ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Bezpieczne ładowanie akumulatorów litowych
Autor Wiadomość
sobolu
[Usunięty]

Wysłany: Czw 23 Kwi, 2009   

W skrócie.
1) Można sobie spokojnie bez BMS poradzic!
2) Nie panikować po zejściu poniżej 3V, naładować i jeździć dalej!
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Pią 24 Kwi, 2009   

myślę że ciężko jest rozładować aku poniżej dopuszczalnego napięcia bo na granicy wyładowania napięcie gwałtownie spada i zmniejsza się wydajność prądowa, czyli jednym słowem zaczyna mulić i ciężko jest jechać te 3V to jest beż obciążenia z obciążeniem napięcie może być niższe to tak jak dla ołowiowych 10,5V ale pod obciążeniem może być nawet poniżej 8V bez szkody, u mnie jazda staje się mniej przyjemna jak napięcie na ogniwie spadnie poniżej 3,4, w górę natomiast małymi odchyłkami nie przeładuje bo ładuje pakiet do 53,8-54V czyli mam 0,6-0,8V mniejsze napięcie na pakiecie tą stratę pojemności jestem wstanie przeboleć, wydaje mi się że akumulatorki potrafią się zapalić przy przeładowaniu o dużą wartość tak jest efektownych na filmikach z youtube np. tam dają po 12V na ogniwo

jak ktoś boi≡ się za mocnego rozładowania lub przeładowania może sprawdzić to też niby nowe:
http://allegro.pl/item619...owy_zobacz.html
mam taką jedną w domu w środku jest 15 ogniw 800mAh 1,2V NiCd a te są odporne na prądy rozładowania kilkadziesiąt C można przeładowywać i rozładowywać praktycznie do 0 przy prawidłowym używaniu 1000 cykli można ładować szybko jak litowe tylko jeden minus efekt pamięciowy...
 
 
sobolu
[Usunięty]

Wysłany: Pią 24 Kwi, 2009   

No i o wszystkim ładnie opowiedziałeś :)
Dodam jeszcze, że sterownik odcina zasilanie w okolicy 31,5V wiec jeśli tylko pakiet jest nawet wmiare zbalansowany to ogniwo nie zejdzie poniżej 3V, jesli nawet któreś by zjechało do tych 2,6-2,7 to i tak tragedii nie będzie.
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Pią 24 Kwi, 2009   

Z tymi NiCd to ciekawa opcja, ale do pełni szczęścia potrzbowałbym ich jakieś 80 ;) Tylko w moim marketowym sprzęcie krótko wytrzymały - może to jednak wina nie samych ogniw a np. ładowarki - nie wiem czy rozładowuje ona baterię przed naładowaniem, raczej wątpię, a ręcznie tego nie robiłem

Skoro już dotknąłeś tematu aku żelowych to oficjalna wersja jest taka, że te graniczne 10,5V to jednak pod obciążeniem. Ale też w warunkach EV raczej trudno się w tych parametrach zmieścić. Przy moim zestawie aku pobór chwilowy sięga nawet 3C (ale to naprawdę chwilowo) i wtedy napięcie schodzi mi na 28V, czyli jakieś 9,3V na aku. Normą prz przeciętnym obciążeniu jest 33V. Na luzie jest ponad 37V. Gdybym miał się mocno przejmować to zasięg pojazdu wynosiłby 2-3 km :sad:
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 24 Kwi, 2009   

BMS pilnuje napięć górnych (ładowania) i dolnych (rozladowania) poszczgólnych ogniw oraz prądów max. temperatury (radiatora, bo powinien być między ogniwami).
Jednak już wiele chońskich firm do kompletu aku. LiFePO4 już nie montują BMS-a kontrolującego wszystkie ogniwa, ale montują układ kontrolujący wszystko zbiorczo (w obudowie całości), pewwnie zakładają, że w zimę się nie jeździ, a wielu latem ppo 1 przejażdżce tylko czyści rower zamiast jeździć.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Pią 24 Kwi, 2009   

do jakiego poziomu można rozładować żele jest dokładnie opisane tutaj:
http://www.elportal.pl/pdf/k01/10_15.pdf
cytat:
" z rysunku 1 można odczytać, do jakiego napięcia końcowego można rozładowywać akumulator − granicę tę zaznaczono czerwoną linią przerywaną. Przy mniejszych prądach jest to napięcie 1,75V/ogniwo, przy większych prądach może być mniejsze, nawet do 1,3V/ogniwo."

