ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
SAMOCHODY NA SPRĘŻONE POWIETRZE
Autor Wiadomość
sobolu
[Usunięty]

Wysłany: Czw 15 Sty, 2009   

No miedzy innymi o tankowanie mi chodzi. Mozna zaladowac w 15 min teoretycznie nieskonczona ilosc razy i to u siebie w domu..W EV niby tez ale to szybko zabije aku, najdrozsza czesc samochodu(mowie o litowcach)
Statcje ladowania powietrze mozna by postawic na takich samych zasadach co dzisiejsze benzynowe(moze nawet je przerobic i wykozystac) bo przeciez wtedy samochodu nie trzeba odstawiac do tankowania
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Pią 16 Sty, 2009   

U siebie w domu to raczej nie naładujesz w 15 minut, raczej w kilkanaście, w najlepszym przypadku kilka godzin.
Tytułem ciekawostki mówił mi kiedyś eAndre, że ma nieopodal swojego domu stację CNG i zanim nie wybudowali osobnej podstacji transformatorowej przy tankowaniu wozów przygasały mu światła w domu, to daje jakieś pojęcie jakich potrzeba mocy.
 
 
sobolu
[Usunięty]

Wysłany: Pią 16 Sty, 2009   

No to przesadzilem z tymi 15 min ;P. Faktycznie bedzie kilka godzin
http://www.sniper.pl/300f...200h-p-128.html

Ciekawe ile by kosztowal zbiornik 1000l/300bar :lol: i kto by przy nim zasnal
 
 
yarross
[Usunięty]

Wysłany: Nie 18 Sty, 2009   

Kiedyś już liczyłem jak energetycznie wydajny będzie taki samochodzik na sprężone powietrze.
Przede wszystkim jak już to ktoś zauważył jest to tylko rodzaj akumulatora. Najpierw to powietrze trzeba sprężyć, a potem rozprężyć wykonując pracę.
Załóżmy, że sprężamy do 300 barów. Sprężanie do takiego ciśnienia trzeba wykonać wielostopniowo, z międzystopniowym chłodzeniem bo inaczej na końcu będziemy mieli plazmę o temperaturze fotosfery Słońca :) , Typowy spręż dla sprężarek powietrza na stopnień (poza śrubowymi które mogą mieć sporo więcej) to 3, potrzebujemy więc jakiś 5 stopni maks, i to z regulacją obciążenia, żeby nie sprężać niepotrzebnie w początkowej fazie do pełnego ciśnienia kiedy w butlach pustka.
Analogicznie silnik będzie musiał być wielostopniowy, z międzystopniowymi podgrzewaczami (rozprężając powietrze się ochłodzi, co nie tylko zmniejsza nam ilość wykonanej pracy, ale rodzi problemy materiałowe, np. stal węglowa poniżej -40 robi się krucha). Te podgrzewacze będą ogrzewane powietrzem otoczenia, co będzie powodowało problemy z oszranianiem. Tak więc widać ile problemów do pokonania.
Załóżmy zatem że mamy idealny silnik z nieskończoną ilością stopni i podgrzewaczy międzystopniowych, realizujący proces rozprężania izotermicznego w temperaturze otoczenia, oraz takąż sprężarkę. Idealne urządzenia zapewnią mam o ile temperatury otoczenia się nie zmienią 100% sprawności gromadzenia energii. Realnie możemy liczyć że odzyskamy maks 40% (szacuję na 30%) tego co wziął silnik sprężarki, więc poniższe oszacowanie będzie teoretycznym limitem tego co może ten system nam dać.
Idealny silnik izotermiczny rozprężając powietrze o masie molowej mi=29g/mol od ciśnienia p do ciśnienia otoczenia pa=101325Pa w temperaturze T=293K (20 stopni) w jednostce objętości butli pozwala zgromadzić energię E/V=p*ln(p/pa), dla ciśnienia początkowego p=300barów daje to 48,161 kWh/m3 czyli na 1000L pojemności. 1000L powietrza sprężonego do 300 barów ma masę około 362kg, butle 1000L na to ciśnienie będą ważyły pewnie min z 500kg, razem mamy średnio (bo powietrza ubywa) 680kg, co daje jakieś 70 Wh/kg. Realnie z tego będzie ze może ze 35, czyli nie lepiej niż aku ołowiowe. Doliczcie masę silnika, wymienników, wentylatorów (część z elementów na 300 barów!).
Ostatnio zmieniony przez yarross Nie 18 Sty, 2009, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 18 Sty, 2009   

Też tak to widzę.
Jednak takie ustrojstwo na ulicy jest lepsze od spalajacego paliwa między mieszkańcami.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
sobolu
[Usunięty]

