ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
[S] Nowe watomierze LCD V02
Autor Wiadomość
Przemek 
prezes


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 12 Lip 2015
Posty: 758
Skąd: Katowice
Wysłany: Pią 13 Maj, 2016   

michal214 napisał/a:

Na popularnym serwisie aukcyjnym można kupić bez problemu boczniki do 50A lub 100A za niewielkie pieniądze.
polecam mam tak połączony bocznik z watomierzem i niema żadnych problemów a pomiar jest dokładny
 
 
legend 
brygadzista


Dołączył: 09 Kwi 2013
Posty: 240
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 13 Maj, 2016   

Chodzi o te: boczniaki?

Rozważam jeszcze pręt oporowy z Allegro. Bawił się ktoś czymś takim?

Kamil
 
 
Pavyan 
kierownik


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 17 Kwi 2015
Posty: 383
Skąd: Mazowsze
Wysłany: Pią 13 Maj, 2016   

wojciech napisał/a:

[...] Wychodzi mi ze "U"bocznika=15V, R=0,3, P=750W [...]

Twórca watomierza (gratulacje, piękny i funkcjonalny sprzęt! :wink: ) w zasadzie wszystko już w swoim ostatnim poście napisał, tylko żeby Ci dodatkowo uzmysłowić co oznacza 0,3Ω rezystancji bocznika w Twoim wysokoprądowym obwodzie (oprócz 0,75kW traconej mocy, niezła grzałka) dodam, że te obliczone 15V spadku napięcia na jego rezystancji ODEJMIE SIĘ od użytecznego napięcia baterii i dopiero ta różnica będzie podana na silnik (bardzo ściśle mówiąc, w najlepszym wypadku - ponieważ wpływ będzie miał również przekrój kabli prądowych, przy dużych prądach ich miliohmy także zabiorą nieco napięcia).
Stąd warto dawać duże przekroje, zachowując oczywiście rozsądek; z podobnych powodów wyprowadzenia pomiarowe boczników prądowych należy umieszczać dokładnie na początku i końcu odcinka pomiarowego (to ważne w przypadku własnych konstrukcji boczników, fabryczne są już zaprojektowane i wykonane według tej zasady).
Można wspomnieć także o niestarannym montażu obwodów wysokoprądowych - rezystancje stykowe połączeń mechanicznych, czyli np. marne skręcone łączówki zamiast lutowania to następne miejsca, gdzie można bezsensownie stracić kolejne volty.

ED: @Legend: Ten pręt wygląda na BARDZO dobry, co ważne - wspominają o możliwości lutowania cyną tego stopu, to istotne w warunkach amatorskich.
Ponieważ towar jest dobry, a aukcja zniknie, zapiszę tu sprzedawcę - to użytkownik DW_RADIO
 
 
SP4XYD 
początkujący


Dołączył: 13 Sie 2013
Posty: 18
Skąd: Polska
Wysłany: Pią 13 Maj, 2016   

Cześć Michał !
Jestem zainteresowany zakupem 1szt. watomierza . Podaj dane do wpłaty na priv.
Pozdr., Jarek
 
 
pajczer 
początkujący


Dołączył: 03 Paź 2015
Posty: 14
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 13 Maj, 2016   

Kiedy można się spodziewać liczników?

Pozdrawiam
 
 
Pavyan 
kierownik


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 17 Kwi 2015
Posty: 383
Skąd: Mazowsze
Wysłany: Sob 14 Maj, 2016   

@Michal214: Mam pytanie, ze schematów podłączeń Twojego watomierza wynika, że podłączenie bocznika jest zawsze na minusie akumulatora.
1. Czy nie można w żadnym wypadku podłączyć bocznika na plusie akumulatora, to wykluczone?
2. Czy watomierz potrafi uwzględnić KIERUNEK przepływu prądu w boczniku, czy zawsze musi być to tylko jeden - ustalony w jego konstrukcji i wymuszony w schemacie podłączeń do układu roweru - kierunek?
I dalej, jeśli watomierz tego nie potrafi - czy jest możliwość w miarę prostego zaimplementowania do jego układu takiej funkcji/możliwości?

Pytam dlatego, że przychodzi mi do głowy pomysł: 1) pomiaru energii "wpompowanej" do akumulatora podczas jego ładowania i 2) pomiaru energii "wypompowanej" podczas jazdy.
Gdyby watomierz to mierzył automatycznie uwzględniając kierunek przepływu prądu i potrafił także automatycznie dodać/odjąć te wartości, zawsze pokazywałby RZECZYWISTY zasób energii pozostałej w akumulatorze - wydaje mi się to bardzo przydatne.

Moje pytanie nr. 1 wynika z tego, że typowy BMS ma oddzielne obwody ładowania C- i obciążenia P- i ta możliwość odpada (bez użycia wysokoprądowego przełącznika), a bardzo ułatwiłaby sprawę możliwość "powieszenia" bocznika na wspólnym przewodzie "+" akumulatora.

Jeśli pytania są głupie, bardzo proszę litość i niewyśmiewanie mnie (zbyt długie :grin: ).
 
 
michal214 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 11 Paź 2014
Posty: 144
Skąd: radom
Wysłany: Sob 14 Maj, 2016   

1. Bocznik można podpiąć tylko na masie. Chodzi o to, że piny pomiarowe przetwornika nie mogą przyjąć potencjału zbyt dużo różniącego się od masy samego przetwornika który jak zauważyłeś jest wspólny z minusem akumulatora. Nie ma tam separacji galwanicznej.

