ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Problem z baterią 26V do Giant Twist
Autor Wiadomość
Morswinnik 
początkujący


Dołączył: 20 Cze 2016
Posty: 8
Skąd: Francja
Wysłany: Pią 24 Cze, 2016   Problem z baterią 26V do Giant Twist

Witam

Moj problem przedstawia sie nastepujaco:

W rowerze zony padla bateria, objawialo sie to tak, ze swiatelko ladowarki podlaczonej do baterii zaraz po podlaczeniu zaczynala migac (max. 3 s po podlaczeniu).
Poniewaz ostatnio mozna bylo zaobserwowac zmniejszenie pojemnosci baterii, to stwierdzilem, ze najwyrazniej nadszedl czas na wymiane ogniw. Zakupilem 35 ogniw Sanyo NCR18650GA 3300mAh - 10A, rozebralem baterie, oderwalem stalowa tasme ktora laczyla bieguny starych baterii, wyciagnalem stare (Sanyo UR18650Y 1900Ah), wykombinowalem i przecwiczylem szybkie lutowanie do aluminium, wlozylem nowe akumulatorki, przylutowalem tasme do biegunow uwazajac zeby nie nagrzac akumulatorkow i nie zrobic zimnego lutu (po przylutowowaniu kazdego akumulatorka sprawdzalem czy da sie oderwac lut), zlozylem wszystko do kupy, podlaczylem ladowarke, usmiechnalem sie widzac ciagle czerwone swiatelko na ladowarce, a potem zaklalem widzac, ze zaczyna mrugac. Rozmontowalem wszystko jeszcze raz, obejrzalem luty, poprawilem kilka dla pewnosci - wszystko wygladalo OK, obejrzalem plytke drukowana ktora znajduje sie w baterii i nad jednym z ukladow scalonych dostrzeglem mala, jakby wytopiona dziurke w zywicy ktora wszystko oblewa - stad zrodzilo sie podejrzenie, ze moze zdechla czesc elektroniczna baterii. Jestem prawie pewny, ze nie ma nigdzie zimnego lutu - najpierw polutowalem stalowe tasmy z jednej strony baterii i pomierzylem napiecia na kazdym ogniwie - otrzymywalem wszedzie 3.64V, co oznacza chyba rowniez, ze nie uruchomilem w zadnym ogniwie bezpiecznika cisnieniowego (przynajmniej w czasie lutowania biegnow z jednej strony, kiedy moglem jeszcze sprawdzic kazda z osobna multimetrem) oraz sprawdzalem czy przylutowana tasma dobrze trzyma.
Na wyjsciu baterii otrzymuje 25.5V, napiecie pradu ladowarki (zmierzona jeszcze zanim zacznie migac) to rowniez 25,5V. Bateria wlozona do roweru jest wykrywana przez sterownik, ktory pokazuje dwie diody na wskazniku naladowania.


Bateria jest dokladnie taka jaka zostala opisana w watku, do ktorego prowadzi ponizszy link
http://forum.arbiter.pl/v...p?p=40042#40042

Ponizej znajduje sie obrazek przedstawiajacy schemat poleczenia akumulatorkow


- Czy ktos z Was zmienial baterie w pakiecie 26V do Giant Twist?
- Poniewaz oryginalne baterie to Sanyo UR18650Y 1900mAh, to co sie stanie wg. Was jesli zastapi sie je innymi bateriami np. Sanyo NCR18650GA 3300mAh?
- Czy ktos wie jaka jest rola plytki z ukladami scalonymi znajdujacymi sie w obudowie baterii?
- W jakim przypadku ladowarka odmawia ladowania baterii?
- Czy w Waszej opinii ladowarka odmowi ladowania jesli np. elektronika baterii w jakis sposob wykryje brak kontaktu z jakims ogniwem?
- Czy wiecie moze gdzie mozna kupic nowa plytke z elektronika?
- Jakimi sposobami mozna sprawdzic ogniwo po ogniwie kiedy juz sa wszystkie zlutowane w pakiet?

