ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Elektryczny Longboard - deska z napędem BLDC 2x1.5kW
Autor Wiadomość
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Wto 29 Mar, 2016   

Bez pasażera to wygląda jak nietypowy samochód RC :P
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
IdeaTB 
młodzik



Wiek: 52
Dołączył: 05 Lut 2014
Posty: 51
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 29 Mar, 2016   

Tylko moc nieco wyższa : :grin:
 
 
IdeaTB 
młodzik



Wiek: 52
Dołączył: 05 Lut 2014
Posty: 51
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 02 Kwi, 2016   

Deska przejechała już 150km więc małe podsumowanie.

Koła pasowe obróciły się około 600 tys razy, stan zużycia oceniam jako minimalny. Pojawił się mały rancik więc jakiś stan zużycia jest ale niewielki, być może koła "dopasowały się do paska", wydaje mi się że powinny przejechać nie mniej niż 400 - 500km a ich koszt to ułamek ceny kół wyfrezowanych z aluminium.



Należy podkreślić że koła wydrukowane sa z miękkiego ABS, mogę wydrukować je z twardszego i równie taniego PLA który pierwotnie pominąłem celowo obawiając się niepotrzebnie temperatur spowodowanych tarciem (a temperatury sa niewielkie), korci mnie jeszcze PET, jest mega wytrzymały ale jednak trochę elastyczny.
No i pozostaje jeszcze jeden materiał do testów a mianowicie Alloy 910 firmy Taulman który jest idealny do takich zastosowań z uwagi na wytrzymałość... nie wiem tylko jak poradzi sobie z tym materiałem mój Gate, szpula tez nieco kosztuje (5 razy więcej niż ABS, PLA)

Mocowania z PLA daja radę, zaliczyłem parę krawężników i przetrwały.


Tydzień temu dołożyłem drugi pakiet, przy okazji przeprojektowałem nieco obudowę i jest niższa o 10%. Zasięg jaki osiągam oscyluje między 18 a 20km przy jeździe z średnią prędkością 18km/h



Przy okazji dokładania drugiej obudowy wyposażyłem ją w pomiar pojemność, mały gadżet a cieszy. Oczywiście wskazanie nie jest liniowe, poniżej 50% ilość energii kurczy się duuuzo szybciej ale po kilku jazdach będzie można przy jego pomocy oszacować ile jeszcze km można przejechać.


Podsumowując.
Deska z elementami wydrukowanymi z tworzyw sztucznych daje radę :D
 
 
umbur 
prezes


Pomógł: 25 razy
Wiek: 41
Dołączył: 05 Paź 2015
Posty: 581
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Sob 02 Kwi, 2016   

Co to masz za drukarkę, jeśli można spytać?
 
 
IdeaTB 
młodzik



Wiek: 52
Dołączył: 05 Lut 2014
Posty: 51
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 02 Kwi, 2016   

Gate 1.0
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Nie 17 Kwi, 2016   

A tu masz sterownik do tego typu zabawek

http://vedder.se/2015/01/vesc-open-source-esc/

mam PCB i graty na sterownik tylko szukam kogoś kto mi skompiluje soft do procka
_________________
pozdr
Tomek
 
 
IdeaTB 
młodzik



Wiek: 52
Dołączył: 05 Lut 2014
Posty: 51
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 05 Maj, 2016   

Pech chciał ze parę dni temu straciłem jeden silnik, aby nadal kontynuować Longboardowe "spacerki" postanowiłem ów silnik zdemontować.

Po przejechaniu w takiej konfiguracji około 80km mam następujące wnioski:
- jeden silnik nie ma wpływu na komfort jazdy. Projektując deskę obawiałem się napędzania tylko jednego koła. Okazuje się ze nie jest to żaden problem, różnica w jeździe z napędzanym jednym lub dwoma kołami jest mało zauważalna (nie mam na myśli mocy ponieważ...)
- spadła moc, co jest oczywistym zjawiskiem, jeden silnik jednak daje radę również na przy podjeżdżaniu na wzniesienia ale teraz nie można przeginać z nachyleniem drogi na podjazdach aby nie zarżnąć silnika.
- prędkość jest praktycznie bez zmian, wcześniej 35, teraz 33-34km/h, oczywiście spadło przyspieszenie.
- wzrósł zasięg. Wcześniej oscylował pomiędzy 18-20km, teraz wynosi od 20-22km.
- spadły opory przekładni i silników (teraz jest tylko jeden zestaw) więc na luzie pokonuje większe dystanse a z górki jedzie nieco szybciej :)
- wzrosła temperatura silnika, wcześniej były letnie (20-40st) teraz jest ciepły (40-60st). Zdazyło mi sie jeżdzić przez 10 minut z większym obciążeniem 100kg i małą stałą prędkością 4-5km/h i wzrost temperatury był już znaczny (60-80st), wcześniej takiego zjawiska nie było ale przez każdy z silników przepływał o połowę mniejszy prąd.

