ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Silnik bionx czy to ma szanse się udać?
Autor Wiadomość
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1333
Skąd: Łódź
Wysłany: Sob 01 Sie, 2015   Silnik bionx czy to ma szanse się udać?

Hej. Chciałbym się dowiedzieć coś konkretniej o silnikach BIONX, może ktoś przerabiał ten temat.
Przerabiałem już kilka silników ze zintegrowanymi sterownikami min. Sparta, TranzX, ale cały czas to nie co.

Patrzę, że nine continent, który posiadam 9x7 ma chyba 7 zespołów 3 fazowych oplotu.


Natomiast silnik bionx który znalazłem dysponuje trochę mniejszą mocą niż continent, ale ma podobne zwojenie tj 8 zespołów 3 fazowych, czyli chyba można powiedzieć, że jest to odpowiednik continenta 8x8

Pomiędzy tymi silnikami jest około 600zł różnicy uwzględniając zaplot - ponieważ bionxa można kupić za 200zł z przesyłką zapleciony w obręcz 26" z wolnobiegiem. natomiast continent z robotą i częściami wychodzi około 8-9 stów.

Jeżeli chodzi o rowery napędzane systemem bionx to są one bardzo drogie ich nowe silniki również ceną nie ustępują NC, więc może warto wypróbować?

Przerabiając spartę ion na napięcie 36V ze sterownikiem infineon 36V 27A silnik trchę się grzał i mimo wszystko brał więcej prądu niż NC, pomimo większej liczby zespołów trójfazwych. Zapewne wynika to z prawa ohma i rezystancji fazowych oraz większego natężenia, do którego ten silnik jest nieprzystosowany. Myślę, że kolejnym czynnikiem są magnesy stałe w obręczy, które są odpowiedniej siły do 4x mniejszej mocy i nawet jeżeli na uzwojeniach wytworzę siłę elektromotoryczną 4x większą, to magnesy stałe nie będą w stanie odepchnąć tego wirnika z odpowiednią siłą. Natomiast, gdy sparta się rozbujała pobór prądu spadł do normalnego poziomu, jednak, żeby to ruszyć ewidentnie silnik brał więcej prądu niż jakikolwiek inny.

Zastanawiam się jak będzie z bionxem, bo ludzie podkręcają te silniki na oryginalnych modułowych częściach i są w miarę zadowoleni. Ja myślałem, żeby potanić koszty:



ma ktoś jakieś doświadczenie z tymi silnikami?
Ciekawy jestem jakie to ma szanse powodzenia i czy dużo słabiej będzie ciągnąć niz continent? Średnica silnika jest większa niż sparty, więc moment tez powinien być trochę lepszy.

uwględniamy sterownik ten co w temacie, czyli infineon 36-48V 27A (1100=1300w) Wiadomo, że przy 50A, to nie ma porównania i NC odleci, ale bardziej zależy mi pod kątem ekonomii jazdy i małego złużycia energii na tym sterowniku lub nawet trochę słabszym. Dajny na to prędkość max do 40km/h
 
 
przenikanie 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 23 Gru 2013
Posty: 392
Skąd: Łódź
Wysłany: Sob 01 Sie, 2015   

Właśnie, jeździ ktoś na tym silniku? Też byłbym ciekaw, jak się sprawuje w konkretnym sprzęcie
_________________
Hase Kettwiesel 60V/2kW
Hase Lepus 48V/0.5kW
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Pon 24 Sie, 2015   

Właśnie mam rozdłubany bionx 250HT
silnik ma 24 zęby stojana i 22 bieguny na wirniku i nie ma wypełnienia 100% magnesami.
Uzwojenie jest nawinięte podwójnym drutem 0.7mm.
Cewki jednej fazy są połączone szeregowo równolegle także wychodzi 4 x 0.7mm a to już nie jest źle.Stojan ma szerokość 25mm .
Mocowanie ośki w stojanie jest bardzo delikatne w tym silniku a i sama ośka jest też masowo wyżyłowana
_________________
pozdr
Tomek
 
 
przenikanie 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 23 Gru 2013
Posty: 392
Skąd: Łódź
Wysłany: Wto 25 Sie, 2015   

tomson napisał/a:
Właśnie mam rozdłubany bionx 250HT
silnik ma 24 zęby stojana i 22 bieguny na wirniku i nie ma wypełnienia 100% magnesami.
Uzwojenie jest nawinięte podwójnym drutem 0.7mm.
Cewki jednej fazy są połączone szeregowo równolegle także wychodzi 4 x 0.7mm a to już nie jest źle.Stojan ma szerokość 25mm .
Mocowanie ośki w stojanie jest bardzo delikatne w tym silniku a i sama ośka jest też masowo wyżyłowana


