|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Silnik BUŁGAR - zasilanie |
Autor |
Wiadomość |
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pią 31 Lip, 2009 Silnik BUŁGAR - zasilanie
|
|
|
Chcę zwrócić uwagę na podłączenie silnika BUŁGAR (od sztaplarki - wózka widlowego do pompy olejowej) - do samochodu przerabianego na EV.
Te silniki mają zazwyczaj 6,5 kW, lub po 10 kW, ewentualnie po 14 kW mocy znamionowej przy 75V napięcia znamionowego. Te silniki mają odwrotne obroty od silnika spalinowego w samochodzie (jedynie jest wersja CIENIASA z identycznymi obrotami). W silniku 6,5 kW i 14 kW dość łatwo sę zmienia kierunek obrotów.
Najważniejsze to, że te wszystkie silnki mają 2 cewki szeregowe wzbudzenia i 2 cewki równoległe wzbudzenia.
Trzeba koniecznie także zrobić małą przeróbkę zasilania tego wzbudzenia tych cewek równoległych.
Jeden przewód zasilający te równoległe cewki jest połączony razem z cewkami szeregowymi, zaś drugi przód idzie na szczotki i uzwojenia wzbudzenia są zasilane w pompie olejowej sztaplarki z napięcia zasilającego silnik, a prawidłowo w aucie EV musi być zasilane z całego napięcia akumulatorów 84V (oczywiście po styczniku załączającym jazdę, czyli regulator-sterownik).
Często ludzie robią tu błędy z tymi z cewkami równoleglymi i nie mogą uzyskać mocy, a mają wielki prąd.
Przy zmianie kierunku obrotów trzeba pamiętać, że w stosunku do kierunku prądu twornika zmieniamy biegunowość cewek równoległych i jednocześnie szeregowych; zaś ewentualnych komutacyjnych musi zostać bez zmian. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 31 Lip, 2009
|
|
|
Może schemacik? Opis, dla mnie, nie jest jasny. |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pią 31 Lip, 2009
|
|
|
Dla mnie opis jest oczywisty. Jak się rozbierze ten silnik, to wszystko stanie się jasne w temacie cewek równoległych. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 01 Sie, 2009
|
|
|
Jak rozbiorę kobitkę (szczególnie Bułgarkę), to wszystko jasne, w tym przypadku będę się zastanawiał |
|
|
|
|
Slawek [Usunięty]
|
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 02 Sie, 2009
|
|
|
Zbyszek Kopeć napisał/a: | Dla mnie opis jest oczywisty. |
Zbyszku, piszesz na forum nie dla siebie, ale dla innych.
Dla ciebie jasne, dla mnie nie.
Nie wiem jak inni. |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Nie 02 Sie, 2009
|
|
|
Na tabliczce znamionowej tych BUŁGARÓW zazwyczaj jest narysowany schemat i wówczas przy rozbieraniu jest wsystko jasne.
A najlepiej jest wysłać do mnie i za małą opłatą wszystko prawidłowo przerobię.
Założyłem temat, żeby inni unknęli takich niezrozumiałych w danym momencie błędów; a eksperymenty wówczas rozwalają akumulatory.
