ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Kompletne systemy zasilania LIFEPO4
Autor Wiadomość
smoczy
[Usunięty]

Wysłany: Wto 06 Sty, 2009   

lifepo4 to obiecująca technologia, moim zdaniem niższe napięcie nie jest argumentem... natomiast większa ilość cykli, odporność na niskie temperatury czy bezpieczeństwo są.

a jak sami zaznaczyli dopiero rusza produkcja tego typu ogniw, człowiek z BTO z którym rozmawiałem mówił że chętnie podzieli się wynikami testów przeprowadzonych w ich laboratorium. kto wie może rzeczywiście ta technologia jest lepsza? a z czasem i tańsza?


za lipo $200 = 3,7 100Ah, czyli jakieś 32 tyś zł (liczone cło,wat) + transport za 84V200Ah :/

za tyle można mieć nowy samochód :/

za te lifepo4 też sobie liczą - $1,9 za 3,2V 1Ah, czyli 37 tyś zł + transport. a ma być taniej, bo to cena za próbki
Ostatnio zmieniony przez smoczy Wto 06 Sty, 2009, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 06 Sty, 2009   

Właśnie na niskie temperatury LiFePO4 są bardzo wrażliwe.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
smoczy
[Usunięty]

Wysłany: Wto 06 Sty, 2009   

za lipo $200 = 3,7 100Ah, czyli jakieś 32 tyś zł (liczone cło,wat) + transport za 84V200Ah :/

za tyle można mieć nowy samochód :/

za te lifepo4 też sobie liczą - $1,9 za 3,2V 1Ah, czyli 37 tyś zł + transport. a ma być taniej, bo to cena za próbki

czyli różnica nie jest astronomiczna, a możliwe że technologia lepsza - z pewnością bezpieczniejsza!
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 06 Sty, 2009   

Komplet GBP (21 szt x 2 zestawy po 100Ah) wynosi u nas minimum brutto 38 kzł z transportem do Polski i opłatami oraz transport w Polsce i z BMS (bez narzutów i do tego musi być odpowiednie przygotowanie do eksploatacji - ładowania).

Podejrzewm, że LiFePO4 wyjdzie prawie identyko (25 szt lub minimum 24 szt. x 2 zestawy po 100Ah).
Bezpieczeństwo identyczne, LiFe gorsze parametry napięciowe na długi koniec jazdy i słabsza obciążalność, większa wrażliwość na temperaturę (mały zasięg zimą).

Mówimy tu o ogniwach o pojemności dziesiątków amperogodzin, zaś ogniwa o setkach miliamperogodzin inaczej się trochę zachowują i mają inne mostki wyjściowe z ogniwa.

A jeszcze nigdzie nie znalazłem jak one szybko się rozbiegają (różnice napięć poszczególnych egzemplarzy) między sobą.

W GBP Li-Pol:
http://www.gbp-battery.com/poOverview.asp
piszą, że jednak mają nawet 1000 cykli.
I na rysunku charakterystyka ilości cykli jest szerokim klinem.

Do tego trzeba uwzględnić dużą różnicę wagi (wielka kasa, więc powinny różnić się mocno też wagą od kwasowych).
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
sobolu
[Usunięty]

Wysłany: Wto 06 Sty, 2009   

Tu charakterystyka pojemnosciowa LIFEPO4 A123 dla prawie 4 tys. cykli. Ogniwa z przeznaczeniem do EV
http://www.a123systems.co.../plug-in-hybrid
( trza kliknac "Longer Electric Operation" mniej wiecej w srodku strony)

Natomiast w tym pdf
http://a123systems.textdr...AUGUST_2008.pdf
widze tylko piekna charaktyrystyke rozladowania. Przy pradzie 1C jest praktycznie plaska linia az do calkowitego rozladowania, nie to co przy polimerowych
 
 
Slawek
[Usunięty]

Wysłany: Wto 06 Sty, 2009   

http://www.electricmotors...thunder_sky.php

http://www.everything-ev....dbf7fdfd7c6b342

LiFePo4 wytrzymują 10 lat w 20’C, to też zaleta.

Można je obciążyć większym prądem (mniejszy opór wewnętrzny),więc
pomimo mniejszej pojemności 20h, pojemność 0,5h mogą mieć lepszą od Li-Pol.
 
 
Slawek
[Usunięty]

Wysłany: Wto 06 Sty, 2009   

Sobolu ten PDF mi nie działa.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 06 Sty, 2009   

Przypominam:
A123 to są całkiem inne akumulatory i do tego ogniwa mają małą pojemność jako ogniwo w sztuce, a kosztują majątek.
Do rowerów EV najlepiej używać po ok. 10 Ah, a do samochodów EV najlepiej używać po ok. 100Ah.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 06 Sty, 2009   

A ja jednak (tymczasem, bo technika idzie do przodu) wolę moje akumulatory GBP i dotychczas się mi dobrze sprawują (już ponad 12 tyś.km przejechałem i jeżdżę ciągle nawet w tych siarczystych mrozach).
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
sobolu
[Usunięty]

Wysłany: Wto 06 Sty, 2009   

http://a123systems.textdr...AUGUST_2008.pdf

Poprawiony, to ten sam co z pierwszej strony
 
 
sobolu
[Usunięty]

Wysłany: Wto 06 Sty, 2009   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Przypominam:
A123 to są całkiem inne akumulatory i do tego ogniwa mają małą pojemność jako ogniwo w sztuce, a kosztują majątek.
Do rowerów EV najlepiej używać po ok. 10 Ah, a do samochodów EV najlepiej używać po ok. 100Ah.