2. Wersja LCD V2 nie potrafi mierzyć ujemnych prądów. Kierunek jest wymuszony konstrukcją.

Żeby dołożyć taką funkcję trzeba przebudować PCB i zmienić program.

Pomiar zużytej i wpompowanej energii tak jak wspomniałeś można by wykorzystać do obliczeń energii pozostałej w akumulatorze. Ale nawet przy precyzyjnym pomiarze, wskazania będą się rozjeżdżać po jakim czasie.

Do tego większość ludzi korzysta z bocznika w sterowniku. Przy ładowaniu musieli by się podpinać pod inny bocznik, żeby mierzyć prąd przy ładowaniu, a to komplikuje instalację.

PS. Ja akurat nie mam BMS z oddzielnymi obwodami. Jak to jest z rozdzieleniem obwodów ładowania C- i obciążenia P- w przypadku sterowników z regeneracją?
 
 
Pavyan 
kierownik


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 17 Kwi 2015
Posty: 383
Skąd: Mazowsze
Wysłany: Sob 14 Maj, 2016   

Dziękuję za odpowiedź i wyjaśnienia.
Rzeczywiście, też podejrzewam że wskazania po pewnym czasie nie byłyby prawdziwe - trzeba by co jakiś czas wprowadzać ręcznie korekcję?
Co do Twojego pytania, niestety nie potrafię odpowiedzieć - nie mam E-ROWERU, a tylko e-rowerek :wink: , bez takich zaawansowanych rozwiązań.
A tu potrzebny fachowiec-praktyk.

PS: W sumie żałuję, że nie mam BMS-a ze wspólnym C- i P-, to by mocno uprościło wymianę zespołu akumulatorów - ale od niedawna dopiero wiem o istnieniu takiej wersji.
 
 
wookie 
brygadzista
wookie


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 24 Sie 2015
Posty: 247
Skąd: Piaseczno
Wysłany: Pon 16 Maj, 2016   

Witam, jestem nie wiem jeszcze czy szczęśliwym posiadaczem watomierza V1. To jedna z pierwszych sztuk, w ubiegłym sezonie nie zdążyłem go zamontować do pojazdu i robię to właśnie teraz.
Potrzebuję tylko krótkiej instrukcji co do wyprowadzonych przewodów bo nie mam pojęcia co jest co.
Kolejna sprawa to pomiar prądu, do tego licznika powinien być bocznik? Nie widzę go w komplecie, więc muszę dokupić? Jakie on ma mieć parametry?

I jeszcze jedno pytanie, czy w międzyczasie pojawiły się jakieś poprawki w oprogramowaniu, które warto wgrać?
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 16 Maj, 2016   

wookie napisał/a:
do tego licznika powinien być bocznik?

W komplecie nie ma, można podłączyć do bocznika w sterowniku (te grube druty, które niektórzy podlewają cyną aby zwiększyć prąd)
 
 
wookie 
brygadzista
wookie


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 24 Sie 2015
Posty: 247
Skąd: Piaseczno
Wysłany: Pon 16 Maj, 2016   

Dzięki, ten sygnał z bocznika jest może wyprowadzony ze sterownika na zewnątrz, czy trzeba otwierać?
 
 
Szwagier 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 15 Lis 2015
Posty: 733
Skąd: Ostrów Mazowiecka
Wysłany: Wto 17 Maj, 2016   

W sterownikach GT jest wyprowadzony. Generalnie szukaj złącza CA "Cycle Analyst". W google znajdziesz rozpiskę pinów.
 
 
michal214 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 11 Paź 2014
Posty: 144
Skąd: radom
Wysłany: Wto 17 Maj, 2016   

Wyprowadzenia ze złącza w wersji V1 są takie same jak w wersji V2. Instrukcja z pierwszej strony tego wątku. Nie patrz na kolory tylko nr pinu.

W załączniku opis wyprowadzeń złącza CA jaki znalazłem.

Pamiętaj że "V+" ze złacza CA to napięcie pakietu akumulatora (Wysokie napięcie).

Watomierz jest zasilany z +5V.

CA.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 306 raz(y) 18,79 KB

 
 
wookie 
brygadzista
wookie


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 24 Sie 2015
Posty: 247
Skąd: Piaseczno
Wysłany: Wto 17 Maj, 2016   

Dzięki Michał.
Mam jeszcze pytanie, ta pierwsza wersja nie była wodoszczelna, czy jeśli na wypadek deszczu przykleję na przyciski pasek taśmy izolacyjnej, albo jakiejś innej, która nie przepuści wody przez przyciski to będę mógł uznać licznik za deszczoodporny, czy może należałoby zabezpieczyć też boki chociaż jakimś lakierem?
 
 
michal214 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 11 Paź 2014
Posty: 144
Skąd: radom
Wysłany: Wto 17 Maj, 2016   

Wodoodporna jest elewacja. Sama obudowa jest normalnie skręcana bez dodatkowych uszczelnień.

Z tego co pamiętam to pierwsze wersje V1 były sklejane dlatego wydaje mi się że dodatkowy lakier nie jest potrzebny.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group