ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Nostusek
Sob 07 Gru, 2013
hybryda
Autor Wiadomość
smoczy
[Usunięty]

Wysłany: Pią 10 Kwi, 2009   

gdzie można zobaczyć te przepisy? jakiś link?

sep jest tylko stowarzyszeniem, ich przepisy mają charakter wewnętrzny - chyba że oni dyktują po prostu ustawy w komisjach... ciekawi mnie źródło tych 'przepisów' i ograniczeń, potrzeby uzyskania homologacji powyżej 100V itd.

niby są jakieś normy, ale z tego co znalazłem nijak nie wynika ograniczenie do 100V
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 10 Kwi, 2009   

No bez jaj.
SEP egzaminuje i daje uprawnienia elektryczne wszystkim elektrykom w Polsce, bez tych elektrycznych uprawnień SEP-u nie można nawet wkręcić żarówki w zakładzie pracy, ani wykonać jakiejkolwiek naprawy sprzętu elektrycznego, ani w samochodzie.
Przepisy nie są w linkach, lecz w książkach (zestawieniach, na podstawie uchwał Sejmu, rozporządzeń rządowych itp.).
Np.: "Instalacje Elektryczne i Teletechniczne" w tomach.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 10 Kwi, 2009   

Chyba przesadzasz z tym samochodem. Napięcie bezpieczne stałe, to 60V, zmienne to 25 i to w warunkach specjalnych, czyli w deszczu itp. I do pracy z takim napięciem nie potrzeba specjalnych uprawnień. W warunkach normalnych (bez zagrożeń wilgocią itp) napięcia te są dwa razy większe. Chyba do wymiany żarówki, akumulatora, bezpiecznika w samochodzie, nawet ciężarowym, nie musisz wołać kogoś z uprawnieniami elektrycznymi.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 10 Kwi, 2009   

Nie wiem jak jest porównywana sprawność silnika DC i BLDC. Ja ze swojego podwórka mogę powiedzieć tyle, że na silniku 350W 24V i dwóch akku 12V 12Ah przejeżdżam na hulajnodze i rowerku ok. 10 km. Na silniku 24V 500W przewoltowanym do 36V i zasilanym 3x12V 12Ah to samo - około 10 km. A na BLDC w zależności od szybkości na zasilaniu 3x12V 12Ah od 25 do 40 km. Wnioskuję więc, że silnik BLDC ma lepszą sprawność, niż zwykły silnik DC.

Przy okazji Zbyszku, gratulacje z okazji 1000 postów na forum :D
 
 
Wojtek ww
[Usunięty]

Wysłany: Pią 10 Kwi, 2009   

zadałem pytanie na forum subaru o miejsce i przełożenie w subaru justy. może jakaś dobra dusza odpowie. swoją drogą może upoluję gdzieś takie i sam sprawdzę
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 10 Kwi, 2009   

To się rozpisałem, dzięki.

Przy zatrudniiaianiu do napraw elektrycznych w aucie pracodawca może podpisać umowę tylko z fachowcem posiadającym uprawnienia SEP-u.

W spalinowcach mają instalacje też po 48V (jakieś auta), do tego występuje napięcie do 25000V. Fachowiec bez pojęcia elektrycznego może spowodować (szczególnie spalinowe autko - oleje) spalenie się auta po kilku godzinach od naprawy, nawet drobnej.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
smoczy
[Usunięty]