Dziekuje z gory za Wasza pomoc!

P.S Dzis otrzymalem paczke z zakupiona stara bateria, sprobuje zrobic przeszczep elektroniki i sprawdze dzialanie baterii.

datasheet.pdf
Specyfikacja uzytych przeze mnie Sanyo NGR18650GA
Pobierz Plik ściągnięto 289 raz(y) 313,67 KB

7798816012_8491532816_c.jpg
Specyfikacja oryginalnych Sanyo UR18650Y
Pobierz Plik ściągnięto 1013 raz(y) 148,93 KB

 
 
Morswinnik 
początkujący


Dołączył: 20 Cze 2016
Posty: 8
Skąd: Francja
Wysłany: Sob 25 Cze, 2016   

Zrobilem przeszczep elektroniki - oczywiscie ladowarka mruga podczas ladowania tak jak mrugala wczesniej:/

Teraz mam dylemat - co nie dziala?
- Moze to ladowarka jest do d...?
- BMS zarowno w mojej jak i w zakupionej baterii jest do d...?
- Akumulatorki sa nadal zle polutowane?
- Mimo najwiekszych staran, zabilem akumulatorki lutujac je i ladowarka lub BMS jakos to wykrywaja?

Czy ktos mialby pomysl jak sprawdzic poprawnosc dzialania ladowarki?
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 25 Cze, 2016   

Pytanie: Czy rower jeździ? Jeżeli tak to odlącz bms i sprobuj bez niego normalnie bezpośrednio ładować tą ładowarką. Jeżeli ładowarka jakoś komunikuje się z bmsem no to wywal ją i nie zawracaj sobie głowy za 200zł powinieneś znależć bms i jakąś wolną ładowarkę(chociażby z magmy).
 
 
Morswinnik 
początkujący


Dołączył: 20 Cze 2016
Posty: 8
Skąd: Francja
Wysłany: Sob 25 Cze, 2016   

Tak, rower jeździ, bateria jest wykrywana.
Cytat:
odłącz bms i spróbuj bez niego normalnie bezpośrednio ładować tą ładowarką

Czyli sugerujesz, żebym odlutował BMS i podłączył ładowarkę do wyjścia baterii ("+" i "-" na obrazku w pierwszym poście)? Myślę, że ładowarka jakoś komunikuje się z BMSem, ponieważ wtyczka ładowarki ma 4 piny, od których kable idą do BMS, natomiast napięcie wykryłem tylko na dwóch pinach.
Cytat:
za 200zł powinieneś znależć bms i jakąś wolną ładowarkę(chociażby z magmy)

Czyli w moim przypadku, za ~50 euro (mieszkam we Francji). Gdzie szukać BMS 7s5p? Co to jest "wolna ładowarka, chociażby z magmy"?
Czy zakup jakiejś ładowarki modelarskiej rozwiązałby problem ładowania? Jeśli tak, to jakie modele są godne polecenia (biorąc pod uwagę fakt, że stara ładowarka na tabliczce znamionowej ma: Output 29,2V 2A)?
Ponieważ mam teraz 70 akumulatorków od dwóch zdechłych baterii, to w jaki sprzęt mógłbym się wyposażyć, żeby spróbować przywrócić je do życia?
 
 
lechowiec 
młodzik


Wiek: 43
Dołączył: 14 Mar 2014
Posty: 86
Skąd: Kłodzko
Wysłany: Czw 14 Lip, 2016   

Nie słuchaj rad nakłaniających do destrukcji całkowitej Twojej baterii. Bateria musi mieć bms. Ładowarka jest tylko zasilaczem a proces ładowania nadzoruje bms. Ładowanie 7 szt lion w szeregu bez kontroli poszczególnych celi to głupota i rozwiązanie wyłącznie awaryjne. Wymiana fabrycznego bms na jakiś inny to raczej karkołomna rzeźba skazana na niepowodzenie. W obudowie fabrycznej baterii zbyt wiele się nie zmieści. Robienie tego na tzw pająka jest ryzykowne. Bateria musi być bezpieczna i odporna na drgania.


