ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Elektrower Gnak
Autor Wiadomość
mosfet
[Usunięty]

Wysłany: Pią 17 Kwi, 2009   Elektrower Gnak

Witam wszystkich.

Mój pierwszy post na forum, żeby nie marnować czasu przejdę do rzeczy. Udało mi się zbudować swój pierwszy EV. Jest to rower elektryczny z napędem na przód zbudowany na bazie roweru krosowego Kellys Coach.

Silnik w przedniej piaście o znamionowej mocy 500W i możliwością chwilowego przeciążania do 800W. Posiada halotronowe czujniki położenia wirnika.

Falownik to 'porządny' chiński wyrób na bazie sterownika firmy Infineon XC846. Zastosowane przez naszych skośnookich przyjaciół tranzystory okazały się nawet przyzwoite i falownik nie grzeje się zbytnio. Sporo zastrzeżeń budzi jakość okablowania ale to już temat na kolejne modyfikacje.

Bank energii stanowią cztery akumulatory kwasowe firmy VIPOW. 4x12V 10Ah. Dają zasięg (mocno zależny od stylu jazdy) od 12 do 30km.

Maksymalna prędkość pojazdu bez wspomagania z pedałów to 40km/h praktycznie rzadko używana z uwagi na jakość nawierzchni i kłopotliwe wyhamowanie z tak dużej jak na rower prędkości.

Napęd na przód okazał się źródłem pewnego dość poważnego problemu. Oryginalnie rower posiadał przedni widelec amortyzowany RST Neon, wykonany z aluminium. Po kilku dniach nie wytrzymał on jednak nowych warunków pracy i wyłamał się jeden z haków trzymających koło. Obecnie posiadam widelec ze stali chromowo-molidbenowej i jak na razie (przejechałem nim około 50km) jest OK.

Z napędu na przód jednak nie zrezygnuję gdyż otwiera zupełnie inne możliwości jeśli chodzi o manewrowość i stabilność na nierównościach.

Pojazd z powodzeniem służy mi od tygodnia do dojazdów do pracy. Pozwala sprawnie poruszać się po zakorkowanym Wrocławiu i dostarcza mnóstwo frajdy.

Jako wieloletni fan książek Stanisława Lema chrzczę swój pojazd "Gnak"


Postaram się niebawem o jakiś aparat i pojawią się fotki.
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Nie 19 Kwi, 2009   

Czekamy z niecierpliwością na zdjęcia :)

Czy napęd na przód nie sprawia problemów, gdy da się dużo "gazu" przy skręconych kołach? W sensie, czy nie wyciąga roweru spod jeźdźcy :)
_________________
No i jest :)
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Nie 19 Kwi, 2009   

też w rowerze mam napęd na przód, nie ma żadnych problemów
 
 
Przepioor 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Wiek: 63
Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 125
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 19 Kwi, 2009   

Witam!
Ja też mam napęd Crystalyte 550W w przednim kole i nie mam z nim żadnych problemów.
Kolego mosfet - napisz trochę o swoim silniku bo rozumiem że o eksploatacji aku to jeszcze za wcześnie... :wink:

Pozdrawiam
 
 
mosfet
[Usunięty]

Wysłany: Nie 19 Kwi, 2009   

Napęd na przód to 100% frajdy. Właśnie ustawianie koła pod 'dziwnymi' kątami i włączanie napędu daje zupełnie nowe możliwości manewru (bardzo przydatne w mieście).

Silnik to jakiś totalny no-name. Kupiłem go w firmie A.E. Wind And Solar Systems. Był dostarczony razem z obręczą, oponą i dętką. Nie byłem jednak z tego zadowolony. Niektóre szprychy były nienaciągnięte, wiec trzeba było dać fachowcowi do wycentrowania.

Największy 'bajer' był jednak z oponą. Opona była niewymiarowa i zostawało sporo luzu między nią o obręczą. Chcąc jak najszybciej przetestować napęd zignorowałem ten problem i ruszyłem w trasę. O ja głuuupi (!!!). Dętka wylazła bokiem (szczeliną jaka powstałą miedzy obręczą a drutem opony) i została zgilotynowana przez obręcz. Wszystko to przy szybkości 40km/h. Jakoś udało mi się opanować maszynę i nie porysować zębami jezdni. Pierwszy test skończył się nie mile-spacerem do domu z rowerem który nie bardzo chciał jechać.

Z kupnem nowej opony był nijaki problem. Obręcz chińska powstała na staro-holenderski standard 40-635 ISO (28 X 1 1/2). Jest to bardzo ciężko dostępny egzotyczny rozmiar gumy. W każdym sklepie rowerowym o nawet w głupim markecie można spokojnie dostać opony 40-622 ISO (28 X 1,5) i ich wybór jest szeroki. Na razie po licznych bojach i mękach udało mi się znaleźć pasującą gumę w pewnym sklepie internetowym. Jednak prędzej czy później czeka mnie wydatek związany ze zmianą obręczy.

