ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
klejące styki przekaźników - podłączenie przetwornicy do aku
Autor Wiadomość
Szwagier 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 15 Lis 2015
Posty: 733
Skąd: Ostrów Mazowiecka
Wysłany: Pon 23 Maj, 2016   klejące styki przekaźników - podłączenie przetwornicy do aku

Chciałem podłączyć przetwornicę z wyjściem 12V do akumulatora w rowerze poprzez przekaźnik (załączany stacyjką, żeby odcinać zasilanie przetwornicy, gdy rower jest "wyłączony"). Akumulator mam 16S LiPo
Zastosowałem najpierw przekaźnik Relpolu RM84 i pojawił się problem sklejających się zestyków: zdejmujemy zasilanie z cewki, a styki NO pozostają zamknięte.
Wymieniłem przekaźnik na jakiś większy Weidmullera - to samo, a nawet gorzej, bo ten Relpola po kilkukrotnym on/off dawał się rozłączyć, a ten Weidmullera jak się skleił, to aż trzeba go postukać i użyć mechanicznej dźwigni do rozruszania zestyków, żeby odpuściły.

Da się coś z tym zrobić? Przypuszczam, że ładują się kondensatory w przetwornicy i następuje duży strzał prądu i to dlatego...Stycznika nie dam, bo za ciężkie i za duże ustrojstwo. Rezystor na stałe jako softstart - to bez sensu, bo chcę odciąć przetwornicę zupełnie.

A może w ogóle sobie tym głowy nie zawracać i podpiąć przetwornicę do aku na stałe?
Jak inni, mający przetwornice w swoich rowerach, to rozwiązali..?
 
 
unix 
stażysta



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Cze 2015
Posty: 152
Skąd: Mielec
Wysłany: Pon 23 Maj, 2016   

Zastosuj przekaznik elektroniczny SSR :)
 
 
Szwagier 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 15 Lis 2015
Posty: 733
Skąd: Ostrów Mazowiecka
Wysłany: Pon 23 Maj, 2016   

Dzięki, unix - na to nie wpadłem :oops:
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 23 Maj, 2016   

To się raczej nie nada, bo te przekaźniki są na triakach i się nie wyłączą. Najłatwiej zrobić to na tranzystorze, pracującym jako źródło stałoprądowe, z prądem większym niż prąd przetwornicy.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
sietaz 
prezes


Pomógł: 12 razy
Dołączył: 20 Maj 2014
Posty: 919
Skąd: warszawa
Wysłany: Pon 23 Maj, 2016   

A nie można dać stacyjki jak większość ludzi robi?
_________________
Jeżdżę na: Voyager I


Niech moc będzie z wami
 
 
unix 
stażysta



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Cze 2015
Posty: 152
Skąd: Mielec
Wysłany: Pon 23 Maj, 2016   

gienek333 napisał/a:
To się raczej nie nada, bo te przekaźniki są na triakach i się nie wyłączą. Najłatwiej zrobić to na tranzystorze, pracującym jako źródło stałoprądowe, z prądem większym niż prąd przetwornicy.

Mozesz rozwinac ? bo nie rozumiem twojej teorii.

Pozdr
 
 
Szymon645 
stażysta


Pomógł: 6 razy
Wiek: 29
Dołączył: 28 Mar 2015
Posty: 157
Skąd: Pabianice
Wysłany: Pon 23 Maj, 2016   

sietaz napisał/a:
A nie można dać stacyjki jak większość ludzi robi?

Stacyjka nie pada od takich pradow?
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Pon 23 Maj, 2016   

Przekaźnik ssr jest połączeniem zwykłego przekaźnika elektromagnetycznego i traka/tyrystora do pierwszego włączenia, przy napięciu DC faktycznie się nie wyłączy. Chyba, że są ssr'y z mosfetami?
A gdyby użyć tranzystora mosfet sterowanego stacyjką? Ktoś to już pokazywał na forum.
 
 
unix 
stażysta



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Cze 2015
Posty: 152
Skąd: Mielec
Wysłany: Pon 23 Maj, 2016   

W elektronicznym przekaźniku nie ma żadnych elektromagnesów, jest mosfet, transoptor i kilka rezystorów. Jest optoizolacja wiec nie ma ryzyka przepięć, nic ma styków mechanicznychi innych takich historii. Na sterowaniu jest n. DC 3-32V a na wyjściu w zależności od parametrów, np. 25-40A i 400V, oczywiście są tez o innych parametrach.

Pzdr
Ostatnio zmieniony przez unix Pon 23 Maj, 2016, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Szwagier 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 15 Lis 2015
Posty: 733
Skąd: Ostrów Mazowiecka
Wysłany: Pon 23 Maj, 2016   

Koledzy, mam stacyjkę - 3 pary styków. 2 pary użyte do połączenia faz silnika (blokada) a pozostała para wpięta w obwód "stacyjki" sterownika. Kolejnej osobnej pary specjalnie do przetwornicy już nie mam :razz:
Przetwornicę chciałem przez przekaźnik też z tego względu, żeby nie upalało styków stacyjki.
Stacyjka załącza sterownik, a na jednym z jego przewodów pojawia się Vaku, które podaję na cewkę przekaźnika. Tak mam to zrobione.

Jak mają to inni zrobione?

Pomysł z tranzystorem - znaczy, Vaku zamiast na cewkę przekaźnika, podać na bazę tranzystora? Mam kilka mosfetów pod ręką :wink: Trzeba to zrobić przez rezystor..? Poczytam noty katalogowe, jak nic nie zrozumiem-dopytam :mrgreen:
 
 
unix 
stażysta



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Cze 2015
Posty: 152
Skąd: Mielec
Wysłany: Pon 23 Maj, 2016   

Tu masz przykładowy schemat, możesz zastosować IRL7833 i jak jak dasz radiator wielkości 40x40x1.5 to ciągły prąd rzędu 40A bez problemu ;)

SSR.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 439 raz(y) 24,13 KB

 
 
sietaz 
prezes


Pomógł: 12 razy
Dołączył: 20 Maj 2014
Posty: 919
Skąd: warszawa
Wysłany: Pon 23 Maj, 2016   

Mam ładne parę miesięcy podłączoną przetwornice przez stacyjkę i jest git. Oznaczona jest jako 600v 10a więc nie widzę problemu by tak robić. Oczywiście nie oznacza to, że można przez nią pchać 6 kw :razz:
_________________
Jeżdżę na: Voyager I


Niech moc będzie z wami
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 23 Maj, 2016   

Ten IRL jest na 30 V. Można to rozwiązać na n sposobów. Przykład; bierzemy tranzystor bipolarny PNP (np bd 912, albo to co znajdzemy :wink: ), od + do emitera dajemy jakiś mały rezystor (np. 0.22 ohma, I=0.7/R), od + do bazy dajemy dwie diody w kierunku przewodzenia i jakiś rezystor (równolegle do diod, między + a bazę) jakieś 10-20K. Od bazy dajemy rezystor (parę kilo), do stacyjki, przez którą zwieramy go do masy. kolektor zasila przetwornicę.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 23 Maj, 2016   

http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5001
Tu opisałem ten sam problem.
Sprawę załatwił rezystor 5R 5W na przewodzie wejściowym na stacyjkę, z której także jest zasilana przetwornica oraz dalej na sterownik.
0 iskrzenia przy włączaniu, działa bdb.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group