Jeśli rower działa z tą baterią czyli bms jej nie odcina a ładowarka nie ładuje to bms nie działa prawidłowo lub ładowarka jest uszkodzona. Prawdopodobnie okablowanie lub wtyczka. Obstawiam upalony bms baterii po jakimś zwarciu lub złym podłączeniu. Sprawdź ładowarkę z inną sprawną baterią. Będziesz miał odpowiedź.
 
 
Morswinnik 
początkujący


Dołączył: 20 Cze 2016
Posty: 8
Skąd: Francja
Wysłany: Pią 15 Lip, 2016   

lechowiec napisał/a:
Nie słuchaj rad nakłaniających do destrukcji całkowitej Twojej baterii. Bateria musi mieć bms. Ładowarka jest tylko zasilaczem a proces ładowania nadzoruje bms.


Ladowac baterii bez balancera nie zamierzam (dopuszczam np. mozliwosc istnienia bledu w polaczeniach miedzy bateriami, wyniklego z faktu ich lutowania), stad moje pytanie o ladowarke modelarska, ktora moglaby obsluzyc taki pakiet. Ty uzywales jakiej ladowarki zeby "ozywic" Twoja baterie (chodzi mi o opisywana przez Ciebie w innym temacie sytuacje z samochodem)? Co do sprawdzenia ladowarki, to mam z tym problem, poniewaz nie moge znalezc nikogo posiadajacego podobna baterie - znalazlem niedawno kogos na francuskim serwisie ogloszeniowym, chcacego sprzedac baterie i ladowarke i mieszkajacego w mojej okolicy, ale nie chciala mi ta osoba pomoc. Na francuskim forum dot. rowerow elektrycznych, ktos odpowiedzial mi, ze byc moze BMS potrzebuje byc zresetowany, podobnie jak to ma miejsce w bateriach do laptopow. Myslisz, ze to prawda?
 
 
lechowiec 
młodzik


Wiek: 43
Dołączył: 14 Mar 2014
Posty: 86
Skąd: Kłodzko
Wysłany: Pią 15 Lip, 2016   

Konieczność resetu uważam za mało prawdopodobną ale nie wykluczam. U mnie bateria wstała i normalnie wszystko działa chociaż też nie chciała się ładować fabryczną ładowarką.

Możesz spokojne ładować ten aku ładowarką modelarską po uprzednim przygotowaniu złącza ładowania i balancera. Niestety niesprawny prawdopodobanie bms nie zapewni ochrony aku w trakcie użytkowania. Możesz też jeździć z alarmem wpiętym w złącze balancera ale to rozwiązanie prymitywne w porównaniu z oryginałem. Dobry bms potrafi wyrównać cele przeładowując je między sobą. Alarm tego nie zrobi.

Bms widzi całe cele. Nie widzi pojedynczych ogniw. Gdybyś pomylił się przy podłączaniu kabelki bms np zmieniając kolejność to prawdopodobnie bms się sfajczy. Dziwne że u Ciebie aku nie jest odcięty przez bms skoro ładowanie nie działa.

Gdybyś był w Kotlinie Kłodzkiej na wakacjach to weź ten aku i ładowarkę. Postaram się pomóc.

Czy przy regeneracji aku podłączyłeś wszystko jak w oryginale? Czy ta taśma okalająca ogniwa była gdzieś podłączona elektrycznie? Nie uszkodziłeś przypadkiem jakiegoś elementu mierzącego temperaturę pakietu ogniw?
 
