ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Cross elektryczny 2kw.
Autor Wiadomość
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Śro 11 Lut, 2009   

Wszystkie akumulatory tracą pojemność po określonej ilości cykli - żele szybciej, LiFePO4 znacznie później. Problem polega na tym, że przy akumulatorach o dwukrotnie niższej pojemności nie przejedziesz dwukrotnie mniej, ale może nawet trzykrotnie, bo ta zależność nie jest liniowa. Jeśli akumulator 20Ah potraktujesz prądem 60-70A, a to jest mniej więcej prąd nominalny silników, które chcesz użyć, bardzo szybko je zniszczysz - kiepski interes.
Oczywiście LiFePO4 to lepsze rozwiązanie, ale skoro mówisz, że 600 zł to sporo, to raczej nierealne.
Jeśli szukasz taniego rozwiązania to może 2 takie http://www.allegro.pl/ite..._35ah_20hr.html . Ale cena jest podejrzanie tania i albo te aku były jednak używane, albo są stare i z osiągnieciem nominalnych pojemności może być problem.
Tu masz inne, ale to jakaś niesprawdzona firma http://www.allegro.pl/ite...elsko_gwar.html
I tu wychodzi stara prawda, pojazdu elektrycznego nie da się zrobić za grosze, zwłaszcza jeśli liczysz na jakieś sensowne osiągi.
 
 
rafx205
[Usunięty]

Wysłany: Śro 11 Lut, 2009   

No na akumulatory chce wydac okolo 200-300zl .Zczym ze 300zl to maksymalna cena wiec musze znales dobre rozwizanie w zakresie tych cen.

Te by byly w sam raz http://www.allegro.pl/ite..._35ah_20hr.html muwisz ze sena podejrzana moze przez to ze:
-gosc nie orientuje sie w cenach i dla tego taka cena
- zalezy mu na sprzedazy wiec chce sprzedac tanio zeby poszly
- moze dlatego tez ze 1 rok lezaly bez uzytku ale mowi ze pojemnosc trzymaja podobno sprawdzal
Ostatnio zmieniony przez rafx205 Śro 11 Lut, 2009, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
smoczy
[Usunięty]

Wysłany: Śro 11 Lut, 2009   

albo idź w wyższe napięcie, wtedy będą znacznie mniejsze prądy.. te żele które pokazujecie nie lubią wysokich prądów i generalnie pracy cyklicznej - one służą do podtrzymania w razie awarii. Lepiej dać 600 zeta za lifepo i mieć małą masę i z głowy temat aku na parę lat niż przyoszczędzić 200 zł i wozić ze sobą pół tony ołowiu na crossie!
 
 
rafx205
[Usunięty]

Wysłany: Śro 11 Lut, 2009   

Moze to prawda bo jeden aku wazy 10-15 kg a 2 to 20-30 kg. No ale jak na ta pojemnosc to chyba sie opaca okazja, a ja z 600zl nie mam. Ale czy LifePO4 chinskie moga byc czy one odpadaja??

A jesli bym kupil jednak te aku http://www.allegro.pl/ite..._35ah_20hr.html
to ile one mi wytrzymaja na ile minut lub na ile km??

Jednak po przemysleniu uwazam ze akumulatory na razie nie kupuje ja na razie planuje ta budowe a chce ja zaczac w marcu wiec na razie w sobote bede licytowal rame do crossa bo to jest na prawde okazja a akumulatory i silnik pozniej.
 
 
sobolu
[Usunięty]

Wysłany: Śro 11 Lut, 2009   

Gdzie Wy widzicie te lifepo za 600zl i jaka jest ich pojemnosc bo ja nic nie znalazlam?

rafx205 napisał/a:

A jesli bym kupil jednak te aku http://www.allegro.pl/ite..._35ah_20hr.html
to ile one mi wytrzymaja na ile minut lub na ile km??

