Zestaw na ebike typu cross do 3500 zł? |
Autor |
Wiadomość |
mleczny
młodzik
Dołączył: 19 Wrz 2015 Posty: 82 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Sob 19 Wrz, 2015 Zestaw na ebike typu cross do 3500 zł?
|
|
|
Cześć
Mam fajny rowerek cross na kołach 28'.
Przerzutka 9 rzędowa z tyłu i tyle chcę zostawić (kaseta).
Jeżdżę w terenie na którym crossy sprawdzają się najlepiej: rowerowe ubite ścieźki leśne.
Czasem jest większa górka jednak zwykle do 20%.
Obecnie na prostej siłą mięśni jadę ze średnim wysiłkiem około 30 km/h. Z górki max 60 km/h.
Interesuje mnie by silnik radził sobie w marę w terenie plus dawał mi możliwość jazy
ze wspomaganiem moich mięśni na płaskim terenie w okolicy 40 km/h. By przy tym się nie grzał i jakoś mocno nie rozładowywał. Planuję taki zestaw:
1. Silnik 10x6 (RH2806 D) lub 7x9 ( na koło 28' + kaseta 9 rzędowa )
Nominalna 1200W dla 48V (prąd znamionowy 35A)
Max ciągła 1500W 35A
Chwilowa 3000W 50A
2. Sterownik GT 1500W
Nominalnie 1500W
Max 3000W
Prąd max 45A
3. Bateria
od Atomka 1000
13S8P - 48V22Ah - użyte ogniwa 2800mAh
BMS 60A
4. Manetki, hamulce, przycisk do tempomatu i pomniejsze kosztowo bajery
Przy takim zestawie gdy dam max manetką popłynie prąd 45A tak? Czyli super bo mam prawie w pełni wykorzystane zakresy pracy sterownika/silnika hmm?
Jednak gdy dam 20% to popłynie 35A (znamionowy)? Czy mniej?
Co zrobić by silnik pracował na 1500W? Jak poznać... ile dać na manetce?
BMS musi być przeznaczony na prąd większy niż osiąga sterownik?
Co gdy BMS byłby na 40A a sterownik 45A?
Baterię z czasem wymienię na 60V (chyba). Jest to spory koszt więc chcę zacząć z 48V.
A nie chcę mieć 60V przy 10Ah bo to starczy na 30-40 km około dla silnika 7x9 (chyba).
Z tego co widzę silnik 10x6 dla 48V ma Vmax=50 km/h. Czyli swoją max sprawność ma pewnie właśnie przy 40 km/h hm??
Ten 7x9 ma fajny moment jednak czy 48V to nie za małe napięcie by to ruszyć do sensownej prędkości? Tak by na prostym przy jeździe 40 km/h nie pracowało w niskim zakresie sprawności?
Zasięg jaki mnie interesuje to MAX przy mocnym wspomaganiu mięśniami 100 km.
Jednak zwykle do 40 km max. Te 100 km to takie okazjonalnie.
Ważę 100 kg około
Proszę bardzo o radę. Kwota jaką mam do dyspozycji to 3500 zł.
PS.
Czy jest sens myśleć nad czymś takim:
http://www.rowery-elektry...lektryczny-350w
Jest silnik przekładniowy (fajna sprawność). Moc dużo mniejsza jednak mooooże wystarczy? Chwilową ma dość wysoką. To mój pierwszy rower i nie wiem jak to mocno wspomaga. Nie chcę rezygnować z pedałowania . |
Ostatnio zmieniony przez mleczny Nie 20 Wrz, 2015, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
ap0f1s
prezes
Pomógł: 15 razy Wiek: 36 Dołączył: 02 Paź 2014 Posty: 757 Skąd: Kęty
|
Wysłany: Sob 19 Wrz, 2015
|
|
|
Radziłbym korzystać z blogu tasa http://ebike.nexun.pl/.
Jeżeli chcesz zrobić sama elektryzację to w 3500zł się zmieścisz spokojnie.
Nie ma sensu ładowanie się w gotowy zestaw. Jeżeli czujesz sie na siłach w lutowaniu i chcesz się trochę pod uczyć to buduj elektryka.
Silnik
Tutaj zależy od ciebie czy 10x6 albo 9x7.
Sterownik kup popularny z aliexpress 45a 1500w
tutaj masz link do sklepu tam znajdziesz bms, sterownik, ładowarkę.
http://www.aliexpress.com/store/313864
Bms musi być większy niż jest sterownik jeżeli chodzi o amp, gdyż będzie ci wybijał cały czas.
Akumulatory według mnie popularne turnigy są najmniej skomplikowane i dobrej jakości. Kupuj na hobbyking. Złożyć pakiet 60v 15ah (888wh) i będziesz mógł robić na mocnym wspomaganiu 100km.
