ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
budowa pakietu 4s z BMS i ładowanie
Autor Wiadomość
macrus 
początkujący


Dołączył: 15 Lip 2016
Posty: 4
Skąd: Poznań
  Wysłany: Pią 15 Lip, 2016   budowa pakietu 4s z BMS i ładowanie

witam,

jestem w trakcie budowy pakietu 4s20p - zastosowanie to zasilanie silnika zaburtowego 18lbs - ok 200W więc prąd nie powinien przekraczać 15A.
mam do tego BMS taki: http://www.ebay.com/itm/4...k-/281901567180

nie miałem jeszcze okazji budować pakietu z BMS więc mam niejasność co do ładowania - czy to działa po prostu tak, że podłączam ładowanie 16.8V CC/CV i on już sam "wie", że ma ładować?

jeśli tak, to czy tego typu moduł będzie OK ? (zdaję sobie sprawę że przy 5A ładowanie potrwa ~10h)
http://allegro.pl/zasilac...6067603529.html
lub wariant luksusowy z wyświetlaczem:
http://allegro.pl/step-do...6329706538.html

jeszcze co do samego zasilacza, może ktoś już to próbował - mam laptopowy 90W 19V (chyba dell) - czy to zadziała podłączone po prostu do w/w modułu czy muszę coś robić z trzecim pinem wtyczki żeby podawał zasilanie ?
_________________
MR
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Pią 15 Lip, 2016   

BMS jest nadzorcą pakietu, nie pozwoli na zbyt duże naładowanie oraz rozładowanie segmentów w pakiecie. Zabezpiecza taż przed zwarciem na wyjściu pakietu, przeciążeniem. Proces ładowania odbędzie się automatycznie. Ustawisz sobie tylko napięcie końcowe na 16,8V. Wez sobie ten układ z wyświetlaczem, zawsze jakieś info o przebiegu procesu ładowania na podstawie wyświetlanego napięcia i prądu. Obawiam się że prąd ciągły dla tego układu to maks 4A, przy 5 to chyba elementy zjadą z PCB :P Zasilacz do tego taki 100W z napięciem około 20V i powinno być dobrze. Odnośnie BMSa fajnie aby miał opcje resetu, lub dorobić taką opcję. Nie wyobrażam sobie aby nagle pakiet odciął zasilanie na środku wielkiego jeziora i nie dało się wznowić jego pracy
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 15 Lip, 2016   

Bms ma swoje zalety i wady. Trzeba go dobrze zabezpieczyć przed wilgocią. Mam w kosiarce elektrycznej pakiet 4s, z bms pracował kilka miesięcy, dostała się wilgoć i rozładował 2s do zera. Teraz są same ogniwa (kilka lat) i jak słabo kręci to ładuję, może stać na deszczu (przykryta kawałkiem gumy), mrozie, unikam słońca.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Czw 21 Lip, 2016   

macrus napisał/a:
zastosowanie to zasilanie silnika zaburtowego 18lbs

A sprawdzałeś kolego czy będzie on pracować przy tym nieco wyższym napięciu.
Zastanawiałem się nad zastąpieniem ołowiowego. Tylko czy 3 s czy 4 s?
 
 
wnoto 
młodzik


Dołączył: 01 Mar 2016
Posty: 69
Skąd: sieci
Wysłany: Nie 24 Lip, 2016   

Ta kosiarka to oryginalnie była akumulatorowa cy przerabiałeś ?
 
 
macrus 
początkujący


Dołączył: 15 Lip 2016
Posty: 4
Skąd: Poznań
Wysłany: Nie 24 Lip, 2016   

OK, wnioski i decyzje po testach i przemyśleniach:

