają BMSy, ale musza być nowe/identyczne.
Na pewno będą mieć trochę mniejszą żywotność niż 1 akumulator.

U mnie w okolicy jeżdżą rowery, które mają zamontowane 2 gniazda na wsuwane baterie płaskie 36V 8Ah i działa to fajnie.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 16 Kwi, 2015   

Dlaczego mają mieć mniejszą żywotność? Moim zdaniem będzie ona większa, ponieważ prądy będą mniejsze, a co za tym idzie będą się mniej grzały.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 16 Kwi, 2015   

Bo po np 300 cyklach zrobi się rozjazd między 1 i 2 akumulatorem, a to spowoduje, że podczas końcowej fazy rozładowania jeden BMS odetnie, a drugi nie. A to jeszcze bardziej będzie powodować rozjazd. Przynajmniej ja to tak widzę. Niestety nie mam dostępu do rowerów z 2 bateriami, to bym pomierzył.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 16 Kwi, 2015   

Jeden się odetnie, ale drugi będzie nadal pracował. To samo przy ładowaniu, jeden skończy ładowanie, a drugi będzie dalej się ładował.
Czemu mają się rozjechać?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 16 Kwi, 2015   

To jest tylko niuans, nic znaczącego
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Nie 19 Kwi, 2015   

zeeltom napisał/a:
Jeden się odetnie, ale drugi będzie nadal pracował. To samo przy ładowaniu, jeden skończy ładowanie, a drugi będzie dalej się ładował.
Czemu mają się rozjechać?

Zelton tutaj masz mój sposób na ładowanie dwóch akumulatorów
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=3147
Po 3-miesięcznej analizie tematu doszedłem do wniosku że nie ma praktycznie żadnych istotnych różnic między żelami a Li-Ion. (jak zechcę wysadzę tak jedne jak i drugie w powietrze). Jedynym istotnym elementem różniącym żele od Li-Ion to graniczne napięcie ogniwa Li-Ion 4.2V.
Jak w praktyce przebiega ładowanie na najtańszej chińskiej ładowarce z Magmy dwóch różnie rozładowanych akumulatorów moją "wizją".
* AkumulatorA kupiony jesienią i ładowany/doładowywany kilkadziesiąt razy, który w chwili podpięcia do ładowarki miał przejechane ~30km w terenie pagórkowatym, tak że pod obciążeniem napięcie było poniżej 36V (po ustabilizowaniu 39.37V).
* AkumulatorB kupiony wiosną, praktycznie nieużywany poza testami oraz krótką testową jazdą, na nowym nabytku dla żony (~8-10km). Napięcie po ustabilizowaniu 39.42V.
Oba akumulatory zostały przez diody podłączone do ładowarki;

bateriaA (700) 39.37V / 1.84A 21.15 diody włączone
bateriaB (500) 39.42V / 1.18A

bateriaA (700) 40.20V / 1.26A 21.30 diody włączone
bateriaB (500) 40.56V / 0.98A

bateriaA (700) 40.38V / 1.00A 21.45 diody włączone
bateriaB (500) 40.72V / 0.85A

bateriaA (700) 40.54V / 0.76A 22.00 diody włączone
bateriaB (500) 40.83V / 0.74A

natężęnie obu baterii zaczyna przełączać się między 0.70A - 0.73A. prądy się wyrównały lecz napięcie różni się o ~0.3V (być może różny potencjał diod?)

bateriaA (700) 40.63V / 0.59A 22.15 diody włączone
bateriaB (500) 40.93V / 0.63A

bateriaA (700) 40.73V / 0.45A 22.30 diody włączone
bateriaB (500) 40.99V / 0.54A

Na ładowarce załączyła się zielona dioda

Ponowienie ładowania po ~8godz, diody zamienione miejscami (zlikwidowanie różnicy napięć)

bateriaA (700) 40.73V 6.00 diody włączone
bateriaB (500) 40.44V Ładowarka na luzie 0. 034A / 230V

bateriaA (700) 40.90V / 0.33A 6.00 diody włączone
bateriaB (500) 40.91V / 0.81A ładowarka 0.4A po 2-3min zielona dioda

bateriaA (700) 41.00V / 0.25A 6.15 diody włączone
bateriaB (500) 41.01V / 0.50A ładowarka 0.275A

diody zostały wyłączone, zapaliła się czerwona dioda na ładowarce (balansowanie ogniw)

bateriaA (700) 41.43V 6.30 diody wyłączone
bateriaB (500) 41.43V ładowarka 0.45A czerwona dioda dioda

bateriaA (700) 41.47V 6.35 diody wyłączone
bateriaB (500) 41.47V ładowarka 0.365A zaświeciła się zielona dioda