Czytaj i pytaj się na forum byłem w takiej samej sytuacji jak ty na początku roku. Teraz już złożyłem 6 rowerów i powiem rewelacja. Teraz tylko mam dylemat czy iść wyżej, gdyż ceny mocnych e-bików już są duże. |
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Sob 19 Wrz, 2015
|
|
|
Jeśli miałbym coś podpowiedzieć. Jeśli faktycznie DD jest dla ciebie najlepsze to okej i 9c na kasete będzie dobrym wyborem zwłaszcza ze względu na twoją wagę z grubszymi szprychami.
Czy stoi coś na przeszkodzie aby podniesć napięcie całości? Przy 16s to będzie jednak jeżdzić znacznie fajniej.
Co do pytania o limitery mocy. Niektóre sterowniki mają przełacznik typu 50 70 100% pracy... Jednak ja polecam cycleanalyst do tego typu spraw. Jest drogie ale warte każdej złotówki... Ewentualnie któryś z forumowych ev komputerów jednak mają imho nieco skromniejsze możliwości. Jeśli zostajesz przy 48V rozważ sterownik typu sinus od barmala... Pozdro:). |
_________________ Moje pojazdy:
Hub middrive - w budowie http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5394
Cruiser http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=15 |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 19 Wrz, 2015
|
|
|
mleczny napisał/a: | Przy takim zestawie gdy dam max manetką popłynie prąd 45A tak? Czyli super bo mam prawie w pełni wykorzystane zakresy pracy sterownika/silnika hmm?
Jednak gdy dam 20% to popłynie 35A (znamionowy)? Czy mniej? |
Początkowo pójdzie 45A, po osiągnięciu zadanej prędkości wychyleniem manetki prąd zmaleje do tego ile potrzeba. Czyli przy wychyleniu nawet na 20% przed chwilę pójdzie te 45A i zaraz zmaleje
Większość popularnych sterowników tak działa, wyjątkiem są te wektorowe ale przy takim budżecie nie jest to priorytet. |
|
|
|
|
sietaz
prezes
Pomógł: 12 razy Dołączył: 20 Maj 2014 Posty: 919 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Sob 19 Wrz, 2015
|
|
|
Czy 22 Ah to nie za mało jak na prądy rzędu 45A?
mleczny napisał/a: | Zasięg jaki mnie interesuje to MAX przy mocnym wspomaganiu mięśniami 100 km. |
Jeżeli jesteś w stanie jechać 30 km/h na analogowym rowerze to 100 km przy wspomaganiu silnika i prędkościach rzędu 35-40 km/h to będzie pikuś. Mówię o trasie (trzy tygodnie temu zrobiłem 100 km zużywając 35% beterii 60v15ah przy takich prędkościach) |
_________________ Jeżdżę na: Voyager I
Niech moc będzie z wami |
|
|
|
|
mleczny
młodzik
Dołączył: 19 Wrz 2015 Posty: 82 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Sob 19 Wrz, 2015
|
|
|
sietaz napisał/a: | Czy 22 Ah to nie za mało jak na prądy rzędu 45A?
|
Mniejszy sterownik ma 30 A
A prąd znamionowy silnika wynosi 35A. Wstawienie 30A spowoduje tylko, że silnik nie osiągnie maksymalnej bezpiecznej mocy czy coś jeszcze? Poza tym fajnie móc na np 2 min wycisnąć z niego trochę więcej .
Poza tym sterownik 30A nie ma tempomatu a bardzo bym chciał... |
|
|
|
|
ap0f1s
prezes
Pomógł: 15 razy Wiek: 36 Dołączył: 02 Paź 2014 Posty: 757 Skąd: Kęty
|
|
|
|
|
mleczny
młodzik
Dołączył: 19 Wrz 2015 Posty: 82 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Sob 19 Wrz, 2015
|
|
|
Ap0f1s ten sterownik ma możliwość limitowania mocy 50, 100 i 120%
Sterownik jest w stanie dać 45A czyli na tym silniku co podałem to chwilowe 3000W
Ustawiając sterownik na limicie 50% da on maksymalnie 1500W tak? Tyle co moc znamionowa.
Czyli w tym ustawieniu mogę jechać trzymając manetkę na 100% wciśniętą bez obawy przegrzania?
PS.
co oznacza 120% mocy? Jak sterownik daje max 45A mamy 100%. Tzn jest w stanie dać ponad 45A? To bezpieczne dla sterownika czy to też raczej chwilowe ustawienie? |
|
|
|
|
maniekrox
prezes maniekrox
Pomógł: 22 razy Dołączył: 26 Sie 2014 Posty: 909 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 19 Wrz, 2015
|
|
|
Nie do końca tak jest. Warunki jazdy na ebiku są różne. Np przeciążając silnik na piasku, bardzo dużym podjeździe stojąc, lub przy bardzo niskiej prędkości to nawet puszczając 1000W możesz spalić silnik.
