ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Sprawdzony sterownik silnika DC
Autor Wiadomość
Arekk
[Usunięty]

Wysłany: Pią 26 Wrz, 2008   

No tak niezbyt piękny widok. Z drugiej strony patrząc na to zdjęcie nie dziwię się że to wszystko wywaliło jak tranzystory są podłączone tak długimi przewodami.
Cały układ powinien mieć jak najkrótsze połączenia szczególnie tranzystory mocy, diody które są równolegle z silnikiem i kondensator elektrolityczny w zasilaniu powinny tworzyć
jak najkrótszy obwód najlepiej na płytce drukowanej z szerokimi ścieżkami
 
 
Arbiter 
Administrator
Założyciel forum, administrator


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 936
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 26 Wrz, 2008   

Nie myslales o tym aby produkowac te kontrolery i sprzedawac np forumowiczom?
 
 
Arekk
[Usunięty]

Wysłany: Pią 26 Wrz, 2008   

Nie zastanawiałem się nad tym bo przeważnie zawsze brakuje czasu. Nie ma z kolei żadnych przeszkód żeby ktoś inny zaczął robić te sterowniki,
może jest ktoś na forum kto mógłby się tym zająć.
 
 
Arbiter 
Administrator
Założyciel forum, administrator


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 936
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 26 Wrz, 2008   

A robiles to na uniwersalnej plytce czy masz dedyka?
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Pią 26 Wrz, 2008   

Jak zrobiłeś opór 1mOhm?
 
 
adjl
[Usunięty]

Wysłany: Pią 26 Wrz, 2008   

Arekk napisał/a:
Kolega polecił mi ten scalak. Zrobił na nim kilka sterowników do silników bezszczotkowych i szczotkowych na różne napięcia i moce.

dobry kolega...
Arekk napisał/a:

Pozostała kwestia uproszczenia układu ponieważ nie jest potrzebna zmiana kierunku obrotów.
...

jestem raczej domorosłym elektronikiem... jak na tym schemacie realizowana jest funkcja zmiany kierunków obrotów? :oops:
 
 
Arekk
[Usunięty]

Wysłany: Pią 26 Wrz, 2008   

Na pierwszy schemacie jest zmiana kierunków, układ zawiera cztery MOSFETy w układzie mostka więc można dowolnie zmieniać obroty. Ponieważ nie planuję jeździć 40km/h do tyłu uprościłem układ do jednego klucza i ten pracuje tylko w jednym kierunku.
Co do rezystora 1mOhm to można go zrobić z kawałka cienkiego drutu miedzianego. Ja zrobiłem go z drutu nawojowego grubości 0.8mm, dwa takie druciki długości ok. 3,5cm połączone równolegle dają ok. 1mOhm. Żeby zmniejszyć ich długość można je zwinąć ale nie w postaci cewki tylko tak jak na zdjęciu poniżej. Nie można dać zbyt cienkiego drutu żeby nie zadziałał jak bezpiecznik i się nie spalił. Oczywiście nie da się zmierzyć tak małej rezystancji zwykłym miernikiem ale wystarczy puścić przez niego prąd np. 10A i zmierzyć spadek napięcia na rezystorze który powinien wynosić 10mV a to już można zmierzyć. Oczywiście nie musi być to 1mOhm dobrany z dokładnością 5%
 
 
Lisciasty
dyrektor



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2007
Posty: 404
Skąd: Okolice Wrocławia
Wysłany: Pią 26 Wrz, 2008   

Arekk napisał/a:
Bez problemu da radę ja w tej chwili mam ustawiony prąd 60A więc to jest moc przełączana ok. 2kW.
Silnik ma prąd znamionowy 36,5A ale przy tym prądzie to rozpędza się słabo, szczególnie od 0 do 10-15km/h potem przyspiesza już lepiej.

