ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Pierwszy eBike - właściwy dobór sprzętu
Autor Wiadomość
h_jump 
początkujący


Dołączył: 03 Cze 2016
Posty: 14
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pią 03 Cze, 2016   Pierwszy eBike - właściwy dobór sprzętu

Witam

Pracuję nad swoim pierwszym e-bikiem.
Posiadam silnik BLDC 500W, 48V , prąd maksymalny 25A
Chcę go zestawić ze sterownikiem 36-48V prąd maksymalny 30A
Planuję aby rower współpracował z akumulatorem li-ion 12s x 8p własnej produkcji, ogniwa będą różne ale najgorsze będzie miało max prąd rozałowania 5,2 A

Zastanawiam się czy ta różnica w maksymalnym prądzie między silnikiem a sterownikiem może doprowadzić do spalenia silnika- czy jak maksymalnie wychylę manetkę gazu - to jakimś sposobem silnik dostanie za duży prąd ? Wiem że pytanie jest z podstaw prawa Ohma - ale wolę się upewnić...

Będę wdzięczny za info
 
 
toprius1 
początkujący


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Cze 2016
Posty: 2
Skąd: Grudziądz
Wysłany: Pon 20 Cze, 2016   Re: Pierwszy eBike - właściwy dobór sprzętu

h_jump napisał/a:
Witam

Pracuję nad swoim pierwszym e-bikiem.
Posiadam silnik BLDC 500W, 48V , prąd maksymalny 25A
Chcę go zestawić ze sterownikiem 36-48V prąd maksymalny 30A
Planuję aby rower współpracował z akumulatorem li-ion 12s x 8p własnej produkcji, ogniwa będą różne ale najgorsze będzie miało max prąd rozałowania 5,2 A

Zastanawiam się czy ta różnica w maksymalnym prądzie między silnikiem a sterownikiem może doprowadzić do spalenia silnika- czy jak maksymalnie wychylę manetkę gazu - to jakimś sposobem silnik dostanie za duży prąd ? Wiem że pytanie jest z podstaw prawa Ohma - ale wolę się upewnić...

Będę wdzięczny za info


Nie spalisz silnika, ponieważ jest on przystosowany do napięcia 48V, ponadto 12s li-jon da Ci napięcie tylko 12x3,6V= 44,4V.
Może być duży problem z akumulatorami. Nie mogą być ogniwa "lepsze" i "gorsze".
Wszystkie ogniwa powinny być takie same, dlatego płytka zabezpieczająca całość tzw. BMS
posiada balanser, czyli układ który stara się wyrównać napięcie na ogniwach pod koniec lub po naładowaniu całego pakietu (poprzez rozładowanie najsilniejszych, lub oczekiwanie na naładowanie najsłabszych).

Powodzenia
_________________
jan
 
 
wookie 
brygadzista
wookie


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 24 Sie 2015
Posty: 247
Skąd: Piaseczno
Wysłany: Pon 20 Cze, 2016   

Napięciem ja bym się na twoim miejscu nie martwił, ale raczej prądem.
Jeśli fabryka dała 25A, to 30A nie będzie większym problemem, pod warunkiem że nie będziesz katować silnika zakopany w piachu albo jadąc powoli pod górę. Silnik lubi się kręcić.
Inna sprawa to te 500 W, silnik dostaje wg. producenta 48*25A=1200 W, a nie 500.
Moce silnika BLDC są bardzo umowne, raczej mówią o tym przy jakich mocach silnik ma największą sprawność, a nie ile taki silnik zniesie.
Najlepiej jest po prostu monitorować temperaturę silnika, a jeszcze lepiej go zabezpieczyć termicznie tak, żeby się rozłączała stacyjka po osiągnięciu np 150 st. C na uzwojeniach.

Najlepiej napisz jaki to silnik, może ktoś zna jego możliwości i się wypowie.
 
 
h_jump 
początkujący


Dołączył: 03 Cze 2016
Posty: 14
Skąd: Wrocław
Wysłany: Sob 25 Cze, 2016   

wookie napisał/a:
Napięciem ja bym się na twoim miejscu nie martwił, ale raczej prądem.
Jeśli fabryka dała 25A, to 30A nie będzie większym problemem, pod warunkiem że nie będziesz katować silnika zakopany w piachu albo jadąc powoli pod górę. [...]


