ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Poprzedni temat «» Następny temat
Silnik 800W i średnica koła do samochodzika
Autor Wiadomość
SylwekK 
młodzik


Dołączył: 01 Paź 2015
Posty: 58
Skąd: Lipsko
Wysłany: Czw 01 Paź, 2015   Silnik 800W i średnica koła do samochodzika

Witam wszystkich jako ze to mój pierwszy post :)

Od dłuższego czasu przeglądam to forum i przyszedł czas na rejestrację. Problem mój może nie jest wielki, ale uwierzcie przekopałem kupę tematów obejrzałem trochę filmów i nadal nie znalazłem zadowalającej mnie konkretnej odpowiedzi.

Postanowiłem zrobić sobie samochodzik elektryczny, ale nie do szaleńczej jazdy, a bardziej rekreacyjnej o łącznej masie z kierowcą do 120-150kg. Prędkość maksymalna zadowala mnie do 25-30km/h zresztą w sterowniku będzie opcja dowolnie ustawianego "kagańca" np. na 5-6km/h (dla dzieci). Sterownik sam będę robił, regulował on będzie dostawą prądu dla silnika DC 800W 36V, a prędkość będzie stabilizowana proporcjonalnie do wciśniętego "gazu" (dzięki pomiarowi obrotów silnika). Ogranicznik prądowy jeszcze nie wiem na ile ustawię, ale będzie to prawdopodobnie na 50A w ciągu np. 2s od startu (wyjdzie w praniu). Prąd ciągły tego silnika wg katalogu to około 28A. To popularny i dostępny choćby na allegro silnik.
W zasadzie zaczął bym już składać całą konstrukcję, ale brakuje mi kół i tu chcę się dowiedzieć od praktyków (co bardzo istotne) czy taki silnik z przekładnią 7,27:1 (zębatki - 11 na silniku i 80 odbiór) jakiej średnicy kół mógłbym użyć aby względnie łatwo pojazd mógł ruszyć i nie przekroczyć założonego przeze mnie prądu 50A. Zastanawiałem się nad kołami 400mm (taczkowe z oponą KENDA) lub 330mm. Oczywiście zdaję sobie doskonale sprawę, że przy mniejszym kole będzie większa moc i mniejsza szybkość i że, np. przy 260mm taki silnik nie powinien mieć w zasadzie większych problemów ze startem nawet pod lekką górkę i i wg wyliczeń powinien te 20km/h uzyskać, ale chciałbym jednak ciut większą prędkość.
Bardziej skłaniam się do tych 400mm tylko czy to ruszy z miejsca nie mordując przy okazji sterownika?? Fajnie jak by się wypowiedzieli posiadacze takiego silnika zamontowanego we wszelkich pojazdach, a nie tylko samochodzikach. W rowerze w sumie sprawa prosta, bo korbą można się rozpędzić i załączyć silnik, ale jak np. rusza taki rower bez pomocy korby na dużym kole z silnikiem 800W lub nawet 500W (z czystej ciekawości pytam o ten drugi) ? :)
 
 
mrgiver 
młodzik


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Mar 2012
Posty: 74
Wysłany: Nie 04 Paź, 2015   

Hmmm. Skoro nikt nie chce nic powiedzieć, to ja się podzielę swoim doświadczeniem.
Popełniłem kiedyś taki pojazd, ale miał obliczoną Vmax na poziomie 7km/h. Koła taczkowe, 400mm i napęd 2x 350W, na silniku przekładnia - I stopień, II stopień - przekładnia łańcuchowa. Problemów ze startem to nie miało nawet przy ograniczanym sygnale zadawanym, po załadowaniu 85kg żywej masy + ok. 35kg własnej. Bez ograniczania - pojechało nawet na dwóch kołach :P
Nie wiem, jaki prąd był pobierany na starcie, ale podejrzewam, że z racji dużego teoretycznego przełożenia jakoś specjalnie wysoki nie był.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 05 Paź, 2015   

Do tych przełożeń typowe są kółka 12 calowe.
 
 
SylwekK 
młodzik


Dołączył: 01 Paź 2015
Posty: 58
Skąd: Lipsko
Wysłany: Pon 05 Paź, 2015   

Dzięki panowie za odpowiedzi. No 7km to troszkę za wolno, bo chciałbym "pędzić" przynajmniej z prędkością mojego normalnego roweru czyli nieco ponad 20 km/h :)

Kolego @zeeltom, czyli na 12"-calowych kołach z przełożeniem jakie podałem nie powinien mieć samochodzik problemu ze startem jak rozumiem ? Wg wyliczeń wychodzi mi prędkość około 24km/h - było by to spokojnie akceptowalne :)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 05 Paź, 2015   

Bo tyle osiągają pojazdy na takich kołach z silnikami 24V 250W.
Przy mocach 2x większych na pewno nie będzie kłopotu z ruszaniem.
 
