ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
E-biker.pl zestawy do konwersji rowerów elektrycznych

Poprzedni temat «» Następny temat
lipo vs liion roznica
Autor Wiadomość
bartek24m 
dyrektor



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Lip 2013
Posty: 428
Skąd: Szczecin
Wysłany: Sob 09 Kwi, 2016   lipo vs liion roznica

hej dobrze rozumiem. ze roznica miedzy li ion a lipo jest taka ze
liion maja mniej cykli ladowania sa tansze i trudniej je uszkodzic i sa tansze
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 36
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1116
Skąd: Wadowice
Wysłany: Sob 09 Kwi, 2016   

Różnic jest więcej, gdzieś był podobny wątek. Poza tym LiPo potrafią oddać większe prądy, trzymają wyższe napięcie w trakcie rozładowania, bardziej agresywnie reagują w trakcie uszkodzenia(zapłon, wybuch, różnie :O )
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1897
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 09 Kwi, 2016   

li-ion są przecież droższe :P dlatego ludzie wybierają li-po bo tanie a o niskiej rezystancji(duże moce z małych pojemności)
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 09 Kwi, 2016   

W tej chwili różnice są takie (moje ustalenia na podstawie lektury w nternecie:

LiPO - tańsze, większe moce, mniejszy spadek napięcia, łatwość samodzielnego montażu, ale cięższe, wytrzymują mniej ładowań - dobry wybór do małych baterii lub dla tych co mają duży apetyt na Waty ;) - ja teraz jeżdżę na 5Ah
LiION - lżejsze, więcej ładowań, droższe ale mniejsze moce, większe spadki napięcia, trudniejszy samodzielny montaż - chyba dobry wybór przy dużych bateriach.

A teraz uwagi co do wymienionych cech:
- Waga - porównywałem masy dostępnych ogniw a pasowałoby porównywać całych pakietów
- cena - ceny są zmienne. :)
- spadek napięcia - istotne tylko przy maksymalnych prędkościach, poza tym nie ma się co przejmować
- ilość cykli - dane mocno teoretyczne, dostępne dla parametrów "laboratoryjncyh" praktyka znaczenie się różni.

To jest moja wiedza głównie teoretyczna, zrobiłem na razie ok 200 km na elektryku po mieście. :)
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 09 Kwi, 2016   

Na razie brak dowodów na wyższą żywotność LiIon. A wręcz przesłanki mówią o znacznie mniejszej niż LiPo żywności.
Dopiero w tym sezonie obserwuje się znaczne zainteresowanie akumulatorami LiIon dla konstrukcji dużych i bardzo dużych mocy za sprawą kolegów wykonujących takie akumulatory usługowo i jakiekolwiek wnioski co do żywotności należy wyciągać za 1-2 sezony, a nie teraz :)

Dodatkowo bardzo utrudnia porównywanie fakt, że świat napędowych LiPo zdominowany jest przez 1-2 modele. Cały kraj na nich jeździ i łatwo porównywać żywotności.
A jak jest z LiIOn? DZIESIĄTKI modeli, każdy inny.
Nie możesz nawet porównywać 2 LiIOn między sobą (jeden samsung i drugi samsung), bo LiIon mają z nazwy, a budowa i możliwosci całkowicie inne, a co dopiero porównywać jakiś losowy LiIon z ciągle takim samym LiPo...

Wydaje mi się, że nigdy nie uda się stwierdzić obiektywnie ile akumulatory litowe jako ogół wytrzymują cykli bo... nie ma czegoś takiego jak ogół LiIon. Są dziesiątki modeli różnych, każdy inny, szczególnie, że zazwyczaj są budowane akumulatory katujące ogniwa na granicy ich wytrzymałości długotrwałej pracy.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
sietaz 
prezes


Pomógł: 12 razy
Dołączył: 20 Maj 2014
Posty: 919
Skąd: warszawa
Wysłany: Sob 09 Kwi, 2016   

No i Ty Tas też będziesz słaby wykładknikiem bo kto zbuduje 50ah w lipo

Co do wybuchowości lipo - naoglądali się przebijania mocno spuchniętych, przeładowanych prostownikami lipo i teraz się twierdzi, że "wybuchajo". Jak by nie było wypadków eksplozji lion'ów... :wink:
_________________
Jeżdżę na: Voyager I


Niech moc będzie z wami
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1897
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 09 Kwi, 2016   

Spróbuj sobie zawrzeć ogniwo sanyo 3500mah :) nic się nie stanie, ogniwo się tylko bezpowrotnie uszkodzi.
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Sob 09 Kwi, 2016   

Oby nikomu nic się nigdy nie stało ze względu na zwarcie ogniwa.