Dziękuję za odpowiedź. Mój silnik to BLDC DFHBM 500W 7x8 firmy BestMotor. Mam zamiar zabezpieczyć go wyłącznikiem termicznym. Jeżeli ktoś miał taki silnik i może się podzielić wnioskami z jego użytkowania - to na pewno będzie to cenna informcja.

Pozdrawiam
 
 
h_jump 
początkujący


Dołączył: 03 Cze 2016
Posty: 14
Skąd: Wrocław
Wysłany: Sob 25 Cze, 2016   Re: Pierwszy eBike - właściwy dobór sprzętu

toprius1 napisał/a:

Może być duży problem z akumulatorami. Nie mogą być ogniwa "lepsze" i "gorsze".
Wszystkie ogniwa powinny być takie same, dlatego płytka zabezpieczająca całość tzw. BMS
posiada balanser, czyli układ który stara się wyrównać napięcie na ogniwach pod koniec lub po naładowaniu całego pakietu (poprzez rozładowanie najsilniejszych, lub oczekiwanie na naładowanie najsłabszych).

Powodzenia


Dziękuję za odpowiedź. Mam jeszcze jedno pytanie w związku z tymi różnymi akumulatorami. Faktycznie mam różne-różni producenci ale same firmowe. Wszystkie zmierzyłem ładowarką z pomiarem pojemności i rezystancji wew.(bardzo czasochłonny proces tak na marginesie) Najgorsze mają 2200 mAh pojeności zmierzonej a naljepsze około 2500. Rezystancja się waha od 40 do 60 mOhm. Chcę je ułożyć tak że w jednej celi będą jak najbardziej zbliżone do siebie rezystancją i pojemnością .Czyli wyjdzie tak że cele będą się różniły między sobą. Czy ktoś robił takie eksperymenty ? Czy mimo wszystko uważacie że zniszczę te ogniwa ?
 
 
Przemek 
prezes


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 12 Lip 2015
Posty: 758
Skąd: Katowice
Wysłany: Sob 25 Cze, 2016   

ja też mam "żeniony" akumulator z rożnych ogniw o różnych pojemnościach i rezystancji ale składałem je tak żeby wszystkie sekcje były równe, tzn utworzyłem sobie w ekselu 16 kolumn 16s i wpisywałem po kolei do każdej sekcji wartość ah ogniwa a pod spodem miałem wpisaną formulę zliczając pojemność i tak po przejechaniu pierwszej i drugiej "lini" eksel zliczył mi rozjazdy wiec w 3 rzędzie lawirowałem pojemnościami dokładając do mocniejszej sekcji słabsze ogniwo a do słabszej mocniejsze i tak 13 p sekcji, trochę sie nakombinowałem ale efekt końcowy jest taki ze mam wszystko prawie równe a to prawie to około 50mah rozjazdu pomiędzy najmocniejszą a najsłabszą sekcją, aku ładowany ze 50 razy przejechałem ze 1500km dobrze trzyma jak na złom jestem zadowolony
 
 
h_jump 
początkujący


Dołączył: 03 Cze 2016
Posty: 14
Skąd: Wrocław
Wysłany: Sob 25 Cze, 2016   

Przemek napisał/a:
ja też mam "żeniony" akumulator z rożnych ogniw o różnych pojemnościach i rezystancji ale składałem je tak żeby wszystkie sekcje były równe,[...]


Czyli, jak zrozumiałem, trzeba robić odwrotnie niż napisałem. Tak dobierać ogniwa żeby poszczególne sekcje były równe ( a nie ogniwa w jednej sekcji równe). Dzięki za podpowiedź.
 
 
Przemek 
prezes


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 12 Lip 2015
Posty: 758
Skąd: Katowice
Wysłany: Sob 25 Cze, 2016   

tak aku musisz mieć równy żeby rozładowywał się równo bo inaczej lepsza sekcja będzie pracować na słabsze i wszystko ci szybko padnie ta dobra tez
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 26 Cze, 2016   

h_jump napisał/a:
Tak dobierać ogniwa żeby poszczególne sekcje były równe ( a nie ogniwa w jednej sekcji równe).

