Dobór podzespołów - rower 28 cali |
Autor |
Wiadomość |
jigsaw87
początkujący
Dołączył: 13 Sie 2016 Posty: 26 Skąd: Gdynia/Hamburg
|
Wysłany: Sob 13 Sie, 2016 Dobór podzespołów - rower 28 cali
|
|
|
Witam. Forum śledzę już od jakiegoś czasu, również przestudiowałem blog http://ebike.nexun.pl/ . Niestety nadal mam wiele wątpliwości i pytań co do doboru części.
Obecnie dysponuję rowerem http://www.rowerynajtanie...ki-Mat-2016/611 .
Rower na kołach 28 cali i na nim chcę bazować całą konstrukcję.
Rower ma służyć do dojazdów do pracy około 17 km dziennie. 3 razy w tygodniu dystans ten wyniesie 30 km dziennie. Prędkość jaka by mnie interesowała to ok 40 km/h , może być ze wspomaganiem. Tereny po jakich się przemieszczam, to głównie płaskie asfaltowe trasy Dodatkowo podczas mojego dojazdu do pracy są 2 spore podjazdy. Kwota jaką dysponuję to około 3 000 pln.
Moja waga około 90 kg. Oczywiście jeżeli udałoby się wyciągnąć większą prędkość to byłby to dodatkowy atut.
Myślałem o takich podzespołach:
>> silnik http://nexun.pl/sklep/silniki-elektryczne/116-nine-continent-rh2809-7x9-tyl.html
>> sterownik http://nexun.pl/sklep/sterowniki-kontrolery/356-gt-1500w-60v-45a.html
>> ładowarka http://nexun.pl/sklep/ladowarki-i-bmsy/359-liionlipoly-16s-672v-3a-200w.html
>> bms http://nexun.pl/sklep/ladowarki-i-bmsy/307-bms-7-16s-lipoliion-80a10a.html
Akumulator to turnigy w konfiguracji 16Sp2
plus dadatkowe akcesoria typu przyciski itp.
Co myślicie o takiej konfiguracji? |
|
|
|
|
wookie
brygadzista wookie
Pomógł: 7 razy Dołączył: 24 Sie 2015 Posty: 247 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: Sob 13 Sie, 2016
|
|
|
Generalnie myślisz dobrze.
Jeśli musi to być na kołach 28 cali to uzwojenie silnika jest odpowiednie, tylko przy tym sterowniku konieczne jest zabezpieczenie go termicznie.
BMS trochę na wyrost, mniejszej mocy znajdziesz ciut taniej.
Aha, prędkość maksymalna będzie dużo większa niż 40 km/h. |
|
|
|
|
jigsaw87
początkujący
Dołączył: 13 Sie 2016 Posty: 26 Skąd: Gdynia/Hamburg
|
Wysłany: Sob 13 Sie, 2016
|
|
|
Termicznie powinienem zabezpieczyć sterownik czy silnik? A może w tej konfiguracji obie rzeczy ? Ewentualnie czy jest sens zainwestować w mocniejszy sterownik ?
Co do BMSa, to niestety na stronie nexuna nie widziałem nic słabszego w konfiguracji 16S. Niestety z racji tego, że mieszkam w Niemczech to import z Chin średnio wchodzi w grę ze względu na Vat i dosyć długi czas obsługi przez ich urząd celny. |
|
|
|
|
wookie
brygadzista wookie
Pomógł: 7 razy Dołączył: 24 Sie 2015 Posty: 247 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: Sob 13 Sie, 2016
|
|
|
Sterownika nie musisz zabezpieczać, przy tej konfiguracji sterownik jest ciut za mocny dla silnika o takim uzwojeniu, co nie znaczy że zaraz spalisz silnik.
O ile można jeździć bez zabezpieczeń po płaskim terenie z tym sterownikiem i silnikiem 9C o uzwojeniu 10x6, tak dla 9C 7x9 - 45 amperów z tego sterownika to już trochę, bo w wolniejszym silniku jest cieńsze uzwojenie.
Niemniej do koła 28" uzwojenia 10x6 nie polecam. |
|
|
|
|
jigsaw87
początkujący
Dołączył: 13 Sie 2016 Posty: 26 Skąd: Gdynia/Hamburg
|
Wysłany: Sob 13 Sie, 2016
|
|
|
W takim razie, jak zrobić to optymalnie ?
Mogę zmniejszyć tylne koło na 26 cali, a przednie zostawić na 28 . Ale... Czy w praktyce tak da się jeździć ? No i najważniejsze, czy szczęki hamulców będą pasować ( v-break).
A może zmniejszyć napięcie ? |
|
|
|
|
wookie
brygadzista wookie
Pomógł: 7 razy Dołączył: 24 Sie 2015 Posty: 247 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: Sob 13 Sie, 2016
|
|
|
Nie, napięcie jest dobre.
Silnik grzeje się od amperów, a nie od napięcia.
Można próbować słabszy sterownik, czyli np 30 A, chociaż z 45 A jest dużo lepsze odejście.
Najlepiej zabezpieczyć silnik i dawać mu większy prąd.
A jeszcze lepszym rozwiązaniem byłby jakiś sterownik FOC, tam można sobie ustawiać natężenie prądu z baterii i idące w fazy. Tylko że to są dodatkowe koszty.
