ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Pomoc przy doborze podzespołów
Autor Wiadomość
wechmannet 
młodzik


Dołączył: 25 Lip 2016
Posty: 98
Skąd: Katowice
Wysłany: Pon 25 Lip, 2016   Pomoc przy doborze podzespołów

Witam wszystkich serdecznie.
To mój pierwszy post na tym forum, jednak od dawna śledzę co tu się dzieje i powoli dojrzewam do decyzji o budowie własnego pierwszego e-bika. Jako że jestem całkowicie początkujący chciałbym zacząć od przeróbki mojego obecnego roweru. Niewiele wiem na temat jakiekolwiek elektryfikacji rowerów, ale myślę, że wielu rzeczy się nauczę. Chciałbym prosić o pomoc w doborze odpowiednich części do przeróbki roweru pod moje aktualne możliwości i wymagania. A więc....


Mój rower to niemiecka produkcja, jest to trekking - Rixe Touluse w rozmiarze XL.
Rama jest duża ok 23 cali. Koła 28 cali. Hamulce v-brake hydrauliczne Magura.
Rower jest na piaście wielobiegowej Shimano Nexus 8, która jest tragiczna. Widelec przedni to tani Santour ze sporymi luzami i żałosnym tłumieniem. Plan jest taki by pozbyć się Nexusa 8 bo i tak będzie tam silnik elektryczny, zakupić nowy przedni amortyzator z możliwościa montażu zacisku pod tarczę(jeśli to możliwe to proszę o rady co jest godne polecenia).
Na przód dobry hamulec tarczowy, a na tyle pozostanie magura bo producent nie przewidział możliwości montażu tarczy.


Kierowcą
będzie osoba o wadze 102 Kg (w planach kilka kg mniej) o wzroście 193 cm.

Przeznaczenie
-Rower jest i będzie użytkowany głównie na dojazdy do pracy. W jedną stronę ok 14km. Czyli na 1 dzień przewiduje energii na pokonanie ok 30 km. Ale fajnie byłoby mieć lekki zapas - więc ok 50km.
- baterię chciałbym zbudować w skrzynce w trójkącie ramy, bazując na popularnych pakietach Turnigy.
- Ukształtowanie terenu dosyć zróżnicowane. W drodze do pracy muszę pokonać jedno solidne wzniesienie przy którym nie mając kondycji można wyzionąć ducha;) (ul. Kościuszki w Katowicach, może ktoś zna to miejsce)
- prędkości jakie chciałbym osiągać to ok 40 km/h. Raczej nie będzie mi potrzebne więcej z tym że byłoby milo jakby sprzęt nie rozpędzał się do to tej prędkości 10 minut.
- zależy mi na tym aby czas łądowania baterii wynosił do 3,5 godz. ( jeśli prawię jakieś herezje to proszę wybaczyć)
- chciałbym raczej korzystać z manetki obrotowej

Budżet na przeróbkę wynosi ok 2500-3000 zł. Oczywiście jeśli da się coś urwać to bardzo chętnie.

Proszę o sugestie jakie części dobrać by spełnić te kryteria.
Jaka konfiguracja baterii bylaby odpowiednia do wyżej wymienionych potrzeb oraz jaki silnik najsprawniej poradziłby sobie z wagą całości. Pozdrawiam wszystkich e-bikerów!:)

w załączniku zdjęcie poglądowe rowera.

rx13_toulouse_xxl_7_gents-scr.jpg
rower
Pobierz Plik ściągnięto 361 raz(y) 103,71 KB

 
 
wechmannet 
młodzik


Dołączył: 25 Lip 2016
Posty: 98
Skąd: Katowice
Wysłany: Wto 09 Sie, 2016   

Hmm... szkoda że brak odzewu... widocznie jednak pytania były nie na miejscu:)
w takim razie proszę o opinie czy taka konfiguracja się spisze:

silnik: 9C RH2809 7x9
http://nexun.pl/sklep/sil...09-7x9-tyl.html

bateria - na początek 4x popularne Turnigy. 16S1P, przewiduję że dojdzie drugie tyle w niedługim czasie

sterownik - http://nexun.pl/sklep/ste...0w-60v-45a.html

BMS - http://nexun.pl/sklep/lad...ion-80a10a.html

ładowarka - http://nexun.pl/sklep/lad...2v-3a-200w.html
(czy taka wystarczy by sprawnie naładować 16S1P oraz 16s2P? ile może potrwać ładowanie?)

Czy ta konfiguracja będzie odpowiednia do uciągnięcia trochę ponad 100 kg kierowcy + waga roweru? (koło 28, asfalt i drogi dowerowe, lekkie wzniesienia) sprzęt chciałbym wspomagać.

