|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Pierwszy e-Bike, założenia, kalkulatorek i masochizm |
Autor |
Wiadomość |
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 18 Lip, 2016
|
|
|
Dla mnie stare ogniwa są uzyteczne jeśli mają wprawdzie mniejszą pojemność od nominału ale nie mają upływnosci. Wtedy łączenie ich równolegle do jakiś niezbyt prądożernych i odpowiedzialnych zadań się sprawdza. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
wichura
początkujący
Wiek: 36 Dołączył: 27 Lut 2016 Posty: 28 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Pon 18 Lip, 2016
|
|
|
WojtekErnest - Zrobię jak mówisz, naładuję w ten sposób i odczekam, sprawdzając jakie będa parametry
tomeczekokok - No ta, i jeszcze nobla mi za to dadzą hahaha
sirgregs - pomiar pojemności odbywał się przy obciążeniu 1A iMax B6 Mini co do napięcia, fakt - nie sprawdzałem, i zdaję sobie sprawę że te ogniwa to po prostu złom, ale zaciekawiła mnie ta dziwna reakcja, bo wcześniej nie próbowałem nawet eksperymentować z litowcami które klękły na dobre. Przez co, mogę śmiało powiedzieć że mniej mnie interesuje ich używanie, a bardziej wiedza jaka za tym stoi, bo chemią jako taką interesuję się od dziecka - lecz nie było mi dane pójść w tym kierunku zawodowo.
WojtekErnest - np. powerbank stacjonarny? bo używałem ogniw starych, które nie nadawały się do prądożernych zastosowań - jako stacjonarne ładowarki "Power Box". np. moja ulubiona domowa ładowarka, 16 ogniw równolegle, ładowane ciągłe 2A z sieci ( zasilacz 5V 2A -> 2x TP4056 -> akumulatory) i 5 przetwornic Step-Up 2A z osobnymi włącznikami, i wsio wieczorem ładuje mi telefon, tablet, i inne urządzenia na raz. trochę oszczędność miejsca i ilości gniazd użytych, a także kabli przy biurku. Choć fakt, nie używałem aż takich ogniw które miały na starcie niemal 0V. z testu rozładowania wyszła mi pojemność 32Ah - przy prądzie rozładowania 1,5A na cały pakiet (więcej iMax nie daje rady) |
_________________ dotychczas na tej tykającej bombie przebyłem
|
|
|
|
|
tomeczekokok
prezes
Pomógł: 8 razy Wiek: 29 Dołączył: 24 Cze 2012 Posty: 794 Skąd: Rybnik (śląsk)
|
Wysłany: Pon 18 Lip, 2016
|
|
|
wichura, "Wszyscy wiedzą, że się nie da czegoś zrobić i przychodzi takie jeden co tego nie wie, że się nie da i on to właśnie robi". Albert Einstein |
_________________ "Modliszka"- StreetFighter E-bike |
|
|
|
|
wichura
początkujący
Wiek: 36 Dołączył: 27 Lut 2016 Posty: 28 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Pon 18 Lip, 2016
|
|
|
Tomeczekokok - Tak mówią o Polakach pracujących za granicą nie powiem, było by ciekawie jak by na Tym forum udało się dokonać takiego przełomu. Choć osobiście uważam, że już w laboratoriach przetestowali ten sposób ładowania, całkowicie pomijając rozkład chemiczny elektrody dodatniej Co nie zmienia faktu, że dalej mam "WTF" w głowie, zaraz obok "Dlaczego... " |
_________________ dotychczas na tej tykającej bombie przebyłem
|
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 18 Lip, 2016
|
|
|
Nobla nie dostaniesz bo to wszystko było już dawno wiadomo
Ba, nawet nowe ogniwa prosto z fabryki mają podobny efekt, że pełną pojemność osiągają dopiero po kilku cyklach i producent zaleca aby te pierwsze kilka cykli było przeprowadzone niskim prądem.
Natomiast różnice nie są tak duże jak w przypadku starych ogniw(podejrzewam, że chodzi o czas jaki ogniwa leżą, im dłuższy tym bardziej przydaje im się te 2-3 cykle na rozruszanie).
