ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Sprawdzony sterownik silnika DC
Autor Wiadomość
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Pon 06 Kwi, 2009   

W tej konfiguracji zdecydowanie nie, to obsłuży tylko zwykły silnik szczotkowy. W wątku o altku chyba podawałem układ mc33035 jak go dla alternatora. Dalej niesprawdzony niestety przeze mnie, bo zawiesiłem się na czujnikach halla i magnesach.
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Śro 08 Kwi, 2009   

Dobra, sterownik zrobiony, mam nadzieję, że dam radę zrobić testy na dniach. Jeśli będzie OK masz u mnie Arek duuuuuuuże piwo :grin:





 
 
Arekk
[Usunięty]

Wysłany: Pią 10 Kwi, 2009   

Poprawiłem schemat z pierwszej strony ponieważ był mały błąd. Noga 23 scalaka powinna być podpięta do masy. Dzięki koledze Marucha udało się to wyłapać bo chyba tylko on zrobił ten układ.
 
 
rarek 
dyrektor


Wiek: 50
Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 476
Skąd: Ozorków
Wysłany: Pią 10 Kwi, 2009   

Marucha79, - i jak testy?
_________________
24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 26s54p 2,2Ah Li-ion;
http://egear.pl
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Pią 10 Kwi, 2009   

Po tej poprawce obciążony żarówką chodzi. Jeszcze dziś zadam mu jakieś obciążenie i zobaczę jak się zabezpieczenie nadprądowe sprawdza.

No to po próbach w warunkach "laboratoryjnych", czyli obciążenie drutem oporowym, napięcie po stronie wysokoprądowej tylko 11V (sterany życiem spory akumulator samochodowy, nic na wysokie prądy nie miałem pod ręką). Prąd zabezpieczenia ładnie dawał się regulować potencjometrem 2k, zostawiłem ustawiony na 50A.
Zdziwiłem się, bo nie chciało mi się podpinać plusa strony wysokoprądowej sterownika, pomyślałem, że w takich warunkach to niepotrzebne, ale po chwili radiator zaczął być gorący. Kiedy jednak podpiąłem ten przewód tranzystory nawet przy maksymalnym prądzie były tylko ciepłe. Ciekawe czy tak optymistycznie będzie w warunkach bojowych ;)
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Sob 11 Kwi, 2009   

też robiłem ale korzystałem z data sheeta do układu, układ jest na prawdę fajny bardzo małe straty, mój jest podłączony do silnika bosch gpa 750W, zastanawiam się czy nie zrobić na bazie tego układu sterownika do bldc wtedy w rowerze mógłbym podnieść napięcie i zwiększyć prędkość bo w oryginalnym sterowniku boje się trochę, teraz jest taka piękna pogoda czym ja będę jeździł jak mi się popsuje? ostatnio zmieniłem sobie akumulatory w rowerze na litowe z laptopów o których dość dawno już pisałem teraz mogę jeździć non stop na pełnym gazie i w mieście gdzie trzeba się co chwile na światłach zatrzymywać w pierwszych testach udaje się przejechać około 35km - gaz na maksa na prostej wyciąga w bezwietrzny dzień nawet 38km/h średnia prędkość w mieście to koło 33km/h wiec nie ma w ogóle porównania z ołowiowymi gdzie jeżdżąc 25-28km/h mogłem przejechać około 25km a rower 11kg lżejszy!

pozdrawiam!
 
 
sobolu
[Usunięty]

Wysłany: Sob 11 Kwi, 2009   

Litowce rulez. Powiedz jeszcze jaka masz dokladnie baterie
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 11 Kwi, 2009   

A jak tam złapać 12V z 36? Zwykłe stabilizatory scalone chyba mają niższe napięcie wejściowe. I jak dobrać ten opornik 1 mOhm?
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Sob 11 Kwi, 2009   

