ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Pakiet hybrydowy liion - lipo
Autor Wiadomość
bloodyopel 
szef
Krystian


Pomógł: 23 razy
Wiek: 33
Dołączył: 02 Sty 2012
Posty: 1175
Skąd: Słupca k.Konina
Wysłany: Nie 05 Paź, 2014   Pakiet hybrydowy liion - lipo

Witam! Ostatnio poczyniłem przygotowania do budowy pierwszego pakietu na ogniwach li-ion, niestety one wysokoprądowe oczywiście nie są... Niby przy dużej ilości połączonych równolegle (zakładam 9p przy ogniwach 1000mAh) mam te 9A przy 1C i pobierany prąd moim rowerkiem powinienem zamykać właśnie w tych okolicach, no ale wiadomo ruszania i inne przeciążenia się zdarzają, więc czy dałoby radę taki pakiet zbudować z dodatkiem ogniw wysokoprądowych li-po? Sugeruję się tym że główna pojemność uzyskana byłaby z li-ionów a duże chwilowe pobory prądu rekompensowałyby li-po. Tylko czy tak można łączyć pakiet? I jeśli tak to w jaki sposób go wtedy łączyć? Np przy docelowej baterii 12s9p dać 11s9p li-ion i 1s9p li-po? I oczywiście czy proporcje ilościowe lion - lipo w docelowej baterii też są ważne?

Dzięki za wszelakie sugestie ;)
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 06 Paź, 2014   

Warto odpowiedziec sobie najpierw na pytanie czy wazniejszym celem jest przyspieszenie/predkosc czy zasieg. To jednak jest ważne bo na 9P i srednim 9A to jest dla nich lekkie obciazenie. Te ogniwa nawet jesli mają już tylko 1000 mAh to jednak 9 szt duzo lepiej zniesie ten prąd, niz 5 pelnosprawnych ogniw po 2800mAh. Czyli pakiet 9P ze slabych moze byc eksploatacyjnie zblizony do 6-7 mocnych.To wazne bo przy SZEREGOWYM połączeniu parkietów PRĄD plynie jednakowy.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 06 Paź, 2014   

Dołóż do tego 3 li-po (4S1), łącząc 1 do 1.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
bloodyopel 
szef
Krystian


Pomógł: 23 razy
Wiek: 33
Dołączył: 02 Sty 2012
Posty: 1175
Skąd: Słupca k.Konina
Wysłany: Pon 06 Paź, 2014   

Co masz na myśli poprzez "1 do 1"?
_________________
Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 06 Paź, 2014   

1 ogniwo li-po do jednej sekcji (połączonych równolegle) ogniw li-jon.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 06 Paź, 2014   

@Gienek333, pyt : czy przy takiej metodzie sprawdzałes czy przy ładowaniu takiego pakietu, nie ma wyraźnych różnic temperatur tych ogniw ?
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 06 Paź, 2014   

Jestem zwolennikiem "powolnego" ładowania (pośpiech jest wskazany przy łapaniu pcheł). Przy takim pakiecie ja bym dał max 10A, a optymalnie 5-7. Moje doświadczenia mówią, że dla aku litowych najbardziej niebezpieczne są dwie rzeczy: temperatura i nadmierne rozładowanie.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
bloodyopel 
szef
Krystian


Pomógł: 23 razy
Wiek: 33
Dołączył: 02 Sty 2012
Posty: 1175
Skąd: Słupca k.Konina
Wysłany: Wto 07 Paź, 2014   

Ok, ale Koledzy wróćmy do sedna mojego pytania; czyli lepiej będzie dołączyć do każdego 1s9p lion'ów 1s1p lipola równolegle tak? A jak to wtedy będzie się zachowywało przy ładowaniu? Bo zakładam że liony naładują się szybciej i lipo będzie ładowany prądem balansowania i to dość długo, tak? A znowu przy użytkowaniu nie będą się w takim równoległym rozjeżdżały napięcia? Bo jak dobrze rozumiem lion jest bardziej plastyczny i spokojnie można go ciągnąć w dół do 3,0V a nawet 2,8V, natomiast lipo jakieś 90% swojej pojemności odda do nap. 3,6V i wtedy drastycznie zacznie spadać jego napięcie więc bezpiecznie jest poniżej 3,5V nie schodzić?
_________________
Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 07 Paź, 2014   

Wydaje mi się, że jeśli LiPo dodane będzie równolegle - to będzie działać jak bufor, czyli przy minimalnym spadku napięcia obciążenie w praktyce będzie przez niego obsługiwane podczas płynięcia dużego prądu. Pozostałe akumulatory będą schodzić z napięciem (mają znacznie większy spadek), ale prąd z nich będzie znacznie mniejszy. Po zdjęciu obciążenia LiPo będzie mieć stały jego poziom, a LiIonom się podniesie i popłynie prąd wyrównawczy LiIon->LiPo. Tak by to mogło wyglądać, czyli jakby nie obciążać dużymi prądami to powinno działać :)
Podczas ładowania tez nie powinno być problemów bo wtedy płynie mały prąd i pojemności się sumują.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 08 Paź, 2014   

