|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
budowa pakietu 4s z BMS i ładowanie |
Autor |
Wiadomość |
macrus
początkujący
Dołączył: 15 Lip 2016 Posty: 4 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pią 15 Lip, 2016 budowa pakietu 4s z BMS i ładowanie
|
|
|
witam,
jestem w trakcie budowy pakietu 4s20p - zastosowanie to zasilanie silnika zaburtowego 18lbs - ok 200W więc prąd nie powinien przekraczać 15A.
mam do tego BMS taki: http://www.ebay.com/itm/4...k-/281901567180
nie miałem jeszcze okazji budować pakietu z BMS więc mam niejasność co do ładowania - czy to działa po prostu tak, że podłączam ładowanie 16.8V CC/CV i on już sam "wie", że ma ładować?
jeśli tak, to czy tego typu moduł będzie OK ? (zdaję sobie sprawę że przy 5A ładowanie potrwa ~10h)
http://allegro.pl/zasilac...6067603529.html
lub wariant luksusowy z wyświetlaczem:
http://allegro.pl/step-do...6329706538.html
jeszcze co do samego zasilacza, może ktoś już to próbował - mam laptopowy 90W 19V (chyba dell) - czy to zadziała podłączone po prostu do w/w modułu czy muszę coś robić z trzecim pinem wtyczki żeby podawał zasilanie ? |
_________________ MR |
|
|
|
|
Eryk1000
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2013 Posty: 1119 Skąd: Wadowice
|
Wysłany: Pią 15 Lip, 2016
|
|
|
BMS jest nadzorcą pakietu, nie pozwoli na zbyt duże naładowanie oraz rozładowanie segmentów w pakiecie. Zabezpiecza taż przed zwarciem na wyjściu pakietu, przeciążeniem. Proces ładowania odbędzie się automatycznie. Ustawisz sobie tylko napięcie końcowe na 16,8V. Wez sobie ten układ z wyświetlaczem, zawsze jakieś info o przebiegu procesu ładowania na podstawie wyświetlanego napięcia i prądu. Obawiam się że prąd ciągły dla tego układu to maks 4A, przy 5 to chyba elementy zjadą z PCB Zasilacz do tego taki 100W z napięciem około 20V i powinno być dobrze. Odnośnie BMSa fajnie aby miał opcje resetu, lub dorobić taką opcję. Nie wyobrażam sobie aby nagle pakiet odciął zasilanie na środku wielkiego jeziora i nie dało się wznowić jego pracy |
_________________ Jeżdżę na :
E-Giant Terrago
Viking Power 6000W + |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 15 Lip, 2016
|
|
|
Bms ma swoje zalety i wady. Trzeba go dobrze zabezpieczyć przed wilgocią. Mam w kosiarce elektrycznej pakiet 4s, z bms pracował kilka miesięcy, dostała się wilgoć i rozładował 2s do zera. Teraz są same ogniwa (kilka lat) i jak słabo kręci to ładuję, może stać na deszczu (przykryta kawałkiem gumy), mrozie, unikam słońca. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Czw 21 Lip, 2016
|
|
|
macrus napisał/a: | zastosowanie to zasilanie silnika zaburtowego 18lbs |
A sprawdzałeś kolego czy będzie on pracować przy tym nieco wyższym napięciu.
