ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Czy jest potrzeba zabezpieczenia bezpiecznikiem topikowym ?
Autor Wiadomość
wojciech 
młodzik
narazie amator


Wiek: 45
Dołączył: 23 Mar 2016
Posty: 59
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016   Czy jest potrzeba zabezpieczenia bezpiecznikiem topikowym ?

No wiecie, żeby siebie i bajka nie spalić ogniem :neutral:
_________________
pozdroebajk
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 01 Lip, 2016   

W kilku rowerach nie widziałem bezpiecznika, ale zawsze lepiej go założyć tuż przy wyjściu nacięcia + z akumulatora.
 
 
Mobwar 
młodzik
Mobwar


Dołączył: 07 Paź 2015
Posty: 59
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016   

Ja miałem bezpiecznik automatyczny 80A ale przerywał przy solidnym wstrząsie to zdemontowałem i teraz tylko zabezpiecza BMS.
 
 
bloodyopel 
szef
Krystian


Pomógł: 23 razy
Wiek: 33
Dołączył: 02 Sty 2012
Posty: 1175
Skąd: Słupca k.Konina
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016   

Mobwar napisał/a:
Ja miałem bezpiecznik automatyczny 80A


Z popularnymi eSkami AC jest tak, że nie wszystkie zadziałają (poprawnie lub w ogóle) przy napięciu stałym ;) bezpiecznik topikowy jest stanowczo lepszym wyjściem jeśli chodzi o zabezpieczenie przed zwarciem
_________________
Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016   

U siebie wstawiłem 40A bezpiecznik topikowy (samochodowy) bezpośrednio przy aku lipo.
W razie zwarcia aku da ponad 150A (grube przewody i prąd znamionowy akumulatora 100/150A) i bezpiecznik szybciutko mam nadzieję odłączy.
Koszt bezpiecznika żaden a może uratować tyłek dosłownie. Tym bardziej że aku wożę w plecaku ;-)
Odpowiadając na pytanie: warto dać bezpiecznik topikowy i wręcz powinno się to zrobić.
 
 
bloodyopel 
szef
Krystian


Pomógł: 23 razy
Wiek: 33
Dołączył: 02 Sty 2012
Posty: 1175
Skąd: Słupca k.Konina
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016   

sirgregs, kompletnie nie jestem w temacie jakie charakterystyki maja wkładki topikowe samochodowe, ale przy "przedobrzeniu" z zabezpieczeniem, na rozłączenie możesz chwilę poczekać, a ważne jest jak najszybsze rozłączenie.

Najmniejszy prąd zadziałania dla wkładek topikowych wynosi 1,6 * In, czyli przy wkładce 40A, pewność masz dopiero od 64A. Jednak przy wkładce zwłocznej czas zadziałania przy zwarciu 100A może być nawet kilka sekund...

Warto trochę poczytać o zabezpieczeniach, napis ile amperów na obudowie to nie wszystko ;)
_________________
Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016   

Prąd 100A dla mojego zasilania to prąd znamionowy akumulatora więc może wyłączać nawet i minutę :razz:
Najważniejsze że przy prawdziwym zwarciu nie zdążysz nawet mrugnąć i prąd zostanie odłączony.
Istotne jest to aby prąd zwarcia był na tyle duży żeby bezpiecznik zadziałał (odpowiednie przekroje przewodów) i dotyczy to każdej instalacji. Jeżeli instalacja jest źle obliczona i prądy zwarciowe są niższe niż wartości zabezpieczeń to wtedy robi się gorąco albo wręcz płomiennie.
Tak się składa że coś tam kiedyś w ucho wpadło na temat bezpieczników ;-)
 
 
bloodyopel 
szef
Krystian


Pomógł: 23 razy
Wiek: 33
Dołączył: 02 Sty 2012
Posty: 1175
Skąd: Słupca k.Konina
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016   

Ostatnia konkluzja nie była dedykowana do Ciebie sirgregs tylko do ogółu. Nie wątpiłem że wiesz co robisz; no ale nie wszyscy są świadomi tych spraw ;)
_________________
Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016   

Bezpiecznika dobór prostą sprawą nie jest jakby powiedział Yoda :-)
Ale dobrze żeby jednak bezpiecznik topikowy znalazł się w instalacji ev. Na pewno nie zaszkodzi. A zwarcia wszelakie się zdarzają częściej niż byśmy sobie tego życzyli.
Przed sekundą testowo fizycznie sprawdziłem dwa bezpieczniki topikowe podpinając je do zasilacza laboratoryjnego (niestety o wydajności prądowej jedynie max 5,2A)
Bezpiecznik szklany 2,5A przy prądach do 4A nie wykazywał chęci do przepalenia.
Przy prądzie 5A po kilku sekundach drucik zrobił się pięknie czerwony i zszedł powoli i z godnością, żadnych fajerwerków.
Przez bezpiecznik szklany 4A został puszczony prąd 5,2A przez 2 godziny i poza tym że metalowe końcówki były dotykowo gorące (niech będzie 50 stopni C) to nic się nie wydarzyło.
 
 
bloodyopel 
szef
Krystian


Pomógł: 23 razy
Wiek: 33
Dołączył: 02 Sty 2012
Posty: 1175
Skąd: Słupca k.Konina
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016   

sirgregs napisał/a:

Bezpiecznik szklany 2,5A przy prądach do 4A nie wykazywał chęci do przepalenia.


Czyli 1,6 * In się sprawdza :P
_________________
Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY
 
 
wojciech 
młodzik
narazie amator


Wiek: 45
Dołączył: 23 Mar 2016
Posty: 59
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016   

Podacie mi linka gdzie mogę kupić (na osobę fizyczną) topika.

A jaki byście dobrali for me: bateria 75V, prądy 60A, silnik 3000W a max 7000W

Z góry dzięki :)
_________________
pozdroebajk
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016   

bloodyopel napisał/a:

Czyli 1,6 * In się sprawdza :P

Nie ma innej opcji :-)

Na przykład takie cudo można spróbować oczywiście w oprawce.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016   

Taki bezpiecznik musi być na 80V, inaczej nie zadziała.
Lepiej jest wyłącznik nadpradowy S1, taki już zadziała na prądzie znamionowym. Mnie nawet zadziałał, kiedy podłączyłem odwrotnie plus i minus do sterownika. Mam wątpliwość, czy topikowy by zadziałał, raczej by się skończyło na stratach.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016   

tas napisał/a:
Taki bezpiecznik musi być na 80V, inaczej nie zadziała.

A dlaczego miałby nie zadziałać? Prąd to prąd.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016   

Kup i przetestuj.
Ludki przed Tobą testowały i stąd wiadomo. 10A bezpiecznik dziarsko działa przy 40A przykładowo. WIec przed niczym nie chroni, chyba, że przed pożarem. A S1 chroni i potrafi awarii zapobiec, bo zadziała szybciej i na mniejszej granicy przeciążenia.
W litowych wiadomo, jest BMS, to nie trzeba, ale do żeli to już jest lepszy pomysł własnie taki zastosować.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group