Veltwin |
Autor |
Wiadomość |
hik3r
początkujący
Wiek: 33 Dołączył: 24 Cze 2015 Posty: 22 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Czw 21 Kwi, 2016 Veltwin
|
|
|
Witam
Forum śledzę już od jakiegoś czasu ale narazie się nie udzielałem i dzisiaj chciałbym to zmienić.
Już od około 2 lat pracuje nad projektem "Veltwin" (Vel - velomobil, twin - podwójny), a od około roku buduje ten pojazd.
Prace idą powoli ze względu na brak czasu. Do tej pory mam wykonane: ramę główną z wahaczami przednimi i skompletowanymi kołami, zakupiony silnik BLDC 48V 1000W, amortyzator skrętu, trochę części do budowy sterownika, przekładnie Sachs S7, oraz mam wykonane sprzęgło.
Rozgadałem się, a nie napisałem co to takiego ten Veltwin.
Veltwin to dwuosobowy velomobil o konstrukcji aluminiowej ze wspomaganiem elektrycznym.
Wszystkie 20" koła będą amortyzowane i każdy podróżujący będzie posiadał własną przekładnię 7 - biegową.
Dużo tego wszystkiego do opisywania i pewnie sporo rzeczy pominąłem więc czekam na pytania.
Temat będzie rozwijany wraz z postępem prac.
Veltwin - forum 3.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 869 raz(y) 118,85 KB |
Veltwin - forum 2.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 680 raz(y) 150,37 KB |
Veltwin - forum 1.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 689 raz(y) 152,04 KB |
|
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 21 Kwi, 2016
|
|
|
A jaką to na szerokość? Wydaje mi się, że zamiast odrazu pchać się w dwuosobówke lepiej byloby wykonac standardowy velomobil. Na polskim rynku jest tego malo a ceny z za granicy są zaporowe za kawałek ramy i owiewki.
Ale tak czy inaczej życzę powodzenia w projekcie. W sprawach elektrycznych na forum na pewno znajdziesz odpowiedzi ba wszystkie pytania |
|
|
|
|
hik3r
początkujący
Wiek: 33 Dołączył: 24 Cze 2015 Posty: 22 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Czw 21 Kwi, 2016
|
|
|
Wymiary to:
-szerokość: 1260 mm
-wysokość: 1250 mm
-długość: 2690 mm |
|
|
|
|
Szwagier
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 15 Lis 2015 Posty: 733 Skąd: Ostrów Mazowiecka
|
Wysłany: Czw 21 Kwi, 2016
|
|
|
Kupa roboty, gratuluję. Sam projekt w 3D musiał pochłonąć mnóstwo czasu.
A jak z aspektem prawnym poruszania się tym pojazdem po drogach publicznych? Jakie trzeba mieć papiery..? |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Czw 21 Kwi, 2016
|
|
|
Podejrzewam, że jeżeli ma pedały to można to potraktować jako wózek rowerowy.
Bardzo ładnie Jakie to będzie miało parametry czysto elektryczne? |
|
|
|
|
hik3r
początkujący
Wiek: 33 Dołączył: 24 Cze 2015 Posty: 22 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Czw 21 Kwi, 2016
|
|
|
Rzeczywiście projektowanie pożera mnóstwo czasu, upychanie tego wszystkiego i żeby nic ze sobą nie kolidowało. Zdarza się też tak, że na pewnym etapie wychodzi problem z jakimś podstawowym elementem zaprojektowanym przedtem i trzeba wszystko przestawiać i przerysowywać, ale dzięki projektowi unikam tych przeróbek w sferze materialnej
Prawnie będzie to traktowane jako wózek rowerowy.
Parametry elektryczne
Silnik 48V 1000W BLDC tak jak pisałem, do tego sterownik własnej roboty z licznikiem kilometrów, zużycia energii itp (jeżeli dam rade napisać program bo w języku C dopiero raczkuje)
Bateria akumulatorów Li-ion 4400mAh
Myślę o baterii segmentowej składającej się z 4 ogniw równolegle i 12 pakietów szeregowo, a tych baterii będzie kilka.
Taki podział będzie z powodu sporych kosztów całej baterii, na początek będzie jedna, a jak wszystko będzie dobrze to z czasem będę ją rozbudowywał. |
|
|
|
|
Tranzystor
początkujący
Dołączył: 21 Kwi 2016 Posty: 5 Skąd: POLSKA
|
Wysłany: Pią 22 Kwi, 2016
|
|
|
Przy tej szerokości pojazdu to ścieżki rowerowe odpadają dopuszczalna szerokość to 90cm. Przy tej mocy 1000W to już też nie jest rower.
Czy pojazd ma być zabudowany? Jeśli tak to jakim materiałem?
Jakie przeznaczenie jest pojazdu? Dla siebie? Do sprzedaży?
Taki pojazd mógłby mieć zastosowanie w ośrodkach turystycznych.