A jak wygląda dłuższe zasuwanie na taki prądzie? Silnik wytrzymuje?
Arekk napisał/a:

Wygląda na to że jego moment obrotowy jest zależny nie tylko od prądu ale i od obrotów. Wydaje mi się że do skutera te 500W nawet podwojone to może
być za mało jeżeli ma się to jakoś rozpędzać no chyba że byłby to np. dobry silnik bezszczotkowy.

Moment nie zależy od obrotów, nawet w spalinówkach moment nie zależy od obrotów :]
Powolne rozpędzanie wynika z konieczności przezwyciężenia bezwładności pojazdu,
to tak jak z odpalaniem samochodu "na pych", na początku się trzeba napocić
ale jak już zacznie się toczyć to nie jest tak ciężko :>

Pzdr.
L.
_________________
http://lisciasty.firehost.pl/toyota.html
 
 
Arekk
[Usunięty]

Wysłany: Pią 26 Wrz, 2008   

Taki duży prąd jest tylko podczas rozpędzania potem spada przy pełnej prędkości do poziomu ok. 30A lub niżej. Co do momentu to nie chcę tutaj wywołać jakiejś dyskusji ale wykresy charakterystyki momentu w spalinówkach nie są linią prostą więc chyba zależy od obrotów.
 
 
Lisciasty
dyrektor



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2007
Posty: 404
Skąd: Okolice Wrocławia
Wysłany: Pią 26 Wrz, 2008   

Ja mówię z punktu widzenia teorii, gdzie moc = siła x ramię, gdzie "siłą" jest wybuch mieszanki
zależny od jej ilości (pojemność), a ramię to korbowód z zaczepem na wale.
To, że moment zmienia się z obrotami wynika z działania rozrządu, ilości
dostarczanego paliwa itp. Ale fizycznie prędkość obrotowa wału ma się nijak do momentu;
oczywiście obroty są istotne, wpływają na moc (moment x obroty).

Pzdr.
L.
_________________
http://lisciasty.firehost.pl/toyota.html
 
 
Slawek
[Usunięty]

Wysłany: Pią 26 Wrz, 2008   

Układ posiada wyjściowe tranzystory na wyprowadzeniu 19, więc te tranzystory BD 136 przypuszczam że nie są potrzebne.
Tranzystor MOSFET potrzebuje mało prądu do sterowania, przypuszczam że układ wysteruje nawet z 10 MOSFET z wyjścia.


1mOhm można uzyskać przyłączając się w odpowiednim miejscu do kabla masowego, trzeba wyliczyć opór z przekroju i długości – może będzie prościej.

Ciekawy ten układ, odpowiedni do odpowiednich zastosowań.
 
 
Arekk
[Usunięty]

Wysłany: Pią 26 Wrz, 2008   

Jeżeli chcemy szybko przełączyć MOSFETa żeby zminimalizować wydzielane na złączu straty to właśnie potrzebujemy duży impuls prądu żeby przeładować pojemność bramki jak najszybciej. MC33035 ma czas przełączania około 30ns przy pojemności 1nF, pojemność bramki IRF1407 to 5,6nF a 10szt. będzie miało 56nF. Nie będę już obliczał jak długo to się będzie przełączało. Ten prosty układ z BD135/6 tak bardzo przyspiesza przełączanie że jest to wyraźnie widoczne na oscyloskopie poza tym nie ja wymyśliłem ten driver tylko jest to rozwiązanie które widziałem w sterowniku Curtisa. Pomimo że jest tam driver IR2110 to za nim siedzi właśnie taki układ na dwóch tranzystorach który dopiero steruje siedmioma MOSFETami. Oczywiście bez niego cały sterownik na pewno będzie działał ale jakość przełączania będzie na pewno dużo gorsza. Nie zrobiłem tego układu na przypuszczeniach że to pewnie będzie działać bo nie o to chodzi żeby rozpowszechniać jakieś niesprawdzone układy i ładować kogoś na minę.
 
