ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Jaka konfiguracja do wolnej ekonomicznej jazdy.
Autor Wiadomość
syntony 
stażysta


Dołączył: 28 Gru 2014
Posty: 113
Skąd: kielce
Wysłany: Sob 30 Kwi, 2016   Jaka konfiguracja do wolnej ekonomicznej jazdy.

Witam

Brat składa rower, obecnie korzysta z mojego w następującej konfiguracji: Silnik kaseta 7x9, Sterownik 45A, Akumulator 16s2p 10Ah Turnigy. Wszystko jest ok poza jedną niedogodnością, gdy temperatury na zewnątrz osiągają 30 stopni i więcej, silnik bardzo się grzeje, praktycznie jakiekolwiek wspomaganie nie jest możliwe. Z konieczności instalacji czujnika temp. zdaję sobie sprawę, ale tak czy tak dobrze by było gdyby odcięcie następowało jak najrzadziej.

Osiągane zasięgi to niecałe 40 km bez wspomagania i około 65km ze wspomaganiem. Profil jazdy to najczęściej dosyć górzyste miasto, oraz niezbyt ciężki teren (jednak ważny jest moment silnika). Rower/sterownik jest praktycznie na stałe zablokowany do prędkości 32km/h i to mi praktycznie wystarcza - bez blokad ten silnik osiąga aż 50 km/h, a to jest zbędne. Max przya 40 km/h by mi w zupełności wystarczył.

Kwestia jest taka, czy składając całość na nowo, postawić dokładnie na ten sam osprzęt z jego obecnymi wadami czy może wydajniej(zasięg) i lepiej(grzanie) będzie zbudować całość na innym silniku/sterowniku(może 30A zamiast 45A?)/akumulatorze(12s zamiast obecnych 16s).

Ogólnie jaka konfiguracje byście polecali przy takich zastosowaniach i założeniach.
Z góry dzięki i Pozdrawiam.
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 30 Kwi, 2016   

Praw fizyki nie oszukasz. Ogólnie: im mniejsze koło tym większa sprawność, im mniejsza moc tym większa sprawność, sterownik FOC - większa sprawność.
 
 
Tomek 
brygadzista



Pomógł: 9 razy
Wiek: 27
Dołączył: 06 Lut 2016
Posty: 268
Skąd: Bralin
Wysłany: Sob 30 Kwi, 2016   

Jak moment jest ważny to ograniczając prąd tylko jeszcze pogorszysz sprawę. Skoro max prędkość jest za duża można zastosować ten sam silnik zapleciony w mniejszym kole - silnik będzie mniał lżej i zwiększy się moment. Grzaniu zapobiegnie napewno zastosowanie mocniejszego silnika (np mxsus v2, v3) tylko, że to już wyższa półka cenowa i gabarytowa.
_________________
Jeżdzę na RAGE http://forum.arbiter.pl/v...p?p=83403#83403
 
 
umbur 
prezes


Pomógł: 25 razy
Wiek: 41
Dołączył: 05 Paź 2015
Posty: 581
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Sob 30 Kwi, 2016   

Miałem ten sam problem i zamieniłem silnik na Mxusa. Większe gabaryty i cena, ale dobrze odprowadza ciepło.
 
 
syntony 
stażysta


Dołączył: 28 Gru 2014
Posty: 113
Skąd: kielce
Wysłany: Sob 30 Kwi, 2016   

Koła mniejszego nie dam bo już i tak zaczepiam o ziemie pedałując :( . Co do mocniejszego silnika, tez raczej nie wchodzi to w grę, taki silnik będzie za ciężki dla zawieszenia... no i ogólna waga roweru wzrośnie, a trzeba to wnosić po schodach.

OK, a jaka będzie różnica jeżeli ten sam silnik zasilę 48 Voltami zamiast obecnych ~66V? Jak zmieni się ekonomia jazdy, moment i grzanie przy tych średnich 25km/h?
 
 
tomeczekokok 
prezes



Pomógł: 8 razy
Wiek: 30
Dołączył: 24 Cze 2012
Posty: 794
Skąd: Rybnik (śląsk)
Wysłany: Nie 01 Maj, 2016   

Moc to waty które przeliczas mnożąc volt razy amper wiec silnik osłabnie. Dalej sterownik będzie dawał ten sam prad ale napiecie spadnie wiec wat tez spadnie, co za tym idzie?. Silnik bedzie wolniejszy, słabiej będzie przyśpieszał i mniej się grzał :grin:
_________________
"Modliszka"- StreetFighter E-bike
 
 
unix 
stażysta



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Cze 2015
Posty: 152
Skąd: Mielec
Wysłany: Nie 01 Maj, 2016   

Mam ten sam silnik, jestem w trakcie budowy bajka, i mnie trochę zmartwiłeś tym grzaniem :roll: co prawda sterownik od Barmala, ale czy to coś istotnie zmieni w kontekście temperatury ?