Wysłany: Nie 18 Sty, 2009   

Mysle, ze wszyscy tak to mniej wiecej widza. Rozchodzi sie tu m.in. o mozliwosc zaladowania pojazdu na trasie w przyslowiowe 15 min,(jesli zamiast CPN byly by stacje ladowania powietrzem) dokladnie tak jak w przypadku spalinowcow. W EV tez tak mozna ale do zabija aku.
Wydajnosc na poziomie olowiowcow ale zywotnosc "nieskonczona". W przypadku dzisiejszych litowcow i ich kosztach na poziomie ok 70 tys. zl to dosc istotna zaleta
 
 
yarross
[Usunięty]

Wysłany: Nie 18 Sty, 2009   

sobolu napisał/a:
Mysle, ze wszyscy tak to mniej wiecej widza. Rozchodzi sie tu m.in. o mozliwosc zaladowania pojazdu na trasie w przyslowiowe 15 min,(jesli zamiast CPN byly by stacje ladowania powietrzem) dokladnie tak jak w przypadku spalinowcow. W EV tez tak mozna ale do zabija aku.
Wydajnosc na poziomie olowiowcow ale zywotnosc "nieskonczona". W przypadku

Skończona. Butle też pracują przy takich zmianach ciśnienia i to o wiele bardziej niż miałby tak nabite non stop stać.
sobolu napisał/a:
dzisiejszych litowcow i ich kosztach na poziomie ok 70 tys. zl to dosc istotna zaleta

Myślę, że taka instalacja 1000L na 300 barów tania nie będzie. Ta masa butli to nie stalowe tylko kompozytowe. Stalowa butla na 160 barów 40L waży prawie 50kg, pomnóż teraz przez 2 (ciśnienie) a potem jeszcze przez 25.
Jakby te samochodziki były takie tanie i proste to już by dawno jeździły. Technika sprężarek i butli to już od dawna jest na wysokim poziomie.
 
 
sobolu
[Usunięty]

Wysłany: Nie 18 Sty, 2009   

yarross napisał/a:
sobolu napisał/a:
Mysle, ze wszyscy tak to mniej wiecej widza. Rozchodzi sie tu m.in. o mozliwosc zaladowania pojazdu na trasie w przyslowiowe 15 min,(jesli zamiast CPN byly by stacje ladowania powietrzem) dokladnie tak jak w przypadku spalinowcow. W EV tez tak mozna ale do zabija aku.
Wydajnosc na poziomie olowiowcow ale zywotnosc "nieskonczona". W przypadku

Skończona. Butle też pracują przy takich zmianach ciśnienia i to o wiele bardziej niż miałby tak nabite non stop stać.

A zauwazyles cudzyslow?
yarross napisał/a:

sobolu napisał/a:
dzisiejszych litowcow i ich kosztach na poziomie ok 70 tys. zl to dosc istotna zaleta

Myślę, że taka instalacja 1000L na 300 barów tania nie będzie. Ta masa butli to nie stalowe tylko kompozytowe. Stalowa butla na 160 barów 40L waży prawie 50kg, pomnóż teraz przez 2 (ciśnienie) a potem jeszcze przez 25.

A czy ja pisalem ze chce ta instalacje montowac w samochodzie?
yarross napisał/a:

Jakby te samochodziki były takie tanie i proste to już by dawno jeździły. Technika sprężarek i butli to już od dawna jest na wysokim poziomie.

To tak samo jak z EV, jakby byly takie tanie. Jak "Polak" zobaczyl ze LPG sie oplaca to stalismy sie liderami w Europie w uzytkowaniu. Czyzby na argument taniosci EV byl uodporniony?
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 18 Sty, 2009   

Niestety, my Polacy po czasach komunizmu zbyt często ulegamy masmediom, głównie "faktom prasowym", a te powtórzone kilka razy robią swoje spustoszenie nawet w tęgich głowach.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
yarross
[Usunięty]

Wysłany: Nie 18 Sty, 2009   

sobolu napisał/a:
A zauwazyles cudzyslow?

Zauważyłem. Sprecyzuj zatem co miałes na myśli to będziemy rozmawiać o konkretach.

sobolu napisał/a:
A czy ja pisalem ze chce ta instalacje montowac w samochodzie?

Sorki. Myślałem że tu nie mówimy o napędach łodzi podwodnych :)

sobolu napisał/a:
To tak samo jak z EV, jakby byly takie tanie. Jak "Polak" zobaczyl ze LPG sie oplaca to stalismy sie liderami w Europie w uzytkowaniu. Czyzby na argument taniosci EV byl uodporniony?

Czas EV nadchodzi, bo dopiero teraz synergia róznych dziedzin techniki na to pozwala. Osobiście wątpię, żeby jakiś istotny postęp materiałowy pozwolił na szerokie zastosowanie napędów CAES. Zawsze mogą istnieć nisze.
 
 
sobolu
[Usunięty]

Wysłany: Nie 18 Sty, 2009   

yarross napisał/a:
sobolu napisał/a:
A zauwazyles cudzyslow?