Można rzec dokładnie tak. Małe sprostowanie to li-jony nie zejdą niżej z napięciem (bo są połączone równolegle), ale prąd popłynie z nich mniejszy. Jak staniemy lub pojedziemy z górki to będą ładować li-po. Układ nie sprawdzi się jeżeli obciążymy go stałym prądem (żaden zysk). Podobne zastosowanie mają kondensatory na zasilaniu w sterowniku (sterownik pracuje impulsowo).
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
bloodyopel 
szef
Krystian


Pomógł: 23 razy
Wiek: 33
Dołączył: 02 Sty 2012
Posty: 1175
Skąd: Słupca k.Konina
Wysłany: Śro 08 Paź, 2014   

Ok, czyli zaczyna mi się już sprawa rozjaśniać :) teraz moje pytanie jeszcze jakie ogniwa lipo oplacałoby się kupić dla 8-9p lionów około 1-1,1Ah tak żeby zbytnio nie przepłacić a żeby już jakiś zysk prądowy w impulsie uzyskać?
_________________
Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 08 Paź, 2014   

Wszystko to kwestia budżetu, ale kolega z forum sprzedaje nowe 14.4V 5Ah 20C po 115pln, używane były ostatnio po 60pln, trzeba policzyć. Moim zdaniem max. prąd pobierany przez silnik nie powinien przekroczyć 1/2 max. prądu li-po, tzn. jeżeli silnik ma max 20A, a aku są 20C to poj. min. 2Ah.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Rafał 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 18 Gru 2013
Posty: 290
Skąd: wawa
Wysłany: Czw 09 Paź, 2014   

Czy ktoś ma już podobne rozwiązanie i może coś z własnego doświadczenia dodać? Bo wydaje mi się że do LI-ionów najlepiej dodać li-iona wykokoprądowego np 20A.
Jeśli dodamy li-pola który przy napięciu 3,7V jest praktycznie pusty a li-iony ciagle mają jeszcze ok. 40% pojemności to będziemy wozić niepotrzbnie akumulatory.
Jeśli będziemy rozładowywać baterię do 3,3V to z li-ionów wyciągniemy wiekszośc energii ale odbije się to na żywotności li-poli, nie mówiac, że przy tym napięciu z li-poli też pożytku nie będzie.
 
 
tomek701 
prezes


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Lip 2013
Posty: 545
Skąd: Chełm
Wysłany: Sob 11 Paź, 2014   

Ja bym nie kombinował z li poli pierwszy pakiet do silnika 24v 500v zrobiłem z samych używek to był złom nie testowany. było to 7s 7p na słabsze segmety potem dołożyłem po jednym dwa ogniwa ale pakiet grzał się i zasięg nie duży był. Teraz dokupiłem do niego ogniw o pojemności 2100 Mah 20 sztuk i złożyłem pakiet 7s 10p to jest to. Pomimo trzech słabszych segmetów daje radę nie grzeje się rewelacja już zamówiłem 20 ogniw o pojemności ponad 2000 Mah i 10 1500 Mah i będę dokładał do słabszych segmentów po pięć a co. Wszystko jeżdzi wyśmienicie dziś ponad 20 km zrobiłem na wspomaganiu. Smiga jak rakieta a napięcie nie wiele spadło w porównaiu z kwasowymi to formuła 1 chociaż to używki bez mierzonej pojemności a tylko metodą oporową dobierane. mniej więcej. :) . Ktoś podpowiedział mi taką zasadę że jak się nie ma kasy to walić ogniw ile wlezie i jezdzić tylko żeby nie było rozładowujących się, a jak jakiś segmęt mi bardziej się rozjedzie to go osobno podładuję 1s i nie mam bezsennych nocy bo mi segmęt się rozjechał o 0,3 Volta :)
_________________
https://photos.app.goo.gl/pK7oCAa4oXAxfxds8
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 12 Paź, 2014   

Tomek701: Fajnie ze Ci się udało ale jednak w wolmej chwili, sukcesywnie radzę mierzyć ogniwa. Nie tylko dlatego aby dobierać podobne, ale dlatego ze to zwiększa niezawodność i bezpieczeństwo. Bo jednak takie niemierzone mogą Ci narobić kłopotu.
Oczywiście Ci ktorzy robią pakiety z 18650 nie mają takich dylematow co do równości pakietow j.w. Tym bardziej ze serwis pakietow z18650 jest łatwy i tani. A w pakietach fabrycznych np po roku jest problem z parowaniem bo uzywanych z nowymi raczej się nie łączy. No i koszty ich serwisu w przyszlosci pokazują rzeczywisty obraz.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group