Mylisz sie Zbyszku
Gdybys kliknal ten pierwszy link ktory podalem to zobaczyl byc ze A123 System opracowal ogniwa specjalnie dla EV. Model ogniw nazywa sie 32 series.

These two cells, designed for HEV and PHEV applications offer very low cost per Watt and Watt-hour, respectively.

PHEV Plug-in Hybrid Electric Vehicles
HEV Hybrid Electric Vehicles
http://www.a123systems.co...hybrid-electric

A tutaj sklep z ich PHEV
https://www.a123systems.c..._range_extender

10k $ za 5kWh to zgadzam sie tanio nie jest. Z drugiej strony nie kazdy jest w stanie opracowac bezpieczny system zasilania w swoim garazu.
Z jeszcze innej strony wykres obrazujacy 85% pojemnosci po prawie 4000 cyklach powinien wniesc swieze spojrzenie na rzeczywista cene tych ogniw.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 06 Sty, 2009   

Tak jak mówiłem:
Na animacji widać, że to są malutkie ogniwka (na zestaw do PRIUSA wchodzi na oko ok. 600 szt.).
Ma ten zestaw i zalety, ale główna wada to cena i rozdrobnienie.
Ten zestaw do tego ma bardzo wysokie napięcie (2,5 raza większe od mojego).

Podobno wszystkie akumulatory w PRIUSIE w Polsce mają dożywotnią gwarancję,m czyli póki auto jeździ, oczywiście w salonie w którym go kupiono.

W hybrydowym oni inaczej liczą cykle.
Tych aku nie ma nigdzie w ofercie do EV, a hybrydowy PRIUS to nie EV, tylko spalinowy.

Auta spalinowe mają koło zamachowe, ale nie nazywamy ich "napęd na koło zamachowe".

Kiedyś po LOndynie jeździły autobusy miejskie na "koło zamachowe", co któryś przystanek obsługa podłączała przedłużacz do sieci elektrycznej i silnikiem elektrycznym napędzała to koło zamachowe, a potem autobus już napędzał się tym kołem zamachowym.

No właśnie: Czy to były autobusy elektryczne, czy mechaniczne - koło zamachowe, jak je zaliczyć ?
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
sobolu
[Usunięty]

Wysłany: Wto 06 Sty, 2009   

Zbyszek Kopeć napisał/a:

W hybrydowym oni inaczej liczą cykle.

Ale te 4 tys cykli nie sa wcale liczone dla hybrydy tylko dla ogniwa.
Masz opisany wykres : 1C, 25stC, 3,6V, 100%DOD

Zbyszek Kopeć napisał/a:

Kiedyś po LOndynie jeździły autobusy miejskie na "koło zamachowe", co któryś przystanek obsługa podłączała przedłużacz do sieci elektrycznej i silnikiem elektrycznym napędzała to koło zamachowe, a potem autobus już napędzał się tym kołem zamachowym.

No właśnie: Czy to były autobusy elektryczne, czy mechaniczne - koło zamachowe, jak je zaliczyć ?

A Ty swoj samochod co jakis czas podlaczasz do gniazdka ktore "zasilane" jest przez elektrownie spalinowa. Jesli twierdzisz ze hybryda to spalinowiec to jak nazwiesz swoj?
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 06 Sty, 2009   

Co innego spalać paliwa ekologicznie (pod pełną kontrolą z filtrami) w elektrownii i mieć z tego energię elektryczną i energię cieplną, a co innego puścić te spaliny i smrody między ludzi prosto z rury wydechowej (w większości rozregulowanych okropnych spalinowców).
Do tego EV zużywa ze stratami ok. 10 kWh / 100km, a mniejsze i lżejsze EV jeszcze mniej i zostawiam za sobą ciszę oraz czyste powietrze.
Tak ja myślę.

Ale przy rejestrowaniu pierwszego mojego EV panowie zatwierdzający powiedzieli mi (ludzie będą zdrowsi), że jestem szkodliwy społecznie, bo przezemnie lekarze stracą pracę, stacje benzynowe upadną, malarze nie będą musieli odnawiać tynków, aptekarze nie będą musieli sprzedawać leków na uczulenia itp..
Chyba przesadzili ?
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Slawek
[Usunięty]

Wysłany: Wto 06 Sty, 2009   

Rozumując w ten sposób to lepszy od elektrycznego jest napęd na sprężone powietrze.
Energia pozyskiwana jest także z węgle, ale nie ma problemu z zużytymi akumulatorami,
produkcja akumulatorów jest także obciążeniem dla środowiska.
A butla ma nieskończoną liczbę cykli.

Wszystkich aku. nie uda się nigdy ponownie przerobić:
Odzysk recykling aku. w 2007:
Pb wszystkie zgłoszone (te co nie poszły na śmietnik)
Cd-Ni wielkogabarytowe 70%
Cd-Ni małogabarytowe 50%
Ogniwa pierwotne 50%

Jak widać Pb opłaca się przerabiać, ale toksycznego kadmu już nie tak bardzo.

Tu znowu odzywa się ekonomia, skoro aku. Pb można sprzedać na złomie, to ktoś go tam zaniesie, tak samo jak puszkę aluminiową z piwa, ale butelkę już wyrzuci na śmietnik.

To jest tylko odzysk metali, a co z toksycznym elektrolitem?
Jedna mała bateryjka rtęciowa z zegarka jest w stanie trwale skazić 1m3 gleby.
(Dlatego są wycofywane)

Pogadajcie na ten temat na zebraniu.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group