|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Śro 28 Paź, 2015 |
Dyskusja: Watomierz + licznik rowerowy |
Autor |
Wiadomość |
ap0f1s
prezes
Pomógł: 15 razy Wiek: 36 Dołączył: 02 Paź 2014 Posty: 757 Skąd: Kęty
|
Wysłany: Sob 01 Sie, 2015 Dyskusja: Watomierz + licznik rowerowy
|
|
|
Tas: Temat wydzielony z: http://forum.arbiter.pl/v...p?p=63475#63475
michal214 napisał/a: | Witam,
zrobiłem prototyp modułu pomiarowego do ebików, który łączy się przez bluetooth z telefonem (android) i wyświetla dane na ekranie.
Będę zamawiał dla siebie docelową pytkę PCB i pomyślałem, że może będzie ktoś chętny na kolejne, to zamówię więcej (im więcej tym taniej).
Funkcje:
-Pomiar sumarycznego napicia akumulatora i poszczególnych cell.
-Pomiar do 16 sekcji (Akumulator do S16)
-Prąd, watogodziny, watogodziny na kilometr, amperogodziny, procent naładowania akumulatora
-Dane od o zużytych Ah i Wh przechowywane są module więc nawet po restarcie aplikacji dane nie giną.
-możliwość prostej kalibracji przetworników napięcia i prądu (przetworniki są 16 bitowe więc rozdzielczość jest więcej niż wystarczająca)
-bargraf pokazujący aktualny pobór prądu.
-dane wyświetlane są 15 razy na sekundę, więc można na bieżąco obserwować przysiadanie baterii itd.
-alarm jeśli któraś z cel spadnie poniżej lub przekroczy ustaloną wartości.
Funkcje licznika:
-Prędkość,Dystans, AVS, MXS, RT.
-dane pobierane są z GPSa co 1s więc dokładność jest bardzo dobra (zależy od użytego modułu w telefonie)
Moduł (Zdjęcie 3) podłącza się do akumulatora przez złącze tupu D-Sub. Wymiary 80x60 [mm] Dodatkowo do pomiaru prądu w sterowniku ebikea, trzeba umieścić sondę z przetwornikiem (podłączany bezpośrednio do głównego bocznika)
. |
Ciekawe to wygląda. Tyle osób się pyta, czy nie dałoby się watomierz jako telefon zrobić. Cena też dość fajna. W dodatku pomiar cel. Rozumiem, że trzeba wpiąć złącze z balansera do modułu. Jeszcze, żeby do modułu pomiar temp z czujnika NTC 10k dało się podpiąć. Ale wszystkiego nie można mieć |
Ostatnio zmieniony przez Śro 28 Paź, 2015, w całości zmieniany 5 razy |
|
|
|
|
Dobraku
stażysta elektronik
Pomógł: 1 raz Wiek: 36 Dołączył: 01 Mar 2012 Posty: 150 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Sob 01 Sie, 2015
|
|
|
michal214, Gratuluje projektu. Pracuję dokładnie na czymś bardzo podobnym. Tylko ja myślałem o zaszyciu modułu gps w "kalkulator" ewentualnie o braniu danych z kontaktronu. Pozwoliło by to śmigać bez włączonej aplikacji.
W jakim środowisku budował kolega apkę (b4a?). Rozumiem że wszystkie obliczenia realizujesz w procku układu a telefon je tylko wyświetla ? Generalnie ten temat można by rozwijać w osobnym wątku.
Ceny udało Ci się zrobić bardzo atrakcyjne. Jakiego modułu BT użyłeś i w której klasie on pracuje ?
