ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Budowa auta elektryczno-powietrzne
Autor Wiadomość
konrad
[Usunięty]

Wysłany: Czw 22 Sty, 2009   Budowa auta elektryczno-powietrzne

Od dłuższego już czasu czytam, oglądam, analizuje i przymierzam się do budowy autka elektrycznego. I w końcu nadszedł ten czas ze dojrzałem do tematu :)
Wybór padł na Fiata CC (który już stoi w garażu i czeka).

Jednak napęd elektryczny mimo wielu zalet ma tez istotne wady:
1. problem z magazynowaniem energii (akumulatory)
2. problem z ładowaniem, (potrzeba dużo czasu i własnego garażu)
I tutaj wpadł mi do głowy pewien prosty pomysł, a mianowicie aby zbudować auto z silnikiem elektrycznym który będzie doładowywany silnikiem powietrznym (pneumatycznym)..

Moim zdaniem sprężone powietrze będzie dożo lepiej magazynować energie niż akumulatory a całość będzie dożo lżejsza. Zas silnik elektryczny jest duzo wydajniejszy od pneumatycznego.

I tutaj wielka prośba do forumowiczów o wszelkie opinie i pomysły na ten temat!!

Moja koncepcja jest taka aby na początek auto przejeżdżało 50-80km bez tankowania zastosował bym:
- silnik LEMCO 14kW
- aku Trojany 4 lub 6szt
- butle dla płetwonurków 4 lub 6szt po 15litrow 300bar
- jakiś silnik pneumatyczny z prądnica
- i elektronikę która by włączała i wyłączała silnik powietrzny do doładowywania akumulatorów.

I tu jeszcze raz prośba o wasze opinie bo możne lepiej dać silnik prądu przemiennego i alternatory albo więcej akumulatorów...
 
 
smoczy
[Usunięty]

Wysłany: Czw 22 Sty, 2009   

jak na mój gust przekombinowane..

zmieniasz energię z elektrycznej na ciśnienie, potem znowu rozprężanie, energia mechaniczna przez mało efektywny silnik i generator na elektryczną. Masz gwarancję że to będzie miało małą sprawność!
do tego butle nie są lekkie, sprężarka 300 bar nie stoi na każdym rogu - gniazdko 230V masz prawie wszędzie :)

jak chcesz mieć 40-50 km zasięgu przy spokojnej jeździe to włóż 7 sztuk trojanów 12V
wyjdzie taniej i bez kombinacji alpejskich :D
 
 
sobolu
[Usunięty]

Wysłany: Czw 22 Sty, 2009   

zgadzam sie ze @smoczy.
Prad zamieniasz na powietrze powietrze na prad i dostajesz sprawnosc rzedu 20%. Do tego zostawiasz mase zelastwa do przeksztalcania powietrza w prad a potem w ruch. Inwestycje w kompresory czy inne przeksztalczace lepiej zainwestuj w ogniwa polimerowe, zwlaszcza ze planowany zasieg jest naprawde skromny.
Co innego gdybys planowal naped na samo sprezone powietrze.

Moze 20 ogniw po 100AH? Zakladajac 10kw na 100km powinno to dac jakies 70km zasiegu na jednym ladowaniu. Jelsi uzyjesz najlepszych dostepnych litowcow na rynku (tych co uzywa Zbyszek) powinienes zaplacic za nie jakies 15k zl. Wyglada na sporo ale w rozliczeniu na cyklo/przejazdy powino wyjsc lepiej niz TROJAN'y
 
 
smoczy
[Usunięty]

