ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Jak dziala silnik BLDC/PMSM
Autor Wiadomość
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Śro 28 Wrz, 2016   Jak dziala silnik BLDC/PMSM

Jak w temacie. Czy moglby mi ktos na chlopski rozum wytlumaczyc czemu zawsze w tych mocniejszych silnikach uzywa sie wielu warstw cieniutkich laminacji niz nie po prostu jedna gruba? Jakie to ma zalety. I czy ktos ma moze jakies fajne materialy opisujace jak zrobic model matematyczny takiego silnika?
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Śro 28 Wrz, 2016   

Wlasnie samemu znalazlem odpowiedz na wiki na swoja pierwsza czesc pytania, moze kogos zainteresuje. Odpowiedzia sa prady wirowe:

Prądy wirowe szkodliwie wpływają na sprawność urządzeń elektrotechnicznych. Zjawisko to uwidacznia się w magnetowodach obwodów prądu zmiennego, wykonanych z materiałów przewodzących prąd, np. prądnice czy transformatory. Z tego też względu nie wytwarza się tych elementów z jednolitych brył metalu, lecz składa się np. z pakietów cienkich blach, odizolowanych wzajemnie warstwą izolacji (emalia, lakier, utlenienie powierzchni) lub wykonuje z substancji nie przewodzących prądu elektrycznego (np. z ferrytów).

Co ciekawe straty rosna z kwadratem grubosci laminatu wiec najlepsze sa jak najciensze i w sporej ilosci

Druga czesc pytania to dalej nie wiem. Czy ma ktos jakies wzrory wyliczajace moment i predkosc silnika synchronicznego bez komutatora?
 
 
jszk 
stażysta
jszk


Pomógł: 4 razy
Wiek: 53
Dołączył: 14 Mar 2016
Posty: 128
Skąd: Szczecin
Wysłany: Śro 28 Wrz, 2016   

qaz33 napisał/a:
W

Druga czesc pytania to dalej nie wiem. Czy ma ktos jakies wzrory wyliczajace moment i predkosc silnika synchronicznego bez komutatora?


Dla silnika synchronicznego jest to proste - częstotliwość przez pary magnesów
Tylko że silniki w rowerach niekoniecznie są synchroniczne
_________________
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=4852
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Śro 28 Wrz, 2016   

Jak to nie? :D masz przyklad asynchronicznego silnika w jakims rowerze? Kiedys jakis rusek niby zrobil ale to byla 15kg krowa o mocy 1000W
Mi chodzi o predkosc i moment maksymalny dla danego silnika i wzory na wyliczanie w nich strat i sprawnosci. Napewno by sie cos takiego przydalo bo w tych kalkulatorach online to jest malo silnikow do wyboru.
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 28 Wrz, 2016   

Qaz napisałeś dobrze, ale nie o miedzi tylko o rdzeniach silników, transformatorów. Jak się przyjrzysz stojaków naszych silników to zauważysz że też jest zwiniety z cienkich blach. Natomiast jeżeli chodzi o uzwojenie to wg mnie może chodzić o objętość - czyli jest większe wypełnienie miedzia duża ilością drutów o małym przekroju niż niewielu z dużą. Optymalnym byłoby nawijac silnik drutami o kwadratowym przekroju, ale żaden z producentów silników do rowerów tak nie robi;)
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 29 Wrz, 2016   

Kwadratowymi? No ale niby dlaczego? Z tego co sie orientuje to nie ma znaczenia czy dasz jeden drut 5mm2 czy 10 drutow po 0.5mm2 ale w tym drugim przypadku upchasz wiecej miedzi bo sie wszystko lepiej rozlozy co jest zreszta logiczne.
Wiesz ze ja tez studiowalem elektronike i miedzy innymi silniki ale za moich czasow to jedynie jakies szczotkowe badziewia albo AC sterowane w otwartej petli. Moj profesor od silnikow na polibudzie nawet nie wiedzial co to jest BLDC wiec chcialbym troche poszerzyc wiedze w tej dziedzinie. No i fajnie by bylo wreszcie zakonczyc spor miedzy silnikami szybkimi a wolnymi.