W jaki sposób mierzysz napięcie na poszczególnych celach ? |
|
|
|
|
michal214
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 11 Paź 2014 Posty: 144 Skąd: radom
|
Wysłany: Sob 01 Sie, 2015
|
|
|
Nie pomyślałem o pomiarze temperatury. Jak znajdę miejsce na PCB to dołożę 2 kanały. |
|
|
|
|
Dobraku
stażysta elektronik
Pomógł: 1 raz Wiek: 36 Dołączył: 01 Mar 2012 Posty: 150 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Sob 01 Sie, 2015
|
|
|
Pomiar będzie mało wiarygodny - rozumiem, że chcesz mierzyć temp. zew. Może ds18b20 zajmiesz tylko jeden pin i możesz pakować tam chyba do 128 czujników na jedną magistralę, czujnik lepiej dać w przewiewne miejsce. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Sob 01 Sie, 2015
|
|
|
Pomiar cyfrowy nie działa podczas pracy silnika. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Dobraku
stażysta elektronik
Pomógł: 1 raz Wiek: 36 Dołączył: 01 Mar 2012 Posty: 150 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Sob 01 Sie, 2015
|
|
|
działa działa z powodzeniem. Ja nie mam problemów właśnie z ds18b20. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Sob 01 Sie, 2015
|
|
|
Cuda |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Dobraku
stażysta elektronik
Pomógł: 1 raz Wiek: 36 Dołączył: 01 Mar 2012 Posty: 150 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Sob 01 Sie, 2015
|
|
|
Jak miałeś zrobione filtrowanie zasilania i jaką wartość pullup'u ? Zasilanie czujnika było osobo czy praca pasożytnicza (2 przewody) ?
Czego temp. mierzyłeś? silnika ? przewody biegły równolegle z prądowymi ?. Warto dać przewód do DS'a w ekranie. |
|
|
|
|
michal214
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 11 Paź 2014 Posty: 144 Skąd: radom
|
Wysłany: Sob 01 Sie, 2015
|
|
|
Na początku miałem prędkość z kontaktronu przy kole, ale to dodatkowe kable itd. Jak ktoś będzie potrzebował to mogę dołożyć złącze na dołączenie kontaktronu i w ustawieniach będzie się wybierało źródło danych o prędkości.
Aplikacja jest zrobiona w Android Studio.
W module jest pomiar prądu, napięcia i obliczenia Ah i Wh (żeby zachować działanie nawet jak aplikacja w telefonie jest wyłączona). Do telefonu dostarczane są działki przetworników i on oblicza napięcia na celach. Gdy kalibrujemy przetworniki, telefon wysyła do modułu nowe współczynniki.
Moduł blueto0th to BTM-112 klasa:2
Dobraku
Myślałem o pomiarze temperatury w silniku i np w sterowniku. Ds18b20 jest tylko do 125 st C.
W każdym razie przetestuje te czujniki. |
|
|
|
|
Dobraku
stażysta elektronik
Pomógł: 1 raz Wiek: 36 Dołączył: 01 Mar 2012 Posty: 150 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Sob 01 Sie, 2015
|
|
|
michal214, Czyli każda cela jest mierzona z coraz większym błędem. Bo spada dokładność pomiaru. Odejmujesz kanał B od A i masz różnice czyli nap celi 2, tak?
Pomiar prądu to bocznik ? Ja tak miałem w prototypie teraz bym chciał zrealizować pomiar bezkontaktowy. W pierwszej wersji miałem też zrobiony coś w rodzaju ekonomizera. Przeliczał zużycie energii w stosunku do drogi.
Jeszcze bym chciał Cię zapytać jak zrealizowałeś zasilanie ? Ja to załatwiłem przetwornicą ale jestem ciekaw innych rozwiązań Napięcie podstawowe 5v? czy 3.3 v? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 01 Sie, 2015
|
|
|
Czy przewidziales w aplikacji możliwość zapamiętania najnizszego napiecia/napięć i nr celi. To b.istotne z oczywistych powodów. Najlepiej gdyby byl zapis co interwal np 2s napiec na celach w funkcji pozycji gps lub czasu pomiaru oraz prądu pobieranego w tym momencie.
Drugie pytanie czy nie ma konfliktu z odczyem GPS gdy rownoczesnie czytavgo np navime lub endomondo ?
