ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Kawasaki ZZeRo Projekt
Autor Wiadomość
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Sob 03 Gru, 2016   

Tutaj drugi stopien mocy ale tym razem odseparowany galwanicznie małymi transformatorami po stronie sterowania,

stopien mocy2.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 329 raz(y) 183,88 KB

 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Sob 03 Gru, 2016   

Znalazłem zdjęcia (chyba od kolegi KrzysiekEV, jeżeli dobrze pamiętam) z dyskusji na shoutboxie jakiś czas temu, nie wiem jak zakończyły się te próby. Najlepiej by było gdyby sam autor się wypowiedział. Mam nadzieję, że mogę sobie pozwolić na udostępnienie tego tutaj:
https://drive.google.com/open?id=0B1zDi-m6shlXV291b2dyd3pRQ1U
 
 
KrzysiekEV 
stażysta
KrzysiekEV


Pomógł: 14 razy
Wiek: 47
Dołączył: 23 Kwi 2013
Posty: 148
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Sob 03 Gru, 2016   

To jest foto lekko przypalonego (przez wodę) sterownika kolegi Barmal starego typu sinus.
Wy lutowałem wszystkie mosfety , wymieniłem driver IR2110 , i zmontowałem na takich mosfecikach nowy stopień mocy : IXFN230N10

Chodzi fajnie , 120A potrafi w silnik walnąć , ale teraz już coś lepszego prubuję zrobić.

Sterownik z pełnym FOC na specjalizowanym scalaku - launchpadzie testowym od TI :


W skład tego pająka wchodzi:
LaunchPad F28069M - http://www.ti.com/tool/launchxl-f28069m
Drivery mosfet - IRS2186
Pomiary prądu faz silnika - ACS711KLCTR-25AB-T
I mostek testowo na IRFZ44
Zamiast bawić się w pająki można dokupić gotowy stopień mocy : http://www.ti.com/tool/BO...h-EN-Everything
Ale i tak za mały prąd , napięcie do mocnego EV.
Całe oprogramowanie i kody źródłowe za darmo po rejestracji ( MotorWare i Code Composer Studio).
Samouczki - Laby na Youtube : https://www.youtube.com/r...query=instaspin
Instaspin FOC jest głównie bez czujnikowy ale w MotorWare 17 dodali niedawno halotrony do cięzkiego startu od zera.
Przez USB się całość programuje , debuguje .
Czas pożegnać archaiczne 6-step BLDC
Ale nie śmiećmy koledze w temacie.

Update:
Ten procesorek tez obsługuję silniki klatkowe zwarte ACIM , sprawdze przy okazji czy 380V na 60V ruszy.

foc-prototyp.JPG
Pobierz Plik ściągnięto 367 raz(y) 616,39 KB

mosfety 230A 100V-.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 315 raz(y) 491,46 KB

Ostatnio zmieniony przez KrzysiekEV Nie 04 Gru, 2016, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Nie 04 Gru, 2016   

Bardzo ciekawe te IXFN230N10 - pierwszy raz takie widze. W jakiej cenie realnie mozna je kupic ?
Mają troche małe napięcie pracy i gigantyczna pojemnosc bramki.
Przy tych 100V to chyba nie bardzo nadaje sie do duzych projektów ?

Z takich najnowszych impulsowych stopni mocy jakie miałem w rekach podpatrzyłem tranzystory IRFP4768 (20zł w soltronik) 250V VDS, 500w moc strat, pojemnosc niestety podobna, prąd prawie 100A
 
 
KrzysiekEV 
stażysta
KrzysiekEV


Pomógł: 14 razy
Wiek: 47
Dołączył: 23 Kwi 2013
Posty: 148
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Nie 04 Gru, 2016   

Nie pamiętam dokładnie , z alle brałem chyba po 65 zł/sztuka te 230N10 , nowe chyba 130 zł gdzieś były.
Mam też grubszy kaliber http://fusiblesysemicondu...et/M313B010.pdf
400A ale też marne 100V . 123 zł/szt .Wielkie klocki , ciężko w obudowę do roweru by było upchać.
Jakieś 3 godz. temu znowu przy teście przebiłem biedne 2szt. IRFZ44N , FOC przy hamowaniu strasznie podbija odzyskiem napięcie i z 35V walneło do ponad 50V na zasialczu.
Musze testową bateryjke 36V zmontować do testowania i oscyloskopem popatrzeć ile nawala przepięciami w mosfety.
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Nie 04 Gru, 2016   

KrzysiekEV napisał/a:
Mam też grubszy kaliber http://fusiblesysemicondu...et/M313B010.pdf

Chyba nie warto do roweru isc w pojedynczy taki tranzystor.
Do 100V jest duzo różnych czesci, ktore maja niewiele gorsze prądy, za to łatwiej je wysterowac i maja mniejszy czas narostu i opadania impulsu, no i są duzo tańsze (pare zł). Jedynie co to trzeba ich dac wiecej niz jeden. Rds ON zasadniczo nie jest az tak istotny w momencie gdy nie dopilnujemy sterowania bramki co ma 10nF :)

Ja tutaj podrzucałem pomysły na elementy czynne bardziej dla projektu Volttana pod zasilanie 200V.
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Nie 04 Gru, 2016   

W sumie to zauważyłem jeden mały problem.Wszystko spoko z takim przerabianiem kontrolera dopóki chcemy sterować silnikiem bldc ale np. w Tesli jest jakiś typ silnika AC i tam sterowanie już jest inne, potrzebny był by dawca do takiego silnika. A bldc na duże (>20kw) moce będzie bardzo drogi i pewnie równie ciężki (dlatego Tesla na swojej stronie pisze, że takiego nie używają).

