ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Toprun silnik do roweru -zna to ktoś ?
Autor Wiadomość
wit 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Wrz 2009
Posty: 285
Skąd: Skierniewice
Wysłany: Wto 15 Wrz, 2009   Toprun silnik do roweru -zna to ktoś ?

Witam.
drogą kupna wszedłem w posiadanie silnika rowerowego w piaście... silnik pochodzi z rozbitego roweru elektrycznego sprowadzonego z holandii

wspomnianyv silnik ma naklejkę toprun -model: TPH-B(A1)24R

z silnika wychodzą 3 przewody kolejno czarny żółty czerwony. podobno to silnik bezszczotkowy trzyfazowy. 24V 250W -tyle mówił sprzedający... taki był rower.

czego w momecie kupna nikt nie wiedział -
prawdopodobnie silnik zawiera wbudowany sterownik....

pomiędzy tymi trzema przewodami nie ma przejścia -ściślej -omomierz na ułamek sekundy mignie mała opornością by potem przejść do nieskończoności... reakcja podobna jak przy podpięciu pod omomierz kondensatora... sterowniki zazwyczaj mają zasilanie blokowane właśnie kondensatorem...
w necie znalazłem jakieś szczątkowe informacje o podobnym silniku -inny typ toprun -ściślej zdjęcie otwartego silnika -i tamten miał wbudowany sterownik...

może ktoś ma jakieś dane mojego silnika -może ktoś może potwierdzić na 100% czy jest wewnątrz sterownik.... i jak sterować obrotami.... rozumiem, ze czarny przewód to masa -minus, czerwony to plus zasilania, a żółty przypuszczalnie służy do podpięcia jakiejś manetki gazu.... i właśnie jaki sygnał będzie wymuszał pracę ?

czy coś trzeba podać pomiędzy masę a ten żółty sygnał ? tylko co ? napięcie sterujące (jakie) ?
a może oporność np potencjometr wpięty pomiędzy plus i minus zasilania a sygnał ze ślizgacza na żółty przewód ?
a może standardową manetkę z halotronem ? tylko, ze te manetki chyba trzeba zasilać niższym napięciem -coś koło 5V ? czy ewentualnie typowa manetka od gazu od jakieś skuterka wytrzyma podanie pełnego zasilnia z instalacji roweru 24V?
czy pomiędzy baterię -silnik i manetkę potrzeba dodać stabilizator czy w manetce już takowy jest?
pozdrawiam
Witek.
PS.Witam wszystkich serdecznie -choć kiedyś już na tym forum bywałem... jednak gdzieś przepadły nick i hasło.... i musiałem założyć nowe konto...
_________________
Witek.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 17 Wrz, 2009   

Spróbuj mu podać przez jakiś opornik napięcie od 0 do 5V z zewnętrznego zasilacza na żółty przewód. Niepokoi mnie ta nieskończona oporność. Czym to mierzysz?
 
 
wit 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Wrz 2009
Posty: 285
Skąd: Skierniewice
Wysłany: Pią 18 Wrz, 2009   

zeeltom napisał/a:
Spróbuj mu podać przez jakiś opornik napięcie od 0 do 5V z zewnętrznego zasilacza na żółty przewód. Niepokoi mnie ta nieskończona oporność. Czym to mierzysz?


mierzone dość dobrym miernikiem uniwersalnym.

oporność tak nie do końca nieskończona.... w pierwszym momencie po dotknięciu końcówkami przez ułamek sekundy jest wskazanie.
potem leci do nieskończoności...
zachowanie miernika po dotknięciu do pustych do niczego nie podpiętych przewodów jest inne...

na żółty przewód właśnie planowałem dać napięcie...
potencjometr okrakiem pomiędzy zasilanie -środkowy styk na żółty i pomału podkręcać.
pod kontrolą miernika coby nie przekraczać tych 5V.
ewentualnie jesli ruszy to podkręcać do momentu gdy obroty przestaną wzrastać.

a zasilanie na czarny i czerwony.

tyle, że to tylko luźne przypuszczenia -chodzi mi nie o domysły a o potwierdzenie - próba w ciemno to jakieś ryzyko uszkodzenia....
pewnie na 90% powinno zagrać. pozostaje te 10% ryzyka.
wolałbym nie zgadywać i nie eksperymentować na silniku... sterownik na 99% tam jest. i lepiej go nie sfajczyć....
pozdrawiam
_________________
Witek.
 
 
wit 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Wrz 2009
Posty: 285
Skąd: Skierniewice
Wysłany: Czw 24 Wrz, 2009   

dałem zasilanie na na czarny i czerwony. w momencie podłączenia dość silny przeskok iskry.
potem pobór padu zero.
potencjometr 1kom pomiędzy zasilania - środek potencjometru na żółty przewód . niestety -podanie napięcia 0 -5V a nawet i do 7V nie uruchamia silnika.