Wysłany: Czw 22 Sty, 2009   

dokładnie - i w przypadku li-po nie ma co się martwić o wydajność prądową, nie ma takich problemów jak z kwasiakami

nie lepiej zainwestować w jakiś lepszy/bezpieczniejszy samochód do przeróbki? Jedyna zaleta tego pojazdu jaką mogę wymyślić to niska masa.. jeśli już koniecznie cienkacz to akumulatory kwasowe wymuszą zmianę zawieszenia -> mały silnik z magnesami trwałymi (np. lemco, ale są inne) + akumulatory litowe, można wywalić kanapę z tyłu i trochę odchudzić auto - może się uda zrobić żeby masa była niższa niż początkowo, wtedy i zasięg większy i osiągi lepsze
Ostatnio zmieniony przez smoczy Czw 22 Sty, 2009, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
sobolu
[Usunięty]

Wysłany: Czw 22 Sty, 2009   

wlasnie apropos ladowania...
Przy litowcach mozesz spokojnie zaladowac je pradem 1C w razie potrzeby, choc lepiej nie robic tego codziennie. Na dzisiejszy dzien ciezko bedzie zaladowac gdzies naped powietrzny w 1 godzine.
 
 
konrad
[Usunięty]

Wysłany: Czw 22 Sty, 2009   

To auto chce potraktować jako swoisty eksperyment. Zdaje sobie sprawę ze prościej wrzucić baterie LiPo za 30-40 tys zł i jeździć.
Ale pozostaje i tak problem ze lądowanie trwa kilka godzin i takie auto jest dostępne tylko dla ludzi którzy maja swój domek z garażem. (nie wyobrażam sobie lądowania auta pod blokiem ani nawet w boksie garażowym gdzie zazwyczaj nie ma gniazdek).

Zamienianie energii elektrycznej na sprężone powietrze a następnie na energie z pozoru wydaje się mało opłacalne. Ale tylko z pozoru.
Ponieważ jeśli założymy ze auto na aku spala 3,00zl na 100km + amortyzacja akumulatorów 8,00zl na 100km to przy moim projekcie nawet jeśli koszt energii wyjdzie 6,00PLN to żywotność akumulatorów będzie 2 albo nawet 3 razy dłuższa ponieważ ich naładowanie nie będzie spadać poniżej 70-80%.
Wiec jazda powinna wyjść nawet taniej.
A co do nabijania butli to nie jest to problem na ryku są dostępne kompresory lekkie i przenośne (kto nurkował ten wie) np taki: http://www.sniper.pl/300f...midi-p-130.html ale widziałem i za 3500,00PLN
A pyzatym, możne nawet lepszy pomysł, to kupienie drugiego kompletu takich butli i trzymanie ich w jakimś punkcie gdzie nabijają butle (podjeżdżam, zamieniam butle w 5 minut i jadę dalej)
 
 
smoczy
[Usunięty]

Wysłany: Czw 22 Sty, 2009   

marnotrawienie energii małymi sprawnościami nie jest ekologiczne :P

i powtarzam - nie wiem czy to wszystko zmieści się w cienkaczu, butle nurkowe nie są ani małe ani lekkie, 6 trojanów swoje waży i zajmą zapewne cały bagażnik lub miejsce pod maską - z tyłu w cienkaczu jest miejsce dla osób bez nóg, po wywaleniu kanapy może to się pomieści...

jeśli potrzebujesz takiego zasięgu to wrzuć lemco i 7 T-1245, wyjdzie taniej, ekologicznie i będą lepsze osiągi

co do ładowania pod blokiem - o ile pamiętam ktoś sobie tutaj z tym poradził, może niech się wypowie
 
 
sobolu
[Usunięty]

Wysłany: Czw 22 Sty, 2009   

konrad napisał/a:
To auto chce potraktować jako swoisty eksperyment.


No to nie pozostaje nic innego jak zaczac skladac auto.

konrad napisał/a:

Zdaje sobie sprawę ze prościej wrzucić baterie LiPo za 30-40 tys zł i jeździć.
Ale pozostaje i tak problem ze lądowanie trwa kilka godzin i takie auto jest dostępne tylko dla ludzi którzy maja swój domek z garażem. (nie wyobrażam sobie lądowania auta pod blokiem ani nawet w boksie garażowym gdzie zazwyczaj nie ma gniazdek).