Pojemnosc tych dwoch bedzie niewiele wieksza niz trzech 20Ah. To ile przejedziesz zalezy w znacznej mierze od stylu jazdy. Nikt Ci tego nie powie mozemy tylko strzelac, 15-30km?
rafx205 napisał/a:

Jednak po przemysleniu uwazam ze akumulatory na razie nie kupuje ja na razie planuje ta budowe a chce ja zaczac w marcu wiec na razie w sobote bede licytowal rame do crossa bo to jest na prawde okazja a akumulatory i silnik pozniej.

No i slusznie, aku to najmniej potrzebny element w tej chwili. Natenczas mozesz do testow pojazd zasilac i z gniazdka, moze pozniej bedziesz miec wiecej kasy i sie zdecydujesz na jakies litowce, wtedy pomyslisz gdzie je wcisnac, a przy ich rozmiarach nie bedzie to trudne.
 
 
rafx205
[Usunięty]

Wysłany: Śro 11 Lut, 2009   

Na razie rama i musze sie dowiedziec o procedury i potrzebne papiery do rejestracji tego crossa jako motorower typu SAM.

Co do kosztow Crossa elektrycznego to okolo 1500zl mnie to wyniesie razem z rejestracja.
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Śro 11 Lut, 2009   

50km/h nie tak łatwo uzyskać, motor ma dużo większe opory toczenia i masę oraz trochę większą powierzchnię czołową roweru a współczynnik Cd pewnie podobny czyli coś koło 0,9
a dla roweru oszacować można tu:

http://www.analyticcyclin...Power_Page.html

http://www.mne.psu.edu/la...e/BIKEcalc1.HTM

myślę że te 2kW trzeba by dostarczyć mocy ciągłej dla takich prędkości czyli dla 36V to może być z 70A prądu pobieranego ciągle przy takich prądach akumulatorki 20Ah są wręcz śmieszne

gdybyśmy brali 20A przy 36V otrzymalibyśmy z 500W mocy wyjściowej a to wystarczy żeby jechać zwykłym rowerem z 30-35km/h a gdzie tu duży motor i 50km/h opory powietrza rosną z kwadratem prędkości i to jest największy problem
 
 
rafx205
[Usunięty]

Wysłany: Śro 11 Lut, 2009   

Nie no akumulatory beda 36v na 35- moze nawet 40 Ah. Wiec mysle ze wystarczy.

Edit: A po 2 ja nie waze jak dorosly 70 kg ja waze mniej niz 40 kg.
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Śro 11 Lut, 2009   

czyli prądy koło 2C akumulator ma wtedy około 40% pojemności i pojeździsz około 10 min maksymalnie odczytane z wykresów:
http://www.elportal.pl/pdf/k01/10_15.pdf

czyli zasięg z 8km ale jak to w domowych konstrukcjach zawsze może wyjść trochę gorzej niż przewiduje teoria która nie uwzględnia np wiatrów, natomiast jazda w terenie (jak to czasem crossem bywa) skróciłaby zasięg radykalnie
sam jeżdżę rowerem elektrycznym od września praktycznie na okrągło mam na stałe zamocowany amperomierz i widzę jak mocno zwiększa się pobór prądu przy wietrze (bezwietrznych dni prawie nie mamy ostatnio) lub na miękkim podłożu

piszesz że ważysz mniej niż 40 kilo ale 3 akumulatory po 15kg + silnik 20-40kg (od wózków widłowych) to już minimum 65kg rama motoru z kołami i wszystkim też dużo więcej waży od klasycznego roweru a opony w crossie są dużo szersze i mają dość hardcorowy bieżnik co w rezultacie da duuużo większe opory toczenia...
 
 
rafx205
[Usunięty]

Wysłany: Śro 11 Lut, 2009   

Wiec twoim zdaniem jakie akumulatory powienienem uzyc o jakim napieciu i o jakiej pojemnosci?? Jakos w innych konstrukcjach np w komarze Maruchy sa nawet 2 silniki od widlaka ( a i jeden taki silnik wazy 10 kg a nie 20-40kg) i mysle ( choc duzo sie nie znam ) ze akumulatory 35-40 Ah wystarcza a jesli nie to twoim zdaniem jakie mi sa potrzebne??
 