Ale zadaj sobie pytanie czy to faktycznie jest ważne dla twojego testowania. Jeżeli wszystkim ogniwom będziesz robił jeden cykl to i tak wystarczy ci to do określenia ich przydatności. |
|
|
|
|
wichura
początkujący
Wiek: 36 Dołączył: 27 Lut 2016 Posty: 28 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Śro 20 Lip, 2016
|
|
|
na głównym testerze robię po jednym cyklu, bo jednak jest ich zbyt wiele, aby tak się bawić
na testerze zbudowanym na arduino właśnie sprawdzam moją zabawę, a że to konstrukcja - pająk, to leży w garażu i czeka na mnie, aż wrócę z trasy.
A w trasie "jeden cykl w iMaxie i do kartonu". bo jak miał bym się tak bawić, to nie skończył bym do wielkanocy 2019 |
_________________ dotychczas na tej tykającej bombie przebyłem
|
|
|
|
|
wichura
początkujący
Wiek: 36 Dołączył: 27 Lut 2016 Posty: 28 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Śro 20 Lip, 2016
|
|
|
Co do testowania... niestety, nie wszystkie akumulatorki dają się odnaleźć w googlach, by chociaż poszlakowe informacje znaleźć, a co dopiero, karty katalogowe, by wiedzieć przynajmniej jakiej pojemności były znamionowo, i jaki prąd jest dla nich przewidziany (test i ciągły) czy chociażby, rok produkcji..... Może ktoś z was ma jakieś informacje nt tych akumulatorków? widnieją na nich takie oznaczenia (czerwona koszulka)
0GUA5A - Fioletowa obwoluta wokół plusa
JKPFK3 - zielona obwoluta plusa
1EUFK6 - ciemno zielona obwoluta plusa
JFIFJT5 - czerwona obwoluta plusa
LJKM4B9 - jasno niebieska obwoluta plusa |
_________________ dotychczas na tej tykającej bombie przebyłem
|
|
|
|
|
wichura
początkujący
Wiek: 36 Dołączył: 27 Lut 2016 Posty: 28 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Pią 23 Mar, 2018
|
|
|
Mój wątek budowania bajka trochę podupadł (heh, 1,5 roku ;p) głównie z powodu przeprowadzki na drugi koniec Polski, przy okazji rąbnęli mi rower....
obecny stan prac:
rower - dawca jest, mała damka na 24" kołach po wielu przejściach, tzw "komunijny" - 50zł
bateria - jest, 13s10 o teoretycznej pojemności ok 1,1kWh (łączna suma watogodzin jakie wyciągnąłem z każdego akumulatorka, który nadawał się po testach do tego projekciku) - ok 220zł (łącznie przetestowałem 350 szt. akusów polaptopowych).
silnik - 1kW 48V nowy, firmy Magma - 200zł
zębatki - na koło z wolnobiegiem (nie pamiętam ile zębów), na silnik sztywne 11 zbów - koszt ok 35zł
łańcuch - typ 1020 (ale to jakaś miniaturka tego co mi wyskakuje w googlach... ) także co do tego nie jestem pewny, 4 szt - koszt 20zł
Balancer - hand made na układach TL431 oraz BD244C - ok 30zł (rezystorki, pierdółki w ilościach hurtowych)
ładowarka - 200W 48V do skuterów elektrycznych 13S - ok 200zł
Mosfety... - tu zaczynają się schody bo w sumie wydałem jakieś 40zł
Obecnie program już jest napisany (arduino), całe sterowanie ogarnięte by działało płynnie, lecz silnik nie daje się sterować. Niestety.
załączenie powoduje chwilową w miarę płynną pracę silnika - po ok 1~2 sekund mosfety stają się idealnymi gwoźdźmi i puszczają pełną moc na silnik.
zastosowałem P40NF10 firmy ST, sztuk 4 na izolowanym radiatorze.
są jeszcze zabezpieczone diodą dużego prądu w kierunku zaporowym do przewodzenia bezpośrednio na mosfecie (w kierunku przewodzenia z źródła do drenu, duplikacja wewnętrznej diody), by uchronić go przed cofającymi szpilkami wywołanymi indukcją zwojów silnika, oraz druga dioda zwierająca te szpilki między biegunami silnika....
diody przezywają, mosfety padają - mosy są połączone równolegle, by rozłożyć trochę prąd jaki będzie przez nie płynął. inne obciążenia pracują prawidłowo i płynnie (żarówki halogenowe, diody LED, grzałki etc.)
