ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Jaki silnik jest najbardziej ekonomiczny?
Autor Wiadomość
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Śro 15 Lip, 2015   

Wg. znanych mi praw fizyki to nie moze byc prawda ale praktyka mnie juz nie raz zadziwiła wiec sie nie kłoce
 
 
xlineage
[Usunięty]

Wysłany: Nie 30 Sie, 2015   

małe porownanie 10x6 28' i 9c350f 36V 28'

Do tej pory jezdzilem na przekladniowym nine content 9c350f (od Pykacz'a). Zrobiłem na nim około 3tys km. Bez pedałowania średnio wychodzi 40-60km na 10Ah , te 40km to w ciezszym terenie i w sumie nie udało mi się zuzyc wiecej, 60km po asfalcie z górkami. (12s, 17A sterownik v-max ~40km/h). Kiedyś delikatnie się wspomagajac zrobiłem ~50km na 5ah.

Teraz zacząłem przygode 10x6 bezprzekladniowym.

i porownujac te 2 silniki, na turystyka wybrałbym przekladniowy na przód. A dlaczego?

przekladniowy:
+na przod po piaskach/blocie wciskasz manetke gazu i jedziesz , a rower jedzie gdzie ty chcesz(na bezkladniowym na tył zaraz moze byc gleba)
+na prostej przy maksymalnej predkosci zuzycie wynosilo srednio 7-8A(manetka oczywiscie na full, 10x6 ciagle bral max, ale moze to wynika z maksymalnej predkosci danego silnika na 1V zasilania, 55km/h ciezko utrzymac [13s]), z górki im szybciej rower sie toczył to silnik 9c350f pobierał co raz mniej średnio 2-3A (warunki bezwietrzne), a czasem nic, ale wtedy pedałowałem zeby jechac jeszce szybciej. A czasem miałem wrazenie ze nawet mi baterie ładował, bo zdarzało się robic z 1Ah wiecej niz maja baterie :roll:
+pod górki na asfalcie rower wciaga z 30km/h (13s) na 12s kilka km/h mniej (70kg+rower) = 100kg max, oczywisice nie pedalujac.
+silnik dosc elestatyczny jeździ nawet na 16s, choć jak dla mniei to 14s to max dla niego, bo 16s potrafi zazgrzytać przy ruszaniu. (1kw)
+duza regulacja manetka poziomu Amperów, (na 10x6 ciezko wyczuc było to miejsce, a minimalnie mocniej i zaraz mi max A brało)
-przekladniowy bierze sporo A pod górke 10-13 A srednio zeby jechał i utrzymywał predkosc , bezprzekladniowym 10x6 przy 20km/h potrafił brać ciagle tyle samo okolo 5A (albo ciut wiecej) czy cos,ale nie bylo nagle takiego skoku poboru A pod górke.
+bezprzekladniowy na tak niskim A se nie radzi, pchało mi 15A ciagle w niego i rozpedzał sie w miare tylko do 30km/h pozniej słabo, dopiero na prostej około 40km/h a jak pedałowem to do 55km/h, a ten 9c350f zrywniejszy i okolo zaraz 38-40km/h było. Bezprzekladniowy dopiero jak dałem 1kw na silnik cos tam ruszyło (16s). Obecnie rozgladam sie za mocniejszym sterownikiem. :cool:

to było wszystko testowane na pikaczu i sterowniku 36V 17A

ojciec ma 250W 24V i na 12s silnik jedzie ... uwaga... ~50km/h , wiec predkosc zacna, a zasieg nawet moze i wiekszy, minusem jest mniejszy moment, bo pod górki tak nie wciąga jak 350w.
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1333
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 11 Wrz, 2015   

Zrobiłem pomiary i bardzo zdziwiła mnie jedna rzecz:

Nine continent bierze na 48V li-ion (było koło 52V bateria prawie full) przy obrocie koła w powietrzy 1,73A po osiągnięciu pełnej prędkości.