czyli akumulator 12V można rozładować do 7,8V pod bardzo dużym obciążeniem bez szkody dla niego

dla litowych jest tak samo wynika to między innymi z rezystancji wewnętrznej ogniwa
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 24 Kwi, 2009   

Może i wykres to pokazuje, ale po pierwsze: co na to sam akumulator? (wykresu nie oglądał :) ), a po drugie: dotyczy to akumulatorów kwasowych. Żele mają chyba inne charakterystyki?
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Pią 24 Kwi, 2009   

warto poczytać też drugą część
http://www.elportal.pl/pdf/k01/11_11.pdf
kwasowe to jest typ akumulatorów żelowe i z ciekłym elektrolitem są tego samego typu, a te artykuły były robione na podstawie danych od producentów (a może sami nie wiedzą co robią?) dla akumulatorów żelowych - są to artykuły z pisma elektronicznego a elektronicy raczej nie używają w swoich urządzeniach kwasówek z samochodów
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 24 Kwi, 2009   

A ja uparcie twierdzę, że szczelne kwasówki i żelowe mają inne parametry :)
Zresztą nieważne... Każdy będzie ładował i rozładowywał według własnych upodobań :)
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Pią 24 Kwi, 2009   

no ok nie analizowałem tego problemu jakieś różnice na pewno będą ale moim zdaniem niewielkie, wszystko zależy od budowy bo typowy akumulator do pracy buforowej będzie dużo gorszy (w pojazdach) niż niby taki sam do pracy cyklicznej ale ważne że to co jest w tych linkach jest dla żelowych
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Pią 24 Kwi, 2009   

Pokaże (według mnie nieomalże wzorcowy) układ ochrony akumulatorów (w Hondzie CRX :D )

http://www.metricmind.com/ac_honda/main2.htm

Jest to ograniczenie przeładowania pojedyńczych ogniw (tylko, że tutaj ogniwo ma 90Ah). Z angielskiego to się nazywa "clamper"... Nie wiem jak to ładnie po polsku nazwać inaczej, niż "zwieracz" :) Gdy napięcie przekroczy pewien zadany poziom (max dopuszczalne napiecie na ogniwo), to clamper zaczyna przewodzić prąd tak, by ograniczyć napiecie na akumulatorze. Od zwykłej diody Zenera różni się przede wszystkim znacznie większą zmianą rezystancji - tak, by podczas normalnego użytkownia nie rozładowywał ogniw, oraz przy przekraczaniu zadanego napięcia szybko zaczął przewodzić. Ponadto pokazuje kiedy "clamper" zaczyna działać (w ten sposób można szybko zobaczyć różnice między ogniwami - które ładują się wyraźnie szybciej).

Dodatkowa zaletą jest sprytne ograniczenie prądu hamowania rekuperacyjnego - W razie zbyt dużego odzysku energii hamowania pójdzie ona częsciowo "w radiatory" - podobno własciciel powyższego auta prawie nie używa zwykłego hamulca :)

Prawdopodobnie zauważyliście problem - tych scalaków (noo... płytek :) )jest tyle, ile ogniw... W zastosowaniu np w rowerze na szczęście mogłoby by być ich znacznie mniej - wszystko zależy od napiecia (i ilości pakietów połaczonych szeregowo). Chcemy mieć 37V - 10 BMS'ów wystarczy. Poza tym - skoro prądy byłyby niższe, to można by je trochę "downscalować"....
_________________
No i jest :)
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Sob 25 Kwi, 2009   

tu jest schemat takiego balasera dla litowych http://www.zajic.cz/omezovac/omezovac.htm
tu jest wersja przetłumaczona prze tłumacza google nie każdy zna czeski :)
http://translate.google.p...m&sl=auto&tl=pl
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Sob 25 Kwi, 2009   

Tutaj jest chyba problem odwrotny - urządzenie jest za małe do rozwiązań stosowanych np do e-skuterów, czy e-rowerów :)

Jeśli jednak dobrze zrozumiałem, to wymiana samych tylko radiatorów pozwoli trzykrotnie zwiększyć prąd... ale prąd czego - ładowania, czy przepuszczany przez ogranicznik? Chyba to drugie (przy czym to drugie jest bardziej prawdopodobne i pokazuje pewien problem - kto będzie ładować pakiet np 10 aku równolegle prądem zaledwie 3A? )
_________________
No i jest :)
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 25 Kwi, 2009   

Ja ładuję równolegle po 100 szt i każdy potem osobno sprawdzam.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 25 Kwi, 2009   

Wrzuć zdjęcie tej ładowarki. Ciekawe, jak to wygląda w praktyce.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group