Bardzo jestem ciekawy jak się zachowa w rowerze. Jakie RPM na jakich napieciach i jak moc
_________________
Hase Kettwiesel 60V/2kW
Hase Lepus 48V/0.5kW
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Nie 30 Sie, 2015   

Przewody już przylutowane i wyprowadzone z silnika .
Zostało złożyć silnik i odnowa za szprychować koło











_________________
pozdr
Tomek
 
 
przenikanie 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 23 Gru 2013
Posty: 392
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 30 Sie, 2015   

Też bionx czeka od pewnego czasu rozebrany i pomierzony, ale ponieważ chwilowo liczba silników jest równa liczbie rowerów, to czeka na nowy rower, więc się nie pali. Tym bardziej czekam na wyniki testów z jazdy, żeby mieć większą motywację do skręcenia go i założenia.
_________________
Hase Kettwiesel 60V/2kW
Hase Lepus 48V/0.5kW
 
 
henry 
stażysta


Dołączył: 13 Paź 2014
Posty: 150
Skąd: lubelskie
Wysłany: Nie 06 Wrz, 2015   

mam prośbę, jak kolega rozbierał ten silnik oraz czy podczas kręcenia samym kołem są opory lub koło szybciej zwalnia???
czy dobrze się domyślam że pod gwiazda 6-kątną znajdują się śrubeczki??
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1333
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 07 Wrz, 2015   

No niestety panowie, skończyłem dzisiaj robić bionxa. Dałem mu sterownik infineon 27A na 36V, aby jakoś się zbierał - moc 1300W.

Jadę sobie pod próg zwalniający no i przejechałem dodaję gazu i słuszę HRRR i koniec jazdy.
Rozbieram silnik patrzę i osłupiałem:




http://przeklej.org/file/...0907.123704.jpg

Pourywały się przewody, ponieważ pękł aluminiowy korpus trzymający uzwojenie sztywno z osią, w skutek czego pourywały się kable i koniec jazdy - silnik na złom, ale chociaż felga i wolnobieg zostały. Na 2,5KW to jest marzenie, żeby zrobić z tego continenta.

W silniku były wprasowywane nowe łożyska na prasie hydraulicznej, potem wprasowywana oś żeby wszystko było dobrze. Robiłem kilka silników i nawet sparta jeździła dobrze, a tutaj zong ;)


 
 
Yin 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Lut 2014
Posty: 805
Skąd: Katowice
Wysłany: Wto 08 Wrz, 2015   

Kurczę szkoda pracy i silnika.. Ale z drugiej strony zdobyte doświadczenie - bezcenne :)
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Wto 08 Wrz, 2015   

Jak coś pęknie to na złom? Spawaj to. Ja bym się nie zastanawiał.
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Wto 08 Wrz, 2015   

NIe dałoby się z kawałka stali wytoczyć takiego elementu jak ten co został na osi tyle że z kołnierzem tak aby skręcićto śrubami z pozostała resztą silnika?
_________________
Moje pojazdy:
Hub middrive - w budowie http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5394
Cruiser http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=15
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1333
Skąd: Łódź
Wysłany: Wto 08 Wrz, 2015   

Doświadczenie zdobyte zawsze się przyda ;)

Zastanawiam się, czy opłaca się spawać. Nie mam argonu do migusia ani drutu do alu, silnik kosztował 170zł. została felga i wolnobieg sprawny. Strata jakieś 100zł, za silnik może jeszcze 20zł odzyska się z miedzi :D kupię chyba jakiś inny i sprubuję jeszcze raz. Są tranzx'y na tej samej zasadzie robione też tanie jak barszcz :D jeżeli mają chociaż "rowkowane" ośki, to na pewno będą lepsze niż ten bionx.
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 08 Wrz, 2015   

Ja mam nawet takiego tranzx'a na sprzedaż;)
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1333
Skąd: Łódź
Wysłany: Śro 09 Wrz, 2015   

A jak myślicie, loctite by to złapał na tyle, że by posłużyło? głównie chodzi o temperaturę ;) bo poxipol przy 80st. puszcza wiem z doświadczenia. Na osi potrafi być więcej niż 80 czasami...
 
 
henry 
stażysta


Dołączył: 13 Paź 2014
Posty: 150
Skąd: lubelskie
Wysłany: Śro 09 Wrz, 2015   

czy mógłby się któryś z kolegów odnieść do mojego pytania?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group