|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Pomoc przy doborze podzespołów |
Autor |
Wiadomość |
wechmannet
młodzik
Dołączył: 25 Lip 2016 Posty: 98 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Pon 25 Lip, 2016 Pomoc przy doborze podzespołów
|
|
|
Witam wszystkich serdecznie.
To mój pierwszy post na tym forum, jednak od dawna śledzę co tu się dzieje i powoli dojrzewam do decyzji o budowie własnego pierwszego e-bika. Jako że jestem całkowicie początkujący chciałbym zacząć od przeróbki mojego obecnego roweru. Niewiele wiem na temat jakiekolwiek elektryfikacji rowerów, ale myślę, że wielu rzeczy się nauczę. Chciałbym prosić o pomoc w doborze odpowiednich części do przeróbki roweru pod moje aktualne możliwości i wymagania. A więc....
Mój rower to niemiecka produkcja, jest to trekking - Rixe Touluse w rozmiarze XL.
Rama jest duża ok 23 cali. Koła 28 cali. Hamulce v-brake hydrauliczne Magura.
Rower jest na piaście wielobiegowej Shimano Nexus 8, która jest tragiczna. Widelec przedni to tani Santour ze sporymi luzami i żałosnym tłumieniem. Plan jest taki by pozbyć się Nexusa 8 bo i tak będzie tam silnik elektryczny, zakupić nowy przedni amortyzator z możliwościa montażu zacisku pod tarczę(jeśli to możliwe to proszę o rady co jest godne polecenia).
Na przód dobry hamulec tarczowy, a na tyle pozostanie magura bo producent nie przewidział możliwości montażu tarczy.
Kierowcą będzie osoba o wadze 102 Kg (w planach kilka kg mniej) o wzroście 193 cm.
Przeznaczenie
-Rower jest i będzie użytkowany głównie na dojazdy do pracy. W jedną stronę ok 14km. Czyli na 1 dzień przewiduje energii na pokonanie ok 30 km. Ale fajnie byłoby mieć lekki zapas - więc ok 50km.
- baterię chciałbym zbudować w skrzynce w trójkącie ramy, bazując na popularnych pakietach Turnigy.
- Ukształtowanie terenu dosyć zróżnicowane. W drodze do pracy muszę pokonać jedno solidne wzniesienie przy którym nie mając kondycji można wyzionąć ducha;) (ul. Kościuszki w Katowicach, może ktoś zna to miejsce)
- prędkości jakie chciałbym osiągać to ok 40 km/h. Raczej nie będzie mi potrzebne więcej z tym że byłoby milo jakby sprzęt nie rozpędzał się do to tej prędkości 10 minut.
- zależy mi na tym aby czas łądowania baterii wynosił do 3,5 godz. ( jeśli prawię jakieś herezje to proszę wybaczyć)
- chciałbym raczej korzystać z manetki obrotowej
Budżet na przeróbkę wynosi ok 2500-3000 zł. Oczywiście jeśli da się coś urwać to bardzo chętnie.
Proszę o sugestie jakie części dobrać by spełnić te kryteria.
Jaka konfiguracja baterii bylaby odpowiednia do wyżej wymienionych potrzeb oraz jaki silnik najsprawniej poradziłby sobie z wagą całości. Pozdrawiam wszystkich e-bikerów!:)
w załączniku zdjęcie poglądowe rowera.
rx13_toulouse_xxl_7_gents-scr.jpg rower |
Pobierz Plik ściągnięto 361 raz(y) 103,71 KB |
|
|
|
|
|
wechmannet
młodzik
Dołączył: 25 Lip 2016 Posty: 98 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Wto 09 Sie, 2016
|
|
|
Hmm... szkoda że brak odzewu... widocznie jednak pytania były nie na miejscu:)
w takim razie proszę o opinie czy taka konfiguracja się spisze:
silnik: 9C RH2809 7x9
http://nexun.pl/sklep/sil...09-7x9-tyl.html
bateria - na początek 4x popularne Turnigy. 16S1P, przewiduję że dojdzie drugie tyle w niedługim czasie
sterownik - http://nexun.pl/sklep/ste...0w-60v-45a.html
BMS - http://nexun.pl/sklep/lad...ion-80a10a.html
ładowarka - http://nexun.pl/sklep/lad...2v-3a-200w.html
(czy taka wystarczy by sprawnie naładować 16S1P oraz 16s2P? ile może potrwać ładowanie?)