Temat na swiatelka.pl

Zalecany duży szacunek do ogniw. To są duże energie które mogą wyzwolić się w bardzo krótkim czasie. Co oznacza gigantyczne moce chwilowe.
Wyładowanie atmosferyczne zwane potocznie piorunem ma niespełna 1/4 kWh energii a niejednego zabiło.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 09 Kwi, 2016   

Mnie tam jedyny akumulator jaki wybuchł i zionął ogniem to był LiIon :D (temu tak lansuję koszyczki przy budowie akumulatora bo ogniwa mi się zagrzały na jakieś 1000st i dzięki koszyczkom szkody się ograniczyły do kilku sztuk)
No ale to nie sam z siebie tylko przez nieuwagę przy budowie akumulatora.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 72 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3274
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 09 Kwi, 2016   

Jakimś tam 'wskaźnikiem' jest fakt że samochód Tesla jest na ogniwach 18650.
Poza tym na Lipo nie robią nie tylko samochodów ale chyba nie ma fabrycznych skuterów i rowerów.
Chyba jednak jest to jakaś wskazówka, bo o twarde wykresy jednak trudno.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1897
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 09 Kwi, 2016   

tas napisał/a:
Mnie tam jedyny akumulator jaki wybuchł i zionął ogniem to był LiIon :D (temu tak lansuję koszyczki przy budowie akumulatora bo ogniwa mi się zagrzały na jakieś 1000st i dzięki koszyczkom szkody się ograniczyły do kilku sztuk)
No ale to nie sam z siebie tylko przez nieuwagę przy budowie akumulatora.


Tylko to zapewne był stary typ ogniw, ogniwa poniżej 3000mah.
Od jakiegoś czasu zabezpieczenia 18650 sa na tyle zaawansowane że nie ma opcji taka sytuacja co opisałeś. Przy starszym typie jak najbardziej. Dlatego polecam nowe, nie wskrzeszane(jak to napisali na światełkach, i mają rację). Jak również w żadnym wypadku chińskie, bez markowe stosowane w gotowych bateriach - mimo ze bezpieczniejsze od lipo to mniej bezpieczne od markowych.
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Sob 09 Kwi, 2016   

Z akumulatorami lipo jest taki problem, że one chyba w ogóle nie są dopuszczone do użycia w transporcie przez to, że ktoś (ważny) stwierdził, że wybuchają. To akurat moja teoria ale faktem jest, że lipole są niedozwolone do użytku w transporcie drogowym. A szkoda bo to jest blokowanie bardzo dobrej okazji moim zdaniem.

Edit: Jeszcze mam taki pomysł ma zabezpieczenie w lipo. Przy zwarciu pewnie pierwsze odparują wszystkie złączki i wąskie gardła na przewodach i zwarcie samoistnie się usunie :lol:
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 51
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1337
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 09 Kwi, 2016   

Różnica jest zasadnicza w budowie aku. Polimery są raczej płaskie (pryzmatyczne), ponieważ to są "kanapki" z folii. Występują Li-Po też "normalnooporowe" i nie mają tak dużych prądów (telefony ,tablety, laptopy itp.). Żywotność aku litowych zależy najbardziej od temperatury. Elektrolitami są związki organiczne, które wrzą przy kilkudziesięciu stopniach i jak wyjdą z między elektrod, to tam nie wrócą :cry: . Li-po robi się twardy jak deska, a obudowa pęcznieje.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Nie 10 Kwi, 2016   

Podstawowa różnice między lipo a li-Ion to;
lipo - większe prądy rozładowań, mniejsza różnica napięć (mocy) między naładowaną a rozładowaną baterią.
Li-Ion - większe pojemności (zasiegi) przy tej samej masie baterii.
Tak więc jeżeli preferujesz max prędkość lub moc, to lipo
jeżeli preferujesz max zasięg to Li-Ion.