Mam silnik przekładniowy przewoltowany z 36 na 48V. Pobór mocy wyniósł na wolnych obrotach 7A - oznacza to, że te 7A idzie w ciepło, jeżeli nie idzie w napęd roweru.

CO ciekawe po zakończeniu jazdy continent i tak jest cieplejszy niż przekładniówka.
(oczywiście continent ma 2x wyższą moc podawaną przez sterownik przy tym samym napięciu)

CO do tych silników zauważyłem, że continent jest znacznie oszczędniejszy przy wspomaganiu przy wysokiej prędkości (ok 40km/h) wynika to pewnie dla tego, że z przekładniowego silnika, gdy się go wspomaga więcej idzie w ciepło niż przy continencie.

Fajnie, że xlineage wypowiedział się odnośnie tego sterownika, bo mam taki sam i właśnie zastanawiałem się jak ciągnie na tym continent :) dzięki.

Miałem porównanie jak ciągnie przekładniówka ze stalowymi trybami. Jak władowałem w continenta 27A na 48V to to całkiem dobrze jechało. Przekładniówka była słabsza od tego continenta i niestety się usmażyła, jak się zaryłem w piachu podczas ruszenia spaliłem uzwojenie ;( na te 1300W z continentem można było cuda wyprawiać i był czasami dobrze ciepły (około 60st).
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 12 Wrz, 2015   

W silniku przekładniowym jest między uzwojeniami a obudową dodatkowa obudowa izolująca (element mechanizmu przekładni). W takim małym silniku jest non stop 100-120st mimo, że na zewnątrz jest ledwo ciepły. Napawałem silniki 250W (ze sterownikiem 250W), w których od temperatury się odlutowywały przewody od halli...
W DD jest uzwojenie-obudowa i ciepło ma ułatwioną (choć i tak bardzo kiepską) drogę na zewnątrz i silnik jest szybciej nagrzany, co wbrew pozorom, jest czymś pożądanym.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 12 Wrz, 2015   

Jaki silnik jest najbardziej ekonomiczny?
Ten, który nie jest podłączony do prądu :D
 
 
xlineage
[Usunięty]

Wysłany: Sob 12 Wrz, 2015   

glebor napisał/a:
Zrobiłem pomiary i bardzo zdziwiła mnie jedna rzecz:


Mam silnik przekładniowy przewoltowany z 36 na 48V. Pobór mocy wyniósł na wolnych obrotach 7A - oznacza to, że te 7A idzie w ciepło, jeżeli nie idzie w napęd roweru.

Miałem porównanie jak ciągnie przekładniówka ze stalowymi trybami. Jak władowałem w continenta 27A na 48V to to całkiem dobrze jechało. Przekładniówka była słabsza od tego continenta i niestety się usmażyła, jak się zaryłem w piachu podczas ruszenia spaliłem uzwojenie ;( na te 1300W z continentem można było cuda wyprawiać i był czasami dobrze ciepły (około 60st).


To dziwne, umie przekladniowy pobiera 1A na pikaczu caly czas niezaleznie od predkosci (koło w górze) dopiero jak lekko wcisne hamulec skacze na 2-4A.

-co do władowania więcej A w przekładniowy , to przerobiłem ten mały sterownik na 25A, no i silnik szybko sie zgrzał przy ruszaniu pod górki (1300W w silnik, pakiet 12-13s).

-acha i jeszce jadąc na 10x6 ponad 50km/h+ i energiczne jeszcze pedałując, ten przedni silnik dostał luzów na łożyskach w obudowie, w sensie, że koło przednie lata nie co na boki lewa/prawa strona. (akurat mam 2 silniki na raz założone.) , ale to ze względu, że pedałując w ten sposób rower bardzo mocno sie bujał na wszystkie strony.

