ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Silnik BLDC etechnology
Autor Wiadomość
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Wto 08 Lis, 2016   

Na logike, konsekwencją osadzenia o 1stopień w przód lub w tył bedzie załączenie o 1 stopień obrotu za wczesnie albo za poźno pola na "zębie" celem wpływu na najbliższy magnes - marginalny wpływ -tak ja to widze.
Sadze ze 1 stopień nie robi roznicy. Zbliżanie magnesu do halla powoduje pojawienie sie napięcia na wyjsciu "sygnałowym" w czujniku. Odległośc magnesu (szczelina miedzy "zebem" a magnesem), jego "siła", czułośc halla wpływa czy stanie sie to kilka stopni obrotu wczesniej czy pozniej. Ustawienie w elektronice sterownika "jedynki logicznej" czyli napiecia powyzej ktorego juz magnes jest rozumiany jako "w obecnosci czujnika" (chyba ze to napiecie progowe jest zalezne od czujnika halla- musze doczytac dokumentacje) tez wpływa na to jak blisko musi podjechac magnes zeby pojawił sie sygnał.
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Wto 08 Lis, 2016   

add:
Dla czujnika SS411A, ktorego odmiana jest sprzedawana na nexun.pl wpływ na prace ma nawet temperatura. Progowa wartosc pola wpływajaca na jego otwieranie, w zakresie 25-150'C znajduje sie w przedziale 6-7mT. W prawdzie dla magnetyzmu pole maleje z kwadratem odległosci wiec miedzy 6 a 7 militesli nie bedzie duzej roznicy w odległosci magnesu od czujnika, no ale chocby sam ten fakt temperatury wpływa na pare stopni obrotu.
Miedzy wartoscią pola 6 a 7 jest 13-15% róznicy. Pierwiastek (bo maleje z kwadratem) z 13-15 to około 3,5%. Czyli o tyle zmieniaja sie wskazania czujnika w zależnosci od samej temperatury. Czyli miał pokazac 2.5V ktore jest progowe a pokazał 2.41 i jeszcze nie podał sygnału bo magnes jest za daleko.
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 475
Skąd: ...
Wysłany: Wto 08 Lis, 2016   

sirgregs napisał/a:
Tak wygląda wewnętrzna część obudowy współpracująca z elektroniką

Obrazek

Wewnętrzny czujnik jest usytuowany na płytce w odległości 20 mm od osi silnika.
Wchodzą w grę spore dokładności bo 1 stopień to liniowo około 0,35mm na średnicy 40mm.
Jakie są konsekwencje niedokładnego osadzenia czujników?
Co się dzieje jeżeli pomyłka będzie powiedzmy rzędu 0,5 stopnia?
Jaki ma to wpływ na pracę silnika?
Oczywiście jeżeli osadzamy czujniki na największej średnicy stojana błędy będą odpowiednio mniejsze.


A to nie czasem sinus/kosinus?
Coś mi takie rozmieszczenie bardzo na to wygląda..
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Wto 08 Lis, 2016   

Zeby to rozkminic uwazam ze powinnismy wrocic do podstaw i analizy najprostszego silnika BLDC jak na obrazku ponizej



Mamy 3 uzwojenia i dwa bieguny magnesu. Sa 3 czujniki halla rozłozone co 120stopni (a moze lepiej powiedziec, ze rownomernie zaraz za ułozonymi kolejno po sobie uzwojeniami A B i C- bo w hubie jest wiecej uzwojeń)
Bez czujników ten sterownik nie wie czy oś sie obraca, ani w ktora strone.
Na zdjęciu aktualnie biegun N jest przyciągany przez niebieskie uzwojenie a odpychany przez czerwone. Gdy wykona ruch w lewo, dla czujników H1 i H2 nic sie nie zmieni. Nadal sa polaryzowane w ten sam sposob. Natomiast H3 zmienia polaryzacje, co jest informacja logiczna dla kontrolera, ze ta faza obrotu została wykonana poprawnie i ze mozna przejsc do kolejnego etapu załączania sekwencji uzwojeń.
W kontrolerach bez czujników, zdaje sie, ze połozenie magnesów jest badane posrednio poprzez pomiar pradu płynącego do silnika, ktory bedzie inny w zaleznosci od połozenia magnesu i predkosci obrotowej.
Wydaje mi się, ze czujnik halla pełni bardziej funkcje kontrolną, niz wyzwalacza kolejnych impulsów dla silnika(chociaz na tym rysunku twierdza ze pełni tą funkcje) i jego przesuniecie, nawet o kilka stopni nadal da wiecej informacji kotrolerowi niz jego brak.
Uwazam, ze nalezy jedynie wiedziec czy te czujniki maja byc ułozone rownomiernie co 120stopni czy 60, bo chyba zewnetrzne kontrolery do ebike'ów tylko te dwa kąty akceptuja.

ps. Zauważcie, że przeniesienie czujnika H1 na drugą strone koło literki S tez załatwia sprawe poprawnej funkcjonalnosci, tylko kontroler musi o tym wiedziec. To realizowałoby własnie rozłozenie czujników co 60stopni.
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 08 Lis, 2016   

Sam rysowałeś ten rysunek? Bo okablowanie silnika jest niepoprawne (chyba, że wymyśliłeś cewki zasilane jednym przewodem! ;) ).