może ktoś z szanownego grona miał by pomysł jakiego Mosfeta użyć, albo jakie inne rozwiązanie sterowania mocą wykorzystać? zaznacze że nie chcę gotowych urządzeń, nawet balancer zbudowałem sam
Pozdrawiam serdecznie! |
_________________ dotychczas na tej tykającej bombie przebyłem
|
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pią 23 Mar, 2018
|
|
|
Nie wiele można powiedzieć nie widząc schematu, kodu i gotowego urządzenia. Składasz to na płytce stykowej, uniwersalnej, drukowanej? |
|
|
|
|
madejp
dyrektor
Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 23 Mar, 2018
|
|
|
Jakiej mocy były testowe obciążenia, jakiej częstotliwości stosujesz PWM i czy sprawdzałeś czy jesteś w stanie dostatecznie szybko naładować bramki MOSFETów? |
|
|
|
|
Bzyk
stażysta
Pomógł: 3 razy Dołączył: 15 Lis 2017 Posty: 110 Skąd: stąd
|
Wysłany: Sob 24 Mar, 2018
|
|
|
Cytat: | i czy sprawdzałeś czy jesteś w stanie dostatecznie szybko naładować bramki MOSFETów?
|
Problemem moze byc za dlugi czas wychodzenia mosfetow ze stanu przewodzenia, samo naladowanie bramek raczej nie stanowi problemu |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 24 Mar, 2018
|
|
|
Prawie 2 lata temu @gaz33 napisal Ci "Ale jezeli nie masz doswiadczenia z mosfetami to przygotuj sie ze trzeba ich kupic duzo na zapas bo one sa dosc delikatne. Kazdy kto bez odpowiedniej wiedzy zabiera sie za cos podobnego konczy z pudelkiem pelnym spalonych mosfetow...
. Przy takich pradach bezpieczniej jest zainwestowac w odpowiedni driver."
No właśnie, nie napisałeś, czy masz rozszerzona wiedzę nt. mosfetow, odpowiedni oscyloskow i inne zaplecze warsztatowe. Bo to się NIE może sprowadzać jedynie do przeliczania ilosci mosfetow pod max prąd wyjsciowy.
Zatem ta nauka na wlasnych błędach może być bez końca. Moja rada : analizowales schematy gotowych, firmowych sterowników ? Zastanowiles się dlaczego sa tak skomplikowane mimo iz w "prostej teorii" powinny być prostsze ?
Chcesz się nauczyć ale jednoczesnie oszczędzić na kosztach. Tak się nie da. A na pewno nie wyjdzie z tego kiedyś samochód EV.
Kup gotowy sterownik silnika i zbuduj swój pierwszy rower, a równolegle eksperymentuj na wlasnym sterowniku.
Tak Ci radzę, będzie szybciej, taniej i wbrew pozorom szybciej sie nauczysz gdy w praktyce zderzysz sie z podstawową teorią. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
wichura
początkujący
Wiek: 36 Dołączył: 27 Lut 2016 Posty: 28 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Sob 19 Maj, 2018
|
|
|
Mechano - wszystko lutowane, schematu nie dodam celowo, by ktoś nie popełniał moich błędów i nie powielał wadliwego pomysłu... kod prosty, odczyt linii analogowej, mapowanie wartości odczytu do wartości rozumianej dla wyjścia PWM (odczyt rozdzielczość 1024, PWM rozdzielczosć 256).
Madejp - czestotliwość 112Hz bo na tyle udało mi sie obciąć czas kluczowania wyjścia w Arduino (AtMega 328) i po przeliczeniu ardu dało radę przeładować pojemność bramki. testowe obciążenia ograniczone do 3A.
Bzyk - rozładowanie bramki byo pasywne, lecz też stanowiło problem, ale tu przyszedł z pomocą tranzystor, który sie otwierał (zwierał z masą) po zaniku dodatniego zbocza, przy tak niskiej częstotliwości kluczowania - na oscyloskopie udało się uzyskiwać bardzo ładne zbocze opadające (bardziej pionowe niż to co dawała AtMega )
WojtekErnest - Pamiętam dobrze ta wypowiedź, i całkowicie się z nią zgadzam. sam mam juz spore pudełko poupalanych gratów z tego projektu!
i zgodnie z wypowiedzią gaz33 - poddałem się chwilowo i kupiłem prosty driver - lecz ten mnie nie satysfakcjonuje i mimo tego, próbuje dalej z własnym sterownikiem. Lecz teraz bogatszy o pewną wiedzę.