PS. na asfalcie odchylając się lekko do tyłu ten mały silniczek na 25A potrafił "zaboksowac" :twisted:
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1333
Skąd: Łódź
Wysłany: Śro 18 Lis, 2015   

Wziąłem do pomiarów silnik 8fun na sterowniku 16A 36V
Pobierał mi tylko 0,9A przy jałowej pracy. Dziwne. Mam tez olejaka przekładniowego pobiera 3A. Ojciec ma w hase silnik przekładniowy i ciągnie 7A na jaowych obrotach. Co mnie jeszcze bardziej zadziwia. Silnik olejowy przy 24V i przy 48V ciągnie od 2,8-3,1A, czyli dość dużo. Seryjnie jest przystosowany na 24V, ale widzę, że różnica jest nie duża czy ciągnę go na 24 czy 48V. ma różną prędkość obrotową i podobny pobór mocy. W związku z tym przewoltowanie z 24V na 48 czy 60V nie jest takie straszne, jeżeli będziemy pamiętać o sterowniku z mniejszym amperażem dla wyższego napięcia, aby utrzymać moc max 500W.

Pomiary robiłem oczywiście na wejściu pomiędzy BMS-sterownik. Być może dla różnych rezystancji silnika są różne straty zarówno na silniku jak i na mosfetach sterownika. Tak czy inaczej na start nine continent potrzebuje najwięcej mocy. Jednak przy pedałowaniu i ekonomicznej jeździ, kiedy mocno nim nie przyspieszamy miał zdecydowanie najdłuższy zasięg ze wszystkich moich silników i przekładniowy olejak niestety nie dał rady. Przy tej samej prędkości (60km/h) i tym samym sterowniku zaczął się grzać dość mocno. Gdybym miał jechać po równym terenie to continent 9x7 idealnie daje radę na 26". przy terenowej jeździe zastosowałbym albo 7x9 albo przekładniówkę z dużym momentem i stalową przekładnią.
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 67
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Sob 21 Lis, 2015   

Dawno mnie nie bylo na forum ale dzis otrzymalem ostrzezenie,ze mnie zeeltom usunie,wiec choc ostatnio jezdze coraz mniej na rowerze,to jeszcze nie zapomnialem wielu rzeczy z rowerów elektrycznych,Glebor jesli cie interesuje przekladniowka to ja na niej zrobilem chyba ze 6k km w ciagu ostatnich 6 lat i powiem Ci tak,ze nadal jestem z niej zadowolony.Ale u mnie nie jest priorytetem predkosc tylko rekraacja,chociaz jak przycisnę pedaly to i prawie 50 km/h tez poleci,ale z pedalowaniem sr. ponad 30 km/h to mozna jechac caly czas.Bateria przez ten czas trochę przysiadla ale nadal jeszcze ma ponad 70% pojemnosci,czyli w 10Ah,wchodzi mi 7,2Ah,prekladniowka 350W 36V.Powiem tak jesli chodzi o sprawnosc to jest dosc ekonomicznyi nigdy mi sie nie zdarzylo zeby sie przegrzal ale tez go nie przewoltowywalem ,a o 100 czy 120 stopniach wewnatrz to wogóle nie ma mowy,za to jak pedalujesz bez "gazu"to nie stwarza ci oporu . Dodam jeszcze ze tez jestem z miasta" wlokniarzy", a mieszkam na Radogoszczu.
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1333
Skąd: Łódź
Wysłany: Sob 21 Lis, 2015   

To fajnie, na wiosnę będzie z kim pojeździć :grin:
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1333
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 27 Lis, 2015   

A jeszcze tak się zastanawiam, bo mam na stanie oba silniki:
przekładniowy olejak który wytrzymuje spokojnie kilowat ze stalową przekładnią i nine continent 9x7 1km/v

Jeżdżę za krótko, żeby coś więcej powiedzieć, Na ebajkach zrobiłem dopiero ok. 10 tys km i nie wiem, jak się na dłuższą metę zachowują li-iony.

Mam baterię 32Ah na 48V li-ion ~1,5KWh i właśnie te 2 silniki. Zastanawiam się, czy continent na dłuższą metę nie jest zbyt wymagający dla tych li-ionów, bo one nie są nowe. Pojemność mają w miarę - 4/5 katalogowej, natomiast RW ogniw przy większych prądach szybko rośnie i efektywność spada ...
Sterownik jaki chciałbym dać to 27A czyli około 1.0C dla tej baterii i tutaj pytanie, czy continent nie zakatuje tych baterii? Przekładniówka ładnie ciągnie już na 16A.