 
eAndre
[Usunięty]

Wysłany: Sob 27 Wrz, 2008   

Bardzo fajna zrobiona Motorynka i gratuluję konwersji spalinika na elektryka. Też myślałem o Motorynce jako sprawdzonej jeżdżącej konstrukcji do elektrycznej adaptacji. To przecież wygodny pojazd z dobrymi hamulcami i mocną ramą :) A części do motorynki póki co jest jeszcze dużo i za grosze :) Teraz żeby nie było że się czepiam, ale schemat sterownika choć rzeczywiście jak kolega pisze jest sprawdzony, to dla pojazdu EV brakuje mu układu odcięcia zasilania przy spadku napięcia na akumulatorach. Znaczący parametr służący ochronie naszego portfela przed zbyt częstą wymianą akumulatorów. Jeszcze jedna rzecz, rezystor Sense-Curent z miedzi, która strasznie "pływa" termicznie jest najgorszym z możliwych rozwiązaniem cokolowiek innego oporowego: najlepiej - Manganin bądź Zeranin, Isaohm, Konstantan, czy nawet mosiądz będzie lepszym rozwiązaniem. Zmiana tego rezystora moim zdaniem poprawi właściwości dynamiczne pojazdu. Wydaje mi się, że w tej chwili rezystor z Cu częściej pracuje jako układ kontrolujący gęstość prądu, a nie jako opornik. Link do teorii i obliczeń: http://www.arczer.neostrada.pl/t033.htm Jeszcze raz gratuluję bardzo ciekawego pojazdu, chętnie bym się przejechał tą Motorynką :)
 
 
Arekk
[Usunięty]

Wysłany: Nie 28 Wrz, 2008   

Motorynka to solidna konstrukcja a rama można nawet powiedzieć że jest pancerna. Po wyjęciu spalinowca jest sporo miejsca na akumulatory i silnik.
Co do schematu to faktycznie nie ma w nim odcięcia przy niskim napięciu, ja kontroluje rozładowanie akumulatorów na mierniku i po prostu sam decyduję o progu rozładowania. Taki ogranicznik może w pewnych sytuacjach stworzyć niebezpieczną sytuację kiedy np. muszę przejechać przez ulicę, mam już słabą baterię i nagle staję na środku bo zadziałał ogranicznik. Baterie może ochronię ale sam mogę się znaleźć w kłopotach. Oczywiście kiedy kontroluje się proces rozładowania na mierniku to można się spodziewać kiedy nastąpi odłączenie i do tego nie dopuścić. Najlepiej żeby taki ogranicznik nie wyłączał sterownika tylko np. sygnalizował dźwiękowo że przekraczamy graniczne napięcie rozładowania. Wątpię żeby w fabrycznych samochodach elektrycznych były takie nagłe odcięcia w sterownikach.
W temacie rezystora wykonanego z miedzi kolega eAndre ma jak najbardziej rację chociaż nie zauważyłem żeby ograniczenie prądowe jakoś znacznie się przesuwało ale jeżeli zna kolega dobry prosty sposób na taki rezystor to chętnie zastosuję.
 
 
Emil 
początkujący


Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 18 Maj 2006
Posty: 31
Skąd: Jelenia Góra
Wysłany: Nie 28 Wrz, 2008   

Arekk, powiedz coś więcej na temat danych technicznych i osiągów swojego pojazdu, bo nie znalazłem tych informacji na fotkach, lub w tym temacie.

Interesuje mnie m.in.: jaką masz łączną pojemność akumulatorów, moc silnika, i jaki typowy zasięg osiągasz przy średniej prędkości na obecnym zestawie.

A może warto założyć odrębny temat, w którym przedstawisz od A do Z wszystkie szczegóły swojej konstrukcji?
_________________
Pozdrawiam.
http://ev.arbiter.pl/gale...wer.elektryczny :)
http://ebike1.blogspot.com/
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group