ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Model A
Autor Wiadomość
dejvo 
początkujący


Dołączył: 01 Sty 2015
Posty: 27
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Czw 16 Kwi, 2015   Model A

Witam wszystkich entuzjastów napędów elektrycznych!

Jako, że wczoraj odbyła się pierwsza jazda testowa :mrgreen: , chciałem zaprezentować swój sprzęt.
Nie jest to nic odkrywczego, bo to moja pierwsza przeróbka. Starałem się odtworzyć rozwiązania, które pojawiły się już na tym forum.
Elektryfikację przeprowadziłem w niecałe 2 miesiące na bazie mojego starego roweru, który 10 lat wcześniej złożyłem na aluminiowej ramie noname i osprzęcie Shimano Deore/XT.

Na początku chciałem podziękować wszystkim użytkownikom forum, dzięki których pomysłom i pomocy udało mi się skończyć I etap projektu (w szczególności podziękowania dla tas, MixhaL i atomek1000)

Wykorzystane podzespoły
Silnik Nine Continent RH2809 D (7x9)
Sterownik Greentime 1500W, 48V - 84V, 45Amax
Akumulator 60V*10Ah 16s2p ( 8x Turnigy 5000mAh 4S1P 20C Hardcase)
Watomierz HobbyKing HK-010
Ładowanie 2 x 8s2p (ładowarka Accucel-8 + zasilacz Xbox 203W)

Osiągi
Na terenowych oponach na asfalcie udało mi się osiągnąć 46 km/h
Po przejechaniu 12,5 km (czasami pomagałem pedałowaniem, ale głownie badałem przyspieszanie, czyli starałem się opanować manetkę) watomierz pokazał 2400mAh, co jak policzyłem daje ~13 Wh/km

Wrażenia z pierwszej jazdy:
Na początku z szacunkiem do mocy :wink: . Przednie koło unosi się niebezpiecznie wysoko, jeśli siedzę na siodełku i odkręcę manetkę na max. Trzeba się lekko pochylić do przodu, żeby nie spaść z roweru. Potem już opanowałem manetkę i na twarzy pojawił się banan :mrgreen: .
Z nieprzyjemnych przygód, które mi się przytrafiły na pierwszej jeździe, to:
- Zablokowanie odkęconej na max manetki (guma chwytu kierownicy przesunęła się w stronę manetki i zablokowała jej powrót do stanu wyjściowego. Dlatego uważam, że dla bezpieczeństwa konieczne będzie zamontowanie czujników klamek hamulcowych.
- Coś co nazywam "dziurą manetkową", tzn. jeśli rozpędzę się pedałując i jadę np. 20 km/h, to manetka nie reaguje i ciężko złapać moment, w którym silnik zacznie pracować. Tutaj chyba tylko kupno nowego sterownika i kontrolowanie natężenia prądu, a nie napięcia mogłoby coś pomóc.

Parę fotek pojazdu



Lista rzeczy do zrobienia
1. Czujniki kontaktronowe hamulców
2. Podłączenie tempomatu
3. Pikacz/Cycle Analyst (Sterownik posiada złącze do tego ostatniego. Nie wiem czy mógłbym je wykorzystać do Pikacza. Muszę jeszcze o tym trochę poczytać.)
4. Skrzynka (nie miałem już gdzie upchnąć kabli sygnałowych, więc musiałem wykorzystać taśmę i dokleić je do ramy)
5. BMS
6. Porządne blokady osi obrotu silnika
7. Czujnik temperatury silnika
8. Ogólnie obniżanie wagi np. przez wymienny zestaw akumulatorów na dojazdy do pracy 16s1p a na dłuższe wycieczki 16s2p (wnoszenie na 2 piętro jest trochę uciążliwe :wink: )

Dzisiaj jak tylko wrócę z pracy, wyjeżdżam na kolejne testy.
Wszelkie uwagi i pytania mile widziane.


Pozdrawiam
dejvo
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 16 Kwi, 2015   

Gratulacje, pierwsza przeróbka a już pelnosprawny i estetyczny elektryk.

Pikacz powinien chyba jednak znalezc się na kierownicy. Ja tak u siebie miałem przez chwile to o malo co w slup nie wjechalem jak się zapatrzylem na waty :mrgreen:

Jaki to jest amortyzator?
 
 
dejvo 
początkujący


Dołączył: 01 Sty 2015
Posty: 27
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Czw 16 Kwi, 2015   

atomek1000 napisał/a:

Pikacz powinien chyba jednak znalezc się na kierownicy. Ja tak u siebie miałem przez chwile to o malo co w slup nie wjechalem jak się zapatrzylem na waty :mrgreen:

Nie mam jeszcze uchwytu na wspornik, a na ramie dało się zamocować dość stabilnie dwoma trytrytkami. Na kierownice chyba już mi nic nie wejdzie.

atomek1000 napisał/a:

Jaki to jest amortyzator?

Marzocchi 2006 MX Comp ETA 105mm Black - Post Mount
 
 
Tomas 
szef


Pomógł: 20 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Mar 2015
Posty: 1740
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 16 Kwi, 2015   

Pogrubiłeś kable w silniku ?

.
 
 
dejvo 
początkujący


Dołączył: 01 Sty 2015
Posty: 27
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Czw 16 Kwi, 2015   

Tomas napisał/a:
Pogrubiłeś kable w silniku ?


Nie, nie rozkręcałem jeszcze silnika. Właśnie wychodzę na testy, to mogę sprawdzić czy się grzeją.
 
