ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Czy jest potrzeba zabezpieczenia bezpiecznikiem topikowym ?
Autor Wiadomość
KrzysiekEV 
stażysta
KrzysiekEV


Pomógł: 14 razy
Wiek: 47
Dołączył: 23 Kwi 2013
Posty: 148
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016   

220V AC i 300V DC stałego .
https://www.youtube.com/watch?v=Zez2r1RPpWY

A tu mordują esy i to na stałe DC tylko żle zamontowane - bieguny
https://www.youtube.com/watch?v=Cup5fMGaE2g

Zwykła eska AC na DC
https://www.youtube.com/watch?v=jSzDps_z8Gc

Może niektóre lepsze esy na AC jako-tako rozłączają DC ale trzeba by na większym obciążeniu po testować .
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016   

Bo coś jest stworzone do prądu zmiennego a coś do stałego. Nie na darmo na bezpiecznikach podaje się typ i wartość napięcia przy których ma to pracować. Im wyższe napięcie tym większy łuk który przepali wszystko :) Tak że stosowanie bezpieczników zmiennoprądowych w instalacjach stało prądowych wiąże się z pewnym ryzykiem. Im wyższe napięcie instalacji DC tym większe ryzyko łuku i możliwość zapalenia bezpiecznika.
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016   

Dla bezpiecznika topikowego nie ma znaczenia jaki prąd rozłącza (ac czy dc) i przy jakim napięciu.
Ważna jest tylko wartość skuteczna prądu przez niego przepływającego.
Bezpiecznik topikowy to w uproszczeniu kawałeczek przewodnika który pełni rolę najsłabszego elementu w układzie i ma się po prostu przepalić w odpowiednim momencie. Czyli wartość skuteczna prądu wydziela w nim tyle ciepła że przewodnik się stopi przerywając obwód. Wbrew pozornej prostocie to najlepsze zabezpieczenia stosowane w zaawansowanych urządzeniach w przemyśle między innymi dzięki selektywności jaką mogą zapewnić w układach.
Jeżeli topik na 10A przepuszcza 40A to to jest g a nie bezpiecznik albo mamy tu do czynienia z błędnym pomiarem.
Wyłączniki instalacyjne popularnie nazywane eskami jak sama nazwa wskazuje do pojazdów raczej projektowane nie były a i z prądem stałym mocno średnio sobie radzą bo nie są w tym celu budowane.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 01 Lip, 2016   

Na ostatniej imprezie miałem topiki 63A a pracowały spokojnie przy 90A.
Jak otworzyłem skrzynkę, to buchało z niej niezłe ciepełko :)
Dla mnie, to powinny się przepalić przy 70A, a nie pracować nadal przy 90A.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016   

Dla nas to nie jest dobre, wydaje mi się, że taki typ bezpiecznika rozłącza zwarcie, a nie służy jako czuły nadprądowy, bardziej dla nas potrzebny.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
bloodyopel 
szef
Krystian


Pomógł: 23 razy
Wiek: 33
Dołączył: 02 Sty 2012
Posty: 1175
Skąd: Słupca k.Konina
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016   

tas napisał/a:
Lepiej jest wyłącznik nadpradowy S1, taki już zadziała na prądzie znamionowym.


Nie mogę się z Tobą zgodzić. Taki wyłącznik ma zakres działania członu przeciążeniowego 1,13-1,45 * In, więc nie zadziała przy prądzie znamionowym. I przy najmniejszych prądach z tego zakresu poczekamy sobie na to wyłączenie nawet kilkanaście minut :!:
Człon zwarciowy w przypadku wyłączników typu B to 3-5 * In - i jeśli chodzi o zabezpieczenia przed zwarciem to na zadziałanie tego członu najbardziej bym liczył; niestety np. przy wyłączniku B40A pewność zadziałania tego członu mamy dopiero przy 200A zwarcia, od 120A możemy dopiero liczyć że może zadziała, może nie...
_________________
Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016   

Ale to jest przy AC, przy DC ma mniejszy prąd zadziałania, dla przykładu B63 na sterowniku 45A potrafi czasem wybić przy ruszaniu pod górę (pełny gaz przy 0RPM). Jak odwrotnie podłaczyłem sterownik to wybiło eske, a BMS nie zablokował, wyraźnie graniczne prądy dla AC i DC są inne.
No ale kolejna sprawa, że nie praktykuje się tego w instalacji z BMSem.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
bloodyopel 
szef
Krystian


Pomógł: 23 razy
Wiek: 33
Dołączył: 02 Sty 2012
Posty: 1175
Skąd: Słupca k.Konina
Wysłany: Pią 01 Lip, 2016   

Może masz rację, ja nie testowałem, wiem że Ty tak :)
Mimo wszystko nadal uważam że stosowanie dla napięcia DC wyłącznika przeznaczonego do działania przy napięciu AC to ruletka zadziałania i raczej nie powinno się bezgranicznie polegać na takim sposobie zabezpieczenia przed zwarciem ;)
_________________
Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 01 Lip, 2016   

Ale lepsze to, niż nic.
 
 
wojciech 
młodzik
narazie amator


Wiek: 45
Dołączył: 23 Mar 2016
Posty: 59
Skąd: Zielona Góra
  Wysłany: Wto 05 Lip, 2016   

Mając BMS-a mogę spać spokojnie... :cool:
_________________
pozdroebajk
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Sob 06 Sie, 2016   

Przy prądzie dc ważna jest odległość rozłączonych styków. Przy topikowym jest np 20 czy 30mm. Przy automatycznym poniżej 5mm. Nie ma szans na przerwanie łuku przy takiej odległości. Prąd przemienny przechodzi sinusoidą przez zero i łuk się sam wygasza. W samochodzie miałem stycznik do załączania 90V 300A. Styki były podwójne ( szeregowo ), rozwierane na ładnych kilka milimetrów i z magnesami stałymi, które wydmuchują powstały łuk gasząc go. Jak ktoś preferuje instalację o dużym napięciu to powinien na to zwrócić uwagę.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 07 Sie, 2016   

Sinus też tak szybko się nie wygasza ;)

 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 07 Sie, 2016   

W Ameryce mają inny sinus ;-) Taki bardziej agresywny.
No i chyba nikt w rowerku nie ma instalacji wysokiego napięcia ...
Przyjmijmy w naszych rozważaniach granicę wysokiego napięcia jako wartość powyżej 500 woltów (zależy od definicji 1000 V prąd przemienny, 1500 V prąd stały)
 
 
przenikanie 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 23 Gru 2013
Posty: 392
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 07 Sie, 2016   

Dyskusja dyskusją, ale... Pozwolę sobie zauważyć, że na www.nexun.pl można kupić bezpiecznik do rowerów elektrycznych nadprądowy 63A :)
http://nexun.pl/sklep/ele...-softstart.html
_________________
Hase Kettwiesel 60V/2kW
Hase Lepus 48V/0.5kW
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Nie 07 Sie, 2016   

Mi w tym tygodniu jeden Trendline (na Li-Ion z BMS) postanowił "pojeździć sobie po szopie". Zaklinował się w drzwiach i "wywalił" bezpiecznik (szklany topikowy). Warto więc mieć bezpiecznik mimo BMS'a. BMS też może się zewrzeć puszczając maksymalny prąd z baterii.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group