Przy Twoim zasiegu wystarczy polowa tych ogniw. Nie przekraczajac 50km/h (a ma byc to przeciez samochod do miasta chyba ,sadzac po zasiegu) Zbyszek przejezdza 350km, wiec na dobra sprawe wystarczy 1/4 jego aku. czyli jakies 10 tys. zl. Nie wiem jak z litowcami GBP (te jak wiadomo sa najlepsze ;) ) ale li-pol jak najbardziej poprawnie w swiecie laduje sie 2 godz. Poza tym bezkonkurencyjne jesli chodzi o mase i ciezar, a tu chodzi o Cieniasa przeciez.
Oczywiscie jak nie masz gniazdek to masakra.

konrad napisał/a:

A co do nabijania butli to nie jest to problem na ryku są dostępne kompresory lekkie i przenośne (kto nurkował ten wie) np taki: http://www.sniper.pl/300f...midi-p-130.html ale widziałem i za 3500,00PLN
A pyzatym, możne nawet lepszy pomysł, to kupienie drugiego kompletu takich butli i trzymanie ich w jakimś punkcie gdzie nabijają butle (podjeżdżam, zamieniam butle w 5 minut i jadę dalej)


Nie widzialem kompresorow 300bar za mniej niz 10k zl, a i to malo, ktore w kilka godzin naladowaly by 100l butli.
Napisz ile tak butla nurkowa kosztuje i jaka ma pojemnosc, widze tu znaczne koszta
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Czw 22 Sty, 2009   

Jeśli masz dość samozaparcia i naukowej ciekawości to może to być rzeczywiście ciekawy projekt.
Tylko tak już sobie myślałem przy okazji tematu z hybrydowym rowerem, że zawsze będzie problemem akumulator, a raczej jego wielkość. No bo trzeba założyć, że będą sytuacje, gdy będziesz musiał polegać tylko na tym co w akumulatorach, bo np. skończy się powietrze. Przy kwasiakach prąd 2C to już niebezpiecznie dużo, więc z silnikiem pożerającym w nominale 150A wypadałoby mieć choć te 100Ah w akumulatorach. Oczywiście upraszczam, ale z grubsz chyba mam rację. Przy litowcach i innych wynalazkach problem byłby mniej dotkliwy, bo więcej prądu przyjmą i oddadzą.
Druga sprawa - o jakim konkretnie silniku pneumatycznym myślałeś, bo zdaje się że z tym na rynku jeszcze jest krucho. Myślałeś o czymś gotowym, czy raczej chcesz robić taki silnik? Jeśli byłbyś skłonny robić sam, to może warto pomysleć o jakiejś wariacji nt. turbiny z samochodu, zawsze powinno być to bardziej niezawodne i sprawniejsze od tłokowego pneumatyka, a wysokie obroty nie muszą prądnicy/alternatorowi przeszkadzać.
Powodzenie w tej śmiałej przeróbce, bo oczywiście jeśli chodzi o celowość i łatwość konwersji koledzy niestety mają rację.
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Czw 22 Sty, 2009   

Może się trochę zagalopowałem z tą turbiną, tak jak sobie czytam piszą, że predkości obrotowe dochodzą do 70-90 tyś. obrotów, ale może są turbinki osiągające góra 20-30 tyś. obrotów. Ciekawe jak z mocą takiego urządzenia.
 
 
konrad
[Usunięty]

Wysłany: Czw 22 Sty, 2009   

Pewnie nie jest to zbyt dobry pomysł a możne i nawet głupi. Ale dopóki się nie zbuduje takiego auta to się nie przekonamy :) (w razie czego wywalę butle i dołożę akumulatorów i będę jeździł na prąd)