PS. Jezeli ci o efekt naskorkowatosci (czy jak sie to tam pisze) to on nie ma dla nas znaczenia przy tak niskich czestotliwosciach
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 29 Wrz, 2016   

Na pewno nie ma znaczenia? Tranzystory tną przebieg sinus na dużo małych szpilek, to się wlicza w przesył wysokich częstotliwości?

500RPM x 26 par magnesów x 26szpilek (zgaduję, pewnie jest wiecej) w przebiegu jednego sinuska = 5.6kHz :D

Nie znam się, ale brzmi interesująco hehe
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 29 Wrz, 2016   

A nie, przelaczanie mosfetow i szpilki nie maja tu nic do rzeczy. Liczy sie tylko czestotliwosc plynacego pradu. Tu znalazlem fajny kalkulator:
http://elektronikjk.republika.pl/a32.html
Czyli w silniku np firmy QS (wszystkie wersje maja 16par magnesow) 500rpm=8.33obr/s czyli 8.33 x 16= 133.3Hz glebosc calkowitego wnikania pradu to 5.69mm czyli maksymalna srednica drutu moglaby miec ponad 11mm aby wykorzystac cala powierzchnie.
 
 
Pavyan 
kierownik


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 17 Kwi 2015
Posty: 383
Skąd: Mazowsze
Wysłany: Czw 29 Wrz, 2016   

qaz33 napisał/a:
[...] Prądy wirowe szkodliwie wpływają na sprawność urządzeń elektrotechnicznych. Zjawisko to uwidacznia się w magnetowodach obwodów prądu zmiennego, wykonanych z materiałów przewodzących prąd, np. prądnice czy transformatory. Z tego też względu nie wytwarza się tych elementów z jednolitych brył metalu, lecz składa się np. z pakietów cienkich blach, odizolowanych wzajemnie warstwą izolacji (emalia, lakier, utlenienie powierzchni) lub wykonuje z substancji nie przewodzących prądu elektrycznego (np. z ferrytów).
Co ciekawe straty rosna z kwadratem grubosci laminatu wiec najlepsze sa jak najciensze i w sporej ilosci [...]

Widzę to tak: wszystkim rządzi optymalizacja, więc nie do końca "jak najcieńsze" :wink:
A jedna optymalizacja to koszty, druga zaś optymalizacja to kwestie techniczne - oczywiście obie ściśle związane ze sobą
W silnikach/transformatorach jedna sprawa to jak najwyższe wypełnienie okna miedzią (cienka izolacja, optymalna powierzchnia przekroju drutu, i ew. dodatkowo przekrój w kształcie kwadratu/prostopadłościanu), a druga to zawartość żelaza w rdzeniu.
Tu na pewno rządzą koszty wytworzenia blachy o określonej grubości, ale także dochodzi izolacja - im więcej (cieńszych) blach, tym więcej materiału izolacyjnego, a więc mniejsza zawartość procentowa żelaza w objętości rdzenia (czyli mniejszy maksymalny strumień magnetyczny) - i ten ujemny wpływ "pocieniania" blach w pewnym momencie przestanie równoważyć efekt zmniejszenia strat od prądów wirowych.
Tak więc z reguły stosuje się blachy krzemowe (krzem dla zwiększenia rezystancji blachy) od 0,4 do 0,8mm, rzadko widziałem cieńsze lub grubsze
Co efektu naskórkowego, to biorąc pod uwagę średnice drutu stosowanego w tutaj omawianych silnikach i głębokości wnikania prądu przemiennego, uważam że naskórkowość nie ma praktycznego znaczenia do częstotliwości przynajmniej kilkudziesięciu kHz.
Co innego może być, gdy uproszczony sterownik daje poszatkowaną czy zębatą quasi-sinusoidę, i pojawiają się wysokoczęstotliwościowe harmoniczne - ale nie znam się na sterowaniu BLDC, nie mam pojęcia jakie mogą być efekty.
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 29 Wrz, 2016   