Pozdr
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 01 Maj, 2016   

syntony, masz silnik wolnobieżny - a takie są najbardziej czułe na duże prądy.
Nie ma wielkiej różnicy w grzaniu między 15 a 30st na zewnątrz. Swoją drogą gdzie mieszkasz, że masz ponad 30st już teraz?
Główną przyczyną grzania jest dawanie w palnik, jest cieplej = jeździmy szybciej i dalej ;)
Proponuję realnie użytkować ze wspomaganiem konstrukcję i problemy z grzaniem znikną, gdyż iż machanie nogami przy 40-50km/h silnikowi nie pomaga :P

Jeśli jednak styl jazdy jest aż tak dynamiczny to należy wymienić silnik na większy lub jako minimum zastosować wektorowy sterownik.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Nie 01 Maj, 2016   

Jak się przekracza napięcia pracy i prądy dla silnika o takim rated power to nie ma siły musi się grzać . Dajcie mu to co fabryka "kazała" i od razu temperatura będzie w normie . Jak to w życiu i tu nie ma nic za darmo . Jak się nie chce zrezygnować z tego co jest to można próbować polepszyć chłodzenie ale to jest droga przez mękę . A tak to zostaje obniżyć prąd do jakiegoś sensownego np 30A bo dla tego silnika ( nawój 7x9 ) 45A to już za dużo.
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 01 Maj, 2016   

Możesz jeszcze spróbować zalać go olejem, nie jest to bardzo trudne jedynie bedziesz musiał się pogodzić z malutkimi wyciekami czasem. Ale temperatura spadnie dramatycznie.
 
 
Tomas 
szef


Pomógł: 20 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Mar 2015
Posty: 1740
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 01 Maj, 2016   

Pykacz napisał/a:
zostaje obniżyć prąd do jakiegoś sensownego np 30A bo dla tego silnika ( nawój 7x9 ) 45A to już za dużo.


To chyba pierwsza i podstawowa sprawa.
7x9 i 45A :shock: to sporo za dużo. W praktyce do tego silnika to max 30A z tego co tas kiedyś wspominał.
Ja miałem 45A w silniku 10x6 i potrafił się szybko i mocno zagrzać a co dopiero w 7x9.
Jeśli chodzi o sterownik FOC to faktycznie w moim przypadku zmniejszyło się grzanie o jakieś 20%
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Nie 01 Maj, 2016   

Podstawowa sprawa, to do "wolnej ekonomicznej jazdy" jak w tytule, potrzebna jest jak najniższa prędkość :mrgreen: , i dlatego w sterownikach są najczęściej wyprowadzenia "3 speed", które na "LOW' gwarantują długą jazdę, tyle że z bardzo małą prędkością :mrgreen: . Silnik wówczas też się nie zagrzeje
 
 
syntony 
stażysta


Dołączył: 28 Gru 2014
Posty: 113
Skąd: kielce
Wysłany: Nie 01 Maj, 2016   

tas/unix - z tym grzaniem to jest tak, że gdzieś do momentu w którym temperatury na zewnątrz osiągają <=20 stopni to praktycznie nie ma problemu, silnik rzadko kiedy robi się letni(o ile nie mówimy o jakichś super podjazdach).
Problem pojawia się TYLKO w upały. I wtedy to jest tak, że grzanie występuje bez żadnej agresywnej i długotrwałej jazdy... max 30 km/h i wystarczy kilka kilometrów. No i nie, teraz nie mam 30 stopni - przytaczam tylko sytuację z ubiegłego roku, prędkości 40-50 też nie osiągam bo jazda jest ciągle na blokadzie.

tkoko - jak pisałem sterownik jest CIĄGLE w opcji LOW.

atomek - dobry pomysł ale z olejem nie chcę się na razie bawić.

Pykacz/Tomas/tomeczekokok - tak właśnie mi się wydaje, że jest to jakaś opcja, a zakładając, że nowy rower zrobię na 30A sterowniku, czy dodatkowo obniżać napięcie akumulatora z obecnych 66V do np. 48V? Jaki by to miało skumulowany wpływ z jednoczesną zmianą sterownika na 30A? I jak rozumiem, żeby utrzymać ten max 30-40 km/h... musiałbym przestać jeździć na ustawieniu LOW, a korzystać z ustawienia TURBO? Bo tak się teraz zastanawiam, czy opcja LOW na sterowniku 45A... nie da tego samego efektu pod względem prądu co np. opcja NORMAL czy TURBO na sterowniku 30A?
 
 
sentinel 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Gru 2015
Posty: 75
Skąd: Olsztyn
Wysłany: Nie 01 Maj, 2016   

syntony napisał/a:
a zakładając, że nowy rower zrobię na 30A sterowniku, czy dodatkowo obniżać napięcie akumulatora z obecnych 66V do np. 48V? Jaki by to miało skumulowany wpływ z jednoczesną zmianą sterownika na 30A? I jak rozumiem, żeby utrzymać ten max 30-40 km/h... musiałbym przestać jeździć na ustawieniu LOW, a korzystać z ustawienia TURBO?[/b] Bo tak się teraz zastanawiam, czy opcja LOW na sterowniku 45A... nie da tego samego efektu pod względem prądu co np. opcja NORMAL czy TURBO na sterowniku 30A?


Ja mam u siebie 7x9 i 52v nominalnie 30 amper i po powiedzmy 20 km jazdy po szosie 30-40 kmh silnik jest może lekko ciepły o ile nie zimy ciągle ,po lesie jakieś 15-20 kmh górki dołki z 15 km może minimalnie cieplejszych jest,ogólnie jestem zdziwiony ze nic a nic się nie grzeje, jedyne co to sterownik się robi ciepły podejrzewam max 40 może 50 stopni bo spokojnie ręką można dotykać

Także polecam taka konfigurację jeśli nie zależy ci na byciu demonem prędkości (u mnie to te 40 kmh z hakiem to max z pedalowaniem i uważam że to odpowiednia max prędkość rowerowa
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 01 Maj, 2016   

A tak w ogóle to co masz na myśli przez silnik się mocno grzeje? 60-70 stopni na deklu?(przy tylu już ciężko będzie dotknąć). Temp statora powinna być poniżej 130 stopni, jeżeli jest mniej to spokojnie możesz używać ten silnik :) Czasem wrażenie grzania silnika jest przesadzone, nie oczekujmy, że 800W rated będzie zimny na 3000W.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group