Czy ta konfiguracja będzie odpowiednia do uciągnięcia trochę ponad 100 kg kierowcy + waga roweru? (koło 28, asfalt i drogi dowerowe, lekkie wzniesienia) sprzęt chciałbym wspomagać.
Z tyłu byłby wolnobieg z napinaczem, a na przód poszły by 3 przełożenia. Hamulce na razie bez zmian - magura HS-11
Jakieś sugestie? |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 09 Sie, 2016
|
|
|
Wszystko ok, możesz zamawiać i składać
Jeżeli masz budżet to zainwestuj w większą baterię. 60V 5Ah to jest na prawdę mało i nie zdążysz się nacieszyć.
Ładowarka ma prąd 3.5A.
Jeżeli Akumulator ma 5Ah to dzielisz przez 3.5 i w godzinach masz podany czas ładowania(teoretyczny bo w praktyce ładowanie od 80 do 100% jest wolniejsze i całość trwa trochę dłużej).
Cytat: | Czy ta konfiguracja będzie odpowiednia do uciągnięcia trochę ponad 100 kg kierowcy + waga roweru? (koło 28, asfalt i drogi dowerowe, lekkie wzniesienia) sprzęt chciałbym wspomagać. |
Będzie śmigać jak szalony |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Śro 10 Sie, 2016
|
|
|
dla zwiekszenia zywotnosci aku powinno sie ladowac max 0.5C wiec lepiej jak najszybciej podlacz kolejne pakiety rownolegle.
spokojnie silnik wystarczy przy twojej wadze. Bedziesz mogl wjechac z tym spokojnie w kazdy las. tylko pamietaj o zabezpieczeniu termicznym. |
|
|
|
|
wechmannet
młodzik
Dołączył: 25 Lip 2016 Posty: 98 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Czw 18 Sie, 2016
|
|
|
Dzięki za żainteresowanie. Postanowilem ze jednak 16S2P to minimum więc muszę trochę dozbierać i zaczekać z zakupami. Szczególnie że ostatnio mam pecha z fotoradarami:/ W międzyczasie zastanawiam się czy jednak opłąca się przerabiać ten rower...
Wszyscy twierdzą że mniejsze koło jest lepsze do elektryfikacji dlatego myślę o zmienie roweru na jakiś bardziej "górski" z kołem 26".
Tylko wtedy zmienilaby się trochę koncepcja i nie wiem czy silnik 10x6 nie byłby lepszy? Wyczytalem ze ten 10x6 ma lepsze uzwojenie i mniejsze ryzyko przegrzania... |
|
|
|
|
madejp
dyrektor
Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 19 Sie, 2016
|
|
|
Jeśli masz jeździć tylko po mieście, to Twój zestaw jest jak najbardziej OK. To kombinowanie z szybkim silnikiem jest raczej dla zwolenników bezdroży i dużych prędkości. Wg moich obliczeń, to przy szybkości 36 km/h, to na ten Twój podjazd potrzebujesz dodatkowych ok 250W (w google maps znalazłem, że to ok 40m przez 2 km). Czyli łącznie to pewnie będzie jakiś 700-800W mocy (bez pedałowania).
Ja jeżdżę na 29 calach i takim silniku i zdarzało mi się takie podjazdy - na razie silnik żyje, ale nie mam pomiaru temperatury. Więcej niż 1 kW jestem w stanie w ten silnik wcisnąć tylko przy ruszaniu. I jeżdżę na 12S1P (faktycznie przydało by się 16S). |
|
|
|
|
wechmannet
młodzik
Dołączył: 25 Lip 2016 Posty: 98 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Pią 19 Sie, 2016
|
|
|
I na ile wystarcza Ci ta bateria? jakie prędkości osiągasz przy 12S? No i jeszcze sprawa wagi... ja waże z plecakiem ok 105kg, to już jest troszeczkę:) oczywiście na takich podjazdach obowiązkowo pomagałbym silnikowi solidnie wspomagając, ale myślę że zabezpieczenie termiczne i pogrubienie przewodów trzeba by jednak zrobić
Mnie w gogle mapsach wychodzi że trasą którą jeździłym codziennie wychodzi: podjazd 80m, zjazd 50m. (odwrotnie w drodze powrotnej) chociaż pewnie najwięcej z tego to ta nieszczęsna ul. Kościuszki. |
|
|
|
|
Szwagier
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 15 Lis 2015 Posty: 733 Skąd: Ostrów Mazowiecka
|
Wysłany: Pią 19 Sie, 2016
|
|
|
qaz33 napisał/a: | dla zwiekszenia zywotnosci aku powinno sie ladowac max 0.5C wiec lepiej jak najszybciej podlacz kolejne pakiety rownolegle. |
Tę podlinkowaną ładowarkę można chyba ustawić na mniejszy prąd ładowania? Może nawet firma nexun mogłaby to zrobić, gdy poprosić przed zakupem ..? |
|
|
|
|
madejp
dyrektor
Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 19 Sie, 2016
|
|
|
Z pedałowaniem jakieś 40 km i jakiaś jeszcze resztka zostaje, bez pedałowania robiłem tylko raz test na 10 km i zużył mi 2 Ah. To jest trasa po mieście, sporo świateł, mało górek, jeżdżę spokojnie, jakeiś 25-30 km/h.