Generalnie jest trochę lipa z dużymi kołami, w elektrykach im mniejsze koło tym lepiej, do małych kół dobiera się silnik z szybszym uzwojeniem i kilka problemów znika.
V-breaki nie będą pasować jak zmniejszysz koło. |
|
|
|
|
jigsaw87
początkujący
Dołączył: 13 Sie 2016 Posty: 26 Skąd: Gdynia/Hamburg
|
Wysłany: Sob 13 Sie, 2016
|
|
|
Niestety najtańszy FOV to koszt 790 zł na stronie nexuna. A to trochę przekroczy zakładany budżet.
Można próbować słabszy sterownik, czyli np 30 A, chociaż z 45 A jest dużo lepsze odejście.
Najlepiej zabezpieczyć silnik i dawać mu większy prąd.
W opisie sterownika 30 A jest napięcie pracy 38V-48V, natomiast bateria ma być 16 S więc napięcie będzie sporo większe. Czy w takim razie to nie będzie problemem?
Chyba poprostu zamontuję to zabezpieczenie termiczne w silniku . Najlepiej byłoby zmienić rower ale niestety obecnie nie mam takiej możliwości.
Dzięki za szybkie odpowiedzi na zadawane pytania . |
|
|
|
|
wolfwilk
początkujący
Dołączył: 05 Lis 2015 Posty: 27 Skąd: Jaworzno
|
|
|
|
|
jigsaw87
początkujący
Dołączył: 13 Sie 2016 Posty: 26 Skąd: Gdynia/Hamburg
|
Wysłany: Nie 14 Sie, 2016
|
|
|
Jak ograniczę prąd , to dalej będę mógł podłączyć 16 S ?
Czy może lepiej od razu zainwestować w 12 S na słabszym sterowniku ?
Trochę się obawiam, że jak rozłożę silnik w celu zabezpieczenia termicznego, to że później będzie problem z jego poprawnym złożeniem. |
|
|
|
|
wookie
brygadzista wookie
Pomógł: 7 razy Dołączył: 24 Sie 2015 Posty: 247 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: Nie 14 Sie, 2016
|
|
|
16s to odpowiednie napięcie do tego zestawu, na 12s tylko będziesz miał niższą prędkość maksymalną.
45A to nie jest jakaś nieprawdopodobna moc, do silnika 9C 7x9 to jest ciut dużo, ale wystarczy zabezpieczenie termiczne i można śmigać.
Na 12s i 30A będziesz miał blisko 2x niższą moc niż na 16s 45A.
A swoją drogą, ograniczenie prądu sterownika jest zresztą dość proste i w dodatku odwracalne. |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 14 Sie, 2016
|
|
|
Da się też kupić GT500 30amperowy w wersji na 16s.
A obniżenie prądu w GT1500 z 45A na 30A jest banalnie proste i wystarczy odkręcić tylną część obudowy i przeciąć jeden(są 3) gruby drut pomiarowy i prąd będzie 30A. |
|
|
|
|
jigsaw87
początkujący
Dołączył: 13 Sie 2016 Posty: 26 Skąd: Gdynia/Hamburg
|
Wysłany: Nie 14 Sie, 2016
|
|
|
Jak rozumiem , prędkość nadaje silnikowi napięcie. W takim razie jaka będzie różnica między sterownikiem 16S30A, a sterownikiem 16S45A ? Czy różnicą będzie wyższy moment ? Czyli teoretycznie szybsze odejście z miejsca ? Natomiast na płaskiej powierzchni oba sterowniki będą w stanie dać takie samo Vmax ? 16S30A też będzie potrzebowało zabezpieczenia termicznego ?
Wybaczcie, że zadaję dużo podobnych pytań. Niedługo będę w kraju i chciałbym dokonać prawidłowego zakupu. A nie chciałbym zrobić błędu już przy projektowaniu.
pozdrawiam |
|
|
|
|
wookie
brygadzista wookie
Pomógł: 7 razy Dołączył: 24 Sie 2015 Posty: 247 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: Nie 14 Sie, 2016
|
|
|
Mniej więcej tak jak piszesz, więcej amperów to lepszy moment.
Zabezpieczenie termiczne to w ogóle jest dobry pomysł, natomiast sterownik 30A nie powinien spalić silnika i jak nie chcesz rozkręcać silnika to po szosie można jeździć bez zabezpieczeń. Natomiast w terenie, w piachu, powoli pod górę katując silnik, to już różnie może być. |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Pon 15 Sie, 2016
|
|
|
No nie do konca. U mnie pierwszy spalony silnik to 9C 7x9 kaseta, jadac wylacznie po asfalcie z pradem caly czas ponizej 20A. Zabezpieczenie termiczne zawsze lepiej miec. |
|
|
|
|
jigsaw87
początkujący
Dołączył: 13 Sie 2016 Posty: 26 Skąd: Gdynia/Hamburg
|
Wysłany: Pon 15 Sie, 2016
|
|
|
Dzięki wszystkim za pomoc. Zamówię sterownik GT-1500 , przerobię go na 30 A. Zawsze będę miał dodatkowy zapas mocy w sterowniku w zanadrzu. Dodatkowo silnik zabezpieczę termicznie. Przy 30 Amperach trzeba pogrubiać przewody ? |
|
|
|
|
|