 
SylwekK 
młodzik


Dołączył: 01 Paź 2015
Posty: 58
Skąd: Lipsko
Wysłany: Wto 06 Paź, 2015   

Zamówiłem dzisiaj koła 300mm taczkowe z tą lepszą oponą. Zobaczymy co się z tego da zrobić :)
Jak już coś poskręcam to będę informował o postępach :)
 
 
mrgiver 
młodzik


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Mar 2012
Posty: 74
Wysłany: Nie 01 Lis, 2015   

SylwekK, masz jakieś postępy? Jeździsz już tym samochodem ?
 
 
SylwekK 
młodzik


Dołączył: 01 Paź 2015
Posty: 58
Skąd: Lipsko
Wysłany: Pon 02 Lis, 2015   

Nie, nie, na razie kompletuję części jak już wszystko będzie to wtedy łatwiej będzie ostateczne wymiary określić. W zasadzie już miałem zacząć ramę spawać, bo byłem zdecydowany na napęd jednego koła, ale coś mnie tknęło i zacząłem szukać mechanizmu różnicowego. Znalazłem (w necie) jak mi się wydaje niewielki od fiata UNO i czekam jak mechanik z lokalnego szrotu mi wymontuje toto ze skrzyni (zarobiony chłopak jest). Po przeróbkach, dotoczeniu odpowiednich kołnierzy dla zębatki i hamulca tarczowego myślę, że będę mógł zacząć składać wszystko do kupy. Postanowiłem sobie, że zrobię to jeździdło w tym roku i muszę dotrzymać postanowienia :)
 
 
SylwekK 
młodzik


Dołączył: 01 Paź 2015
Posty: 58
Skąd: Lipsko
Wysłany: Sob 12 Gru, 2015   

Części się kompletują :) Mam już mechanizm różnicowy i napęd tyłu powoli zaczynam składać. Oczekując na elementy od tokarza zacząłem robić sterownik, a w zasadzie to jeszcze tylko program napisać trzeba, bo elektronika dziś właśnie została przetestowana i jestem dobrej myśli dla większego obciążenia. Myślę dać chwilowo do 50A (ogranicznik czasowy będzie), a prąd ciągły do 30-40A - zobaczymy co po hard testach na "żywym organizmie" wyjdzie :mrgreen:

Poniżej filmik z pierwszego testu z dużym silnikiem. Na biurku gdzie programuje mam tylko mały silniczek podpięty aby widać, "że i jak" działa, ale jak kręci taki większy to się micha cieszy :lol: . Trochę akumulatory mi siadały (jeden już prawie skończył swój żywot - staruszek), ale test zdążyłem zrobić...
Wykres wydaje się być w porządku - pomiar na zaciskach silnika. Czas zbocza narastającego 200ns, opadającego około 800ns. Na razie dałem radę chwilowo obciążyć do około 7-8A. Mosfety jeszcze bez zamontowanych radiatorów moooże lekko cieplejsze niż temperatura otoczenia - praktycznie mało wyczuwalna różnica. Na razie program to tylko zwykły PWM (około32kHz), kontrola napięcia zasilającego i odczyt portów, które będą kontrolowały urządzenie. Po prostu program napisany na szybko do przetestowania elektroniki. Zabawa dopiero teraz się zacznie :cool:
https://youtu.be/0Lb6Lxdq7qE
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 12 Gru, 2015   

Silnik silnikiem, ale to też jest dobre :D

https://www.youtube.com/watch?v=nK4jS5QWggM
 
 
SylwekK 
młodzik


Dołączył: 01 Paź 2015
Posty: 58
Skąd: Lipsko
Wysłany: Sob 12 Gru, 2015   

Hehe, a to moi znajomi z wioski, na której przez jakiś czas przyszło mi mieszkać :cool: Tacy szaleńcy trochę :)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 12 Gru, 2015   

Obłowili się nieźle, sam bym stanął na takiej bramce ;)
 
 
SylwekK 
młodzik


Dołączył: 01 Paź 2015
Posty: 58
Skąd: Lipsko
Wysłany: Nie 13 Gru, 2015   

12 flaszek... :cool:
 
 
SylwekK 
młodzik


Dołączył: 01 Paź 2015
Posty: 58
Skąd: Lipsko
Wysłany: Śro 26 Paź, 2016   

Ruszyły prace :)
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5757
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group