ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
BMS Aktywny
Autor Wiadomość
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015   

Zasada jest jeszcze prostsza. Każde ogniwo (segment) ma cewkę. Wszystkie cewki działają ze sobą jak transformatory. Po analizie napięcia na ogniwach przeładowane ogniwo łączone jest przez transformator impulsowo z rozładowanym ogniwem przekazując mu swój nadmiar. I tak w kółko.
Tu masz artykuł na ten temat.
http://elektronikab2b.pl/...iw#.VkYW4XmFNhE
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015   

Jeśli taki aktywny bms pobiera energię z bardziej naładowanych cel i niby można więcej przejechać jak aku ma takie cudo, to musiał by przepuszczać b. duże prądy.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3440
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015   

Adam Wysokiński napisał/a:
Jeśli taki aktywny bms pobiera energię z bardziej naładowanych cel i niby można więcej przejechać jak aku ma takie cudo, to musiał by przepuszczać b. duże prądy.

Raczej to w czasie jazdy-rozladowania, nie ma znaczenia. Trudno zakładać aby mocniejsze ogniwo wspomoglo slabsze. Tam jest kluczowanie niskoprądowe. Słaby segment slabym zostanie. Może w czasie postoju z jednego segmentu przemiesci się 50-100 mV, nie sądzę by wiecej.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015   

Adam Wysokiński napisał/a:
Jeśli taki aktywny bms pobiera energię z bardziej naładowanych cel i niby można więcej przejechać jak aku ma takie cudo, to musiał by przepuszczać b. duże prądy.

Przez transformator impulsowo można bez problemu puścić dowolny prąd. Co do możliwości dłuższej jazdy. Jeżeli w pakiecie z BMS'em pasywnym będzie jedno ogniwo zdecydowanie gorszej jakości to ono wyłączy baterię pomimo tego że reszta ogniw będzie w pełni naładowana. Przy aktywnym BMS'ie to wadliwe ogniwo będzie na bieżąco regenerowane tak że bateria wyłączy się dopiero gdy wszystkie ogniwa będą rozładowane.
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015   

To się w końcu zdecydujcie, każdy ma inne zdanie. :wink:
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015   

tkoko,
Właśnie nie jesteśmy pewni czy to tak do końca działa. No bo czy przy poborze kilkunastu amperów przez silnik (co najmniej) to czy przepompowanie kilku amperów jest w ogóle możliwe? Jeśli tak to jaką to ma sprawność i "zdąży" dać jakieś korzyści?
Rozumiem, że załączanie tej cewki z każdego ogniwa jest impulsowe na dużej częstotliwości ale co jest uzwojeniem wtórnym (wybacz nie zaglądałem jeszcze do artykułu).
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015   

Zwarcie ogniwa cewki z wyższym napięciem powoduje impuls ładujący na cewce ogniwa o niższym napięciu i doładowanie tego ogniwa. Ponieważ działa to na bieżąco i zapewne tylko w przypadku gdy taki rozjazd występuje to te prądy wcale nie musza być takie duże. Ponieważ jest to jak gdyby "przelewanie" nadmiaru prądu z jednego ogniwa do drugiego, i tak jak sądzę tylko wtedy gdy taka konieczność występuje straty jakie tu wystąpią to strata na kluczach włączających i strata na cewce, zapewne taka jak dla transformatorów. BMS "pracuje cały czas" to znaczy dokonuje pomiarów na bieżąco i w razie potrzeby to koryguje.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3440
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015   

Nadal trudno mi uwierzyć aby w czasie jazdy, silnego obciążenia w względnie tanim BMS przeznaczonym do roweru bylo to możliwe. Jednak elementy wykonawcze przenoszace, kluczujace musialyby być dostosowane do kilkunastu A. Nie wątpię ze takie wynalazki są w konstrukcjach specjalnych ale opisu który by to potwierdzal, nie znam.
Co innego gdy BMS jest w trybie ladowania, 'czuwania' wtedy tak to dziala i prąd kilkudzieciu mA swoje zrobi. Zresztą z przytoczonego wyzej artykulu, też nie ma odniesienia do ladowania/balansowania dużym prądem w czasie silnego obciążenia.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Sob 14 Lis, 2015   

