ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Silnik BUŁGAR - zasilanie
Autor Wiadomość
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 31 Lip, 2009   Silnik BUŁGAR - zasilanie

Chcę zwrócić uwagę na podłączenie silnika BUŁGAR (od sztaplarki - wózka widlowego do pompy olejowej) - do samochodu przerabianego na EV.
Te silniki mają zazwyczaj 6,5 kW, lub po 10 kW, ewentualnie po 14 kW mocy znamionowej przy 75V napięcia znamionowego. Te silniki mają odwrotne obroty od silnika spalinowego w samochodzie (jedynie jest wersja CIENIASA z identycznymi obrotami). W silniku 6,5 kW i 14 kW dość łatwo sę zmienia kierunek obrotów.

Najważniejsze to, że te wszystkie silnki mają 2 cewki szeregowe wzbudzenia i 2 cewki równoległe wzbudzenia.
Trzeba koniecznie także zrobić małą przeróbkę zasilania tego wzbudzenia tych cewek równoległych.

Jeden przewód zasilający te równoległe cewki jest połączony razem z cewkami szeregowymi, zaś drugi przód idzie na szczotki i uzwojenia wzbudzenia są zasilane w pompie olejowej sztaplarki z napięcia zasilającego silnik, a prawidłowo w aucie EV musi być zasilane z całego napięcia akumulatorów 84V (oczywiście po styczniku załączającym jazdę, czyli regulator-sterownik).

Często ludzie robią tu błędy z tymi z cewkami równoleglymi i nie mogą uzyskać mocy, a mają wielki prąd.

Przy zmianie kierunku obrotów trzeba pamiętać, że w stosunku do kierunku prądu twornika zmieniamy biegunowość cewek równoległych i jednocześnie szeregowych; zaś ewentualnych komutacyjnych musi zostać bez zmian.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 31 Lip, 2009   

Może schemacik? Opis, dla mnie, nie jest jasny.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 31 Lip, 2009   

Dla mnie opis jest oczywisty. Jak się rozbierze ten silnik, to wszystko stanie się jasne w temacie cewek równoległych.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 01 Sie, 2009   

Jak rozbiorę kobitkę (szczególnie Bułgarkę), to wszystko jasne, w tym przypadku będę się zastanawiał ;)
 
 
Slawek
[Usunięty]

Wysłany: Nie 02 Sie, 2009   

Tu chodzi o Bułgara, a nie Bułgarkę

Schemat rozrusznika Fiat 125 (może podobny do tego Bułgara)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 02 Sie, 2009   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Dla mnie opis jest oczywisty.

Zbyszku, piszesz na forum nie dla siebie, ale dla innych.
Dla ciebie jasne, dla mnie nie.
Nie wiem jak inni.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 02 Sie, 2009   

Na tabliczce znamionowej tych BUŁGARÓW zazwyczaj jest narysowany schemat i wówczas przy rozbieraniu jest wsystko jasne.
A najlepiej jest wysłać do mnie i za małą opłatą wszystko prawidłowo przerobię.

Założyłem temat, żeby inni unknęli takich niezrozumiałych w danym momencie błędów; a eksperymenty wówczas rozwalają akumulatory.
Oczywiście zawsze trzeba montować prawidłowy amperomierz na silniku i drugi taki na akumulatorach, albo tak ograniczyć regulator, żeby spełniał max. parametry, jednak często trzeba dać większą kitę i tu dobre są amperomierze wraz z czuciem w nodze.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Czw 16 Wrz, 2010   

Schemat co prawda jest-ale z niego niewiele wynika-tyle,że jest to właśnie silnik szeregowo-bocznikowy.Dla mniej wtajemniczonych może być to kłopot-8 cewek-4 te z płaskownika,które ida w szeregu oraz pozostałe 2 plus 2.Pomyłka w wyprowadzeniach powoduje przeciwstawne pole-silnik zapewne ruszy,ale szybko się zagrzeje...z mniejsza moca ale duzym prądem. Popieram zeltom-a,że to niejasne dla każdego.Wysyłka tegoż sprzęta-kłopotliwa i kosztowna-ze względu na masę.Lepiej już podzielić sie tą gotówką za poradę-co i jak.Wiele osób dysponuje takim silnikiem ale przybywa innych z normalną ośką i wyprowadzeniami,tak ,że wirowanie nie stanowi kłopotu.Kosztowo co prawda niedrogi-można za 200zł kupic w idealnym stanie co jest dużym plusem na początek-konwersji-a i osiagi nie najgorsze.Start zawsze jest cięzki-potem juz raczej z górki.
_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Czw 16 Wrz, 2010   

JA tam na razie patrzę-dopiero rozebralem na czynniki pierwsze ten silnik by wyczyścic i sie rozejrzeć w uzwojeniach stojana.Wskazówki powyższe jak na razie dla mnie trochę niejasne, nie wiem jak dla innych.W załączniku zdjęcie-z góry.Gdyby ktoś rozrysowal kto już to przebudował z zaznaczeniem na rysunku,pewnie byoby prościej.Tak dla mniej wtajemniczonych jest to problem.Może dłuzsza chwila zastanowienia przyniesie rezultaty.