Z tyłu byłby wolnobieg z napinaczem, a na przód poszły by 3 przełożenia. Hamulce na razie bez zmian - magura HS-11

Jakieś sugestie?
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 09 Sie, 2016   

Wszystko ok, możesz zamawiać i składać :wink:
Jeżeli masz budżet to zainwestuj w większą baterię. 60V 5Ah to jest na prawdę mało i nie zdążysz się nacieszyć.
Ładowarka ma prąd 3.5A.
Jeżeli Akumulator ma 5Ah to dzielisz przez 3.5 i w godzinach masz podany czas ładowania(teoretyczny bo w praktyce ładowanie od 80 do 100% jest wolniejsze i całość trwa trochę dłużej).

Cytat:
Czy ta konfiguracja będzie odpowiednia do uciągnięcia trochę ponad 100 kg kierowcy + waga roweru? (koło 28, asfalt i drogi dowerowe, lekkie wzniesienia) sprzęt chciałbym wspomagać.


Będzie śmigać jak szalony :razz:
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Śro 10 Sie, 2016   

dla zwiekszenia zywotnosci aku powinno sie ladowac max 0.5C wiec lepiej jak najszybciej podlacz kolejne pakiety rownolegle.
spokojnie silnik wystarczy przy twojej wadze. Bedziesz mogl wjechac z tym spokojnie w kazdy las. tylko pamietaj o zabezpieczeniu termicznym.
 
 
wechmannet 
młodzik


Dołączył: 25 Lip 2016
Posty: 98
Skąd: Katowice
Wysłany: Czw 18 Sie, 2016   

Dzięki za żainteresowanie. Postanowilem ze jednak 16S2P to minimum więc muszę trochę dozbierać i zaczekać z zakupami. Szczególnie że ostatnio mam pecha z fotoradarami:/ W międzyczasie zastanawiam się czy jednak opłąca się przerabiać ten rower...
Wszyscy twierdzą że mniejsze koło jest lepsze do elektryfikacji dlatego myślę o zmienie roweru na jakiś bardziej "górski" z kołem 26".
Tylko wtedy zmienilaby się trochę koncepcja i nie wiem czy silnik 10x6 nie byłby lepszy? Wyczytalem ze ten 10x6 ma lepsze uzwojenie i mniejsze ryzyko przegrzania...
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 19 Sie, 2016   

Jeśli masz jeździć tylko po mieście, to Twój zestaw jest jak najbardziej OK. To kombinowanie z szybkim silnikiem jest raczej dla zwolenników bezdroży i dużych prędkości. Wg moich obliczeń, to przy szybkości 36 km/h, to na ten Twój podjazd potrzebujesz dodatkowych ok 250W (w google maps znalazłem, że to ok 40m przez 2 km). Czyli łącznie to pewnie będzie jakiś 700-800W mocy (bez pedałowania).

Ja jeżdżę na 29 calach i takim silniku i zdarzało mi się takie podjazdy - na razie silnik żyje, ale nie mam pomiaru temperatury. :) Więcej niż 1 kW jestem w stanie w ten silnik wcisnąć tylko przy ruszaniu. I jeżdżę na 12S1P (faktycznie przydało by się 16S).
 
 
wechmannet 
młodzik


Dołączył: 25 Lip 2016
Posty: 98
Skąd: Katowice
Wysłany: Pią 19 Sie, 2016   

I na ile wystarcza Ci ta bateria? jakie prędkości osiągasz przy 12S? No i jeszcze sprawa wagi... ja waże z plecakiem ok 105kg, to już jest troszeczkę:) oczywiście na takich podjazdach obowiązkowo pomagałbym silnikowi solidnie wspomagając, ale myślę że zabezpieczenie termiczne i pogrubienie przewodów trzeba by jednak zrobić

Mnie w gogle mapsach wychodzi że trasą którą jeździłym codziennie wychodzi: podjazd 80m, zjazd 50m. (odwrotnie w drodze powrotnej) chociaż pewnie najwięcej z tego to ta nieszczęsna ul. Kościuszki.
 
 
Szwagier 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 15 Lis 2015
Posty: 733
Skąd: Ostrów Mazowiecka
Wysłany: Pią 19 Sie, 2016   

qaz33 napisał/a:
dla zwiekszenia zywotnosci aku powinno sie ladowac max 0.5C wiec lepiej jak najszybciej podlacz kolejne pakiety rownolegle.