 
Morswinnik 
początkujący


Dołączył: 20 Cze 2016
Posty: 8
Skąd: Francja
Wysłany: Pią 15 Lip, 2016   

Tak, podlaczylem wszystko tak jak bylo. Tasma oklejajaca ogniwa to chyba grzalka, element mierzacy temperature jest wklejony na czarny silikon w pierwszy rzad ogniw, patrzac od strony BMS. Dziwne jest to, ze jak zrobilem przeszczep BMS od starej baterii, to ladowarka tez nie chciala ladowac (ale istnieje pewne prawdopodobienstwo, ze oba BMSy sa sfajczone)
 
 
lechowiec 
młodzik


Wiek: 43
Dołączył: 14 Mar 2014
Posty: 86
Skąd: Kłodzko
Wysłany: Pią 15 Lip, 2016   

Mnie zastanawia po co w akumulatorze rowerowym grzałka po obwodzie. Prędzej bym pomyślał że to właśnie służy do pomiaru temperatury ogniw. Najprościej byłoby teraz sprawdzić ładowarkę na dobrym aku. No i trzeba koniecznie wyjaśnić w jaki sposób dobry bms przestał działać po regeneracji pakietu.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 16 Lip, 2016   

Musisz sprawdzic stan segmentow czyli równoległych ogniw. Byc może ich małe lub b. rozniace się napięcie powoduje ze BMS jest zablokowany. Czyli dobrze by bylo doprowadzić do ich wzglednie rownego napięcia np okolo 4 V na segment i wtedy włączyć zasilacz całości.
To niestety nie gwarantuje sukcesu bo te BMS-y mają mało znaną konstrukcje i nie jest wykluczona ich blokada lub trwałe uszkodzenìe. Nie wiemy czy dodatkowe pin-y to cyfrowa szyna danych czy tylko np. polaczenie do termistora lub np przekaznika, które spotyka sie w modelach które posiadają mozliwosc jazdy na dwoch zestawach pakietow akumulatorowych. Nie jest wykluczone także ze szyna danych wymaga obslugi programowalnej lub w jakiś sposob kontroluje zgodność BMS z sterownikiem i displayem.
W każdym razie niezbędny jest woltomierz i jeśli nie ladowarka modelarska, to przynajmniej prosta ladowarka do ogniw li-ion 4,2 V abyś pociągnął napięcie najslabszego segmentu.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
lechowiec 
młodzik


Wiek: 43
Dołączył: 14 Mar 2014
Posty: 86
Skąd: Kłodzko
Wysłany: Sob 16 Lip, 2016   

Na pewno w tych rowerach bms-y akumulatorów nie komunikują się z rowerem chyba że jest to transmisja bezprzewodowa. Akumulatory mają jedynie wyprowadzone dwa złącza prądowe które "widzi" sterownik baterii. Wiem na pewno że te litowe baterie są regenerowalne i wątpię aby nasi kombinatoryka mieli jakiś tajny patent na bms. Ten bms na pewno odetnie baterię ogniw jeśli wykryje zbyt niskie napięcie. Wtedy ładowarka będzie migać i ładowanie nie rozpocznie się. Raz tak miałem ale po podładowaniu zewnętrznym ogniw bms znowu zezwolił na normalne ładowanie.

Może rzeczywiście sprawdź napięcia każdej z celi oraz napięcie całego aku i potem porównaj.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 16 Lip, 2016   

Autor postu napisal ze gniazdo zasilania ma 4 piny i 4 kable ida do BMS. Nie jesteśmy pewni roli tych dwoch kabli ani sposobow ew. resetowania tego BMS który poza funkcją 'czystego' BMS ma prawdopodobnie cos wiecej. Zdecydowanie trzeba sprawdzić, podladować te segmenty do stanu ktory by był można powiedziec w 70-90 % naładowany, aby byl to dla BMS i ladowarki stabilny stan gotowy do ładowania.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Morswinnik 
początkujący


Dołączył: 20 Cze 2016
Posty: 8
Skąd: Francja
Wysłany: Nie 17 Lip, 2016   

lechowiec napisał/a:
Mnie zastanawia po co w akumulatorze rowerowym grzałka po obwodzie. Prędzej bym pomyślał że to właśnie służy do pomiaru temperatury ogniw. Najprościej byłoby teraz sprawdzić ładowarkę na dobrym aku. No i trzeba koniecznie wyjaśnić w jaki sposób dobry bms przestał działać po regeneracji pakietu.