DSC00467.JPG
Silnik EC10/7,5/28 P-10KW U-75V I-165A widok od strony szczotek
Pobierz Plik ściągnięto 819 raz(y) 81,43 KB

_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Czw 16 Wrz, 2010   

Jak na mój gust przełącznie wirowania jest proste.Należy tylko zmienić kostkę lub jakoś wyprowadzić trzeci przewód - pierwszy A1 drugi połączenie A2-S1 oraz trzeci S2 jak to ma miejsce przy EV lub można wyprowadzić 4 przewody i mieć wirnik i stojan na miejscu-można wtedy ze stycznika zmieniać obroty.
_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Wto 04 Sty, 2011   cewki silnika 10Kw

Wcześniej błędnie opisalem oznaczenia cewek w silniku
powinno byc :
A1-A2 wirnik-uzw.komutacyjne
E1-E2 uzw.wzbudzenia szeregowe
D1-D2 uzw.wzbudzenia równoległe

chce poskładać ten silnik jako szeregowy-na r azie jakos nie mam czasu rozebrać drugi-potrzebne są 2 cewki.Kolega tak jeździ jeden i sobie chwali-to też chcę zobaczyć jak to sie będzie spisywać.

DSC00680.JPG
cewki szeregowe-po rozpieciu
Pobierz Plik ściągnięto 640 raz(y) 46,97 KB

DSC00674.JPG
cewki wzbudzenia rownolegle-góra
szeregowe-dół
Pobierz Plik ściągnięto 555 raz(y) 59,23 KB

_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Czw 13 Sty, 2011   Pytanie do Zbyszka

Z pierwszej wypowiedzi(początku tematu) rozumuję,iż zmieniam biegunowość uzwojeń komutacyjnych-wirnik(okablowanie szczotek),rozłączam drugą część cewek równoległych cienkich od komutacyjnych i ją wyprowadzam-tak mam to rozumieć? Przy takiej zmianie oczywiście obroty idą w druga stronę.Czy może należy porozpinać-uzwojenia(choć nie wiem czemu)-tak jak w Akademii Morskiej-tylko nie rozumię co to daje-skoro zmiana biegunowości napięcia powinna dać zmianę biegunowości pola magnetycznego odpowiednio w druga stronę.Prosiłbym o komentarz.
_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Pią 11 Lut, 2011   Bułgar-szeregowy

Kontynuując poprzednie wypociny zdecydowałem sie jednak na złożenie silnika jako czysto szeregowy.
Mając dwie sztuki-jeden prawie nówka 1996r , drugi kilka czy nascie lat starszy.
Jakież było me zdziwienie po rozbiórce tego drugiego-niby tabliczka,opisy,waga (wg tabliczki) takie same-ale to nie to samo.
Uzwojenia nawinięte cieńszym płaskownikiem nie 11mm w oplocie 12,5mm tylko 10mm w oplocie 11,5mm-ilość zwojów może ta sama ale z racji wyraźnie cienszego drutu-lata i jest jesze luz i ile łatwiej sie gnie-miększy ten material (może i z grubości też zdjęli)
Chciałem by wszystko było jednakowe-ale trzeba się pogodzić.
Widać oszczędności na materiałach są wszędzie z biegiem czasu (ksiegowy patrzy na ręce)
Zobaczymy jak to będzie się rozkręcało w mej cytrynie.
Rozbiórki juz wkrótce.
Nie wiem czy obroty mam teraz w odpowiednia stronę-jak nie to zrobi się przepięcie na komutatorze.

DSC00732.JPG
silnik od strony wirnika
Pobierz Plik ściągnięto 792 raz(y) 59,69 KB

DSC00729.JPG
silnik od strony szczotek
Pobierz Plik ściągnięto 615 raz(y) 74,17 KB

_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 11 Lut, 2011   

Nie oceniam prawidłowości połączeń.
Jednak te nowe mostki elastyczne się urwą, gwałtowne zmiany pola magnetycznego szarpią w różne strony i je wyłamią, a potem one zniszczą inne rzeczy. U mnie takie wytrzymały ok. 800 km i silnik był do wymiany, a auto musiało być holowane.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Pią 11 Lut, 2011   

Nie miałem takiego płaskownika by to połączyć tak jak by to było z jednego materiału.
Na razie jest poskręcane.JAk wszystko będzie juz posprawdzane zalutuję połączenia wszystkie.A czas pokaże.Może być tak jak piszesz-gdyż te cewki mają luz a prądy przewiduje do 300A-chwilowe-okaże się.

Chciałbym wykonac drugi taki silnik i w samochodzie zrobić połączenie i napęd z 2 sztuk przeciwsobnie w osi lub na płycie 2sztuki i napęd ze stałym przełożeniem na półosie kół-lub poprzez skrzynię biegów.Pasek zębaty lub łańcuch. Okaże się.Zobaczymy jak wypadną testy drogowe.

Nie mam przekonania do Lemco(choc leży jedna nowa sztuka,którą kupiłem) tak jak pisałem wcześniej-a na drugi szkoda mi gotówki-4-5tyś to sporo.Ja chcę projekt zamknąć w 10tyś z nowymi akumulatorami kwasowymi.Jak na razie się to udaje.

Jesli ktoś z obserwujących posiada do odsprzedania takie cewki z silnika-którego nie zamierza uzdrawiać-wzbudzenia szeregowe te z płaskownika szersze-odkupię 2 lub 4szt.
Tobie nie zbywaja Zbyszku?
_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group