ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Samochodzik na dojazdy do pracy
Autor Wiadomość
Xylo
[Usunięty]

Wysłany: Czw 20 Sie, 2009   Samochodzik na dojazdy do pracy

samochod - dojazdowka do pracy
Zalozenia
Dojazd do pracy ok. 50km w obie strony - dla bezpieczenstwa trzeba zalozyc 70km (jakis korek, objazd, itd), ruch miejski, 50% po obwodnicy, 50% po drogach miejskich
Predkosc 50-70km/h, max chwilowa (60s) 90km/h
Jedna osoba w pojezdzie.

Jak dobrac wystarczajace parametry napedu elektrycznego, zeby osiagnac cele jak wyzej.
Zakladam, ze powinien to byc lekki samochodzik. (Micra, Smart czy cos takiego)

np silnik LEMCO LEM-170 model 127 (48volt, 5,54KW peak 16KW) + aku LiPol lub LiFePO4 48volt 100Ah

Sterownik przydalby sie z odzyskiem energii - jazda w miescie, skrzyzowania, itp.

Idea jaka mi przyswieca to maly lekki samochodzik, w ktorym naped jest dobrze dobrany do zamierzonego celu, a przez to nie przeskalowany i ciezki.

Pozdrawiam i prosze o komentarze ;)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 20 Sie, 2009   

To, co podałeś, powinno wystarczyć, choć obawiam się, że pojemność akumulatorów będzie za mała. Chyba, że doładujesz w pracy, to powinno wystarczyć :)
 
 
rarek 
dyrektor


Wiek: 50
Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 476
Skąd: Ozorków
Wysłany: Czw 20 Sie, 2009   

skromnie liczac 100Wh/km dla 70 km daje 7000Wh
natomiast 48*100 to wychodzi skromnie a gdzie tu zapas ??
Chyba w lodówce ;)
trzeba bedzie dolozyc aku lub obciac zalozenia
pracuje nad bardzo podobnymi parametrami pracy
zasugeruje Ci rezygnacje z odzysku lepiej myslec kiedy przyspieszyc
 
 
yarross
[Usunięty]

Wysłany: Czw 20 Sie, 2009   

rarek napisał/a:
trzeba bedzie dolozyc aku lub obciac zalozeniac

Obciąć się nie da chyba że może ładować w pracy. Nie ma wyboru, trzeba wysupłać kasiorkę :(
 
 
RysiekK
[Usunięty]

Wysłany: Pią 21 Sie, 2009   

energochłonność ok 2krotnie zawyżona. Teoretycznie siła oporu przy 50 km/h może być na poziomie 150 N
 
 
yarross
[Usunięty]

Wysłany: Pią 21 Sie, 2009   

RysiekK napisał/a:
energochłonność ok 2krotnie zawyżona. Teoretycznie siła oporu przy 50 km/h może być na poziomie 150 N

Przy 50km/h typowy mały samochodzik zakładając, że nie ma ciężkich aku tylko litowce ma 120-130N samego oporu toczenia + jakieś 60-70N aerodynamicznego (przy czym ten opór bardzo wzrasta z prędkością i przy 70 jest już 130), co przelicza się na jakieś 65Wh/km ale zakładając stałą prędkość. Przyspieszanie i hamowanie nawet z odzyskiem podniesie to, może nawet i do 100Wh/km.
 
 
sobolu
[Usunięty]

Wysłany: Pią 21 Sie, 2009   

To są dane Zbyszka z jego strony dla samochodu CHARADE
a. dla 60km/h - 40A (87V * 40A = ok. 3,5kW)
b. dla 70km/h - 60A (86V * 60A = ok. 5,2kW)
c. dla 90km/h - 100A (85V * 100A = ok. 8,5kW)