Zastanawiałem się nad zastąpieniem ołowiowego. Tylko czy 3 s czy 4 s? |
|
|
|
|
wnoto
młodzik
Dołączył: 01 Mar 2016 Posty: 69 Skąd: sieci
|
Wysłany: Nie 24 Lip, 2016
|
|
|
Ta kosiarka to oryginalnie była akumulatorowa cy przerabiałeś ? |
|
|
|
|
macrus
początkujący
Dołączył: 15 Lip 2016 Posty: 4 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Nie 24 Lip, 2016
|
|
|
OK, wnioski i decyzje po testach i przemyśleniach:
Będzie bez BMS ponieważ:
a. ten BMS który mam ma odcięcie dolne na 2,5V - to zdecydowanie za nisko więc i tak bym musiał dać alarmy żeby wyło na 3V bo szkoda pakietów
b. mam 3 pakiety 4s10p a BMS tylko jeden - a podłączanie BMS jako zewnętrznego ustrojstwa do pakietu przy warunkach "mokrych" - jakoś tego nie widzę
c. faktycznie perspektywa że coś padnie (i to nie na środku jeziora tylko na morzu bo taki jest cel ćwiczenia) nie wygląda zachęcająco - musi być waterproof i foolproof
d. finalnie konstrukcja będzie taka, że każdy pakiet dostanie taki typowy alarm/buzzer z wyświetlaczem to będzie widać napięcie - jeszcze do wymyślenia jak ten buzzer odłączać bo to niestety trochę zeżera prądu (isostat 4 stykowy? może te alarmy da się jakoś w standby przestawiać?). Ładowanie - zamiast jakichś wynalazków po prostu imax b6 (szacuję 10h ładowania )
e. kombiunuję jeszcze obudowy do pakietów - a rozmiary mają 25x7x9cm - jeden z pomysłów to zapakować toto do obciętej butelki PET i skurczyć ją opalarką - na to druga odwrotnie z korkiem i zakrętką - będzie gdzie schować złącze balancera
Co do pytania jak silnik reaguje na wyższe napięcie - otóż i dobrze i źle. Bo sam silnik - testowany w warunkach "laboratoryjnych" czyli mielący wodę w 200l beczce chodził jak przecinak - wyjęty na końcu z wody po chwili zrobił się lekko ciepły (czyli w wodzie ma wystarczające chlodzenie podczas pracy).
Pakiet 4s10p (ogniwa 2100mAh) zlechał do 3V na pierwszej celi po 1h20min mielenia z krótką przerwą (pakiet był ciepły ale nie gorący). Czyli wydajnościowo super - pakiet ważący 2kg i ~21Ah chodził subiektywnie lepiej niż 15kg aku ołowiowy 40Ah - bo tam po godzinie widać było juz wyraźny spadek prędkości.
Przerwa natomiast wynikła z tego, że stopił się przełącznik trybu pracy - zwykły taki dwustanowy plastikowy pstryczek - niby ma napisane 15A a nie dał rady. drugi większy pstryczek do kierunku obrotów wprawdzie sie nie stopił ale był gorący. Obecnie szukam lepszych pstryczków Niekoniecznie jednak to wina wyższego napięcia, bo na 12V też się robiły gorące - czyli nawet normalnie pracują na granicy możliwości (silnik ma napisane 200W - to jak w mordę 17A! - ile faktycznie nie wiem bo nie mam czym pomierzyć)
Podsumowując: silnik zaburtowy 12V prawie daje sobie radę z 16V (bo przy na początku tylu wysiadł pstryczek) ale wymaga przeróbki w sterowaniu. Czy też raczej - wymiany elementów na takie z zapasem prądu.
Problemy do rozwiązania:
- jak odłączać alarm/buzzer jak nie używane
- obudowy pakietów w miarę wodoszczelne
- nowe pstryczki do silnika (>20A) |
_________________ MR |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 25 Lip, 2016
|
|
|
macrus napisał/a: |
Problemy do rozwiązania:
..
- nowe pstryczki do silnika (>20A) |
Przekaznik samochodowy ze stykami 25 A. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
macrus
początkujący
Dołączył: 15 Lip 2016 Posty: 4 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pon 25 Lip, 2016
|
|
|
Nie da rady, główka silnika jest bardzo mała, przekaźnik (a właściwie dwa) tam nie wejdzie
http://www.amperek.eu/index.php?p186
pewnie zamiast 15A kupię podobne jak te tylko 20A (większych nie znalazłem), plus kilka na zapas - może da radę |
_________________ MR |
|
|
|
|
macrus
początkujący
Dołączył: 15 Lip 2016 Posty: 4 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pon 19 Wrz, 2016
|
|
|
Update po wakacjach:
Pakiety się sprawdziły - silnik chodził na nich świetnie, ok 1h20 na jednym pakiecie (miałem 3) wygoda (waga!) super, rozwiązanie z alarmami okazało się całkiem wystarczające.
Pomysł z zapakowaniem to w skurczone butelki PET także całkiem zadziałał.
Problem wyszedł tylko z wtyczkami - użyłem złoconych modelarskich ale woda morska je zeżarła . Na przyszły rok muszę znaleźć jakieś wodoszczelne wtyki.
Jak pisałem wcześniej, nie wykorzystałem tego BMS (LB4S30A) - gdyby ktos był zainteresowany to chętnie odsprzedam. |
_________________ MR |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|