Pavyan masz racje. Nie wzialem pod uwagi izolacji. Tak wiec te 0.4-0.8mm to musi byc jakas najbardziej zoptymalizowana grubosc.
Co do naskorkowosci to juz napisalem. Napiecie nie ma tutaj znaczenia, (zreszta w FOC i tak masz tylko ok 1% THD a prad jest podwojnie calkowany przez cewki)

Zrobilem dzisiaj za pomoca poradnikow model silnika bldc w simulinku. Musze tylko dorobic model sterownika i bedzie mozna samemu robic jakiekolwiek wykresy jakie sie chce na kazdy silnik
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Czw 29 Wrz, 2016   

A może po prostu małym chińskim rączkom łatwiej nawijać miękką "licą" niż grubym, twardym drutem - i nie psuje się im na tych rączkach naskórek (tak więc teoria o naskórkowości jest słuszna) :mrgreen:
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Czw 29 Wrz, 2016   

qazz33 ma rację z tą naskórkowością, zakładając że silniki są nawiniete żyłami max do 1mmkw. i nasze sterowniki z sinusem pracują max do 20kHz, sabek zdecydowanie niżej :P to nic specjalnego się tam nie dzieje ;) tak więc ten problem można pominąć
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
mrgiver 
młodzik


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Mar 2012
Posty: 74
Wysłany: Czw 29 Wrz, 2016   

qaz33 napisał/a:
Zrobilem dzisiaj za pomoca poradnikow model silnika bldc w simulinku. Musze tylko dorobic model sterownika i bedzie mozna samemu robic jakiekolwiek wykresy jakie sie chce na kazdy silnik


Pochwalisz się, z czego korzystałeś? Jakieś książki, artykuły ogólnodostępne?

A co do matlaba: nie wystarczy na początek
Kod:
open  ac7_example
% lub
open ac7_example_simplified

I skorzystanie z kalkulatorów, które są tam dostępne?
 
 
Pavyan 
kierownik


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 17 Kwi 2015
Posty: 383
Skąd: Mazowsze
Wysłany: Czw 29 Wrz, 2016   

JerzyZ napisał/a:
A może po prostu małym chińskim rączkom łatwiej nawijać miękką "licą" niż grubym, twardym drutem - i nie psuje się im na tych rączkach naskórek (tak więc teoria o naskórkowości jest słuszna) :mrgreen:

Żartujesz, ale to cała prawda - nawinięcie uzwojenia o przekroju 6-16mm² (chyba w tych okolicach są przekroje uzwojeń większych silników) i możliwie ścisłe wypełnienie miedzią ciasnych kanałków stojana silnika byłoby praktycznie niemożliwe jednym grubym przewodem (dla każdych rączek :wink: ); nawijanie zaś 6-16 drutami o średnicy 1,2mm (czyli 1mm²) i łączenie ich równoległe czyni to zadanie w ogóle możliwym.

Zresztą, czy naskórkowość nie dałaby już o sobie znać przy częstotliwości 20kHz i drucie o średnicy 4-4,5mm? Nie wiem, ale podejrzewam, że w takich warunkach już mogłoby się pojawić to zjawisko - choć z pewnością nie w stopniu krytycznym.
A nawijanie wieloma cieńszymi przewodami przy okazji gasi w zarodku i tą sprawę.
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Czw 29 Wrz, 2016   

Pavyan napisał/a:


Zresztą, czy naskórkowość nie dałaby już o sobie znać przy częstotliwości 20kHz i drucie o średnicy 4-4,5mm? Nie wiem, ale podejrzewam, że w takich warunkach już mogłoby się pojawić to zjawisko - choć z pewnością nie w stopniu krytycznym.
A nawijanie wieloma cieńszymi przewodami przy okazji gasi w zarodku i tą sprawę.


Tak da o sobie znać :) Nie spotkałem się jednak z silnikami do ebajków które były by nawijane czymś grubszym niż wiązka przewodów po 1mmkw każdy.
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group