Na tych 12S i 29 calach jestem w stanie rozpędzić się do jakiś 35-40 km/h (ale mam sterownik sinus - podobno trochę to obniża prędkość maksymalną). Przy zębatce 14T niewiele jestem w stanie dodać od siebie przy tej prędkości .
Co do moich obliczeń, założyłem, że razem z rowerem będziesz miał 130 kg. Tu najważniejsze jest to, że wystarczy mocy na utrzymanie prędkość, wtedy sprawność silnika jest wysoka i tylko 20% idzie w ciepło - do tego pęd powietrza dobrze chłodzi silnik. Problem jest raczej wtedy, gdy musisz jeździć z dużą mocą przy małej prędkości (np. piasek, pod górę na leśnej ścieżce, itp.) |
|
|
|
|
wechmannet
młodzik
Dołączył: 25 Lip 2016 Posty: 98 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Pon 22 Sie, 2016
|
|
|
Czy ktoś ma, używa takiej manetki? Podoba mi się coś takiego szczerze mówiąc, zamówiłbym to...
http://pl.aliexpress.com/...2615226657.html
Tylko czy będzie pasować do standardowej kierownicy rowerowej?... |
|
|
|
|
Elektrotonus
prezes Łukasz R
Pomógł: 17 razy Wiek: 48 Dołączył: 17 Lip 2016 Posty: 820 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 22 Sie, 2016
|
|
|
Średnica zacisku: 20-22.5mm Standardowo kierownica jest 25,4 mm w miejscu montażu mostrka. Zatem zalecam pomiar swojej kierownicy Raczej 22 mm będzie ok.
Ja mam taka manetke i pasuje na kierownice, podaja 22 mm.
http://pl.aliexpress.com/...3d-96904a76bfd4 |
|
|
|
|
wechmannet
młodzik
Dołączył: 25 Lip 2016 Posty: 98 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Pon 22 Sie, 2016
|
|
|
Wydaje mi sie że wymiarowo spasuje. Jednak czy będzie to dobrze działać? No i kwestia stacyjki, czy to dobre rozwiązanie? A ten voltomierz - czy jest funkcjonalny?
Edit.
Zamówiłem, okaże się czy będzie działać.
Powoli robię zakupy, na razie zamówiłem kilka drobiazgów u chińczyków (manetki, przyciski, złączki, klej) Staram się ciąć koszty gdzie się da bo po podliczeniu, doliczając takie elementy jak kask czy jakies opony solidne wychodzi ponad 3000 zł, a taki wyznaczyłem limit.
Czy zamawiając pakiety Turnygy z HobbyKinga można przy okazji coś tam jeszcze przydatnego domówić? Pytam, żeby przyszłościowo nie bulić kilkakrotnie za wysyłkę.
Da się coś urwać zamawiając z Chin BMS, Ładowarkę czy sterownik? |
|
|
|
|
Elektrotonus
prezes Łukasz R
Pomógł: 17 razy Wiek: 48 Dołączył: 17 Lip 2016 Posty: 820 Skąd: Warszawa
|
|
|
|
|
wechmannet
młodzik
Dołączył: 25 Lip 2016 Posty: 98 Skąd: Katowice
|
|
|
|
|
bloodyopel
szef Krystian
Pomógł: 23 razy Wiek: 33 Dołączył: 02 Sty 2012 Posty: 1175 Skąd: Słupca k.Konina
|
Wysłany: Pon 22 Sie, 2016
|
|
|
Wysyłają razem, więc lepiej zamawiać po jednej sztuce co kilka dni - łatwiej uniknąć VATu |
_________________ Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|