Dla 70km/h potrzeba ok. 5,2kW. U Ciebie w aku będzie 4.8kWh ale jasnym jest, że nawet tego aku nie oddadzą, a Ty chcesz jeszcze jechać chwilowo 90km/h a do tego trzeba 60% energii więcej.
Myślę tak jak koledzy, że może być za mało prądu...
Trza pamiętać także o tym że inaczej niż w spalinowym, w elektrycznym jadąc na "rezerwie" osiągi mogą być dalece odmienne nić przy pełnych aku.
 
 
rarek 
dyrektor


Wiek: 50
Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 476
Skąd: Ozorków
Wysłany: Pią 21 Sie, 2009   

optymistyczne te dane !
zalozylem dla silnika 4 kw predkosc 40 do 50 km/h a tu wynika, że da sie ponad 60 to mnie mocno cieszy.
zobaczymy czy to sie potwierdzi. Literatura na ten temat podaje 120 Wh/km jako niską uśrednioną energochłonność a jeśli 100 okaże się 2x zawyżoną
to chyba zdecyduje się na 4 silniczki od elektrowentylatora z chłodnicy ;)
 
 
sobolu
[Usunięty]

Wysłany: Pią 21 Sie, 2009   

Kluczem do sukcesu jest opona 135 a w niej 4 atm. :razz:
 
 
Xylo
[Usunięty]

Wysłany: Sob 22 Sie, 2009   

Dzieki za odpowiedzi!
Nie mam niestety mozliwosci doladowania pojazdu w pracy ... gdyby to byl e-rower to co innego :(
Popatrze sobie jeszcze raz na ceny aku i pomysle o ich wiekszej ilosci. Glupio byloby zbudowac pojazd, ktoremu brakuje paru kilometrow zeby dotrzec do celu ... ;)
Musze sie jeszcze rozejrzec za jak najlzejszym pojazdem. Czy ktos robil juz takie rozeznanie?
Zaraz pewno okaze sie ze trabant rzadzi :)
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 22 Sie, 2009   

Jeśli po drodze nie ma gór i żadko się trzeba zatrzymwać, a pojazd będzie ważył bez pasażera do 500 kg, to piersze założenia 100Ah/48V (na litowych) są dobre.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 13 Maj, 2010   

Arabi chcą wnet dojeżdżać takimi samochodami do pracy:
http://webcache.googleuse...1&hl=pl&ct=clnk
Ciekawie piszą o tym ładowaniu w 10 minut z sieci 110VAC - mają chyba cudowną sieć, chyba że do pracy mają 3 minuty jazdy.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 664
Skąd: Kielce
Wysłany: Pią 14 Maj, 2010   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Ciekawie piszą o tym ładowaniu w 10 minut z sieci 110VAC - mają chyba cudowną sieć, chyba że do pracy mają 3 minuty jazdy.
Oj Zbyszek przecież to proste - podjeżdżasz pod budkę TRAFO, odłączasz od prądu 2 osiedla i 10 min. ładujesz sobie baterie, potem podpinasz z powrotem i nawet nikt nie zauważy że zgasło jakieś swiatło ;)

BTW. Te segmenty od Lex'a to są 10V/6,5Ah? Bo nie mogę nic wygrzebać w tym temacie :roll:
Pozdro.
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 14 Maj, 2010   

Ale oni piszą, że z ogólnodostępnej sieci 110VAC, może dochodzi jakaś lewitacja i Free Energy.

Te Ogniwka NiMH są po 1,2V nominalne w zestawach (musisz policzyć sztuki), a pojemność typowa dla LEXUSA (chyba po 6,5Ah) - sprwę już puściłem w niepamięć.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
wjazm 
początkujący
Wojtek S


Wiek: 55
Dołączył: 09 Lip 2009
Posty: 10
Skąd: TARNOGRÓD
Wysłany: Pią 14 Maj, 2010   

Poszukaj sobie jakiegoś mini,el albo city,el i masz czym jeździć do pracy.
:grin: :grin: :lol:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group