|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Trek rekreacyjny 2kW |
Autor |
Wiadomość |
esati
stażysta
Pomógł: 5 razy Dołączył: 20 Lip 2017 Posty: 195 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 20 Lip, 2017 Trek rekreacyjny 2kW
|
|
|
Cześć! Dotychczas byłem biernym czytelnikiem, ale stąd też trochę wiedzy zaczęrpnąłem (oraz z bloga nexuna który był bardzo pomocny), że teraz czas na podzielenie się relacją z budowy pierwszego ebike'a - tak dla potomnych
Jako dawca poszedł leciwy już trek - zdecydowałem się na ten rower ponieważ (1) już go miałem :> i (2) ma dużą i foremną ramę z linkami nad górna rurą.
Przeróbkę zacząłem od projektu skrzynki i akumulatora:
Założeniem było minimum 80km zasięgu i prędkość maksymalna mniej więcej równa prędkości z jaką można jeszcze pedałować na rowerze (~50kmh). Po rozplanowaniu miejsca w skrzynce wybór padł na 13s9p na ogniwach NCR18650BL od Sanyo:
Była to najbardziej czasochłonna część projektu. Ogniwa które kupiłem (118szt.) miały napięcia od 3,3V do 4,2V więc 2 dni to było wyrównywanie par do wspólnych celi. Jako że miałem do dyspozycji tylko ładowarkę na 2szt. ogniw (max prąd 500mA) to musiałem improwizować z zewnętrznym zasilaczem
Po wyrównaniu celi przyszło czas na właściwe składanie:
Jako że nie dysponowałem zgrzewarką a szkoda mi było czasu na wysyłanie aku do zgrzewania zdecydowałem się na lutowanie. Miałem do dyspozycji lutownice ~100W z dobrym grotem więc nic podgrzewałem dłużej niż 3 sekundy każdego z ogniw. Pracy było 2 dni po kilka godzin - przy kolejnej budowie jednak zlecę komuś pracę na zgrzewarce i cierpliwie i poczekam
W części zaopatrywałem się w nexunie (sam akumulator budowałem też wg tego poradnika http://ebike.nexun.pl/lii...c-akumulator/), ale jako że nie mieli interesującego dla mnie BMS'a musiałem kupić coś większego - w tym przypadku 8-20s LiPo/LiIon - 80A/10A:
Całość zabezpieczona i naładowana czeka na dalszy montaż
Warto wspomnieć że podczas późniejszych testów wyszło że pojemność akumulatora w zakresie użytkowym (44V - 54,6V) to 26Ah co daje ~1,2kWh. W praktyce zasięg około 100km ze wspomaganiem plus/minus w zależności od stopnia wspomagania.
W między czasie kiedy wyrównywałem ogniwa do celi akumulatora powstała forma do ramy z XPSu (2x 5cm grubości):
ciąg dalszy w kolejnym poście (limit zdjęć na post...)
forma-xps.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 522 raz(y) 257,31 KB |
aku_gotowy.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 515 raz(y) 341,73 KB |
aku_bms.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 545 raz(y) 336,51 KB |
aku_13s9p.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 501 raz(y) 289,69 KB |
aku.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 435 raz(y) 211,93 KB |
ladowanie-aku.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 475 raz(y) 414 KB |
projekt akumulatora2.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 460 raz(y) 216,34 KB |
projekt akumulatora.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 535 raz(y) 233,2 KB |
|
Ostatnio zmieniony przez esati Nie 01 Lip, 2018, w całości zmieniany 11 razy |
|
|
|
|
esati
stażysta
Pomógł: 5 razy Dołączył: 20 Lip 2017 Posty: 195 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 20 Lip, 2017
|
|
|
Na to gładź szpachlowa (to był błąd, ale o tym za chwilę) i przymiarki do roweru (około 6-7mm zapasu):
I laminowanie (maty szklane gramatura 300 2-3 warstwy + żywica poliestrowa - całość wg tego poradnika: http://ebike.nexun.pl/poj...ie-laminowanie/
Po rozcięciu okazało się że gładź szpachlowa wciągnęła cały rozdzielacz (alkohol poliwynylowy) i musiałem dłubać (i to mimo że wcześniej gruntowałem - ogólnie nie polecam gładzi szpachlowej jednak lepszy powinien być zwykły gips). XPS wyciąłem noźem a gładź rozpuściła się w ciepłej wodzie. Trochę było z tym roboty ale finalnie udało się wyczyścić:
No i zabezpieczenie jedną warstwą żelkotu:
Z laminowaniem zeszło się cały dzień (skrzynka na gotowo), a wcześniej kilka dni to przygotowanie formy w wolnych chwilach (gładź długo schła).
