ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Akumulatory- dyskusje odnośnie działu "Opisy i pomiary&
Autor Wiadomość
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Czw 08 Maj, 2008   

Ja też jestem ciekaw co na to Zbyszek.
Teraz ładuje w samochodzie wszystkie w szeregu zaimprowizowanym prostownikiem.
Trzeba w takim przypadku stosowac ładowanie wyrównujące.Jak na mój chłopski rozum to te cele czy akumulatory które były niedoładowane "dojdą" a naładowane się przeładują.
Zastanawiałem się nad siedmioma ładowarkami automatycznymi 12V 25A.
Może tak będzie lepiej,bo że dużo taniej to już wiem.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 08 Maj, 2008   

Akumulatory w większym szeregu (np.: do samochodu) prawidłowo ja przygotowuję poprzez połączenie szeregowo i ładuję docelowym prostownikiem cały zestaw, następnie zdejmuję wszystkie mostki, potem zakładam inne mostki i łączę wszystkie akumulatory równolegle (np.: TROJAN T-105; powstaje jeden zestaw sześciowoltowy - minusy po kolei od pierwszego do drugiego, od drugiego do trzeciego i tak do czternasego, a plusy w tej samej kolejności; minus zasilam prostownikiem sześciowoltowym z jednej strony zestawu na nr "1", zaś plus z drugiej strony na nr "14") ładuję je małym prądem i napięciem konserwcyjnym odpowiednim innym prostownikiem. Po 2 dobach wyrównania rozłączam całość i mierzę pojemność każdego akumulatora, następnie każdy po zmierzeniu pojemności w czasie mierzenia pojemności następnego ładuję tym drugim prostownikiem.
Znowu po wszystkim łączę całość równolegle i wyrównuję ok. 20 godz. i następnie już łączę prawidłowo w aucie do eksploatacji.
Po pełnej jednej jeździe całość powtarzam.
Po pół roku, albo po roku (zależy od ilości km.) sprawdzam przyrządami każdy akumulator i ewentualnie powtarzam poprzednie cykle.

Ta caość swobodnie wystarcza do akumulatorów klasycznych kwasowych np.: TROJAN, do akumulatorów kwasowych AGM (tzw. żelowych); gorzej z litowymi, bo one jednak wymagają dodatkowych urządzeń do kontroli każdego ogniwa i do wyrównywania ciągłego każdego ogniwa. (oczywiście w samochodzie, bo koszt jest duży; w rowerze wystarczy zabezpieczenie termiczne).

Procesorowa ładowarka lub inny prostownik do ładowania zestawu akumulatorów jest dobry do ładowania już wyrónanych akumulatorów do 0,01V max. różnicy.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 08 Maj, 2008   

Muszę dodać.

7h7:
Bardzo zły sposób ładowania akumulatorów kolega tu stosuje.

W sprawie tego, że mogłem wcześniej instruować:
O tych rzeczach piszę tu często, a z Kubą znamy się bliżej i jak był u mnie to o wielu sprawach rozmawialiśmy, więc większość rzeczy się powtarza.

Często trudno natychmiast się domyśleć, że np.: "7h7" żle ładuje aku.
Dopiero w pomiarach zauważyłem złe początkowe napięcia.

Jak akumulatory będą "rozbiegane", to ładowanie szeregu jedną całościową ładowarką zniszczy te przeładowane i te niedoładowane, bo jeszcze bardziej się "rozbiegają", a pomiary ich poszczególnych pojemności da wyniki różniące się od prawdy.

Temperatura pokojowe, to jest orientacyjne określenie, już każdy może kupić tani termometr.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
7h7 
stażysta



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 150
Skąd: warszawa
Wysłany: Sob 17 Maj, 2008   

Witam, chciałbym przypomnieć "starym wyjadaczom" że na forum pojawiają się nowi koledzy i prawdopodobnie każdy dyskutowany wcześniej temat będzie wracał bumerangiem i myśle że wskazana była by wyrozumiałość.

Wracając do aku VIPOW to podczas jednego z pierwszych ładowań kontrolowałem napięcia na poszczególnych aku i różnice podczas ładowania były rzędu kilkunastu miliwoltów, to utwierdziło mnie w przekonaniu że jest OK.

podczas klejnych ładowań ładowarką 48V kontrolowałem napięcie na poszczególnych aku,
różnice były rzędu 2V, złe aku ładowały się szybko i napięcie na nich rosło do 16V szybko a na dobrych było ok 13V, słychać było pracę odpowietrzników w złych aku.

obecnie aku ładuje pojedyńczo na zasilaczu labolatoryjnym, ale niestety te aku które miały małą pojemność nadal mają małą pojemność a te dobre są dobra.

Niebawem zakończębudowę ładowarki 4x12 ze wskazaniem naładowanie każdego aku i tej będę używał, ładowarka 48V będzie służyła do (niestety!!!!) ładowania doraźnego.

Na moim przykładzie chciałbym pokazać jak gó.... potrafią być aku i że doświadczenia kosztuje konkretne złotówki, mimo wskazanych przez kolegę Zbyszka błędów sposobu pomiarów niestety okazało się, że złe aku są złe a dobre są dobre.

Zachęcam kolegów do wykonania tych prostych testów aku ( oczywiście ładujemy każdy odzielnie ), mam zamiar zmienić aku na np. YUASA lub HAZE ale obawiam się, że te również nie będą trzymały parametrów, myślę że podobne dylematy ma każdy użytkownik napędu elektrycznego.