Jestem wstępnie zainteresowany, reszta na PW. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
michal214
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 11 Paź 2014 Posty: 144 Skąd: radom
|
Wysłany: Sob 01 Sie, 2015
|
|
|
Dobraku:
Każda cela ma swój przetworniki z wejściem różnicowym (pomiar jest precyzyjny, błędy się nie sumują).
Pomiar prądu na boczniku. Wykorzystuje bocznik w sterowniku, czyli nie dokładam kolejnego spadku napięcia). Są dostępne fajne czujniki prądu np. ACS714 od Allegro, ale trochę kosztują.
Zasilanie tak jak u Ciebie z przetwornicy. 5V potem stabilizator liniowy na 3V3.
WojtekErnest
1. Alarmy, o których pisałem w pierwszym poście, zapamiętują wartość celi która spadła poniżej danego progu. Ale mogę dołożyć funkcję zapamiętywania najniższej wartości dla każdej z cel.
Co do wykresu w funkcji czasu i prądu to myślałem o tym i pewnie w przyszłości dołożę.
Zastanawiam się tylko czy taki wykres by był czytelny. Przecież co chwila zmienia się obciążenie, napięcia przysiadają itd. Jak macie jakieś pomysły to dajcie znać.
2. Ja używam równocześnie tej aplikacji i aplikacji "Moje trasy". Działają równolegle i jeszcze nie miałem z tym żadnego problemu. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 01 Sie, 2015
|
|
|
michal214 napisał/a: | czasu iprądu to myślałem o tym i pewnie w przyszłości dołożę.
Zastanawiam się tylko czy taki wykres by był czytelny. Przecież co chwila zmienia się obciążenie, napięcia prz ysiadają itd. |
Właśnie dlatego że w układzie szeregowym to przysiadanie nie jest liniowe ani powtarzalne, przydaje się info przy jakim napięciu całego pakietu i prądzie, jakie wystąpiło i gdzie min napięcia.
Tak rejestruja popularne logerry i jest to przydatne.
Pytanie : dot bocznika, czy z każdym sterownikiem będzie to działać ?
Pytanie dot. zakłóceń, czy ten układ testowales gdy w te same zlacza balansujace jest wpiety BMS, bo wg mnie tu sa problemy z niewyjasnionymi błędami lub w ogóle możliwością współpracy. . |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
michal214
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 11 Paź 2014 Posty: 144 Skąd: radom
|
Wysłany: Sob 01 Sie, 2015
|
|
|
1. W zakładce "Ustawienia" jest opcja kalibracji przetwornika prądu. Wpisujemy wartość prądu przy którym będziemy kalibrować i naciskamy start. Zadajemy prąd na bocznik i klikamy OK. Obliczony współczynnik jest zapisywany do pamięci.
Przy obecnie zastosowanym wzmocnieniu, maksymalne napięcie wejściowe na przetwornik od prądu to 0,256V. Zakładając pobory prądu do 50A bocznik musi mieć mniej niż 5[mOm]. Jeśli dla kogoś to za mało to nie ma problemu żeby zmniejszyć wzmocnienie przetwornika programowo.
2. U mnie testowałem z przypiętym modułem bezpośrednio do cell. Nie testowałem inaczej. Wg. nie powinno być problemów bo na wejściu przetworników mam 0.5M Omowe rezystory.
Zakładając Akumulator S16 w najgorszym przypadku z celi idzie około 100uA. Czy to może zakłucić pracę BMS?
4.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 471 raz(y) 197,7 KB |
|
|
|
|
|
sietaz
prezes
Pomógł: 12 razy Dołączył: 20 Maj 2014 Posty: 919 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Sob 01 Sie, 2015
|
|
|
Zacny projekt, aczkolwiek jak wygląda sprawa z 20s - da radę taką wersję zrobić? Druga rzecz czy jest opcja żebyś wyprowadził kable do urządzenia na kierownicę, które będzie podawać tylko te najistotniejsze dane w czasie jazdy - prędkość, pozostała energię, prąd, moc? |
_________________ Jeżdżę na: Voyager I
Niech moc będzie z wami |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|