ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Sprzęgiełko łączące wałek silnika z wałkiem sprzęgłowym.
Autor Wiadomość
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 22 Lip, 2008   Sprzęgiełko łączące wałek silnika z wałkiem sprzęgłowym.

Przez wszystkie lata największy kłopot sprawiało mi połączenie wałków silnika i sprzęgłowego w idealnej osi. Błędy tokarskie nakładały się na błędy przy wyznaczaniu otworów w blasze mocującej do skrzynii biegów.
Teraz do NEXII wymyśliłem sprzęgło wirowe na magnesach trwałych.
Na jednej tarczy stalowej (do wałka silnika) fi 150 mm przykleiłem 8 szt magnesów (przemiennie N i S) z pociętego pierścienia magnesu neodymowego wzdłóż promienia (pierścień fi zewn. 140 mm, fi wewn. 80 mm; o gr. 5 mm - 2 warstwy). Na drugiej tarczy (do wałka sprzęgłowego) stalowej przykleiłem krążek z aluminium fi 150 mm, gr. 10 mm.
Zostawię jakiś dystans między tarczami i już nie będą musiały być ani w osi, ani równolegle.

Mam tylko problem z zachowaniem dystansu. tarcze się trochę przyciągają, a nie mogą się stykać.
Może ktoś mi doradzi:
Jak zabezpieczyć potrzebną odległość między tarczami ?
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Lisciasty
dyrektor



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2007
Posty: 404
Skąd: Okolice Wrocławia
Wysłany: Wto 22 Lip, 2008   

Pomysł zaiste genialny.
A ta tarcza aluminiowa to po co? Bo chyba aluminium nie przyciągają magnesy,
chyba że mi się źle wydaje?

Do zapewnienia dystansu najlepsze moim zdaniem będzie zastosowanie teflonowej
tarczy grubości kilku milimetrów. Lub tarczy z innego twardego śliskiego tworzywa,
to chyba najprostsze i najtańsze a powinno działać.
_________________
http://lisciasty.firehost.pl/toyota.html
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 22 Lip, 2008   

Sprzęglo wiroprądowe - magnesy wytwarzają prądy wirowe w alumunium i napędzają w ruch tarczę aluminiową z małym poślizgiem.
Tarcze się przyciągają, bo pod aluminium jest talerz stalowy, a magnesy są bardzo silne.
Kombinowałem sprzęgło magnetyczne, ale dwa talerze tak mocno się przyciągają, że wyrwałoby to wałek sprzęgłowy ze skrzynii biegów.
Gdzie znaleźć takie materiały ślzgowe i odporne na stuki (oprócz poślizgów) ok. 4000 razy na minutę ?
Dobra by była też jakaś amortyzacja, sprężynowanie (może coś w rodzaju żelu).
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Lisciasty
dyrektor



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2007
Posty: 404
Skąd: Okolice Wrocławia
Wysłany: Śro 23 Lip, 2008   

Ja bym nie kombinował w ten sposób tylko zastosował wersję z dwiema tarczami
z magnesami, tak żeby nie było różnicy prędkości i żeby były w ustalonej odległości
od siebie. Nie trzeba wyrywać wałka sprzęgłowego, tylko skrócić dystans między nimi
za pomocą tulejek dystansowych ;)

2 tarcze z magnesami, jeżeli za mocno trzymają to dać mniej magnesów.
Między nimi plaster wycięty z teflonowego wałka (można kupić wałki teflonowe
o sporej średnicy), wtedy tylko będą ewetualne ruchy wynikające z niewyosiowania
i powinno chodzić.
Popytam się czy można kupić taki plaster i w jakich rozmiarach.
_________________
http://lisciasty.firehost.pl/toyota.html
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 23 Lip, 2008   

Magnesy przyciągają mocno i ta siła jest olbrzymia, robiłem różne pruby na stole.
Ruchy boczne między środkami tarcz mają jednak dużą prędkość liniową przy max. obrotach. Ciekawe, czy teflon (tuleje 2 szt by się ślizgały po sobie) te prędkości liniowe wytrzyma.

Tak myślę, że może dać grubsze aluminium i przyciąganie prawie zniknie, ale wałek sprzęgłowy ma luzy i jest kwestia wyważenia.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Slawek
[Usunięty]

Wysłany: Czw 24 Lip, 2008   

Na takim sprzęgle będzie duży poślizg – więc straty.
Proponował bym sprzęgło mechaniczne kupne, lub robione które zlikwiduje wszystkie błędy montażowe, obróbcze, wynikające z zmiany temperatury, wynikające z odkształcania materiałów pod wpływem obciążenia, drgań, bić własnych wałków, powolnego zużycia łożysk itp., ( czyli problem szczeliny narasta. )

Co innego gdyby to sprzęgło magnetyczne było w osobnej obudowie.

Kiedyś do prostego i małego ślimaka nie zastosowałem sprzęgła, wszystko bardzo wolno pracowało, a po 8 godzinach wałek fi 25 odpad od przekładni.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 24 Lip, 2008   

Przerabiam talerz z alumunim, wyrzucę ten talerz stalowy i inaczej uchwycę alu., przyciąganie tarcz prawie zniknie, ale tuleje teflonowe będą chyba potrzebne.
To dam jednak 2 dodatkowe łożyska (po jednym na każdy wychodzący wałek).
Poślizg powinien dać straty góra 1%.
Centrowanie tych wałków jest najtrudniejsze z całej przeróbki auta na elektryczne, a tymi magnesami ułatwię chyba sobie cały montaż, chociaż 1. egzemplarz jest najtrudniejszy.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group