Ja bym poprawił ergonomie pojazdu. Przy tej szerokości dać 2 kola z tyłu. Przesuwając fotele do tylu możesz wsiadać bokiem jak w samochodzie zachowując długość pojazdu. Zamontować dwa silniki niezależnie do tylnych kół jak i napędy rowerowe dla każdego z pasażera osobno do jednego tylnego koła.
Polece Ci książkę H-POINT o ergonomii pojazdów.
Szacunek za samozapał do pracochłonnej i skomplikowanej konstrukcji jak na jedna osobę.
Pozdrawiam |
|
|
|
|
hik3r
początkujący
Wiek: 33 Dołączył: 24 Cze 2015 Posty: 22 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Pią 22 Kwi, 2016
|
|
|
Silnik ma mieć blokadę elektroniczną na 25% mocy do użytku na drogach publicznych.
Przewiduję budowę karoserii z włókna szklanego i żywicy epoksydowej.
Pojazd buduję do użytku własnego ale trochę traktuje go jako prototyp i cieszył bym się gdybym w przyszłości mógł produkować tego typu pojazdy.
Dwa kola z tyłu sporo uprościłyby konstrukcję ale trochę czytałem i wydaje mi się że dwa koła z przodu lepiej sprawdzą się przy hamowaniu i na zakrętach.
Do wsiadania przewiduję otwieraną kopułę podobnie jak w Twike'u. |
|
|
|
|
sirgregs
prezes
Pomógł: 24 razy Dołączył: 14 Paź 2015 Posty: 933 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 22 Kwi, 2016
|
|
|
A jakie masz doświadczenia z trajkami? Użytkujesz jakąś a może już wcześniej zbudowałeś inną?
Kolega Tranzystor miał na myśli chyba dwa koła z tyłu ale z przodu też. Czyli mały lekki pojazd samochodopodobny. |
|
|
|
|
hik3r
początkujący
Wiek: 33 Dołączył: 24 Cze 2015 Posty: 22 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Pią 22 Kwi, 2016
|
|
|
Też tak myślałem że chodzi o dwa koła z tyłu.
Jest to moja pierwsza trajka, nie posiadam i nie budowałem innych wcześniej. |
|
|
|
|
sirgregs
prezes
Pomógł: 24 razy Dołączył: 14 Paź 2015 Posty: 933 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 22 Kwi, 2016
|
|
|
Jest trochę fanów trajek na świecie. Też miałem plan zrobić synowi miniaturkę Morgana z napędem elektrycznym. Namiastkę powiedzmy nieco przypominającą to
Ale jednak przeszło mi. Pozostaję przy jednośladach.
Trajki mają podstawową wadę. Jak nie wpadniesz w dziurę lewym kołem i ominiesz prawym to wpadniesz tylnym
No i geometria zawieszenia i układu kierowniczego przy dwóch kołach z przodu to też nie jest oczywista sprawa.
Ale chociaż jeździłeś trajkami prawda? |
|
|
|
|
hik3r
początkujący
Wiek: 33 Dołączył: 24 Cze 2015 Posty: 22 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Pią 22 Kwi, 2016
|
|
|
Właśnie zaprojektowanie układu kierowniczego i zwrotnic kół zajęło mi strasznie dużo czasu. Pomagałem sobie programem Solvespace ,darmowy i zajmuje 1.37MB Polecam każdemu do projektowania ruchomych elementów.
Niestety nie miałem okazji używania trajki. |
|
|
|
|
sirgregs
prezes
Pomógł: 24 razy Dołączył: 14 Paź 2015 Posty: 933 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 22 Kwi, 2016
|
|
|
No to powiem Ci skoczyłeś na głęboką wodę tym projektem.
Wstaw jakieś fotki wykonanych elementów. Jakie piasty zastosowałeś? |
|
|
|
|
hik3r
początkujący
Wiek: 33 Dołączył: 24 Cze 2015 Posty: 22 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Nie 24 Kwi, 2016
|
|
|
Na przód piasty z osią 14mm i a z tyłu 10mm
IMG_20160423_195013_0.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 476 raz(y) 653,07 KB |
IMG_20160423_194435_0.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 444 raz(y) 428,17 KB |
IMG_20160423_102645_0.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 505 raz(y) 626,14 KB |
IMG_20160423_102434_0.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 517 raz(y) 579,5 KB |
IMG_20160423_102422_0.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 549 raz(y) 562,1 KB |
|
|
|
|
|
sirgregs
prezes
Pomógł: 24 razy Dołączył: 14 Paź 2015 Posty: 933 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Nie 24 Kwi, 2016
|
|
|
Ciekawy pojazd powstaje. Co się rzuca w oczy to bardzo krótkie wahacze i stosunkowo małe kółka w porównaniu z całością. A jaki masz kąt wyprzedzenia zwrotnicy bo ze zdjęć i rysunków nie widać?
Poważne przedsięwzięcie Powodzenia.
Tylko na tym etapie odpuść sobie łańcuchy, pedały i tym podobne. Wrzucaj silnik, drążki kierownicze i testuj. |
|
|
|
|
|