Sa rozne sposoby z tego co widzialem, moze byc wiele cewek/kondesatorow albo tylko jedna. Nie wiem ktore rozwiazanie jest lepsze ale to pierwsze wydaje sie prostsze.
WojtekErnest, napewno nie bedzie przekazywac 30A z jednej celi do drugiej bo to by tez szkodzilo baterii. Ale wiekszsc obecnie dstepnych BMSow ma male prady balansowania do 100mA wiec takie 3A to i tak juz jest duzo wiecej. Malo kto wsiada na rower majacy np 20Ah i jedzie non stop zuzywajac 20A przez godzine czasu. Zawsze sa jakies postoje lub jazdy z gorki a wtedy BMS aktywnie pracuje, zreszta jesli nawet nasza jazda trwa tylko godzine to i tak BMS zdazy przepompowac 3Ah do tej slabszej celi jezeli ma taki rozjazd a to juz w mojej opini jest calkiem sporo. Najwieksza jednak zaleta jest wydluzeniezycia takiej baterii gdyz balansowanie pracuje non stop a nie tylko w koncowej fazie ladwania. Przy rownych lipo moze to nie jest potrzebne ale co jesli ktos zbudowal se pakiet z uzywanych li-ionow ze starych laptopow :)
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3440
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 14 Lis, 2015   

Wszyscy teoretyzujemy. Trzeba by się przyjrzeć rzeczywistej konstrukcji. Nie widzialem takiej fabrycznej konstrukcji w której prądy balansujace > 0,5 A, zresztą elektronika, cienkie ścieżki, kable i złącza, to wszystko sprawia że raczej to działa skutecznie ale na tyle wolno by byc skutecznym w czasie jazdy. W każdym razie temat interesujący, bo to spory krok do automatyzacji ładowania i co moze nawet ważniejsze, skuteczniejszego powiadamiania użytkownika ze segment X jest słabszy, mimo ze BMS go wyrównał napieciowo i zapalila się przyslowiowa zielona lampka na ladowarce.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Tomas 
szef


Pomógł: 20 razy
Wiek: 41
Dołączył: 23 Mar 2015
Posty: 1740
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 14 Lis, 2015   

Polskie Adapto. Brzmi dumnie. Może kolejny projekt powstanie na forum :twisted:
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Sob 14 Lis, 2015   

WojtekErnest bateria od razu nie będzie miała rozjazdu na poziomie kilkunastu amper. Ponadto o ile sama zasada działania jest dziecinnie prosta to już realizacja tego niekoniecznie o czym świadczy brak takich BMS'ów w sprzedaży a jeżeli już są to drogie (np. od Gaz'a33). Moim zdaniem BMS przez pierwsze kilka cykli ładowania/rozładowania za pomocą jakiegoś układu komputerowego z pamięcią, mierzy każde ogniwo pod względem jego sprawności i następnie na bazie tych pomiarów steruje całością tak by nie wykonywać zbędnych przeładowań.
 
 
Tomas 
szef


Pomógł: 20 razy
Wiek: 41
Dołączył: 23 Mar 2015
Posty: 1740
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 14 Lis, 2015   

tkoko napisał/a:
brak takich BMS'ów w sprzedaży a jeżeli już są to drogie


Cena nie jest panicznie wygórowana i ja bym się na to zdecydował. Problem jest tylko jeden ale podstawowy - brak wsparcia LiPo, Lion
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Sob 14 Lis, 2015   

WojtekErnest napisał/a:
Trzeba by się przyjrzeć rzeczywistej konstrukcji. Nie widzialem takiej fabrycznej konstrukcji w której prądy balansujace > 0,5 A

Jak chcesz to moge ci zalatwic na testy ta na LiFePO4, balansowanie 6A w piku 3 A ciaglego, zainteresowany? :wink: prady rozladowywania sa w wersjach od 60 do 200A i od 16S do 30S napieciowo.
 
 
DeeX 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2012
Posty: 194
Skąd: Gdynia
Wysłany: Sob 14 Lis, 2015   

Ja chcę ją chce!

Wersje 200A 30s! Jakkolwiek by to nie brzmiało pisze serio :mrgreen:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group