|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Dławik do PWM dla czystości prądu i redukcji szumów |
Autor |
Wiadomość |
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 08 Lis, 2015
|
|
|
Czy sterownik sinus wyeliminuje szumy na CB? |
|
|
|
|
wesmar
stażysta wesmar
Pomógł: 1 raz Wiek: 49 Dołączył: 23 Maj 2015 Posty: 114 Skąd: W-wa
|
Wysłany: Nie 08 Lis, 2015
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Czy sterownik sinus wyeliminuje szumy na CB? |
Bez filtru emi będzie niewiele lepiej. Poprawi się z uwagi na kształt nośnej komutacja, ale szum zostanie. Musi być filtr emi czyli albo dajesz 3 dławiki na każdą fazę, albo próbujesz z dłąwikiem trójfazowym i te małe filtry z proszków spiekanych na wyjściach kluczy, albo wreszcie kupujesz http://sensitron.com/BLDC_Motor_Controller.htm
i masz ciszę w eterze.
Zostaje ew. jeszcze 3 razy filtr EMI
http://www.directindustry...08-1239073.html
Choć po co skoro można samemu nawinąć z tych żółtych dławików od ATX |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 08 Lis, 2015
|
|
|
Mam zasilanie 48V, co po pełnym naładowaniu wychodzi prawie 60V, a tam napisali, że tylko do 50V. |
|
|
|
|
wesmar
stażysta wesmar
Pomógł: 1 raz Wiek: 49 Dołączył: 23 Maj 2015 Posty: 114 Skąd: W-wa
|
Wysłany: Nie 08 Lis, 2015
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Mam zasilanie 48V, co po pełnym naładowaniu wychodzi prawie 60V, a tam napisali, że tylko do 50V. |
Zrób jak Ci piszę, możesz odpuścić stabilizacje prądu na dławiku, który musiałby mieć jednak kilka milihenrów. Zastosuj tylko małe filtry kilkanaście uH (wielkości 2W brązowego opornika MŁT) pochylające zbocza podczas przełączania prądu. Silnik dostanie i tak to samo, jedynie kluczowany prostokąt z PWM będzie lekko położony (taki trapezowaty - wolniejsze narastanie prądu). Ile tam masz kHz, pewnie 20+ to na 90 % zadziała Ci to CB. Na koniec jeszcze jedno: dopiero po tych filtrach całość zamknij w stalowym ocynkowanym pudełku zrobionym z blachy o stosunkowo cienkim profilu. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 09 Lis, 2015
|
|
|
To aluminiowa obudowa kontrolera nie wystarczy do zaekranowania całości? |
|
|
|
|
wesmar
stażysta wesmar
Pomógł: 1 raz Wiek: 49 Dołączył: 23 Maj 2015 Posty: 114 Skąd: W-wa
|
Wysłany: Pon 09 Lis, 2015
|
|
|
zeeltom napisał/a: | To aluminiowa obudowa kontrolera nie wystarczy do zaekranowania całości? |
Materiały metalowe nie tłumią pola magnetycznego. Pole magnetyczne tłumią materiały ferromagnetyczne (Fe, Ni, Co). Wiąże się to ze zdolnością do zamykania linii sił pola magnetycznego.
Ekran najlepiej wykonac z blachy ferromagnetycznej, nawet tej stalowej ocynkowanej o jak najlepszej przewodności magnetycznej (reguła Lentza) czyli wygaszanie pola ktore je indukuje. Dlatego aluminium nie jest dobrym pomyslem bo jest paramagnetykiem w dodatku rachitycznym. Materiały nie ferromagnetyczne (ale przewodniki), w tym Al, mają zdolność do oddziaływania z polem elektromagnetycznym.