bateriaA (700) 41.55V 7.00 diody wyłączone
bateriaB (500) 41.55V ładowarka 0.22A

bateriaA (700) 41.60V 7.30 diody wyłączone
bateriaB (500) 41.60V ładowarka 0.14A

bateriaA (700) 41.65V 8.00 diody wyłączone
bateriaB (500) 41.65V ładowarka 0.10A

bateriaA (700) 41.67V 8.30 diody wyłączone
bateriaB (500) 41.67V ładowarka 0.08A

bateriaA (700) 41.68V 9.00 diody wyłączone
bateriaB (500) 41.68V ładowarka 0.07A

Jak więc widać zachowanie obu akumulatorów jest identyczne do żelowych. Akumulator bardziej rozładowany pobrał zgodnie z oczekiwaniem więcej prądu niż mniej rozładowany. Różnica 0.3V występująca przy ładowaniu jest prawdopodobnie wynikiem róznych potencjałów na diodach (trzeba zapewne dobrać w miarę identyczne diody). Sądzę że w ten sposób bez problemu można "zbalansować" dowolne akumulatory o różnych pojemnościach i różnym stopniu naładowania. Resztę pracy powinny przejąć BMS'y w obu bateriach
Maksymalne napięcie mojej ładowarki wynosi 41.70V przy prądzie ładowania ~0.05A.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 19 Kwi, 2015   

Przydługie toto ;)
Jednym słowem nie popełnię jakiegoś błędy zrównoleglając dwa identyczne akumulatory z wbudowanymi BMS, spinając wejścia do ładowania równolegle i wyjścia równolegle?
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 19 Kwi, 2015   

zeeltom napisał/a:
..
, spinając wejścia do ładowania równolegle i wyjścia równolegle?

Jesli aku będą rzeczywiscie b.podobne to pewnie nic się nie stanie Ale jesli b.podobne aku będa różnie rozładowane to już taki pewien bym nie był - myślę tu o zrównoleglanej częsci balansującej.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 19 Kwi, 2015   

Ja nie chcę zrównoleglać części balansującej, tylko wejścia do ładowania.
A akumulatory są identyczne.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 19 Kwi, 2015   

BMS ma 3 wysokoprądowe styki : +, we-, wy-.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 19 Kwi, 2015   

+ w BMS, nie jest chyba wysokoprądowy?
Mam 4 przewody w pakiecie:
1. Plus ładowarki (cienki, leci przez bezpiecznik termiczny podłączony do plusa akumulatora).
2. Minus ładowarki, (cienki), leci do wejścia ładującego BMS
3. Minus (gruby) z BMS do kontrolera
4. Plus (gruby) z plusa akumulatora do kontrolera.

Plus jest wspólny dla wszystkich połączeń. Minus ładowarki wchodzi na wejście ładujące BMS. Minus do kontrolera wychodzi z BMS.
Jakoś nie widzę problemu, by kable lecące do gniazdka ładowania zrównoleglić w obu pakietach, tak samo, jak wyjścia do kontrolera.
Oba BMS będą pracować indywidualnie dla każdego pakietu.
Źle myślę?
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 19 Kwi, 2015   

Plus jest wspolny. Minus wejscie BMS tez ok ale wyjscia minus obu BMS tez musisz zrownoleglic no bo to jest minus aku. I tu mam pewne wątpliwości. Wiem ze tak ludzie robia, jeżdżą ale mam wewnetrzny opór przed takim łączeniem, szczególnie gdy jednak baterie sie rozjada. Ale moze jestem przewrazliwiony i sa rozne konstrukcje BMS i pewnie roznia sie rowniez odpornością na takie mniej typowe polaczenia.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Nie 19 Kwi, 2015   

Zeelton sprawdż najpierw czy napięcie na gnieździe do ładowania jest identyczne z napięciem gniazda do sterownika (u mnie kabelki do ładowania oryginalnie przylutowane są do przewodów od sterownika). Sprawdż dodatkowo czy między oboma "plusami" i oboma "minusami" nie występują różnice napięć. Jeżeli na obu parach plus/minus jest napięci baterii, a napięcie między oboma plusami i oboma minusami jest równe zeru to moim zdaniem nie powinno być problemu aby połączyć baterie przez diody schotzky'ego (mogą być dowolne lecz te mają niskie napięcie nasycenia ~0.3V). Tak podłączone baterie naładuj do pełna (zaświecenia diody). Jeżeli wystąpi różnica napięć (różnica między diodami) zamień wtyczki miejscami i ponów ładowanie aż do ponownego zaświecenia diody naładowania. Tak naładowane baterie powinny w tym momencie mieć jednakowe napięcie które umożliwi ostateczne zbalansowanie obu baterii już bez diod schotzky'ego. Ładujesz ponownie baterie do pełnego zbalansowania co u mnie trwało jeszcze 2.5godz od momentu zaświecenia diody na zielono i spadku prądu do ~50mA. Obie baterie w momencie zakończenia ładowania miały 41.68V (ładowarka ma max 41.7v), po 12godz (ustabilizowaniu baterii) napięcie wynosi 41.60V.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 20 Kwi, 2015   

Wyglądają tak:



Mają w licie 24V 6Ah i chcę z tego zrobić 12Ah przy tym samym napięciu.
Jak zwykle, dla porównania wielkości położyłem paczkę fajek ;)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group