ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
E-biker.pl zestawy do konwersji rowerów elektrycznych

Poprzedni temat «» Następny temat
AC czy DC ?
Autor Wiadomość
Ołukasz 
początkujący
elektryk


Wiek: 32
Dołączył: 17 Maj 2009
Posty: 37
Skąd: Żory
Wysłany: Nie 17 Maj, 2009   AC czy DC ?

Witam
Jestem nowy na forum lecz budowa samochodu z napędem elektrycznym nurtuje mnie od dawna, ciągle zastanawiam się nad rozwiązaniem mało spotykanym w amatorskich pojazdach elektrycznych mianowicie na zastosowaniu do napędu samochodu silnika prądu przemiennego (klatkowego) i falownika do zasilania silnika.
Prosiłbym forumowiczów o wypisywanie wad i zalet jakie niesie za sobą zastosowanie takiego rozwiązania. Ja zacznę :)
Zalety:
niski koszt silnika, prostota jego budowy, niezawodność, dostępność
Wady:
konieczność zastosowania falownika, trochę wyższe napięcie zasilania
Pozdrawiam:)
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Nie 17 Maj, 2009   

Najbardziej podoba mi się "trochę wyższe napięcie zasilania" :)
Zapewne rozpętasz świętą wojnę tym postem.
Ja jestem duszą za AC, ale:
- podobno (bo nikt ich nie widział, a wszyscy o nich mówią) są jakieś bzdurne przepisy uniemożliwiajace zastosowanie tak wysokich napięć w samochodzie. Sam falownik to już nie taki problem, bo przy odrobinie szczęścia można wyrwać na allegro używany falownik wektorowy w cenie nowego kontrolera DC
- ze względu na powyższe konieczne byłoby szukanie technologii AC niskonapięciowych, jak w obecnie produkowanych wózkach widłowych, ale to już nie będzie tanie. Choć może silnik to jeszcze nie taki problem, bo można zamówić w fabryce zrobienie silnika na dowolne napięcie (pewnie cena zamknęłaby się w 2000zł), ale falownik też musiałby być szyty na miarę.
Wniosek: jeśli chce się zrobić konwersję szybko i względnie tanio, bez komplikacji z rejestracją to niestety napęd DC - przynajmniej przez jeszcze kilka najbliższych lat.
 
 
Lisciasty
dyrektor



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2007
Posty: 404
Skąd: Okolice Wrocławia
Wysłany: Nie 17 Maj, 2009   

Etam, po co demonizować AC?
Niech próbuje i robi i pochwali się efektami.
Ten cały potworek - Elipsa - jest przecież na AC, silnik bezszczotkowy.

Można kupić z komelu bezszczotkowca z kontrolerem i próbować przeróbki.
_________________
http://lisciasty.firehost.pl/toyota.html
 
 
smoczy
[Usunięty]

Wysłany: Nie 17 Maj, 2009   

problem był już poruszany i chyba jest już kilka tematów w których każdy miał okazję się wypowiedzieć w tej sprawie... do znudzenia ;)
 
 
Lisciasty
dyrektor



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2007
Posty: 404
Skąd: Okolice Wrocławia
Wysłany: Nie 17 Maj, 2009   

Owszem był, ale jak ktoś chce robić to dlaczego mu bronić?
Zawsze to jakieś kolejne doświadczenie
_________________
http://lisciasty.firehost.pl/toyota.html
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Nie 17 Maj, 2009   

Ale dyskusja stale powraca w różnych wątkach, więc żeby nie robić gdzie indziej OT niech może tu zostaną przedstawione argumenty za i przeciw i wtedy uznamy temat za wyczerpany.
 
 
Ołukasz 
początkujący
elektryk


Wiek: 32
Dołączył: 17 Maj 2009
Posty: 37
Skąd: Żory
Wysłany: Nie 17 Maj, 2009   

Nareszcie znalazłem bratnią dusze :D
Myślałem o zrobieniu samemu prostego falownika choć to nie takie proste :/
a w sumie to podwyższone napięcie nie jest do końca konieczne można by przewinąć silnik na 110V lub taki kupić i podłączyć w trójkąt, można też przewinąć na niższe i zobaczyć czy będzie działać :]
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Nie 17 Maj, 2009   

W pojeździe to już wypadałoby mieć falownik wektorowy, który trudno byłoby zrobić samemu. Aczkolwiek trudno nie równa się niemożliwe. Pewnie można też zlecić zaprojektowanie i wykonanie, dla kilku/kilkunastu zainteresowanych koszt może byłby do przełknięcia. Ale wcześniej się trzeba zdecydować, w jakie napięcia się brnie.
Ktoś chyba rzeczywiście musi wreszcie spróbować rejestracji z napędem na 400V, żeby się przekonać czy jest to możliwe czy nie. Ale w tej konkurencji wymiękam, za bidny człowiek jestem ;)
 
 
Ołukasz 
początkujący
elektryk


Wiek: 32
Dołączył: 17 Maj 2009
Posty: 37
Skąd: Żory
  Wysłany: Nie 17 Maj, 2009   

Ja jestem biednym studentem ale nadchodzą wakacje i można by coś zaoszczędzić :cool:
Jeżeli chodzi o napięcie zasilania to myślałem żeby nie przekraczać 144V
 
 
Lisciasty
dyrektor



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lis 2007
Posty: 404
Skąd: Okolice Wrocławia
Wysłany: Nie 17 Maj, 2009   

Wiesz... te dyskusje o dozwolonym napięciu są czysto akademickie,
bo prędzej mi kaktus wyrośnie na d. niż urzędnik zorientuje się na jakie napięcie pracuje mój samochód :]
Idzie bardziej o to, czy wrzucając pod maskę 400V, nie zrobisz sobie lub komuś kuku.
Przy takim napięciu trzeba ciut bardziej uważać, niż przy dajmy na to 80V DC.
_________________
http://lisciasty.firehost.pl/toyota.html
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Nie 17 Maj, 2009   

Urzędnik jak urzędnik, z tego co pisze Zbyszek wynika, że opiniuje elektryk z uprawnieniami SEPu (czy rzeczoznawca może nawet) - ten powinien się zorientować ;)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 17 Maj, 2009   

Mam uprawnienia do 20 kV. I jak zrobię sobie sam instalację, to kto mi podskoczy? ;)
 
 
smoczy
[Usunięty]

Wysłany: Nie 17 Maj, 2009   

pytanie czy możesz wydać jakąś opinię dla innych konstruktorów EV?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 17 Maj, 2009   

Mogę wydać opinię o zgodności instalacji z istniejącymi przepisami i normami. ;)
 
 
smoczy
[Usunięty]

Wysłany: Nie 17 Maj, 2009   

zaocznie :D

ale tak na serio pytam pod kątem rejestracji toyoty, bo kogo bym nie pytał z uprawnieniami do 1kV to nawet nie wiedzą czy mogą wydawać opinie i jakie :???:
pewnie robili uprawnienia zaocznie ;)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group