Pole masz słabe dlatego zadziała jak pisałem taki zestaw, ale jakby było silne to blachę musiałbyś mieć z permenduru. Dla Ciebie idealna byłaby blacha niklowa tzw. permalloy. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 09 Lis, 2015
|
|
|
Mnie uczono, że fala radiowa jest falą elektromagnetyczną, a zakłócenia są właśnie falami radiowymi, skoro są odbierane przez antenę. To nie pole magnetyczne powoduje zakłócenia w tzw. "eterze". Dlatego obudowa z aluminium powinna zaekranować wydostawanie się szumu na zewnątrz kontrolera. Ale, jak wiemy, wydostaje się on przez przewody silnika i inne, które służą jako anteny i powodują emitowanie go w "eter". Po co ekranować magnetycznie kontroler? Tam nie ma pola stricte magnetycznego. Magnetycznie ekranuje się np. dyski komputerowe, magnesy głośników ( centralnych szczególnie, które stały na tv CRT ) głowice w magnetofonach itp. Klatki Faradaya robi się np. z miedzi, która też nie jest magnetyczna, a działa skutecznie. |
|
|
|
|
lkuc18
kierownik
Dołączył: 10 Gru 2013 Posty: 314 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 09 Lis, 2015
|
|
|
Wesmar, czy możesz wrzucić zdjęcie wnętrza tak przerobionego sterownika?
Temat jest bardzo ciekawy mimo że wielu rzeczy nie rozumiem, ale czy dobrze rozumiem że podczas jazdy elektrykiem jesteśmy cały czas napromieniowywani? ;p |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 09 Lis, 2015
|
|
|
Napromieniowani, to jesteśmy zawsze. Od czasów wynalezienia radia w coraz większym stopniu |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pon 09 Lis, 2015
|
|
|
Chyba od czasu "odkrycia" słońca. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
wesmar
stażysta wesmar
Pomógł: 1 raz Wiek: 49 Dołączył: 23 Maj 2015 Posty: 114 Skąd: W-wa
|
Wysłany: Wto 10 Lis, 2015
|
|
|
lkuc18 napisał/a: | Wesmar, czy możesz wrzucić zdjęcie wnętrza tak przerobionego sterownika?
Temat jest bardzo ciekawy mimo że wielu rzeczy nie rozumiem, ale czy dobrze rozumiem że podczas jazdy elektrykiem jesteśmy cały czas napromieniowywani? ;p |
mam kilka kontrolerów - m.in do rowerów, skutera ebretti, dzwigu elektrycznego.
Zdjęcie tego najgorszego z boku, gdzie widać ten żółty dławik i kilka fragmentów zwoi.
Do zelektryfikowanego Tomasza - mniej ważny jest ekran, ale sporo Ci da, natomiast dławiki dadzą Ci bardzo dużo i nie będzie właśnie anteny. Kontroler BLDC nie wiele się różni magnetycznie od zasilacza laptopowego, a tam niskostratna blacha występuje, właśnie ta niklowa, no chyba, że chiński zamiennik, to OK, ale przy nim trzeszczy nawet wawa na grochowie.. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 10 Lis, 2015
|
|
|
Według mnie występuje tam blacha, bo łatwiej ją lutować do płytki niż aluminium, a nie ze względu na właściwości ekranowania pola magnetycznego. Fakt, że aluminium nie ekranuje pola magnetycznego, ale nie o pole magnetyczne tu chodzi, a o pole elektromagnetyczne, które "sieje" po eterze
Swojego czasu majstrowałem sporo różnego rodzaju układów w.cz. jako krótkofalowiec i nigdy mi do głowy nie przyszło robić ekrany dla w.cz. z blachy aluminiowej, bo pudełka do różnych płytek łatwiej było zlutować (zrobić) z blachy nawet od konserw, niż z aluminium. Za to dobrym rozwiązaniem było lutowanie pudełek z płytek laminowanych miedzią (takich do robienia i wytrawiania płytek drukowanych). Spełniały swoje zadanie bardzo dobrze, choć miedź też nie ekranuje pola magnetycznego, ale stanowi dobrą barierę dla fal elektromagnetycznych.
