Zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem LiPo |
Autor |
Wiadomość |
Witek209
młodzik
Wiek: 30 Dołączył: 26 Cze 2015 Posty: 91 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sob 27 Cze, 2015 Zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem LiPo
|
|
|
Witam, macie jakieś sprawdzone pomysły na to aby nie rozładować przez przypadek której z celi w naszym akumulatorze LiPo? Ja osobiście mam 72V czyli 20s i nie wiem jak się zabezpieczyć przed rozładowaniem celi.
Oczywiście bierzemy pod uwagę że posiadamy BMS.
Chodzi o to żeby dostać informację lub żeby odcięło zasilanie jak na którejś celi spadnie napięcie np. do 3.2V, mimo iż pozostałe cele będą mieć po 3.5-3.7V.
Wiele osób może na tym skorzystać
Pozdrawiam, Witek209 |
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
|
|
|
|
Witek209
młodzik
Wiek: 30 Dołączył: 26 Cze 2015 Posty: 91 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sob 27 Cze, 2015
|
|
|
A czy bms wyłapie w krótkim czasie taki skok napięcia? Co jaki czas bms odświeża sobie stan akumulatorów?
Nie ukrywam że wolałbym mieć jakieś dodatkowe zabezpieczenie. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 27 Cze, 2015
|
|
|
Jeden z 'moich' prymitywnych sposobów to wytypowanie najsłabszego segmentu i tam mam wpięty miniaturowy buzer 1 S który ostrzega ze segment w czasie jazdy, np w czasie przyspieszenia zszedl poniżej 3,3 V. Używam również buzerka optyczno-dzwiekowego 6S i mam podciągnietą instalację 6S na kierownicę. Wpinam ten buzerek a z drugiej strony jest wpięty w gniazdo balansera, tych segmentów gdzie są minimalnie słabsze. I w czasie jazdy optycznie i dzwiękowo ma informację która całkowicie wystarcza by nie zarżnąć pakietu. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Witek209
młodzik
Wiek: 30 Dołączył: 26 Cze 2015 Posty: 91 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sob 27 Cze, 2015
|
|
|
Jak rozdzielisz kable od której z celi na 2 ( 1 kabel -> 2 kable) ten na lewo idzie do buzera a na prawo do bms to bms działa prawidłowo? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 27 Cze, 2015
|
|
|
Nie rozdzielamy kabli BMS !!.
Monitor jest wpięty w gniazdo zrównoleglone/pomiarowe. Tą metodą mozna małym buzerem monitorować
rózne obszary 'po trochu' Czyli w np. w jedną stronę monitorujesz cele 1-6, z powrotem 7-12. Wg uznania i potrzeb.
Ale wczesniej przyda się monitoring całości aby mieć info które cele są nieco słabsze tzn szybciej od innych schodzą do V min. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Witek209
młodzik
Wiek: 30 Dołączył: 26 Cze 2015 Posty: 91 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sob 27 Cze, 2015
|
|
|
Czyli tak?
Wariant 1
Cela "A" -> BMS złacze "A" oraz Cela "A" -> buzzer -> BMS złącze "A"
Wariant 2
Cela "A" -> buzzer -> BMS złącze "A" |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 27 Cze, 2015
|
|
|
Nie wiem czy Cię dobrze rozumiem ale BMS winien być wpięty najbliżej kontolowanych ogniw. ROWNOLEGLE prowadzisz kable do odrębnego gniazda pomiarowego, w które wpinasz lub nie, w wybrane segmenty urządzenia pomiarowe. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Pon 29 Cze, 2015
|
|
|
Witek209 napisał/a: | A czy bms wyłapie w krótkim czasie taki skok napięcia? Co jaki czas bms odświeża sobie stan akumulatorów?Nie ukrywam że wolałbym mieć jakieś dodatkowe zabezpieczenie. |
Chyba sobie żartujesz z tym "czasem odświeżania", zapewniam Cię, że nim zdążysz przeczytać słowo "odśwież" to BMS ze sto razy sprawdzi napięcie na każdej celi i zadziała.