Tę podlinkowaną ładowarkę można chyba ustawić na mniejszy prąd ładowania? Może nawet firma nexun mogłaby to zrobić, gdy poprosić przed zakupem ..?
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 19 Sie, 2016   

Z pedałowaniem jakieś 40 km i jakiaś jeszcze resztka zostaje, bez pedałowania robiłem tylko raz test na 10 km i zużył mi 2 Ah. To jest trasa po mieście, sporo świateł, mało górek, jeżdżę spokojnie, jakeiś 25-30 km/h.
Na tych 12S i 29 calach jestem w stanie rozpędzić się do jakiś 35-40 km/h (ale mam sterownik sinus - podobno trochę to obniża prędkość maksymalną). Przy zębatce 14T niewiele jestem w stanie dodać od siebie przy tej prędkości ;) .

Co do moich obliczeń, założyłem, że razem z rowerem będziesz miał 130 kg. :) Tu najważniejsze jest to, że wystarczy mocy na utrzymanie prędkość, wtedy sprawność silnika jest wysoka i tylko 20% idzie w ciepło - do tego pęd powietrza dobrze chłodzi silnik. Problem jest raczej wtedy, gdy musisz jeździć z dużą mocą przy małej prędkości (np. piasek, pod górę na leśnej ścieżce, itp.)
 
 
wechmannet 
młodzik


Dołączył: 25 Lip 2016
Posty: 98
Skąd: Katowice
Wysłany: Pon 22 Sie, 2016   

Czy ktoś ma, używa takiej manetki? Podoba mi się coś takiego szczerze mówiąc, zamówiłbym to...

http://pl.aliexpress.com/...2615226657.html

Tylko czy będzie pasować do standardowej kierownicy rowerowej?...
 
 
Elektrotonus 
prezes
Łukasz R



Pomógł: 17 razy
Wiek: 48
Dołączył: 17 Lip 2016
Posty: 820
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 22 Sie, 2016   

Średnica zacisku: 20-22.5mm Standardowo kierownica jest 25,4 mm w miejscu montażu mostrka. Zatem zalecam pomiar swojej kierownicy ;-) Raczej 22 mm będzie ok.

Ja mam taka manetke i pasuje na kierownice, podaja 22 mm.

http://pl.aliexpress.com/...3d-96904a76bfd4
 
 
wechmannet 
młodzik


Dołączył: 25 Lip 2016
Posty: 98
Skąd: Katowice
Wysłany: Pon 22 Sie, 2016   

Wydaje mi sie że wymiarowo spasuje. Jednak czy będzie to dobrze działać? No i kwestia stacyjki, czy to dobre rozwiązanie? A ten voltomierz - czy jest funkcjonalny?

Edit.
Zamówiłem, okaże się czy będzie działać.
Powoli robię zakupy, na razie zamówiłem kilka drobiazgów u chińczyków (manetki, przyciski, złączki, klej) Staram się ciąć koszty gdzie się da bo po podliczeniu, doliczając takie elementy jak kask czy jakies opony solidne wychodzi ponad 3000 zł, a taki wyznaczyłem limit.

Czy zamawiając pakiety Turnygy z HobbyKinga można przy okazji coś tam jeszcze przydatnego domówić? Pytam, żeby przyszłościowo nie bulić kilkakrotnie za wysyłkę.

Da się coś urwać zamawiając z Chin BMS, Ładowarkę czy sterownik?
 
 
Elektrotonus 
prezes
Łukasz R



Pomógł: 17 razy
Wiek: 48
Dołączył: 17 Lip 2016
Posty: 820
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 22 Sie, 2016   

A aliexpress najtaniej, polecają sklep http://pl.aliexpress.com/store/313864

Tyko długo się z wysyłką zbierają ;-(

Z hobby kinga może warto watomierz ?
 
 
wechmannet 
młodzik


Dołączył: 25 Lip 2016
Posty: 98
Skąd: Katowice
Wysłany: Pon 22 Sie, 2016   

A np. taki zestaw:

ładowarka:
http://pl.aliexpress.com/..._936105718.html

sterownik:
http://pl.aliexpress.com/..._515432504.html

BMS:
http://pl.aliexpress.com/...2263328170.html

Zgodzi się to?


bez Vatu z kosztami przesyłek zaoszczędziłbym jakieś 230 zł. Teraz pytanie czy ten sklep wszystko wysyła osobno czy razem? Czy jest cło na tę branżę? no i najważniejsze: czy taki zestaw będzie porównywalny do tego z nexuna?
 
 
bloodyopel 
szef
Krystian


Pomógł: 23 razy
Wiek: 33
Dołączył: 02 Sty 2012
Posty: 1175
Skąd: Słupca k.Konina
Wysłany: Pon 22 Sie, 2016   

Wysyłają razem, więc lepiej zamawiać po jednej sztuce co kilka dni - łatwiej uniknąć VATu ;)
_________________
Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group