Będzie bez BMS ponieważ:
a. ten BMS który mam ma odcięcie dolne na 2,5V - to zdecydowanie za nisko więc i tak bym musiał dać alarmy żeby wyło na 3V bo szkoda pakietów
b. mam 3 pakiety 4s10p a BMS tylko jeden - a podłączanie BMS jako zewnętrznego ustrojstwa do pakietu przy warunkach "mokrych" - jakoś tego nie widzę
c. faktycznie perspektywa że coś padnie (i to nie na środku jeziora tylko na morzu bo taki jest cel ćwiczenia) nie wygląda zachęcająco - musi być waterproof i foolproof
d. finalnie konstrukcja będzie taka, że każdy pakiet dostanie taki typowy alarm/buzzer z wyświetlaczem to będzie widać napięcie - jeszcze do wymyślenia jak ten buzzer odłączać bo to niestety trochę zeżera prądu (isostat 4 stykowy? może te alarmy da się jakoś w standby przestawiać?). Ładowanie - zamiast jakichś wynalazków po prostu imax b6 (szacuję 10h ładowania :| )
e. kombiunuję jeszcze obudowy do pakietów - a rozmiary mają 25x7x9cm - jeden z pomysłów to zapakować toto do obciętej butelki PET i skurczyć ją opalarką - na to druga odwrotnie z korkiem i zakrętką - będzie gdzie schować złącze balancera :)

Co do pytania jak silnik reaguje na wyższe napięcie - otóż i dobrze i źle. Bo sam silnik - testowany w warunkach "laboratoryjnych" czyli mielący wodę w 200l beczce chodził jak przecinak - wyjęty na końcu z wody po chwili zrobił się lekko ciepły (czyli w wodzie ma wystarczające chlodzenie podczas pracy).
Pakiet 4s10p (ogniwa 2100mAh) zlechał do 3V na pierwszej celi po 1h20min mielenia z krótką przerwą (pakiet był ciepły ale nie gorący). Czyli wydajnościowo super - pakiet ważący 2kg i ~21Ah chodził subiektywnie lepiej niż 15kg aku ołowiowy 40Ah - bo tam po godzinie widać było juz wyraźny spadek prędkości.
Przerwa natomiast wynikła z tego, że stopił się przełącznik trybu pracy - zwykły taki dwustanowy plastikowy pstryczek - niby ma napisane 15A a nie dał rady. drugi większy pstryczek do kierunku obrotów wprawdzie sie nie stopił ale był gorący. Obecnie szukam lepszych pstryczków ;) Niekoniecznie jednak to wina wyższego napięcia, bo na 12V też się robiły gorące - czyli nawet normalnie pracują na granicy możliwości (silnik ma napisane 200W - to jak w mordę 17A! - ile faktycznie nie wiem bo nie mam czym pomierzyć)

Podsumowując: silnik zaburtowy 12V prawie daje sobie radę z 16V (bo przy na początku tylu wysiadł pstryczek) ale wymaga przeróbki w sterowaniu. Czy też raczej - wymiany elementów na takie z zapasem prądu.

Problemy do rozwiązania:
- jak odłączać alarm/buzzer jak nie używane
- obudowy pakietów w miarę wodoszczelne
- nowe pstryczki do silnika (>20A)
_________________
MR
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 25 Lip, 2016   

macrus napisał/a:

Problemy do rozwiązania:
..
- nowe pstryczki do silnika (>20A)

Przekaznik samochodowy ze stykami 25 A.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
macrus 
początkujący


Dołączył: 15 Lip 2016
Posty: 4
Skąd: Poznań
Wysłany: Pon 25 Lip, 2016   

Nie da rady, główka silnika jest bardzo mała, przekaźnik (a właściwie dwa) tam nie wejdzie
http://www.amperek.eu/index.php?p186
pewnie zamiast 15A kupię podobne jak te tylko 20A (większych nie znalazłem), plus kilka na zapas - może da radę
_________________
MR
 
 
macrus 
początkujący


Dołączył: 15 Lip 2016
Posty: 4
Skąd: Poznań
Wysłany: Pon 19 Wrz, 2016   

Update po wakacjach:

Pakiety się sprawdziły - silnik chodził na nich świetnie, ok 1h20 na jednym pakiecie (miałem 3) wygoda (waga!) super, rozwiązanie z alarmami okazało się całkiem wystarczające.
Pomysł z zapakowaniem to w skurczone butelki PET także całkiem zadziałał.
Problem wyszedł tylko z wtyczkami - użyłem złoconych modelarskich ale woda morska je zeżarła :) . Na przyszły rok muszę znaleźć jakieś wodoszczelne wtyki.


Jak pisałem wcześniej, nie wykorzystałem tego BMS (LB4S30A) - gdyby ktos był zainteresowany to chętnie odsprzedam.
_________________
MR
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group