Pozdrawiam
 
 
7h7 
stażysta



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 150
Skąd: warszawa
Wysłany: Sob 17 Maj, 2008   

Do kolegi Zbyszka:

Proszę podpowiedzieć mi jakie ustawić napiecie łądowania i jakie napięcie konserwujące (ogranicznik prądu?) dla aku 12V/14Ah, 12V17-20Ah, 12V/26Ah nie wiem jeszcze na jakie się zdecyduję.
Oczywiście nie jestem biegły w tej materii i jezeli moje pytanie jest zbyt ogólnikowe prosze o odesłanie do do wiedzy źródłowej.

Pozdrawiam
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 17 Maj, 2008   

Na akumulatorze pisze przeważnie (chodzi o pracę cykliczną).
Dla zorientowania się w szczegółach proponuję jeszcze raz zajrzeć na stronę EMU:
http://www.emu.com.pl/pl_...v,_kd_ud_Ta.php

Broszura techniczna:
- Broszura 558 kb

Większość jest podobna we wszystkich aku., chyba że producent zleci inaczej.

Jeszcze szczegół:
Akumulator powinno się "czuć" - widzieć duszą, ale to nie każdemu dano.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
7h7 
stażysta



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 150
Skąd: warszawa
Wysłany: Sob 17 Maj, 2008   

"Akumulator powinno się "czuć" - widzieć duszą, ale to nie każdemu dano."

Jako i nie każdemu dano poprawnie pisac po polsku:

"Na akumulatorze pisze przeważnie (chodzi o pracę cykliczną). "
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 18 Maj, 2008   

Racja !
Zbyt wielki pośpiech, a i naczytam się w internecie bardzo wiele tekstów z błędami, wówczas człowiek się przyzwyczaja.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
hellowy
[Usunięty]

Wysłany: Pon 19 Maj, 2008   

Witam wszystkich :) .
Nie chcę zaśmiecać wątków więc piszę tutaj.
Jak to jest z tymi akumulatorami - czy lepszy będzie pakiet ((2x6V 4.5Ah)x2)x3 i da nam to 9Ah i 36v czy 3 akumulatory 12V 9Ah?
Pytam z tego względu, że zestaw pierwszy na Vipow'ach kosztuje ~140zł a zestaw drugi około 170 na Vipow'ach również.
Co o tym sądzą eksperci?
Pozdrawiam :)
 
 
Lisciasty
dyrektor



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2007
Posty: 404
Skąd: Okolice Wrocławia
Wysłany: Pon 19 Maj, 2008   

Daj sobie spokój z vipowami, zobacz wyżej jak się kolega męczy.
Kup jakieś markowe, haze albo yuasa, zapłacisz ciut więcej ale będziesz
miał pewność że to pociągnie jakiś czas i że nie wywalisz kasy w błoto.
_________________
http://lisciasty.firehost.pl/toyota.html
 
 
NocnyPtak
brygadzista
konstruktor-amator



Wiek: 61
Dołączył: 12 Mar 2006
Posty: 229
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 20 Maj, 2008   

hellowy napisał/a:
...czy lepszy będzie pakiet ((2x6V 4.5Ah)x2)x3 i da nam to 9Ah i 36v czy 3 akumulatory 12V 9Ah?

Nie łącz akumulatorów równolegle. Powstają prądy przepływu które szybko wykończą taki zestaw.
_________________
Pozdrawiam
Jakub Waltoś
____________________________
http://nocnyptak.pl
 
 
Dawid M
[Usunięty]

Wysłany: Pon 04 Sie, 2008   

A tak co do pojemności na tabliczkach to jest ona mierzona przy rozładowywaniu prądem 0,05C, a patrząc w charakterystyki rozładowywania to widać dlaczego.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 10 Sie, 2008   

Kupiłem rower elektryczny z jakimiś chińskimi akku. Przejeżdżałem ponad 30 km. Ostatnio zasięg spadł do niecałych 20 km. Przejechałem ponad 1600 km. Za radą tu piszących kupiłem nowe akku HAZE. Gwarancja 5 lat itp. I to 14 Ah, a nie 12 Ah, jak te stare.
I na nówkach przejechałem 20km.
Skórka za wyprawkę?
Nie ma to jak chińszczyzna :)

NocnyPtak napisał/a:
hellowy napisał/a:
...czy lepszy będzie pakiet ((2x6V 4.5Ah)x2)x3 i da nam to 9Ah i 36v czy 3 akumulatory 12V 9Ah?

Nie łącz akumulatorów równolegle. Powstają prądy przepływu które szybko wykończą taki zestaw.


Daj diody na zestaw i nie będzie problemu :)
 
 
Lisciasty
dyrektor



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2007
Posty: 404
Skąd: Okolice Wrocławia
Wysłany: Pon 11 Sie, 2008   

zeeltom napisał/a:

I na nówkach przejechałem 20km.

Skórka za wyprawkę?
Nie ma to jak chińszczyzna :)


A te nówki to na pewno oryginały? :]
_________________
http://lisciasty.firehost.pl/toyota.html
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pon 11 Sie, 2008   

Czy te nówki, to są na pewno nówki, czy też używki z UPS-ów w Polsce, lub z "Zachodu" przeznaczone do utylizacji.
Nowy akumulator trzeba prawidłowo naładować i zmierzyć prawidłowo jego pojemność, musi mieć 100%, a po ok. 10 cyklach pojemność musi być większa ok. 10% od znamionowej.
Jeśli te warunki nie spełnia, to akumulator należy reklamować.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group