Dla zainteresowanych zamieszczam fotki silnika. Po tym jak silnik postanowił wyrwać haki widelca i iść na spacer (opis w moim pierwszym poście) musiałem wymienić porwane przewody (więc rozebrać silnik). NA pierwszy rzut oka dziwi dość mała grubość drutu oraz niechlujne nawinięcie. Pomimo to silnik działa przyzwoicie.

http://mosfet.no-ip.org/~pub/silnik/IMG_0017.JPG
http://mosfet.no-ip.org/~pub/silnik/IMG_0023.JPG
http://mosfet.no-ip.org/~pub/silnik/IMG_0024.JPG

Co do akumulatorów to marzy mi się zastosowanie modelarskich LiPo. Przy pojemności kwasiaków 10Ah (więcej nie chciałem bo muszę to każdego dnia wnieść/znieść ze schodów) i spokojnej jeździe połową mocy, mamy pobór prądu 5A. Zatem pojemność użyteczna akumulatora spanie do 5-7Ah. W przypadku dobrego modelarskiego pakietu LiPo 10Ah, miałbym dalej około 10Ah czyli na dzień dobry 2x większy zasięg. Zasięg zwiększy się także za sprawą mniejszej masy pojazdu. Jednak boje się tych LiPo bo nie ma z nimi żartów, wybuchy, pożary... gaśnica w koszyku na bidon?? :)
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Pon 20 Kwi, 2009   

tak z ciekawości dobre ceny ma ta firma w której kupiłeś silnik? czy porównywalne z ekonapędami?
 
 
Przepioor 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Wiek: 63
Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 125
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 20 Kwi, 2009   

Witam ponownie,
zastanawia mnie wielka liczba neodymów widoczna na Twoich zdjęciach.
W silnikach Crystalyte jest ich znacznie mniej...

http://www.ebikes.ca/images/crystalyte.jpg
http://www.ebikes.ca/images/crystalyte2.jpg

A nawinięcie drutu takie samo jak u Ciebie...ale działa :wink:

Pozdrawiam
 
 
Lisciasty
dyrektor



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2007
Posty: 404
Skąd: Okolice Wrocławia
Wysłany: Pon 20 Kwi, 2009   

mosfet napisał/a:

Co do akumulatorów to marzy mi się zastosowanie modelarskich LiPo. Przy pojemności kwasiaków 10Ah (więcej nie chciałem bo muszę to każdego dnia wnieść/znieść ze schodów) i spokojnej jeździe połową mocy, mamy pobór prądu 5A. Zatem pojemność użyteczna akumulatora spanie do 5-7Ah. W przypadku dobrego modelarskiego pakietu LiPo 10Ah, miałbym dalej około 10Ah czyli na dzień dobry 2x większy zasięg. Zasięg zwiększy się także za sprawą mniejszej masy pojazdu. Jednak boje się tych LiPo bo nie ma z nimi żartów, wybuchy, pożary... gaśnica w koszyku na bidon?? :)

A może spróbować patentu Kurasa, z ogniwami z laptopów?

Kuras, możesz przybliżyć temat? Bo z tego co wyczytałem kupowałeś gdzieś okazyjnie,
masz jakiś konkretny namiar na wiarygodnego handlarza?
_________________
http://lisciasty.firehost.pl/toyota.html
 
 
mosfet
[Usunięty]

Wysłany: Pon 20 Kwi, 2009   

Nie wiem czy jest sens pakować pewne pieniądze w niepewne truposzczaki. Poza tym zabawa w klejenie z tego w miarę zwartych pakietów...

Na hobbycity.com widziałem pakiety LiPo 22V 5Ah po 76 dolarów. Przyjmując, że potrzebowałbym na początek 4-ry takie koszt razem z wysyłką wyjdzie około 1000zł. Za nowiutkie, świeżutkie pakieciki o których modelarze mają bardzo dobre zdanie... A prąd rozładowania 15C to jak na nasze potrzeby aż za dużo. Powiedzmy, że będę jeździł na pełnym gazie przeciążając silnik do 1000W (sci-fi) czyli popłynie około 25A pradu. Stanowi to 2,5C. Pakiet mający tak łagodne warunki bytowania powinien posłużyć dość długo.
 
 
sobolu
[Usunięty]

Wysłany: Pon 20 Kwi, 2009   

mosfet napisał/a:
Przyjmując, że potrzebowałbym na początek 4-ry takie koszt razem z wysyłką wyjdzie około 1000zł.