Wysłany: Pią 10 Kwi, 2009   

moje pytanie odnośnie norm SEPu czy innych nie miało na celu kwestionowania ich istnienia czy obowiązywania :) wierzę na słowo że tak jest, ale posiadając przed sobą tekst konkretnego przepisu czy normy może moglibyśmy się dowiedzieć jeszcze paru ciekawych rzeczy, co wolno a czego nie i co jest tak oczywiste że się tego nie przekazuje. ;)

pytałem kilku ludzi którzy maja uprawnienia sepu do 1000V (podobno) i nikt z nich nie chce wydawać opinii na EV, nawet nie wiedzą czy mogą i jak to się robi.. czy trzeba szukać jakiegoś oberlejtnanta ze złotym piórem żeby taką opinię wystawił? :D
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Pią 10 Kwi, 2009   

też nie jestem przekonany nad wyższością silników DC nad innymi np lemco ze strony producenta:
http://www.lmcltd.net/uploads/files/130_table.pdf
szczytowe sprawności średnio na poziomie 80 kilku procent
etek tak samo nie mówiąc już o jakiś starszych silnikach...
czy np. BLDC nie osiągnie takich parametrów? albo AC? a wyższość tych silników polega na tym że tam nie ma się co popsuć nie ma szczotek i żadnych styków więc są nieporównywalnie trwalsze

pozdrawiam!
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 10 Kwi, 2009   

Ja piszę o silnikach do auta, czyli LEM-200-D135 - sprawność lekko 9i0% z innych szczegółowych też to wynika.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
smoczy
[Usunięty]

Wysłany: Pią 10 Kwi, 2009   

faktycznie silniki LEM mają wysoką sprawność, ale zdaje mi się że efekt opisany przez Zeeltoma wywodzi się z innego przebiegu krzywej sprawności. silniki DC mają wysoką sprawność tylko przy wysokich obrotach, natomiast BLDC czy AC moment, napięcie, natężenie i obroty są powiązane w inny sposób i mają wysoką sprawność w większym spektrum obrotów.. dobrze mówię? wnioskuję z tego co widziałem po wykresach paru silników AC i DC
 
 
rarek 
dyrektor


Wiek: 50
Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 476
Skąd: Ozorków
Wysłany: Pon 13 Kwi, 2009   

to 90% to jeśli dobrze czytam to sprawność szczytowa nie widziałem całej charakterystyki
_________________
24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 26s54p 2,2Ah Li-ion;
http://egear.pl
 
 
smoczy
[Usunięty]

Wysłany: Pon 13 Kwi, 2009   

spada lawinowo wraz z obrotami. przy AC jest chyba trochę inaczej
 
 
rarek 
dyrektor


Wiek: 50
Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 476
Skąd: Ozorków
Wysłany: Pon 13 Kwi, 2009   

zależność jest nie tylko od obrotów, zależy bardzo również do obciążenie. Przy małym obciążeniu % jest praktycznie żadna. Ważne jest więc by dobrać tak silnik i przełożenia by napęd był jak najczęściej dociążony w okolicach momentu nominalnego. Może wtedy rozwiąże się zagadke jak osiągnąć zapotrzebowanie na poziomie 120 W/h a może jak to policzyć :)
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 14 Kwi, 2009   

Właśnie w AC spada lawinowo, a w DC mniej, zaś w LEMCO LEM-200 stosunkowo niewiele.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Lisciasty
dyrektor



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2007
Posty: 404
Skąd: Okolice Wrocławia
Wysłany: Wto 14 Kwi, 2009   

kuras999 napisał/a:
też nie jestem przekonany nad wyższością silników DC nad innymi np lemco ze strony producenta:
http://www.lmcltd.net/uploads/files/130_table.pdf
szczytowe sprawności średnio na poziomie 80 kilku procent
etek tak samo nie mówiąc już o jakiś starszych silnikach...
czy np. BLDC nie osiągnie takich parametrów? albo AC? a wyższość tych silników polega na tym że tam nie ma się co popsuć nie ma szczotek i żadnych styków więc są nieporównywalnie trwalsze

pozdrawiam!

To niech ktoś zbuduje w końcu pojazd z takim silnikiem, chętnie bym zobaczył efekty!
Piszę bez żadnych złośliwości.
Zbyszek twierdzi, że LEMCO jest najlepsze, zbudował i jeździ.
Zamiast przerzucać się argumentami wte i wewte, zbudujcie i przedstawcie wyniki :]
_________________
http://lisciasty.firehost.pl/toyota.html
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group