Sprawdzałem na tym sterowniku 27A przekładniowy leci 65 i parzy po skończonej jeździe, continent 47-50km/h na tym zasilaniu i jest tak lekko ciepły. Podejrzewam, że taka przyjemna prędkość to około 45km/h i tyle mam zamiar wycisnąć na dłuższą metę.

Porównywał ktoś 2 silniki jak ma się sytuacja z poborem prądu podczas jazdy, bo na postoju większy ma przekładniowy (3,05A, conti 1,71A) Natomiast przy ruszaniu na pewno continent weźmie więcej, nie wiem, jak to wygląda podczas jazdy. Z pedałowaniem na wspomaganiu continent nie brał nigdy dużo... przekładniówka nie wiem, bo przy vmax nie dało się pedałować
 
 
Redaktor1966 
kierownik


Wiek: 57
Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 317
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 15 Maj, 2016   

Silnik ze sterownikiem w piaście (odchodzą dodatkowe kable i miejsce na sterownik)
Koła tylne w obręczy 24″,26″ albo 28″ z wplecionym silnikiem BLDC uniwersalne bez-przekładniowe 250-:-1000W/24V-:-48V
Oczywiście są i inne koła.


Jeżeli chodzi o zasilanie, to znalazłem coś ciekawego, co jednocześnie mieści się w 10 l. plastikowych kanistrach po chemii budowlanej (które można znaleźć w kontenerach na odpady przy budowach).
Tylny bagażnik można wzmocnić podpórkami osadzonymi na otworach do pałąków od błotnika, np. rurowymi nogami w kształcie litery U od deski do prasowania (są 3 grubości. Najlepiej zastosować te najmocniejsze), które regularnie są wyrzucane na śmieci.
Układ zasilania LIFePO4 48V/20Ah
250x150x170 mm
Żywotność 1500 cykli.
Bateria litowo-fosforowo żelazowa
Zasięg przy optymalnym wykorzystaniu wynosi ok. 80-90 km z silnikiem do 1000W (w rowerze 2 kołowym)
Cena 3320 PLN brutto z ładowarką 5A. Czas ładowania ok 4 godzin.
Ostatnio zmieniony przez Redaktor1966 Nie 15 Maj, 2016, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 15 Maj, 2016   

Redaktor, co Ty wrzucasz... :neutral:
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1333
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 15 Maj, 2016   

Ciut dużo jak za baterię 20Ah. W cenie 6x niższej masz baterie od woytazo lub pykacza o ile to nie ta sama osoba nowe sanyo/LG li-ion płaskie, łatwo upchać i mają pełną pojemność. Spadki napięć i pojemności są znikome, jestem z nich mega zadowolony. Za 500zł masz 100 ogniw, czyli pojemność nie mniejszą i napięcie również :)

Byc może musze dorosnąć do ogniw lifepo4, jak na razie li-iony jeżdżą tysiące km i jest git, ale jedna zasada! dobry BMS z prądem balasowania > 150mA i jest święty spokój...

Mierzyłem na sezon po zimowaniu ogniwa równe do 5 miejsca po przecinku. Po agresywnej jeździe i odcięciu przez BMSa pomiar napięć 20 minut po zakończeniu jazdy cele równiutkie. Po naładowaniu także.
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Nie 15 Maj, 2016   

glebor ty sie ciesz ze nie uzywales lifepo4. Oszczedziles sobie kupe nerwow i kasy. Ja kiedys tez naiwny uwierzylem w ta reklame 1500-3000 cykli. W koncu przesiadlem sie teraz na lipo i nigdy juz do zadnych lifepo nie wroce.
 
 
Redaktor1966 
kierownik


Wiek: 57
Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 317
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 15 Maj, 2016   

A jakiś link do tego woytazo lub pykacza (bo dużo go w internecie, ale jakoś nie mogę znaleźć tego, o co chodzi)?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group