Przypomniał mi się jeden projekt z instructables:
http://www.instructables....r-Electric-Car/
Sterownik foc dla silników AC(!), co ciekawe ma 200kW. Wszystko open source (hardweare/softweare), wie ktoś czy coś takiego gdzieś u nas powstało? Może to jest opcja do rozwiązania tych problemów :twisted:
 
 
volttan 
początkujący


Dołączył: 05 Wrz 2016
Posty: 22
Skąd: Sokołów Podlaski
Wysłany: Wto 03 Sty, 2017   

Witajcie,
Mechano zastanawiałem się nad tym rozwiązaniem. W ich sklepie mają gotową i uruchomioną płytę do tego sterownika. Pisałem do Paula jakiś czas temu, miał mi skompilować program z paroma zmianami, na razie czekam z powodu braku czasu z jego strony.

Krzysiek EV: Jestem żywo zainteresowany twoim pomysłem, chętnie bym przetestował rozwiązanie TI. Liczę na twoją pomoc ;)

Tym czasem próbuje uruchomić Lebowskiego
https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=30&t=36602&hilit=lebowski&start=1500
Musze zaprojektować i zamówić płytkę pod jego chip, zbudowałem na płycie uniwersalnej i testuje, działa ale mój mały testowy silnik ma problemy ze startem pod obciążeniem. Bardzo szarpie.

Wczoraj rozebrałem inwerter boscha invocon2.3 nam zamiar wykorzystać z niego mostek IGBT razem z driverami i przetwornikami pomiaru prądu, bardzo ciekawe rozwiązanie drivery zapewniają galwaniczną izolację stopnia kocowanego, są tez przetwornicę +15V, -8V. Za parę dni rozrysuję układ sterujący i będę próbował go uruchomić.
zasilanie 450V max prąd fazowy 400A moc z jaką możne pracować to ponad 80kw

Krzysiek EV daj znać jak znajdziesz trochę czasu.








IMG_5654.JPG
Pobierz Plik ściągnięto 265 raz(y) 53,49 KB

IMG_5653.JPG
Pobierz Plik ściągnięto 300 raz(y) 54,05 KB

IMG_5624.JPG
Pobierz Plik ściągnięto 288 raz(y) 94,75 KB

 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Śro 04 Sty, 2017   

volttan,
O jaki sklep chodzi? Nic takiego nie widziałem.
 
 
volttan 
początkujący


Dołączył: 05 Wrz 2016
Posty: 22
Skąd: Sokołów Podlaski
Wysłany: Śro 04 Sty, 2017   

Mechano napisał/a:
volttan,
O jaki sklep chodzi? Nic takiego nie widziałem.


http://www.paulandsabrina...tegory=16287307
 
 
volttan 
początkujący


Dołączył: 05 Wrz 2016
Posty: 22
Skąd: Sokołów Podlaski
Wysłany: Czw 20 Kwi, 2017   pierwsza jazda

Sterownik prawie gotów pierwsza jazda
Jest mały problem ze startem, trzeba mu lekko pomóc ;)
Zapraszam na film.

Film
 
 
radasss 
dyrektor
Radosław



Pomógł: 7 razy
Wiek: 55
Dołączył: 18 Lis 2007
Posty: 413
Skąd: Luboń/k.Poznania
Wysłany: Czw 20 Kwi, 2017   

No i bardzo ładnie. Jaką maksymalną moc uzyskałeś z obecnej konfiguracji ?
_________________
warsztatmotocykli.pl
 
 
volttan 
początkujący


Dołączył: 05 Wrz 2016
Posty: 22
Skąd: Sokołów Podlaski
Wysłany: Pią 21 Kwi, 2017   

Trudno powiedzieć bo nie mam czym zmierzyć, przydał by się teraz jakiś watomierz najlepiej z pomiarem baterii i innych parametrów taki komputer pokładowy /wyświetlacz.
Może coś polecicie, tylko ze rowerowe nie za bardzo się nadają ze względu na napięcie.
Teraz jest zainstalowana konfiguracja 42s2p ale zamierzam przełączyć na 84S.
Zarazie miałem ustawiony prąd fazowy na 100A docelowa ma być 400A
Nie próbowałem więcej bo jeszcze nie podłączyłem chłodzenia, może dziś się uda czekam na pompę obiegową
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pią 21 Kwi, 2017   

CA powinien dac rade. Ludzie je nawet w samochodach elektrycznych montuja
 
 
volttan 
początkujący


Dołączył: 05 Wrz 2016
Posty: 22
Skąd: Sokołów Podlaski
Wysłany: Pią 21 Kwi, 2017   

qaz33 napisał/a:
CA powinien dac rade. Ludzie je nawet w samochodach elektrycznych montuja


CA ?? a cóż to?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group