Ale jest na to rada. Można założyć sobie zabezpieczenie termiczne, które wyłączy Ci sterownik, jeśli temperatura silnika niebezpiecznie wzrośnie. Było już o tym wielokrotnie mówione na forum, poszukaj na www.ebike.nexun.pl |
|
|
|
|
ap0f1s
prezes
Pomógł: 15 razy Wiek: 36 Dołączył: 02 Paź 2014 Posty: 757 Skąd: Kęty
|
Wysłany: Sob 19 Wrz, 2015
|
|
|
Jak założysz zabezpieczenie termiczne i czujnik temperatury to będziesz widział kiedy odpuść manetkę. Silnik może zagrzać szybko, ale nie jest to wcale takie łatwe. Na asfalcie trzeba się starać w terenie nie powiem idzie szybko temp w górę.
Dla tego sterownika przełącznik 100% to 35a 120% 45a(mniej więcej) |
_________________ Kilka moich konstrukcji:Gordon 6kW (Adaptto)
Hatak 6kW (Sabvoton)
Kross level a6 3kw |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 19 Wrz, 2015
|
|
|
ap0f1s napisał/a: | Dla tego sterownika przełącznik 100% to 35a 120% 45a(mniej więcej) |
Co to za wymysly skoro sterownik używa sterowania napięciowego a nie prądowego? W zadnym wypadku nie dziala w ten sposob ten przełącznik 3speed. Limituje jedynie predkosci a nie moc. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Sob 19 Wrz, 2015
|
|
|
na 120% szybciej przełacza fazy (wymaga sprawnych halli), nie zwiększa prądu. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
ap0f1s
prezes
Pomógł: 15 razy Wiek: 36 Dołączył: 02 Paź 2014 Posty: 757 Skąd: Kęty
|
Wysłany: Sob 19 Wrz, 2015
|
|
|
Chciałem tylko prosto wytłumaczyć ile przy instalacji 60v taki sterownik przy przełączniku 3speed bierze amp(ogólnikowo). Wiem, że sterownik używa napięcia do sterownia, ale kolega raczej wątpię, żeby wiedział o co chodzi jak sterownik steruję napięciem albo prądem.
Mój post rzeczywiście jest błędny i sterownik ogranicza prędkość, ale kolega zadał pytanie i chciałem na "chłopski rozum" wytłumaczyć.
Mówię to z doświadczenia, gdyż jakiś czas temu też większość postów była dla mnie nie zrozumiała, gdyż nie miałem pojęcia o czym ktoś pisze. |
|
|
|
|
mleczny
młodzik
Dołączył: 19 Wrz 2015 Posty: 82 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Sob 19 Wrz, 2015
|
|
|
Czytam i czytam to forum dzień i noc.. i mam problem z tym doborem ( bezpiecznym/optymalnym).
Może wybieram zły sterownik? Za mocny ?
qaz33 napisał:
"45A to dużo za dużo na 7x9. Niestety będziesz musiał wybrać silnik szybszy i mimo wszystko zainstalować czujnik temperatury z jakimś zabezpieczeniem termicznym. Ja swój silnik 7x9 spaliłem na sterowniku 20A więc nigdy nie przewidzisz jaki prąd może być bezpieczny. "
Tylko czy są sterowniki 30 A z tempomatem?
Bo chyba jednak przy mojej masie lepiej wybrać 7x9. Z większym momentem łatwiej rower wwiezie mnie na górę.
Ale Tas napisał:
'Jeśli budujesz rower sportowy, który poza szosą będzie intensywnie użytkowany w terenie to kup silnik 10×6, 12×5, 14×4 '
Czyli mimo mojej wagi w teren może jednak lepiej sprawdzi się silnik szybszy niż mocny?
Gubię się w tym |
Ostatnio zmieniony przez mleczny Sob 19 Wrz, 2015, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Sob 19 Wrz, 2015
|
|
|
Najlepiej jest mieć 24"
Dróg do optymalnego wyboru silnika jest wiele.
Na sklepie mam sterownik 33A z tempomatem.
28" na ebajka to wiesz, nie jest zbyt szczęśliwy wybór.
- większe zużycie energii, mniejszy zasięg
- mniejszy moment (mniejsza siła)
- większe grzanie silnika
- wyższa minimalna prędkość efektywnej jazdy
Moim zdaniem jesteś ograniczony do wolnobieżnego silnika. Ale nie jest aż tak źle. Zamontuj mu zabezpieczenie termiczne, wybierz sterownik 1500W, kup jakieś porządne akumulatory i ciesz się jazdą.
Za rok czy dwa i tak zmienisz całego ebajka, każdy zmienia. Wtedy będziesz bogatszy o wiedzę z czasu użytkowania i sam będziesz doradzać nowym
Muszę napisać jakiś poradnik (tamten na blogu coś strasznie chaotycznie napisany) co do wyboru silnka. Problem jest taki, że moc (moment, efektywność, małe grzanie itp) można osiągnąć idąc 2 różnymi, ale równoległymi drogami. Albo poprzez moment "wbudowany" w silnik albo zamieniając prędkość obrotową na moment. 2 różne metody, a cel ten sam. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
Ostatnio zmieniony przez tas Sob 19 Wrz, 2015, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
|