Skrzynka gotowa do dalszego montażu.
ciąg dalszy w kolejnym poście (limit zdjęć)...
skrzynka-zelkot.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 487 raz(y) 301,99 KB |
obudowa.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 449 raz(y) 333,15 KB |
forma-mata-i-zywica8.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 464 raz(y) 423,59 KB |
forma-xps-gips.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 677 raz(y) 314,38 KB |
|
|
|
|
|
esati
stażysta
Pomógł: 5 razy Dołączył: 20 Lip 2017 Posty: 195 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 20 Lip, 2017
|
|
|
Jak już akumulator i skrzynka była gotowa to reszta to składanie z gotowych klocków.
Sterownik 1500W 45A.
Silnik RH2806 D (10x6)
Do tego tylko manetka kciukowa na kierownicę (nie chciałem z roweru robić choinki).
Tak to wygląda wewnątrz skrzynki (w planach jest jeszcze transport w razie potrzeby ładowarki 54,6V 8A która wejdzie w wolne miejsce w skrzynce):
Składanie z gotowych klocków zeszło się jeden dzień + drugi dzień na pracę wykończeniowe, typu uszczelnienie i oklejenie skrzynki, montaż koszyczka i takie tam
Kilka ładowań już za mną. Zasięg około 100km (+/-), prędkość max ~52km/h. Pojemność akumulatora w zakresie użytkowym to ~26Ah (~1.2kWh). Na mazowszu nie ma za wiele wzniesień więc na razie nie było jeszcze jak tego przetestować w cięższych warunkach ale przy jeździe po płaskim sterownik i silnik ledwo się grzeją. Jazda w deszczu też już za mną (żyję) i skrzynka w pełni szczelna.
Kolejnym etapem będzie zmiana amorka i montaż tarczówek z przodu. Potem zobaczymy co dalej. Jak na pierwszego elektryka to jestem zadowolony z efektu
wewnatrz-skrzynki.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 967 raz(y) 320,66 KB |
|
Ostatnio zmieniony przez esati Wto 25 Lip, 2017, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
Passat_EQ
prezes
Pomógł: 15 razy Dołączył: 08 Paź 2016 Posty: 580 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Czw 20 Lip, 2017
|
|
|
Ładnie wyszła Ci skrzynka jesli to tylko jedna warstwa laminatu. Ciezko było tą mate zagiąc ? Nacinałes w rogach ? |
|
|
|
|
esati
stażysta
Pomógł: 5 razy Dołączył: 20 Lip 2017 Posty: 195 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 20 Lip, 2017
|
|
|
Maty nie ciąłem tylko rwałem i po nasączeniu żywicą bardzo ładnie się układały. Przy ostrych kątach maty po bokach ponadrywane aby ładnie się ułożyły. Na boczne powierzchnie 2 pełne maty a na konstrukcje nośną 3, a w dolnym narożniku chyba dałem nawet czwartą warstwę wzdłuż (skrzynkę mam zamocowaną tylko na 4 mocowaniach od koszyków na bidony i w górnej części podklejone dwustronną taśmą piankową 3M do ramy - jest sztywno nie do ruszenia). Pierwszy raz coś robiłem żywicą i w sumie nie wiedziałem że to taka prosta robota. |
|
|
|
|
Tomas
szef
Pomógł: 20 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Mar 2015 Posty: 1740 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pią 21 Lip, 2017
|
|
|
Roboty przy tej skrzynce co nie miara. Skrzynkę z dibondu robiłem godzinkę może. Jest sztywna i gładka powierzchnia. Polecam ten materiał przy następnym projekcie |
|
|
|
|
esati
stażysta
Pomógł: 5 razy Dołączył: 20 Lip 2017 Posty: 195 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 21 Lip, 2017
|
|
|
Ciekawy patent, nie znałem go. A jak wypada próba szczelności w takiej skrzynce i możliwości demontażu dekla? |
|
|
|
|
Tomas
szef
Pomógł: 20 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Mar 2015 Posty: 1740 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pią 21 Lip, 2017
|
|
|
Opisane jest w temacie poniżej. Ja dałem uszczelkę taką ja do okien tylko mniejszą i przyklejoną do boczków. Boczki przykręcane na śruby. W srodku dałem kostki alu, klejone do skrzynki, nawiercone i nagwintowane. |
|
|
|
|
esati
stażysta
Pomógł: 5 razy Dołączył: 20 Lip 2017 Posty: 195 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 27 Lip, 2017
|
|
|
Podłączyłem tempomat i hamowanie regeneracyjne.