Optymista z Ciebie.
76$ x 4 + przesylka 50$(?) x clo x VAT x 3.4zl za $
1033zl + 170zl x 1.3 (clo VAT) Jak dla mnie 1500zl
To wychodzi 450 ogniw 3.7V 1,5Ah a Kuras twierdzi, że są nowe.

ogniwa z usa - 440Wh
ogniwa z laptopa - 2500Wh
 
 
mosfet
[Usunięty]

Wysłany: Pon 20 Kwi, 2009   

Rzeczywiście nie wziąłem pod uwagę haraczu. Swoją drogą ciekawe kto w Polsce robi ogniwa LiPol (że się go chroni nakładając cło na ogniwa importowane :]


Co do przedstawionej kalkulacji, to co kto lubi. Dla mnie optymizmem jest kupowanie złomu na allegro w nadziei, że będzie działać OK. Źródło 'jakiś facet z allegro' może być mało powtarzalne. Dzisiaj ma wypasy, jutro będzie pchał truchła.
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Pon 20 Kwi, 2009   

przepraszam bardzo ale to co ja kupiłem nie był złom kupowałem od tego sprzedawcy:
http://allegro.pl/show_us...php?uid=3886306
z tego co widzę trudni się on tylko sprzedażą całych baterii i poszczególnych ogniw wszystko wg niego jest nowe na wszystko paragonik albo faktura sprzedawca udziela na ogniwa gwarancji w 150 sztukach które zakupiłem wszystkie były ok wszystkie miały idealnie takie same napięcia i pojemność przy moich testach, co byłoby bardzo trudne do uzyskania gdyby były używane bo nawet gdyby to 150 sztuk musiałoby pochodzić z różnych baterii a to jest raczej mało prawdopodobne żeby te wszystkie były idealnie tak samo zużyte
ale jak ktoś woli przepłacać... ja kupowałem 1,5Ah za 3,9zł sztuka i jestem bardzo zadowolony
pytałem go na gg skąd te ogniwa on odpisał że z rozbiórki nowych baterii to ja zapytałem po co niszczyć nowe baterie które są dużo droższe niż same ogniwa odpowiedział że baterie bardzo słabo się sprzedają a jakoś trzeba zarabiać...

10Ah to byłoby 13sztuk*5 ogniwa 2Ah =65 ogniw = 325zł ja widzę duża różnice 325zł a 1500zł za tą kwotę byłbym wstanie podjąć nawet ryzyko od kogoś mniej pewnego bo to cena kwasiaków jest a 65 sztuk to nie są jakieś kosmiczne ilości do lutowania

ja jakbym chciał taką kasę na baterie wydać to bardziej bym się rozglądał za LiFePO4 a nie za Li-po bo mają kilka razy dłuższe życie
 
 
mosfet
[Usunięty]

Wysłany: Pon 20 Kwi, 2009   

Może rzeczywiście warto :)

Ile waży taka jedna litówka?

Macie jakieś patenty na pakietowanie tego? Bo rozumiem, że tanio, ale kupuje się wyłącznie surowiec a nie gotowe pakiety.

LiFePo4 poza specjalnymi wykonaniami mają relatywnie małe prądy rozładowania. Gdybym taką baterię często przeciążał, nie byłby mowy o tych 2k cyklach. Podczas gdy modelarski LiPo jest budowany na 15-25C, czyli u mnie pracowałby dużo poniżej swoich możliwości. A LiFePo4...na styk :(
 
 
sobolu
[Usunięty]

Wysłany: Pon 20 Kwi, 2009   

mosfet napisał/a:
Może rzeczywiście warto :)
LiFePo4 poza specjalnymi wykonaniami mają relatywnie małe prądy rozładowania. Gdybym taką baterię często przeciążał, nie byłby mowy o tych 2k cyklach. Podczas gdy modelarski LiPo jest budowany na 15-25C, czyli u mnie pracowałby dużo poniżej swoich możliwości. A LiFePo4...na styk :(

Jeśli kupisz chińskie badziewie to tak.
Zainwestuj w prawdziwe fosforany firmy A123 :)
Prąd w impulsie do 50C
http://allegro.pl/item602...ktura_gwar.html

Starczy do końca życia, jeśli nie Twojego to na pewno roweru.
Taniej będzie na Ebay.us

Co do li-ion. Ja swoje normalnie lutowałem po 10szt i owijałem taśmą izolacyjną. Profesjonalniej można by wkładać w koszulki termokurczliwe.
Można też dać do zgrzewania. Jakieś 1zl za ogniwo ale masz pewność połączenia i wiesz żę nie przegrzejesz ogniwa przy niewprawnym lutowaniu.
Za 300zl ja uważałem że warto zaryzykować.
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Pon 20 Kwi, 2009   

jedno ogniwo ma jakieś 40g te ogniwa z demontażu baterii można lutować bo mają już "zgrzane" blaszki, które można lutować bez obawy nagrzania samego ogniwa co podobno może być dla nich szkodliwe, przy lutowaniu polecam pastę do lutowania rurek miedzianych bardzo przyśpiesza lutowanie powierzchni które pokryte są tlenkami albo innymi zanieczyszczeniami, cyna nie "ucieka" z powierzchni i nie trzeba grzać za długo
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group