Jak sprawdzić napięcia celi w takim układzie jak na schemacie z pierwszego postu? Tu w zasadzie żadnych celi nie ma.

Kombinuję, żeby kupić jakąś ładowarkę do 18650, którą da się naładować ze 4 ogniwa na raz. Rozmontowałbym cały pakiet, naładował ogniwa w ładowarce, i połączył wszystko od nowa
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Pon 18 Lip, 2016   

Czytam to co w tym wątku napisano i trochę się dziwię.Ale od początku.Po pierwsze pojemność ogniwa jest ODWROTNIE PROPORCJONALNA DO PRĄDU i tak jest w przypadku wszystkich ogniw (i firm) 18650 Lixx.Czyli czym większa pojemność tym mniejszy maksymalny,dopuszczalny prąd rozładowania (chwilowy,bez uszkodzenia ogniwa). Dlatego fabrycznych zestawów nie powinno zastępować się pseudo-lepszymi o większej pojemności gdyż istnieje duże prawdopodobieństwo mocnego nagrzewania się baterii i w konsekwencji uszkodzenia baterii.To po pierwsze,po drugie napięcie ładowarki należy pomierzyć w stanie JAŁOWYM a nie gdy jest podłączona do rozładowanej baterii bo to o niczym nie świadczy a ładowarka wykonuje wówczas fazę CC czyli STAŁY PRĄD zależny od ustawień BMSa (jak sądzę max.3A) i napięcie ładowarki wynika z jej mocy (U*I=const.).
Miganie diody po podłączeniu ładowarki może świadczyć o pewnego rodzaju "trybie uczenia" się BMSa (gdy jest np.oparty na procesorze) i zapisywania danych do pamięci.Należy tak migającą ładowarkę pozostawić włączoną,czasem na parę godzin gdyż dopiero wówczas proces ładowania może ruszyć (sam opisywałem proces ładowania i zachowania się BMSa Gazelle gdy pracował z innymi ogniwami,nawet się wyłączał by po jakimś czasie ponownie się włączyć). Nic nam nie podał autor morswinnik na temat BMSa , jego budowy a przydały by się zdjęcia.No i ważne jakie napięcie posiada ładowarka na wyjściu w stanie "jałowym"
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 18 Lip, 2016   

Morswinnik napisał/a:
[
Jak sprawdzić napięcia celi w takim układzie jak na schemacie z pierwszego postu? Tu w zasadzie żadnych celi nie ma.
j

segment P - równoległy zawiera n ogniw/cel które są zwarte tzn + z + oraz - z -.
Te napięcia należy zmierzyć i podladowac caly segment a nie 1 ogniwo/cele bo bez demontażu się nie da..
To jest kluczowe, bo nie wiemy jakie są napięcia na każdym segmencie.
Czyli patrząc na Twoj schemat 1-szy segment sklada sie z ogniw/cel nr 7,14,21,28 które sa polaczone rownolegle.
Ponadto dobrze sprawdzic jakość lutowania BMS czy na pewno kabelek z każdego segmentu idzie/jest dobrze polutowany na stykach BMS.
Raczej nie ma sensu kupowanie ladowarki 4S, bo one w przypadku bardzo niskiego napięcia ktoregos segmentu lub duzej różnicy, tez nie muszą ladowac.
Chyba ze taka ladowarka ma tryb ladowania 1S czyli jednego segmentu/ogniwa do napiecia 4,2 V, to taką mozesz podciągnąć to najslabsze.
Ale najpierw na podstawie pomiarów i ukladu połączeń ustal jaki jest rozklad napiec od minusa do plusa calosci pakietu.
Proponuję abyś nie rozmontowywal calosci bo to się wiąże z cięciem taśmy i juz tak nie polaczysz...
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group