Z elektronika pracuje niemal codziennie, lecz prace z mosami miałem tylko taką, że wymieniałem po notach katalogowych na pasujące odpowiedniki jesli nie było dostępnych o tych samych numerach. Dlatego teraz szukam i analizuję gotowe schematy driverów do silników DC.
Na eBike POZORNIE można oszczędzić jedynie na akumulatorze Li-Ion używając polaptopowych akumulatorów, pod warunkiem że poświęcony czas wynosi 0,00zł / 1h.
Podsumowanie pracy na teraz:
Rower przypomina te wyśmiewane przez forumowiczów cyborgi - lecz jeździ, dojeżdżam nim do pracy w ramach eksperymentów i testowania, zanim wszystko poskładam na gotowo.
Akumulator poskładany z polaptopówek - pojemność roboczą jaką udało mi sie na nim uzyskać z obecnym sterownikiem (kupionym) to 760Wh @ 48V, lecz sterownik nie pozwala zejść poniżej 45V i przy częściowo rozładowadowanej baterii gdy przekręca się manetkę, to sterownik przechodzi w tryb CV nie schodząc z spadkiem napięcia poniżej tej wartości. Dlatego teraz studiuję schematy i próbuję z tego coś wynieść, w kierunku własnego drivera.
BMS, ten zbudowałem sam na podstawie BD244C + TL431, dzieki czemu mogłem obnizyc próg naładowania do 4,1V by nie wykończyć tych akumulatorów zbyt szybko, one i tak mają sporo żywota za sobą. Cel jest w tym taki, że dojazd samochodem do pracy kosztuje mnie ok 10zł, i każdego dnia gdy jade tam rowerem, wrzucam dychę do puszki, na kupno nowego akumulatora 13s o dużej pojemności tyle ile uzbieram jeżdżąc na polaptopówce, drugie tyle dołożę i zamówię nowy aku.
Z własnej produkcji sterownikiem silnika DC poległem głównie na tym, że silnik to tak naprawdę cewka, w dodatku w moim przypadku, była to cewka działająca w pobliżu magnesów trwałych.... i nie dość że MOS musiał przekonać cewę prądem by ta się ruszyła, to w chwili kiedy było odcinane zasilanie (kluczowanie MOS) to ów cewka mściła się szpilką wysokiego napięcia (co zwykle ubijało mos) to na dodatek pojawiało się natychmiast po szpilce napięcie wygenerowane w cewce, z powodu zmieniającego sie pola magnetycznego... i tak za każdym razem, kiedy silnik zaczynał się poruszać - czyli kilka obrotów i puf, a czasami tylko puf
jeździ się bardzo przyjemnie, wiem że muszę zrobić solidne mocowanie na akumulator, wzmocnić mocowanie silnika do ramy, oraz poukładac jakoś przewody, BMS, Driver by nie było pająka, oraz schowac w czymś co nie przemoknie po wjeździe w przypadkowa kałużę... dużo pracy jeszcze przede . mną. Pozdrawiam was serdecznie, jak trochę ten bajzel na kółkach ogarnę, to podziele się tez zdjęciami. Obecnie to wygląda jak kupka nieszczęścia która grozi pożarem, nie zrobię wam tego |
_________________ dotychczas na tej tykającej bombie przebyłem
|
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 20 Maj, 2018
|
|
|
wichura napisał/a: |
BMS, ten zbudowałem sam na podstawie BD244C + TL431, dzieki czemu mogłem obnizyc próg naładowania do 4,1V by nie wykończyć tych akumulatorów zbyt szybko, |
To pewnie nie tyle BMS ale raczej 13-cie balanserów z ustawianym progiem napięcia i prądem balansowania nawet kilkaset mA ? |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
wichura
początkujący
Wiek: 36 Dołączył: 27 Lut 2016 Posty: 28 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Śro 23 Maj, 2018
|
|
|
Prawda, balanser - mój błąd!
w trakcie sprawdzania dały sobie radę. i tak w trakcie kontroluję jeszcze ogniwa, nie jestem ich aż tak pewny by podłączyć i zostawić
chwilowe obciążenie wytrzymały na poziomie 3A, ale ciągłego pewnie jest dużo dużo mniej, bo radiator się nie grzeje aż takbardzo |
_________________ dotychczas na tej tykającej bombie przebyłem
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|