Ja się zdecydowałem na osobny akumulator, podobnie jak Arek. 4,5Ah bedzie mi obsługiwało sterownik i oświetlenie. A jeśli musisz zasilić 36V to najprościej dać zenerkę, opornik i do tego ze 2 kondensatorki. Tyle, że dioda i opornik musiałyby być możliwie dużej mocy. Jak zapnę sterownik do Komara sprawdzę ile układ pobiera prądu, może wcale nie tak wiele.
Ja opornik wyjąłem z uszkodzonego miernika uniwersalnego, miał ponad 5cm i oporność 0,012, ale pownie zalutowany był tak, żeby dawać 0,01. Ma w przeciwieństwie do innych materiałów oporowych ten plus, że ładnie się lutuje. Przyciąłem jakieś 8-7mm i jest git :) . Drobne odchyłki można zniwelować potencjometrem wpiętym w miejsce rezystora z gwiazdką, więc nawet jeśli wyjdzie ci 0,002 to tragedii nie będzie.
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Sob 11 Kwi, 2009   

mam baterie złożoną z 143 ogniw pierwotnie miały iść do motorynki którą zacząłem przerabiać ale z tym to jeszcze trochę roboty jest a rowerem jeżdżę na co dzień jest to od września mój główny środek transportu więc zdecydowałem że tu się bardziej przydadzą
ogniwa us18650s sprzedawane były jako nowe i wydaje mi się że takie są tylko że trochę wyglądają jakby długo leżały sprzedawca twierdził że są 1,5Ah z moich pomiarów wynika że są to około 1,2-1,3Ah może to być spowodowane tym że są stare... ale jestem przekonany że nie były używane bo wszystkie miały na początku idealnie takie same napięcia i parametry też trzymają bardzo równo, więc bateria ma 48,1V nominalnie i około 13,75Ah (13s11p) przy tym jest to troszkę ponad 6kg a nie tak jak żele (14Ah) 17kg...

pozdrawiam!
 
 
sobolu
[Usunięty]

Wysłany: Sob 11 Kwi, 2009   

1,2Ah to 80% nominału wiec technicznie rzecz biorąć szmelc. Ale co z tego jak moje maja poniżej 80% i sprawują sie również znakomicie.
Napisz jeszcze, jeśli wiesz, ile prądu max oddają w stanie pełnego naładowania. Moje 1C-22A (10s10p/ 3,7v 2,2mAh). Strzelam w takim razie , że Twoje z 17A?
Jak widać nawet mocno używane litowce są lepsze niż nowe żele (przynajmniej w rowerach)

PS Wychodzi na to, że znamionowo mamy taką samą baterię około 800Wh, i zasięg mocno zbliżony
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 11 Kwi, 2009   

W danych katalogowych scalaka napięcie Ucc i Uc jest max 30V. Może nie trzeba aż tak drastycznie zmniejszać tego napięcia do 12V?
A jak ładujecie te baterie? I jak kontrola rozładowania?
Na allegro są baterie z wbudowanymi kontrolerami ładowania, rozładowania i zwarcia.
Ciekawi mnie, jak zachowuje się taki kontroler w baterii przy połączeniu szeregowo-równoległym.
Co tam jest poprzykręcane do radiatora na zdjęciu?
2x MOSFETY i 4x ?? Na schemacie nie widzę tylu elementów.
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Sob 11 Kwi, 2009   

4 mosfety i 2 diody lubię rzeczy przewymiarowane :)
Faktycznie ten MC33035 jest dość niewybredny jeśli chodzi o napięcie zasilające, ale dla potrzeb bramek mosfetówi tak musisz zbić do jakichś 18V w ostateczności.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 11 Kwi, 2009   

Dawałeś jakieś podkładki między tranzystory i radiator?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 11 Kwi, 2009   

Marucha79 napisał/a:
...Zdziwiłem się, bo nie chciało mi się podpinać plusa strony wysokoprądowej sterownika, pomyślałem, że w takich warunkach to niepotrzebne, ale po chwili radiator zaczął być gorący. Kiedy jednak podpiąłem ten przewód tranzystory nawet przy maksymalnym prądzie były tylko ciepłe. Ciekawe czy tak optymistycznie będzie w warunkach bojowych ;)

Możesz jaśniej? Nie podpiąłeś plusa, to jak mierzyłeś te 50A?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group