Podsumowując, jak ktoś ma mniejszy budżet to konstrukcja z jednym silnikiem jest dobrą alternatywą, ma więcej zalet niż wad, a wady można zrekompensować montując silnik o większej mocy. Oczywiście w przypadku jednego silnika z uwagi na temperaturę silnika odpada uchwyt wydrukowany z tworzywa sztucznego, w tym wypadku do wykonania uchwytu sugerowane jest zastosowanie metalu (aluminium, stal) który oprócz tego ze ma oczywiste lepsze parametry wytrzymałościowe to przede wszystkim pełni również funkcje radiatora (truck tez jest metalowy więc radiator jest już spory).

Biorąc pod uwagę powyższe założenia zaprojektowałem nową konstrukcję która ma podobna moc jak poprzednia 2 silnikowa, ma mniejszą masę, podobny zasięg jak pierwsza konstrukcja tj. wersja 2 silnikowa, ma większy prześwit i bardziej kompaktową zabudowę elektroniki "mniej więcej" o połowę :)

Zastosowany silnik to Turnigy G160 245kv
Pakiet 3 akumulatorów o łącznej pojemności ma teraz 8000Ah (pakiety niższe od poprzednich).
Pozostałe komponenty takie same jak w 1 konstrukcji, dodatkiem jest nowy nieco bardziej zaawansowany miernik stanu akumulatorów.

Poniżej nowy zestaw elementów do zastosowania.


I wizualizacja.




Mam też pomysł na zmieniany pakiet akumulatorów, obudowa była by pojemnikiem a zestaw 3 akumulatorów zabudowany byłby w kolejnym płaskim "pudełku". Niby nic nowego bo rozwiązanie stosowane jest w większości mobilnych urządzeń (np aparaty fotograficzne) ale w longboardzie z napędem tego rozwiązania jeszcze nie widziałem.
Patent o tyle dobry ze w przypadku dłuższej wycieczki można zapakować dodatkowy akumulator do plecaka i w razie potrzeby w 1 minutę wydłużyć zasięg o kolejne 15-20 km
 
 
unix 
stażysta



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Cze 2015
Posty: 152
Skąd: Mielec
Wysłany: Pią 06 Maj, 2016   

Jasno, konkretnie opisane wnioski ;) jaki bardziej zaawansowany mętlik masz na myśli ?
 
 
IdeaTB 
młodzik



Wiek: 52
Dołączył: 05 Lut 2014
Posty: 51
Skąd: Kraków
  Wysłany: Pią 06 Maj, 2016   

unix napisał/a:
Jasno, konkretnie opisane wnioski ;) jaki bardziej zaawansowany mętlik masz na myśli ?


Nie kumam? Jaki mętlik? :grin: co autor miał na mysli
 
 
unix 
stażysta



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Cze 2015
Posty: 152
Skąd: Mielec
Wysłany: Pią 06 Maj, 2016   

Echh, pieprzony slownik na tablecie :D chodzilo o miernik :grin:
 
 
IdeaTB 
młodzik



Wiek: 52
Dołączył: 05 Lut 2014
Posty: 51
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 06 Maj, 2016   

Model TF01N
 
 
IdeaTB 
młodzik



Wiek: 52
Dołączył: 05 Lut 2014
Posty: 51
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 25 Maj, 2016   

Mały Upgrade deski, jeszcze więcej mocy (czyli zmiana silników) :mrgreen: i nowe materiały mocowania silników. Zastąpiłem PLA tworzywem PET-G, kótre jest bardziej odporne na udar i temperatury (które akurat nie stanowią problemu przy 2 silnikach)
Kolor uchytu nie jest przepiękny ale taki miałem na stanie więc z takiego wydrukowałem...




Przykładowy teścik elementu wydrukowanego z PET-G
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group