Oczywiście zawsze trzeba montować prawidłowy amperomierz na silniku i drugi taki na akumulatorach, albo tak ograniczyć regulator, żeby spełniał max. parametry, jednak często trzeba dać większą kitę i tu dobre są amperomierze wraz z czuciem w nodze. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
Pir-serwis
kierownik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 10 Sty 2010 Posty: 333 Skąd: Ostrowiec Warszawa
|
Wysłany: Czw 16 Wrz, 2010
|
|
|
Schemat co prawda jest-ale z niego niewiele wynika-tyle,że jest to właśnie silnik szeregowo-bocznikowy.Dla mniej wtajemniczonych może być to kłopot-8 cewek-4 te z płaskownika,które ida w szeregu oraz pozostałe 2 plus 2.Pomyłka w wyprowadzeniach powoduje przeciwstawne pole-silnik zapewne ruszy,ale szybko się zagrzeje...z mniejsza moca ale duzym prądem. Popieram zeltom-a,że to niejasne dla każdego.Wysyłka tegoż sprzęta-kłopotliwa i kosztowna-ze względu na masę.Lepiej już podzielić sie tą gotówką za poradę-co i jak.Wiele osób dysponuje takim silnikiem ale przybywa innych z normalną ośką i wyprowadzeniami,tak ,że wirowanie nie stanowi kłopotu.Kosztowo co prawda niedrogi-można za 200zł kupic w idealnym stanie co jest dużym plusem na początek-konwersji-a i osiagi nie najgorsze.Start zawsze jest cięzki-potem juz raczej z górki. |
_________________ Paweł-Elektryczny Citroen BX |
|
|
|
|
Pir-serwis
kierownik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 10 Sty 2010 Posty: 333 Skąd: Ostrowiec Warszawa
|
Wysłany: Czw 16 Wrz, 2010
|
|
|
JA tam na razie patrzę-dopiero rozebralem na czynniki pierwsze ten silnik by wyczyścic i sie rozejrzeć w uzwojeniach stojana.Wskazówki powyższe jak na razie dla mnie trochę niejasne, nie wiem jak dla innych.W załączniku zdjęcie-z góry.Gdyby ktoś rozrysowal kto już to przebudował z zaznaczeniem na rysunku,pewnie byoby prościej.Tak dla mniej wtajemniczonych jest to problem.Może dłuzsza chwila zastanowienia przyniesie rezultaty.
DSC00467.JPG Silnik EC10/7,5/28 P-10KW U-75V I-165A widok od strony szczotek |
Pobierz Plik ściągnięto 819 raz(y) 81,43 KB |
|
_________________ Paweł-Elektryczny Citroen BX |
|
|
|
|
Pir-serwis
kierownik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 10 Sty 2010 Posty: 333 Skąd: Ostrowiec Warszawa
|
Wysłany: Czw 16 Wrz, 2010
|
|
|
Jak na mój gust przełącznie wirowania jest proste.Należy tylko zmienić kostkę lub jakoś wyprowadzić trzeci przewód - pierwszy A1 drugi połączenie A2-S1 oraz trzeci S2 jak to ma miejsce przy EV lub można wyprowadzić 4 przewody i mieć wirnik i stojan na miejscu-można wtedy ze stycznika zmieniać obroty. |
_________________ Paweł-Elektryczny Citroen BX |
|
|
|
|
Pir-serwis
kierownik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 10 Sty 2010 Posty: 333 Skąd: Ostrowiec Warszawa
|
Wysłany: Wto 04 Sty, 2011 cewki silnika 10Kw
|
|
|
Wcześniej błędnie opisalem oznaczenia cewek w silniku
powinno byc :
A1-A2 wirnik-uzw.komutacyjne
E1-E2 uzw.wzbudzenia szeregowe
D1-D2 uzw.wzbudzenia równoległe
chce poskładać ten silnik jako szeregowy-na r azie jakos nie mam czasu rozebrać drugi-potrzebne są 2 cewki.Kolega tak jeździ jeden i sobie chwali-to też chcę zobaczyć jak to sie będzie spisywać.
DSC00680.JPG cewki szeregowe-po rozpieciu |
Pobierz Plik ściągnięto 640 raz(y) 46,97 KB |
DSC00674.JPG cewki wzbudzenia rownolegle-góra szeregowe-dół |
Pobierz Plik ściągnięto 555 raz(y) 59,23 KB |
|
_________________ Paweł-Elektryczny Citroen BX |
|
|
|
|
Pir-serwis
kierownik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 10 Sty 2010 Posty: 333 Skąd: Ostrowiec Warszawa
|
Wysłany: Czw 13 Sty, 2011 Pytanie do Zbyszka
|
|
|
Z pierwszej wypowiedzi(początku tematu) rozumuję,iż zmieniam biegunowość uzwojeń komutacyjnych-wirnik(okablowanie szczotek),rozłączam drugą część cewek równoległych cienkich od komutacyjnych i ją wyprowadzam-tak mam to rozumieć? Przy takiej zmianie oczywiście obroty idą w druga stronę.Czy może należy porozpinać-uzwojenia(choć nie wiem czemu)-tak jak w Akademii Morskiej-tylko nie rozumię co to daje-skoro zmiana biegunowości napięcia powinna dać zmianę biegunowości pola magnetycznego odpowiednio w druga stronę.Prosiłbym o komentarz. |
_________________ Paweł-Elektryczny Citroen BX |
|
|
|
|
Pir-serwis
kierownik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 10 Sty 2010 Posty: 333 Skąd: Ostrowiec Warszawa
|
Wysłany: Pią 11 Lut, 2011 Bułgar-szeregowy
|
|
|
Kontynuując poprzednie wypociny zdecydowałem sie jednak na złożenie silnika jako czysto szeregowy.