Przewody powinny wchodzić między magnesami i od każdego powinien iść połączenie do sąsiednich magnesów. Jeśli przewód 'A' będzie wchodził koło H1, 'B' koło H2 i 'C' koło H3, to przewód 'A' powinien być czerwony (plus) a 'B' i 'C' czarne (zero). Wtedy między B i C nie będzie płynął prąd i czarna cewka nie wygeneruję pola. Za to poruszający się magnes na wirniku wygeneruje pewne napięcie pomiędzy B i C i to właśnie wykrywają kontrolery bezczujnikowe.
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Wto 08 Lis, 2016   

madejp napisał/a:
Sam rysowałeś ten rysunek? Bo okablowanie silnika jest niepoprawne (chyba, że wymyśliłeś cewki zasilane jednym przewodem! ;) ).

Przewody powinny wchodzić między magnesami i od każdego powinien iść połączenie do sąsiednich magnesów. Jeśli przewód 'A' będzie wchodził koło H1, 'B' koło H2 i 'C' koło H3, to przewód 'A' powinien być czerwony (plus) a 'B' i 'C' czarne (zero). Wtedy między B i C nie będzie płynął prąd i czarna cewka nie wygeneruję pola. Za to poruszający się magnes na wirniku wygeneruje pewne napięcie pomiędzy B i C i to właśnie wykrywają kontrolery bezczujnikowe.


Nie rysowałem tego. To jest schemat z neta:
https://www.google.pl/sea...MvVhanOZCrgM%3A

Faktycznie w BLDC wyprowadzenia cewek są połączone ze sobą (z sąsiednią) Jednak jest jeden bład w Twoim rozumowaniu. Jesli prąd płynie przez cewke A to do niej rownolegle podłączony jest układ szeregowy cewek B i C :) wiec prąd płynie przez wszystkie.

EDIT:

Wydaje mi sie ze ten silnik moze byc w układzie gwiazdy a nie trójkata, ale to raczej nie wpływa na logike ułozenia czujnikow halla bo one badaja połozenie magnesów.
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 08 Lis, 2016   

Dobra, masz dobry schemat - u Ciebie po prostu cewki są niejawnie połączone jednym "końcem", Z tym, że u Ciebie właśnie prąd płynie szeregowo, ale tylko przez dwie cewki.

Tu jest schemat elektryczny:



Chyba miałem błędne wyobrażenie silnika BLDC, właśnie ze względu na ten pomiar bezczujnikowy. Bo w tym schemacie nie bardzo wiem, jak ten pomiar się wykonuje.
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Wto 08 Lis, 2016   

wydaje mi sie, ze własnie wkleiłes tak jak ja zły silnik. Sa dwa rodzaje. Ten co wkleiłes to gwiazda. W modelarstwie i chyba w rowerach są te w trójkąt.
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 08 Lis, 2016   

A.... to ja właśnie o trójkącie mówiłem. :) Schematu nie mogłem znaleźć i zwątpiłem w swoją wiedzę. ;)
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Wto 08 Lis, 2016   

Panowie, połączenie w gwiazdę jest w BLDC raczej czyli oba schematy które podaliście są ok ;-)



Czyli końce wszystkich uzwojeń z jednej strony połączone razem. Pozostałe końce idą do sterownika.
W jednym momencie komutowane są tylko dwa uzwojenia.
Dzięki temu w przypadku braku halli sterownik wie jaką ma prędkość silnik dzięki sile elektromotorycznej pojawiającej się w uzwojeniu niezasilanym. Wie tylko o prędkości natomiast nie ma pojęcia o pozycji silnika. Więc podczas ruszania nadal jest problem.
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Wto 08 Lis, 2016   

sirgregs napisał/a:
Panowie, połączenie w gwiazdę jest w BLDC raczej czyli oba schematy które podaliście są ok ;-)

Obrazek

Czyli końce wszystkich uzwojeń z jednej strony połączone razem. Pozostałe końce idą do sterownika.
W jednym momencie komutowane są tylko dwa uzwojenia.
Dzięki temu w przypadku braku halli sterownik wie jaką ma prędkość silnik dzięki sile elektromotorycznej pojawiającej się w uzwojeniu niezasilanym. Wie tylko o prędkości natomiast nie ma pojęcia o pozycji silnika. Więc podczas ruszania nadal jest problem.


Podesłałes obrazek z uzwojeniem w trójkąt a napisałes o gwieździe i zdębiałem :)
Widział/spotkał/rozebrał ktos kiedys silnik z uzwojeniem w gwiazde?
Z racji ilosci "zębów" w takich rowerowych silnikach bedzie sie charakteryzował jebitnym "pękiem" złączonych drutów miedzianych w jednym miejscu. Tak realnie patrzac to nawet sobie tego nie wyobrazam - np 21 drutów 1mm zwinietych w jednym miejscu.
Eee cos mi sie wydaje ze wszystkie rowerowe to trójkąty. Poza tym sterowanie nimi troche chyba inaczej sie odbywa i sterownik od trójkąta nie zasili poprawnie gwiazdy.
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Wto 08 Lis, 2016   

Passat_EQ napisał/a:

Podesłałes obrazek z uzwojeniem w trójkąt a napisałes o gwieździe i zdębiałem :)

Dokładnie zobacz co jest na tym rysunku.
Żadnego trójkąta tam nie ma.
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Wto 08 Lis, 2016   

Racja, to gwazda.
Nie mniej jednak w rowerowych silnikach uzwojenie jest w trójkąt?
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Wto 08 Lis, 2016   

W gwiazdę a to z tego względu że zasilane są tylko dwa uzwojenia w danej chwili. Trzecie nie pracuje. Jest to możliwe tylko w gwieździe. W trójkącie płynąłby prąd w trzecim uzwojeniu a to by były straty niepotrzebne.
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Wto 08 Lis, 2016   

Na logike to ma sens, tylko czy widziales ze tak faktycznie jest to wykonane?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group