 
sobolu
[Usunięty]

Wysłany: Śro 11 Lut, 2009   

http://ev.arbiter.pl/galeria/pedzidlo
Wyniki kolegi zdaja sie mowic coby nie popadac w taki pesymizm :)
aku 36V 38Ah
V-55km/h
zasieg okolo 50km
masa pojazdu 84kg
 
 
rafx205
[Usunięty]

Wysłany: Śro 11 Lut, 2009   

Wiec 36v 38 Ah wystarczy i to na dlugo
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Śro 11 Lut, 2009   

to pędzidło jest na podzespołach zwykłego roweru a nie crossa (inna masa inne opory) zasięg może być podany dla prędkości np 30km/h a nie prędkości maksymalnej tego właściciel pojazdu nie określił
tutaj mamy wykres obrazujący zapotrzebowanie mocy dla różnych rowerów:

http://www.sheldonbrown.c...ero/grafik3.gif
widać jak charakterystyka szybko ucieka do góry ze wzrostem prędkości

i wykres ten potwierdza to co wcześniej napisałem 500W mocy=35km/h

ja mogę powiedzieć tyle że mam w rowerze 4x14Ah co przechowuje podobną ilość energii co 3x20Ah (proponowane wyżej) i jeżdżąc spokojnie 26-28km/h wyciągam 30-35km mam silnik w piaście żadnych przekładni i dodatkowych strat, jeżdżę tak żeby pobór prądu wynosił około 5-6A czyli z 200-250W na kole i to idealnie zgadza się z wykresem który podałem wyżej, zwiększanie prędkości do 30-33km/h to już prąd 10A (ok 350W na wyjściu) aż sam się dziwie że znowu to idealnie pasuje do wykresu...

te dane które tutaj podałem nie są w żaden sposób zawyżone ani zaniżone wydaje mi się że niektórzy konstruktorzy mogą "zaokrąglać" parametry w górę żeby się czymś pochwalić coś w stylu podanego zużycia paliwa przez producentów samochodów "4l poza miastem" a po zakupie okazuje się że pali 6 albo więcej

wydaje mi się że nie jestem pesymistą tylko realistą bo sam na własnej skórze codziennie odczuwam to co piszę teraz gdy temperatura jest niższa nie ma mowy o takich osiągach jakie podałem wyżej bo pojemność dodatkowo spada i czasem muszę podreptać w dłuższych trasach

z tego co widziałem to e-komar nie ma silników od wózków tylko od myjek o łącznej mocy 1,2kW i jego osiągi są bardzo dalekie założeniom dla tego tutaj crosa z tego co wyczytałem rozwijał on 32km/h to było co prawda na etapie budowy ale może sam autor wypowie się na temat osiągów
 
 
sobolu
[Usunięty]

Wysłany: Śro 11 Lut, 2009   

Zgadzam sie w calej rozciaglosci. Nie przekladam Pedzidla bezposrednio na crossa @rafx. Jesli nie bedzie jezdzic caly czas 50 na godz. to trza przyjac jako realny zasieg jakies 25-30km dla Crossa na aku 38Ah. Naturalnie moze byc i 10 i 40km w zaleznosci od stylu jazdy i miliona innych rzeczy
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Śro 11 Lut, 2009   

Odpowiadam wywołany do tablicy :)
Z prędkością wiele się nie zmieniło, ale było to na marnych akumulatorach. Wprawdzie część z nich wymieniłem, ale nie miałem czasu potem potestować. Zasięg nie przekraczał 10 km.
Tylko trudno mojego Komara traktować jako dobry przykład, bo mam oryginalną rometowską przekładnię, która z jednej strony generuje dodatkowe straty, ale jednocześnie pozwala na odważniejsze przełożenia, co też mam nadzieję w tym sezonie zmienić. Bo potencjał w tych moich silnikach drzemie, nawet po katowaniu na pagórkowatych polnych drogach silniki były zimne.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group