Zauważyłem. Sprecyzuj zatem co miałes na myśli to będziemy rozmawiać o konkretach.

Mialem na mysli powtarzalna cyklicznosc powyzej 300
yarross napisał/a:

sobolu napisał/a:
A czy ja pisalem ze chce ta instalacje montowac w samochodzie?

Sorki. Myślałem że tu nie mówimy o napędach łodzi podwodnych :)

Niewazne co napedzamy, wazne aby ekologicznie
yarross napisał/a:

sobolu napisał/a:
To tak samo jak z EV, jakby byly takie tanie. Jak "Polak" zobaczyl ze LPG sie oplaca to stalismy sie liderami w Europie w uzytkowaniu. Czyzby na argument taniosci EV byl uodporniony?

Czas EV nadchodzi, bo dopiero teraz synergia róznych dziedzin techniki na to pozwala. Osobiście wątpię, żeby jakiś istotny postęp materiałowy pozwolił na szerokie zastosowanie napędów CAES. Zawsze mogą istnieć nisze.

Ciesze sie ze nadchodzi. Dla mnie nadejdzie gdy zasieg EV wyniesie powiedzmy te 500km przy dzisiejszym "srednio-polskim" stylu jazdy (w ramach przepisow) i mozliwosci zaladowania pojazdow w 15 min. w chociazby polowie punktow dzisiejszych "CPN'ow"
 
 
yarross
[Usunięty]

Wysłany: Nie 18 Sty, 2009   

sobolu napisał/a:
yarross napisał/a:
sobolu napisał/a:
A zauwazyles cudzyslow?

Zauważyłem. Sprecyzuj zatem co miałes na myśli to będziemy rozmawiać o konkretach.

Mialem na mysli powtarzalna cyklicznosc powyzej 300

Trzysta to już sporo. Trzeba by się zapytać ludzi od instalacji CNG na ile takie butle są liczone. Niestety nie znam żadnego, za to pamiętam co było w DTR butli z azotem na 160 - co 200 napełnień badanie wodą na wytrzymałość.

sobolu napisał/a:
yarross napisał/a:
sobolu napisał/a:
A czy ja pisalem ze chce ta instalacje montowac w samochodzie?

Sorki. Myślałem że tu nie mówimy o napędach łodzi podwodnych :)

Niewazne co napedzamy, wazne aby ekologicznie.

Ważne, bo każde zastosowanie stawia różne wymagania. Poza tym większość ludzi potrzebuje samochodu a nie łodzi podwodnej.
Nie bez powodu przywołałem łodzie podwodne, bo tam napęd elektryczny używany jest od ponad 100 lat. Przez te 100 lat szukano lepszych rozwiązań i jedyne co ma lepsze osiągi (ale tez i swoje wady) to napęd jądrowy. Atomówki nie wsadzisz do samochodu (ale możesz go napędzać energią z elektrowni jądrowej czy jakiejkolwiek innej). Przez te 100 lat osiągi łodzi podwodnych bywały dosłownie sprawą życia i śmierci i gdyby napęd na sprężone powietrze oferował przewagę to by go tam zastosowano (zwłaszcza że dodatkowy zapas powietrza w łodzi podwodnej jest nie do pogardzenia). Technologia precyzyjnego wytwarzania części do sprężarek czy silników rozwnęła się przed II wojną, więc był czas na testy. Nowe aku sa dopiero od kilku lat.
 
 
sobolu
[Usunięty]

Wysłany: Nie 18 Sty, 2009   

yarross napisał/a:

Trzysta to już sporo. Trzeba by się zapytać ludzi od instalacji CNG na ile takie butle są liczone. Niestety nie znam żadnego, za to pamiętam co było w DTR butli z azotem na 160 - co 200 napełnień badanie wodą na wytrzymałość.

Butle, wam wrazenie, ze maja czas zycia w latach( a nie cyklach.

yarross napisał/a:

Ważne, bo każde zastosowanie stawia różne wymagania. Poza tym większość ludzi potrzebuje samochodu a nie łodzi podwodnej.

Ja napisalem ze niewazne jest co napedzamy, co nie oznacze ze niewazne jest w jaki sposob.
Precyzyjnie: kazdy sposob napedzania, odpowiedni dla danego obiektu, powinien byc ekologiczny.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 18 Sty, 2009   

Wszystkie butle wysokociśnieniowe podlegają okresowym przegłądom i wymianie (czas i ilość napełnień).
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
sobolu
[Usunięty]

Wysłany: Nie 18 Sty, 2009   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Wszystkie butle wysokociśnieniowe podlegają okresowym przegłądom i wymianie (czas i ilość napełnień).


Okresowym, znaczy w praktyce co iles lat, ale o co chodzi z ta iloscia napelnien? Kto to liczy/sprawdza? Jak sprawdza?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group