Można by równie dobrze robić obudowy kontrolerów z miedzi i bardzo dobrze by spełniały swoje zadanie, ale alu jest tańsze i sztywniejsze stąd takie, a nie inne obudowy. |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Wto 10 Lis, 2015
|
|
|
A ja sie dalej niezgadzam z tym cos fi, przeciez ten silnik to cewka, mozesz zdjac caly rotor bo to przeciez nie ma znaczenia z czego sa zrobione magnesy. Zobacz np. dokument:
http://etd.lsu.edu/docs/a...lala_thesis.pdf
strona 47 wykres 4.12b pokazuje jak cos fi zmienia sie wraz ze zwiekszaniem obciazenia.
inny cytat z tej strony mowi:
Cytat: | The test results verify that the proposed PFC for DTC of BLDC motor drive improves the power factor from 0.77 to about 0.9997 irrespective of the load. |
Co jest wg. mnie logiczne, Moze chodzilo ci o cosinus innego kata jak tego pomiedzy momentem a fluxem (nie wiem jak sie to po polsku nazywa) bo faktycznie nim mozemy sterowac i na ogol ustawia sie go na 90 stopni aby uzyskac najwyzsza sprawnosc silnika, chyba ze chcemy uzyskac wyzsza predkosc niz nominalna wtedy stosujemy flux weakening i ustawiamy prad wzbudzenia na ujemne wartosci.
PS. Przepraszam za offtop, zdaje se sprawe ze pytanie nie dotyczy juz absolutnie tlumienia noise ze strerownika i twojej innowacji ale temat mnie dosc zaciekawil |
|
|
|
|
mrgiver
młodzik
Pomógł: 2 razy Dołączył: 02 Mar 2012 Posty: 74
|
Wysłany: Wto 10 Lis, 2015
|
|
|
qaz33 napisał/a: | fluxem (nie wiem jak sie to po polsku nazywa) bo faktycznie nim mozemy sterowac i na ogol ustawia sie go na 90 stopni aby uzyskac najwyzsza sprawnosc silnika, chyba ze chcemy uzyskac wyzsza predkosc niz nominalna wtedy stosujemy flux weakening |
A nie można po prostu flux = strumień i flux weakening = osłabianie strumienia ?[/quote] |
|
|
|
|
wesmar
stażysta wesmar
Pomógł: 1 raz Wiek: 49 Dołączył: 23 Maj 2015 Posty: 114 Skąd: W-wa
|
Wysłany: Pią 20 Lis, 2015
|
|
|
qaz33 napisał/a: | A ja sie dalej niezgadzam z tym cos fi, przeciez ten silnik to cewka, .. |
Co z tego że cewka, jak działa niczym maszyna synchroniczna przy dużym współczynniku mocy dla podstawowej fali, przeważnie pow 0,9.
Prostokątny rozkład siły magneto-motorycznej magnesów stałych generuje wyższe harmoniczne strefowe 5,7 i tu już dławik jest idealny. Wspomniałem, że szczelina jest minimalna. Wcale jej wzrost nie oznacza, znacznego wzrostu cos fi, bywa często pozyteczny, właśnie przy większych prędkościach. Chodzi o moment zaczepowy i możliwość osłabienia pola. Przy wysokich temp. także mniejsze ryzyko rozmagnesowania. przyjmij, że cos fi jest wysoki i kompletnie bez znaczenia. Dla prądu stałego nie występuje, zaś przewymiarowanie przewodów trójfazowych gdzie przesunięcie jest małe można pominąć. Ważniejszy jest kondensator po stronie zasilania stałoprądowego jak najbliżej tranzystorów kluczujących.
Silnik sam wygładza w znacznym stopniu sieczkę (modulację) z PWM/SVPWM. Ale nie robi tego bezstratnie. Dławik mu w tym pomaga, gdyż jest dobrany na właśnie częstotliwość 20+ kHz.
Poczytaj proszę prace: http://www.google.com/patents/US20120201056
oraz powołania do niej.
P.S.Wiem, że dławików sie niestosuje w naszych kontrolerach do rowerów, ale nie zawsze. W wózkach widłowych są! |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|