Zamontowałem nowy amorek RST BLAZE TNL (najtańszy olejowy z blokadą i z pivotami na vbrake, dosyć ciężki ale nie robi mi to różnicy - za to powinien być trwały)
Na fabrycznych klamkach zamontowałem czujniki (kontaktrony z magnesami) więc naciśnięcie dowolnego z hamulców wyłącza tempomat i włącza hamowanie regeneracyjne . Czujniki podłączone równolegle dla brake low, tzn naciśnięcie dowolnego z hamulca zwiera obwód do masy.
Lewa klamka kontrakton szklany o małej czułości (trzeba mocniej wcisnąć aby załapał, dzięki czemu można leciutko przodem hamować bez włączania hamowania regeneracyjnego) - koszt 2zł
Prawa klamka kontrakton drzwiowy - wystarczy lekko klamkę nacisnąć i od razu łapie - koszt ok. 10zł.
Tempomat bez przycisku działa w trybie automatycznym (6 sekund przytrzymanie manetki w stałej pozycji = zapamiętuje pozycje), a naciśnięcie dowolnego z hamulców go wyłącza. Czułość hamulców można regulować wielkością magnesów. Praktyczne jest hamowanie lewą klamką bo przy mocniejszym wciśnięciu dołącza się tył (regen) i na jednej klamce hamują dwa koła. Hamowanie regeneracyjne robi dobrą robotę - w szczególności kiedy rower ma vbrake to dohamowanie z wyższej prędkości jest zdecydowanie lepsze.
Ponadto zrobiłem projekt blokady pod fabryczne otwory, bo te od nexuna nie wyglądają zbyt solidnie i nie mam zaufania do nich. Stal nierdzewna 8mm - zleciłem na cięcie laserem i czekam - koszt ~35zł + wysyłka.
projekt_blokady_obrotu.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 498 raz(y) 111,79 KB |
prawa_nacisnieta.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 490 raz(y) 626,37 KB |
prawa_zwolniona.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 367 raz(y) 150,34 KB |
lewa_nacisnieta.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 374 raz(y) 85,46 KB |
lewa-zwolniona.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 442 raz(y) 83,16 KB |
|
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Czw 27 Lip, 2017
|
|
|
W jakiej firmie robisz tak tanie torque army? |
|
|
|
|
Mitar
kierownik
Pomógł: 5 razy Wiek: 43 Dołączył: 07 Gru 2016 Posty: 376 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Czw 27 Lip, 2017
|
|
|
Jak uzyskałeś ten tempomat automatyczny? |
|
|
|
|
esati
stażysta
Pomógł: 5 razy Dołączył: 20 Lip 2017 Posty: 195 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 27 Lip, 2017
|
|
|
Cięcie zleciłem tutaj (i czekam): http://ajmaker.pl/produkt/ciecie-laserem/ . Wyszło 36,59 żeby być dokładnym (nierdzewka 8mm) + przesyłka.
Tempomat automatyczny okazał się domyślną funkcją w GT1500W kiedy zewrze się na stałe przewody tempomatu. |
|
|
|
|
leszcz
prezes
Pomógł: 10 razy Dołączył: 15 Lut 2017 Posty: 861 Skąd: Rumia
|
|
|
|
|
esati
stażysta
Pomógł: 5 razy Dołączył: 20 Lip 2017 Posty: 195 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 27 Lip, 2017
|
|
|
Autocad i zapis do .dxf (30 dniowa wersja próbna https://www.autodesk.pl/p...ad/free-trial).
Na stronce ładujesz plik dxf, wybierasz rodzaj stali i grubośc blachy i automatycznie Ci wycenia. |
|
|
|
|
Mitar
kierownik
Pomógł: 5 razy Wiek: 43 Dołączył: 07 Gru 2016 Posty: 376 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Pią 28 Lip, 2017
|
|
|
esati napisał/a: | Tempomat automatyczny okazał się domyślną funkcją w GT1500W kiedy zewrze się na stałe przewody tempomatu. |
To daj znać jak się na tym będzie jeździć bo obawiam się że może to trochę wkurzać podczas normalnego użytku. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|