 
Rafał 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 18 Gru 2013
Posty: 290
Skąd: wawa
Wysłany: Czw 16 Kwi, 2015   

dejvo napisał/a:
7. Czujnik temperatury silnika

Nie jest on ci potrzebny, chyba ze jako gadzet. Mam ten sam silnik tylko ze 18s, kolo 29cali i naprawde musze sie postarac by ten silnik nagrzac. Ty przy predkosci 46km/h i 40A(realnie tyle daje ten sterownik) nie bedziesz mial problemow z temperatura, chyba ze bardzo ostro bedziesz go katowal w terenie.
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 16 Kwi, 2015   

Rafał napisał/a:
40A(realnie tyle daje ten sterownik)

Daje 45a i 90A na faze, testowalem go skalibrowanym watomierzem. Mi wczoraj(duzy wiatr) ten sterownik przy 14s silnik 10x6(stara wersja, ta nowa biała ma 1200W znamionowo nie 800) nagrzał baardzo mocno ale manetka prawie cały czas na full :twisted:

Jak obudowa nie bedzie sie robic mocno ciepla to czujnik niepotrzebny ale jezeli bedzie goraca po polgodzinnej jezdzie to czujnik wypadalo by zalozyc tak w razie czego :razz: koszt i tak jest niewielki
 
 
dejvo 
początkujący


Dołączył: 01 Sty 2015
Posty: 27
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Czw 16 Kwi, 2015   

Silnik cały czas lekko tylko ciepły na oko ~40 st. C. Watomierz pokazuje w porywach 45A. Zwykle po płaskim nie przekracza 10A. Także nie przesadzałbym z tym pogrubianiem kabli.

Dzisiaj pokonałem 16 km, zwykle 30-35 km/h, max 40 km/h i wyszło mi 11,5 Wh/km
Skończyłem jazdę, bo poluzowały się szprychy w nowym kole z silnikiem. Trzeba je będzie podociągać.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 16 Kwi, 2015   

śruby osi silnika dokręcaj przez pierwsze 50km ciągle :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 16 Kwi, 2015   

Nie przerywając jazdy :D
 
 
PiotrW 
dyrektor


Pomógł: 3 razy
Wiek: 43
Dołączył: 17 Gru 2014
Posty: 451
Skąd: Wawa
Wysłany: Pią 17 Kwi, 2015   

Projekcik zajefajny jak na pierwsza konstrukcje, gratki.

Co do kontaktronow na klamki hamulcowe to bardzo dobry pomysl.

Sam bede montowal ten patent w moim bike'u

Zakladam ze zastosujesz kontaktron NC czyli po nacisnieciu klamek odchyli sie od magnesu i zamknie obwod.

Co do kontrolera - pewnie od atomek1000 zakupiles - calkiem spoko te greentime'y jak na chinke, mozna go nieco podtuningowac, w koncu na IRFach jest wiec wg. mnie te 55-60A bezpiecznie mozna wycisnac.
Pamietaj tylk zeby dac lepsza paste termo.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 17 Kwi, 2015   

Kontaktrony są najczęściej NO i po zbliżeniu magnesu zamykają obwód. W ten sposób działa większość wejść w kontrolerach wyłączających silnik. Tak jak większość klamek mechanicznych. Zwarcie wejścia powoduje zatrzymanie silnika. Kontaktrony NC są bardzo rzadko spotykane.
 
 
PiotrW 
dyrektor


Pomógł: 3 razy
Wiek: 43
Dołączył: 17 Gru 2014
Posty: 451
Skąd: Wawa
Wysłany: Pią 17 Kwi, 2015   

Ja kupilem bez problemu w wawie. Polecam www.piekarz.pl
 
 
PiotrW 
dyrektor


Pomógł: 3 razy
Wiek: 43
Dołączył: 17 Gru 2014
Posty: 451
Skąd: Wawa
Wysłany: Pią 17 Kwi, 2015   

Poza tym jesli masz klamke w normalnej pozycji i magnes jest na klamce a kontaktron na trzymaku /ramieniu klamki to normalnie taki nc jest otwarty i kontroler nic nie robi. Jak naciskasz to magnes oddala sie od kontaktrona i obwod zamyka sie, zaczyna sie hamowanie reg. Chyba ze zastosujesz inna technike zamontowania magnesa i kontaktrona to wtedy faktycznie mozna uzyc NO
 
 
dejvo 
początkujący


Dołączył: 01 Sty 2015
Posty: 27
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Wto 19 Maj, 2015   

Witam wszytkich!
Mała aktualizacja. Hamulce na kontaktronach zrobione. Tempomat podłączony. Przez najbliższe dni będę go testował.

W międzyczasie zaczęła się pruć torba w trójkącie, więc od tygodnia projektuję skrzynkę pod swoją ramę.
Dziwnym trafem okazała się bardzo podobna do tej z projektu Aventador. :mrgreen:



Pewnie nie uda mi się jej tak profesjonalnie wykończyć, bo nie mam do tego warunków :oops: , ale powinna spełnić swoje zadanie i zmieścić 16 szt. (teoretycznie nawet 20 szt.) pakietów, co powinno dać min. pojemność 20Ah przy 60V.

Skrzynkę wykonam z pleksi 6mm, na boczki dam płytę o grubości 2mm. Jeśli materiał okaże się zbyt kruchy będę kombinował poliwęglanem.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group