 |
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Odkłócanie instalacji silnika indukcyjnego |
Autor |
Wiadomość |
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 20 Lip, 2008 Odkłócanie instalacji silnika indukcyjnego
|
|
|
Mam taki problem...
Kupiłem sobie rowerek elektryczny, bo budowanie od podstaw jakoś mnie nie pociąga
Poprzerabiałem, podokładałem to i owo, m.in. CB radio
Antenka z tyłu na uchwycie przykręconym do bagażnika. Radio pod kierownicą. Rowerek zasilany jest z pakietu 3 akku 12V 12Ah ze zrobionym odczepem na 12V. Wszystko OK, ale na postoju, gdy silnik i cała elektronika sterownika nie działa. Po ruszeniu, z CB już nie można korzystać, bo w głośniku są potężne szumy i warczenia. Czy ktoś walczył z odkłóceniem takiej instalacji? Sygnał nie przenosi się po przewodach zasilających, bo radio podłączone do zewnętrznego akku również jest zakłócane, więc sygnał przedostaje się przez antenę. Jednym słowem elektronika "sieje" niemiłosiernie.
Help!
Dorzucę parę fotek, by unaocznić, jak wygląda moje cacko
 |
|
|
|
 |
Zbyszek Kopeć
szef

Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pon 21 Lip, 2008
|
|
|
Fajny rowerek.
W autach spalinowych są identyczne problemy, szczególnie po zastosowaniu specjalnych żarówek ksenonowch w reflektorach. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
 |
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 21 Lip, 2008
|
|
|
Tu są zwykłe żarówki, nie tutaj tkwi problem. Jestem na etapie ekranowania wszystkich przewodów, zobaczę co wyniknie. |
|
|
|
 |
Lisciasty
dyrektor


Pomógł: 1 raz Dołączył: 20 Lis 2007 Posty: 404 Skąd: Okolice Wrocławia
|
Wysłany: Pon 21 Lip, 2008
|
|
|
Ja mam podobny problem, tyle że powodowany przez masażer z silnikiem 200W
a syf generowany jest w radioodbiorniku stojącym nieopodal.
Pewnie trzeba by zrobić jakieś ekranowanie ale nie kabli tylko obudowy
być może, do tego jakiś filtr na przewodzie zasilającym?
Na razie na elektrodzie mnie olali, nikt nie napisał nic konkretnego.
Postaram się skombinować skądś oscyloskop i zobaczyć czy to sieje po kablu
czy jednak przez powietrze...
Jak przez powietrze, to może jakiś ekran z blachy uziemiony pomoże? |
_________________ http://lisciasty.firehost.pl/toyota.html |
|
|
|
 |
Zbyszek Kopeć
szef

Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pon 21 Lip, 2008
|
|
|
Radzę użyć do zasilania osobne dwa kable bezpośrednio z biegunów akumulatora. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
 |
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 21 Lip, 2008
|
|
|
Ale to się przenosi nie po kablu, bo jak odłączę antenę w radiu jest cisza.
Antena zbiera "smieci" z przetwornicy. |
|
|
|
 |
Lisciasty
dyrektor


Pomógł: 1 raz Dołączył: 20 Lis 2007 Posty: 404 Skąd: Okolice Wrocławia
|
Wysłany: Pon 21 Lip, 2008
|
|
|
Nie wydaje mi się... w samochodach przecież też jest blisko alternator
który śmieci, a CB chodzi bo ma filtr na zasilaniu...
Trzeba to dokładnie sprawdzić. Jak odepniesz antenę to pewnie radio stwierdza
że nie ma sygnału i nie słychać nic. |
_________________ http://lisciasty.firehost.pl/toyota.html |
|
|
|
 |
Zbyszek Kopeć
szef

Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pon 21 Lip, 2008
|
|
|
Akumulator jest kondensatorem (dużym) i filtruje.
Są tacy, którzy dali zasilanie plus i minus (nie z karoserii, lub konstrukcji pojazdu) bezpośrednio z akumulatora i CB działało prawidłowo, to dotyczy też innych urządzeń sterowanych elektronicznie (np.: chlodnie). |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
 |
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 22 Lip, 2008
|
|
|
Powtarzam...
Radio nie zbiera zakłóceń po zasilaniu, tylko po antenie.
Ta z kolei zbiera śmieci wysyłane przez kable zasilające silnik, regulator prędkości itp.
Na elektrodzie zalecono mi dokładne zaekranowanie wszystkich przewodów i dokładne połączenie ich z masą.
Co aktualnie próbuję wykonać, ale nie jest to proste, bo trzeba rozpinać wszystkie połączenia, wywlec kable i je owijać ekranem. |
|
|
|
 |
Zbyszek Kopeć
szef

Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Wto 22 Lip, 2008
|
|
|
A masa pojazdu i kable zasilające, to też anteny, które odbierają i nadają. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
 |
7h7
stażysta


Pomógł: 2 razy Dołączył: 19 Lut 2008 Posty: 150 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Wto 22 Lip, 2008
|
|
|
Spotkałem się z podobnym problemem, zakłócenia w CB były powodowane przez lampy wyładowcze (stroboskopowe), te same stroboskopy w jednych autach powodowały zakłócenia w CB a w innych nie. W tych w których zakócenia nie występowały próbowaliśmy je wywołać tzn. antenę magnetyczną od CB stawiałiśmy tuż przy lampie stroboskopowej, zasilaliśmy CB z tego samego kabla co CB i nie udało się wywołać zakłóceń. Okazało się, że było to zależne od marki CB, niestety tanie CB są źle zabezpieczone przed zakłóceniami. Propomuję poeksperymentować z droższymi modelami, może ktoś ze znajomych ma coś lepszego a jak rzucisz na CB pytanie o pomoc to napewno w okolicy ktoś też pracuje na CB i będziesz mógł zrobić porównanie. |
|
|
|
 |
Slawek [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 24 Lip, 2008
|
|
|
Jak zasilisz CB z osobnego akumulatora to w jakiej odległości od przetwornicy są słyszalne zakłócenia? (poza rowerem)
Standardowe porady w takiej sytuacji (może coś pomoże)
Sprawdź czy ekranowania kabla łączącego silnik jest poprawne.
(Przy częstotliwościach poniżej 1MHz - ekrany kabli podłącza się tylko z jednej strony)
Owiń blachą przetwornicę częstotliwości i połącz do masy.
Owiń blachą CB i połącz do masy (zakłócenie może wchodzić przez obudowę CB)
Zmień miejsce zamocowania anteny. |
|
|
|
 |
Lisciasty
dyrektor


Pomógł: 1 raz Dołączył: 20 Lis 2007 Posty: 404 Skąd: Okolice Wrocławia
|
|
|
|
 |
Slawek [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 25 Lip, 2008
|
|
|
Lisciasty napisał/a: | Może głupie pytanie, ale jaką blachą?
Alumaniową? Miedzianą? Żelazną?
Muszę coś zrobić z tym cholernym silnikiem |
Nie ma znaczenia jaką, na próbę może być nawet aluminiowa folia pakunkowa, lub z czekoladki.
Ekran nie musi być szczelny – mogą tam być otwory np. wentylacyjne. |
|
|
|
 |
Slawek [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 25 Lip, 2008
|
|
|
Lisciasty napisał/a: | Ja mam podobny problem, tyle że powodowany przez masażer z silnikiem 200W
a syf generowany jest w radioodbiorniku stojącym nieopodal.
Pewnie trzeba by zrobić jakieś ekranowanie ale nie kabli tylko obudowy
być może, do tego jakiś filtr na przewodzie zasilającym?
Na razie na elektrodzie mnie olali, nikt nie napisał nic konkretnego.
Postaram się skombinować skądś oscyloskop i zobaczyć czy to sieje po kablu
czy jednak przez powietrze...
Jak przez powietrze, to może jakiś ekran z blachy uziemiony pomoże? |
Podłącz odbiornik do innej fazy, aby sprawdzić czy sieje po kablach, czy po obudowie.
W urządzeniach gdzie są falowniki koniecznie musi być filtr na zasilaniu, wszystkie przewody ekranowane, rozłożenie przewodów także jest istotne.
Przerabiałem ten temat około rok temu, bez filtru na wejściu i konkretnych ekranów żadna maszyna nie dostała znaku CE. |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|