Lepszego i "szybszego" zabezpieczenia niż to jakie daje BMS z "balanserem" (bo są i bez balansera ale tylko w najprostszych rozwiązaniach) jeszcze nie wymyślono a reakcja człowieka w porównaniu z elektroniką to jak szybkość ślimaka w porównaniu z bolidem F1. |
|
|
|
|
Witek209
młodzik
Wiek: 30 Dołączył: 26 Cze 2015 Posty: 91 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pon 29 Cze, 2015
|
|
|
Czyli Buzek jest całkowicie niepotrzebny? Przy jakim napięciu na cele byś odcina baterie? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 29 Cze, 2015
|
|
|
A masz BMS w którym JESTES PEWIEN ze jak na 1 celi spadnie napięcie (do jakiej wartosci) a na pozostalych 19 tu będzie np. po 3,5 V, to odetnie ? |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Witek209
młodzik
Wiek: 30 Dołączył: 26 Cze 2015 Posty: 91 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pon 29 Cze, 2015
|
|
|
Bms zwykły jak na nexun dostepny |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Pon 29 Cze, 2015
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | A masz BMS w którym JESTES PEWIEN ze jak na 1 celi spadnie napięcie (do jakiej wartosci) a na pozostalych 19 tu będzie np. po 3,5 V, to odetnie ? |
Przykład granicznego zabezpieczenia BMS'a przy ładowaniu i rozładowaniu!
Over charge protection (single cell): 4.28± 0.025V
Over discharge protection (single cell): 3.0± 0.05V
http://www.made-in-china....le-PCM-BMS.html
i następny;
Over charge protection Over charge detection voltage 4.25±0.025 V
Over charge detection delay time 0.1 S
Over charge release voltage 4.1±0.05 V
over discharge protection over discharge detection voltage 2.8±0.05 V
over discharge detection delay time 0.1 S
over discharge release voltage 2.9±0.1 V
http://www.made-in-china....-of-E-Bike.html
i praktycznie dowolny inny BMS, będzie miał graniczne zabezpieczenie pojedynczej celi na zbliżonym poziomie. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 29 Cze, 2015
|
|
|
Autor napisał że chciałby wiedzieć jak się zabezpieczyć gdy "spadnie napięcie np. do 3.2V, mimo iż pozostałe cele będą mieć po 3.5-3.7V." oraz jak ten przypadek zlokalizować.
Typowe BMS nie mają tak wysokiego progu dolnego = 3.2 V, niektóre nie reagują gdy jest niesprawny np kabel balansera oraz nie pozostawiają informacji o najnizszym/najgorszym segmencie. Dlatego jeśli mamy nierówne, niepewne segmenty to ich pomiar lub przynajmniej kontrolne użycie buzera się przydaje.
Co mi z tego że mam aku 20S i niby jest sprawny, BMS równo je doładowuje ale z powodu wyrażnie słabszego segmentu, rower staje bo BMS odcina zasilanie ogółem a ja nie wiem z jakiego powodu (segmentu).
I dlatego piszę o pomiarach i buzerach, bo trzeba znać przyczynę a nie tylko zadowolić się skutkiem. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Pon 29 Cze, 2015
|
|
|
@WojtekErnest
Wydaje mi się, że ani buzzer ani BMS czy jakiekolwiek podobne urządzenie jest zupełnie nieprzydatne w momencie gdy jesteśmy daleko od domu, na "bezludziu" i gdy zadziała BMS albo buzzer da znak?Co możemy zrobić?....Co innego gdy tak jak Ty masz wymienne moduły i zawsze możesz mieć w kieszeni jeden czy dwa na wymianę ale przy braku takich możliwości buzzer może być przydatny jedynie w domu ale nie w "trasie" bo i tak niewiele da się zrobić. Żadna bateria nie jest wieczna i z tym należy się liczyć, szczególnie gdy samemu "buduje" się baterię należy przewidzieć możliwość wymiany poszczególnych cel a gdy już ktoś baterię "buduje" to nie chce mi się wierzyć by nie miał odpowiednich mierników którymi może diagnozować stan "budowli" |
|
|
|
|
|