Ponieważ jako jeden z nielicznych używam 2 jednakowych, nowych, fabrycznych baterii Li-Ion, które mogę porównać, podzielę się swoimi doświadczeniami.
Baterie oferowane były co najmniej od połowy 2013r. Bateria "A" kupiona ~czerwca 2014r i od tego momentu ładowana i używana w składaku regularnie. Bateria "B" kupiona jesienią 2014r, jest używana sporadycznie.
Oryginalna pojemność baterii to 280Wh, RW max75 mQ, max prąd rozładowania 15A, 300 cykli ładowania.
Baterie ładowane są tanią ładowarką z Magmy na full (bez kontroli), tak jak ładuje się inny sprzęt wyposarzony w baterie (laptopy, tablety, telefony itd)

Po ostatnim rajdzie po Bielsku,
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=4707
przeprowadziłem test aktualnego stanu obu baterii.
Bat "A" rozładowanie - 1g 20min od 41.85V do odciecia BMS'a 29.95V (33.85V) prąd 5.85-5.15A, 251Wh z 280Wh
Bat "B" rozładowanie - 1g 20min od 41.72V do odciecia BMS'a 29.95V (33.55V) prąd 5.85-5.15A, 252Wh z 280Wh
Bat "A" ładowanie - 2g 30min od 33.85V do 41.88V, 00A (9godz) ~293Wh
Bat "B" ładowanie - 2g 30min od 33.55V do 41.88V, 00A (9godz) ~291Wh

Ponieważ wcześniej podobne testy opisałem tutaj 07. 03. 2015r
http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=15
przeprowadziłem w miarę dokładny test porównawczy

Rozładowanie "baterii B" 07 03 2015r.............Rozładowanie "baterii B" 09 04 2016r
start 12.15 / 41.35V / 5.90A (38.3V)..............start 21.00 / 41.25V / 5.72A (39.3V)

Nap.. godz.. watogodziny..............................Nap.. godz.. watogodziny
37V > 12.25 ~ 38Wh
36V > 12.38 ~ 80Wh
35V > 12.59 ~ 150Wh
34V > 13.14 ~ 200Wh (1godz)......................34V > 21.56 ~ 190Wh (56min)
33V > 13.24 ~ 230Wh
32V > 13.28 ~ 240Wh
31V > 13.30 ~ 245Wh (31V/34V / 5.2A).........31V > 22.15 ~ 230Wh (31V/34,4V / 5.03A) (1g.13min)
...lekkie grzanie baterii...................................wyraźne grzanie baterii !!!

Jak z powyższego widać, obie baterie (A i B) mają w przybliżeniu tą samą pojemność, mimo iż bat "A" ma zapewne powyżej 200 pełnych ładowań, a bat "B" może z 50. Obie natomiast zwiększyły Rw (podwyższone grzanie, wyższe spadki napięć, ~5% spadek pojemności). Ponieważ pojemność jest w miarę jednakowa, mimo różnej ilości ładowań, świadczy to moim zdaniem o tym, że wzrost RW jest wynikiem "starzenia" się baterii!!
Uważam więc że większym problemem od "mitycznych cykli ładowań" jest samoistne starzenie się akumulatora.
 
 
Tomas 
szef


Pomógł: 20 razy
Wiek: 38
Dołączył: 23 Mar 2015
Posty: 1738
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 10 Kwi, 2016   

tkoko napisał/a:
Uważam więc że większym problemem od "mitycznych cykli ładowań" jest samoistne starzenie się akumulatora.


Właśnie, właśnie. To samo uświadomił mi maniekrox. Nie ma się co przejmować cyklami bo prędzej bateria padnie ze starości. Ten wniosek zniwelował u mnie potrzebę posiadania ogromnej baterii (Ah). Zdecydowałem się mieć w przyszłości baterię mniejszą, lżejszą i po prostu częściej ją ładować (szczególnie w przypadku lipo która lubi być ładowana i nie lubi leżeć).
Oczywiście trzeba wiedzieć jakie chce się mieć zasięgi.
Jeśli ktoś chce mieć zasięgi 300km i da radę tyle wysiedzieć na rowerowym siodełku w pozycji na banana to innej drogi nie ma jak duuużo Ah :wink:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group