Tak jak wcześniej wspomniałem, założenie jest takie aby zbudować autko miejskie (dlatego padło na CC bo lekkie) które będzie można szybko i łatwo zatankować.
A wiec jeśli pan Kopeć w swojej Toyocie dał 42 akumulatory (200Ah) i przejeżdża ok 200km to w moim autku chciałbym wrzucić 6 takich aku (tak aby na samych aku zrobić ok 30-40km)
Do tego 3 podwójne butle do nurkowania (6x12litrow cena ok 4500,00PLN) choc lepiej by bylo zbiornik kompozytowy z firmy STAKO o poj 49 za (2800,00PLN) ale niestety beda je sprzedawac dopiero za kilka miesiecy???
I znalazłem ostatnio silnik pneumatyczny firmy GAST model NL52 (420,00$) który daje 1,6kW przy ciśnieniu 5,6bara i obrotach 2000rpm (z butli 72l i ciśnieniu 300bar kręcił by się przez 78godz - można by ich dać kilka)
lub inny Model 16AM 6,0kW (z butli 72l kręcił by się przez 9,6h)
No i tu mam największy problem jaką dać prądnice i ile da się wyprodukować prądu z tych silników (trzeba by chyba jakiegoś speca od elektrowni wiatrowych :)
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Czw 22 Sty, 2009   

Smoczy ma rację, 7 trojanów

7 trojanów to tylko 3 tys. do tego lemco i tani regulator.
Da radę pokonać 50 kilo, a pojazd jest prosty i praktycznie bezobsługowy.
Pewnie nie będzie wiele cięższy od oryginału.

Strasze komplikacje chcesz wprowadzić, może napęd czysto pneumatyczny?

A jako prądnice to można lemco dać.
Napisałeś konrad, że silnik kręci 2000 obr.
Nie musi być prądnica wolnoobrotowa jak w wiatraku( jeżeli o to chodziło )
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Sob 24 Sty, 2009   

możesz napisać jak obliczyłeś te czasy pracy silnika? z tego co znalazłem to ten model nl52 pobiera 115m³/h powietrza to jest dla 78h aż 8970m³ więc 8970000l jakoś nie wydaje mi się realne zmieści taką ilość w 72l butli to by musiało być ze 124583 bary chyba ale mogę się mylić dlatego pytam
swoją drogą jeśli z butli 72l można by silnikiem 6kW kręcić 9,6h to takie samochody jeździłyby od dawna 6kW wystarczy do małego samochodu miejskiego a 9,6h to aż za dużo mi wystarczyłoby z 2h na ładowaniu wiec butla 15l by wystarczyła to byłoby piękne...

pozdrawiam
 
 
konrad
[Usunięty]

Wysłany: Sob 24 Sty, 2009   

Nie wykluczone ze w moich obliczeniach sa bledy gdyz jestem tylko fizykiem amatorem a nie z wyksztalcenia :)
ale w parametrach technicznych dla silnika NL52: http://www.bibusmenos.pl/...10cc0b753dc.pdf
jest ze pobiera 48m3/h przy obrotach 2000rpm i ciśnieniu 5,6bar
to przy ciśnieniu 56 razy większym (300bar) będzie pobierał 0,92m3/h
To jak w butli 65l mamy 10m3 to powinien biegać przez ponad 10godz.
Ale proszę zwrócić uwagę ze tan silnik ma 1,6kW a nie 6kW (w firmie GAST jet tez silnik 6,0kW ale pobiera 3,84m3/h)

A propos, w produkowanych już francuskich autkach widziałem pod podłogą dwie długie butle ok 130l i te auta na na nich robią ok 300km
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 24 Sty, 2009   

Chyba coś źle liczysz. Pobierał będzie tyle samo, tylko dłużej będzie pracował.
Chyba, że tym razem ja czegoś nie rozumiem :)
Butla 10 m3 wystarczy na jakieś 12 minut pracy skoro pobiera ok. 50 m3/h.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group