Tak to jest właściwe aby z róznych ale podobnych ogniw zrobić względnie stabilny i wyrównany pakiet.
Pamiętać nalezy aby każde ogniwo było sprawdzone pod kątem upływnosci, tzn nie wykazywało spadku napięcia (po naładowaniu) np po 24 godz. To trwa ale potem się opłaci mniejszą awaryjnością. Warto przy takiej konstrukcji robić sobie rezerwowe pakieciki 1S czy 2S aby w razie problemów, szybko zmienić bez kilkudniowych przerw w jeżdzie, szczególnie w lecie :-)
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
h_jump 
początkujący


Dołączył: 03 Cze 2016
Posty: 14
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pon 27 Cze, 2016   

Dziękuję wszystkim za informacje. Mam jeszcze jedno pytanie w sprawie doboru ogniw. Trafiło mi się kilkanaście szt ogniw o zbliżonych parametrach nominalnych jak reszta czyli max prąd rozładowania 5,6 A i pojemność 2800mAh. Ale napięcie ładowania to 4,35V.( większość ogniw mam 4,2V, 2600mAh poj nominalnej i 5,2A prąd max) Testowałem je ładowarką z testem pojemności przy rozładowywaniu , ładując je uprzednio do 4.2 V i wychodzi że mają ,nawet przy tym zaniżonym ładowaniu ,pojemność 2300, czyli bardzo dobrą jak na moje pozosłatłe ogniwa. Rezystanja wew też wg mnie bardzo dobra - nie przekracza 60 mOhm.
Pytanie czy mogę połączyć ogniwa 4,2 i 4.35 V w jednym pakiecie mieszając je w sekacjach między sobą ( łącząc równolegle ogniwa o różnym napięciu nominalnym). Czy ktoś zrobił już taki pakiet ?

Będę ładował je napięciem 13 x 4,2V = 54,6 V ( zmieniłem koncepcję i chcę zrobić 13 cel a nie 12).

Tak informacyjnie te ogniwa 4,2 V to Samsungi ICR18650-26 F lub H (różowe) oraz Panasonic NCR18650(szare)
A te 4,35V to LGABC21865 i Sanyo UR18650ZT
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Pon 27 Cze, 2016   

Jasne że możesz łączyć 4.2 z 4.35V tylko w takim przypadku nie możesz przekraczać 4,2V cela ;)
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Wto 28 Cze, 2016   

rezystancja wewnetrzna moze byc rozna. Ja bym rownolegle laczyl wszystkie tej samej firmy a mieszal rozne typy dopiero w szeregu i wtedy ladowal calosc na 4.2V. Przy polaczeniu rownoleglym ogniw o roznych oporach jedne beda dawac wiekszy prad, szybciej sie nagrzewac i to spowoduje ze tez beda sie szybciej zuzywac powodujac coraz to wieksze rozjazdy
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 28 Cze, 2016   

Też proponuję tak robić jak napisal @qaz33.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
h_jump 
początkujący


Dołączył: 03 Cze 2016
Posty: 14
Skąd: Wrocław
Wysłany: Nie 03 Lip, 2016   

qaz33 napisał/a:
rezystancja wewnetrzna moze byc rozna. Ja bym rownolegle laczyl wszystkie tej samej firmy a mieszal rozne typy dopiero w szeregu i wtedy ladowal calosc na 4.2V. Przy polaczeniu rownoleglym ogniw o roznych oporach jedne beda dawac wiekszy prad, szybciej sie nagrzewac i to spowoduje ze tez beda sie szybciej zuzywac powodujac coraz to wieksze rozjazdy


Chcę się upewnić że dobrze zrozumiałem : lepiej wg Ciebie połączyć w jednej celi(równolegle) ogniwa jednej firmy o zbliżonej pojemności- nawet jeżeli oznacza to że poszczególne cele będą się różniły pojemnością ? Np w jednej celi połączę rónolegle ogniwa Samsunga wszystkie mniej-więcej po 2100mAh a w drugiej celi same Panasonic , każde o pojemności 2500mAh ?
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Nie 03 Lip, 2016   

Ja bym pomieszał ogniwa tak aby każdy segment równoległy ogniw miał taka samą pojemność lub bardzo zbliżona do sąsiedniego. Mając rożne pojemności segmentów BMS sobie z tym nie poradzi, zrobią się rozjazdy, przedwczesne odcięcia zasilania i inne cuda na kiju.
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group