Mając dwie sztuki-jeden prawie nówka 1996r , drugi kilka czy nascie lat starszy.
Jakież było me zdziwienie po rozbiórce tego drugiego-niby tabliczka,opisy,waga (wg tabliczki) takie same-ale to nie to samo.
Uzwojenia nawinięte cieńszym płaskownikiem nie 11mm w oplocie 12,5mm tylko 10mm w oplocie 11,5mm-ilość zwojów może ta sama ale z racji wyraźnie cienszego drutu-lata i jest jesze luz i ile łatwiej sie gnie-miększy ten material (może i z grubości też zdjęli)
Chciałem by wszystko było jednakowe-ale trzeba się pogodzić.
Widać oszczędności na materiałach są wszędzie z biegiem czasu (ksiegowy patrzy na ręce)
Zobaczymy jak to będzie się rozkręcało w mej cytrynie.
Rozbiórki juz wkrótce.
Nie wiem czy obroty mam teraz w odpowiednia stronę-jak nie to zrobi się przepięcie na komutatorze.
DSC00732.JPG silnik od strony wirnika |
Pobierz Plik ściągnięto 792 raz(y) 59,69 KB |
DSC00729.JPG silnik od strony szczotek |
Pobierz Plik ściągnięto 615 raz(y) 74,17 KB |
|
_________________ Paweł-Elektryczny Citroen BX |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pią 11 Lut, 2011
|
|
|
Nie oceniam prawidłowości połączeń.
Jednak te nowe mostki elastyczne się urwą, gwałtowne zmiany pola magnetycznego szarpią w różne strony i je wyłamią, a potem one zniszczą inne rzeczy. U mnie takie wytrzymały ok. 800 km i silnik był do wymiany, a auto musiało być holowane. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
Pir-serwis
kierownik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 10 Sty 2010 Posty: 333 Skąd: Ostrowiec Warszawa
|
Wysłany: Pią 11 Lut, 2011
|
|
|
Nie miałem takiego płaskownika by to połączyć tak jak by to było z jednego materiału.
Na razie jest poskręcane.JAk wszystko będzie juz posprawdzane zalutuję połączenia wszystkie.A czas pokaże.Może być tak jak piszesz-gdyż te cewki mają luz a prądy przewiduje do 300A-chwilowe-okaże się.
Chciałbym wykonac drugi taki silnik i w samochodzie zrobić połączenie i napęd z 2 sztuk przeciwsobnie w osi lub na płycie 2sztuki i napęd ze stałym przełożeniem na półosie kół-lub poprzez skrzynię biegów.Pasek zębaty lub łańcuch. Okaże się.Zobaczymy jak wypadną testy drogowe.
Nie mam przekonania do Lemco(choc leży jedna nowa sztuka,którą kupiłem) tak jak pisałem wcześniej-a na drugi szkoda mi gotówki-4-5tyś to sporo.Ja chcę projekt zamknąć w 10tyś z nowymi akumulatorami kwasowymi.Jak na razie się to udaje.
Jesli ktoś z obserwujących posiada do odsprzedania takie cewki z silnika-którego nie zamierza uzdrawiać-wzbudzenia szeregowe te z płaskownika szersze-odkupię 2 lub 4szt.
Tobie nie zbywaja Zbyszku? |
_________________ Paweł-Elektryczny Citroen BX |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|