jaki to cholerstwa może mieć sygnał sterujący ? silnik w piaście toprun TPH-B(A1)24R...
jakiś PWM czy co ? bo raczej nie napięciowy...
pozdrawiam.
Witek.
_________________
Witek.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 24 Wrz, 2009   

Ładowanie kondensatora, dlatego iskrzy.
Możliwe, że sterowanie PWM, skoro nie działa napięciowo, albo jest uszkodzony.
Lub potencjometr indukcyjny sterował tym ustrojstwem.
Spróbuj podłączyć to pod jakiś generator sygnałowy i pobaw się częstotliwościami, może ruszy.
Na tym żółtym jest jakieś napięcie w stosunku do minusa?
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Czw 24 Wrz, 2009   

W wątku na endless-sphere do którego zapewne dotarłeś ktoś zgadywał, że masa zasilania idzie z obudowy/osi. Może to jest właściwy trop, a sprawdzić łatwo...
 
 
wit 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Wrz 2009
Posty: 285
Skąd: Skierniewice
Wysłany: Czw 24 Wrz, 2009   

zeeltom napisał/a:
Ładowanie kondensatora, dlatego iskrzy.

dokładnie.... co potwierdza na 100%, że w środku jest jakiś sterownik...
Cytat:
Możliwe, że sterowanie PWM, skoro nie działa napięciowo, albo jest uszkodzony.

A jak może być częstotliwość takiego PWM ? i jakie wypełnienie ? mam modelarski tester serw.... daje typowy w sterowaniu RC sygnał 1,5ms +/- 0,5ms
dla modelarskich sterowników sygnały 1ms to komenda stop - sygnał 1,5ms to 50% szybkości a 2ms to pełna moc..
uszkodzony -mam nadzieję, że nie... podobno silnik działał w rowerze do końca.... a potem rower miał bliskie spotkanie z tirem -w efekcie czego ocalało tylne koło z silnikiem... po reszcie przeszły koła...
Cytat:
Lub potencjometr indukcyjny sterował tym ustrojstwem.

co to za cholerstwo ? nie znam pojęcia "potencjometr indukcyjny" -jaki to daje sygnał ?
Cytat:
Spróbuj podłączyć to pod jakiś generator sygnałowy i pobaw się częstotliwościami, może ruszy.

nie mam generatora sygnałowego.... musiałbym pożyczyć -kupić -lub zlutować jakieś proste ustrojstwo...
Cytat:
Na tym żółtym jest jakieś napięcie w stosunku do minusa?

żółty czarny -żadnego napięcia -równo zero.
natomiast pomiędzy czerwonym -plus a tym żółtym jest pełne napięcie zasilające...

zastanawia mnie układ przewodów we wtyczce...
czarny -potem plastikowa przegroda oddzielająca pozostałe dwa przewody. w drugiej "komorze" wtyczki kolejno od czarnego żółty i czerwony.
wszystkie przewody jednakowej grubości.
_________________
Witek.
 
 
wit 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Wrz 2009
Posty: 285
Skąd: Skierniewice
Wysłany: Czw 24 Wrz, 2009   

Marucha79 napisał/a:
W wątku na endless-sphere do którego zapewne dotarłeś ktoś zgadywał, że masa zasilania idzie z obudowy/osi. Może to jest właściwy trop, a sprawdzić łatwo...


pomysł chyba dobry -jest jakieś przejście z osią... tylko,że już kompletnie nie wiem co ma być który przewód do czego....

obudowa ma do
czarnego -około 500kom stabilne
żółtego -780kom stabilne
czerwonego 500kom i pomału rośnie do megaomów... co wskazuje na kondensator ewentualnie zblokowany dużą opornością gdzieś w tle...
i teraz.... czym ma być obudowa ? minusem ? to czym będzie czarny a czym czerwony ?
dziwne to jakoś...
ale na pewno jest coś podłączone pod obudowę...
czyli.... prawdopodobnie mamy wyjście czteroprzewodowe a nie trzyprzewodowe.... czwartym przewodem jest ośka...
_________________
Witek.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 25 Wrz, 2009   

Jakia jest oporność czerwony-żółty w obie strony?
Da się rozebrać ten silnik?
Potencjometr indukcyjny, to cewka z wsuwanym rdzeniem. Robi w obwodzie rezonansowym za element zmieniający częstotliwość sterownika, co potem może być wykorzystane do zmian napięcia, wypełnienia itp.
Rozwiązanie ciekawe, choć wolę hallotron ;)
 
 
wit 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Wrz 2009
Posty: 285
Skąd: Skierniewice
Wysłany: Pią 25 Wrz, 2009   

zeeltom napisał/a:
Jakia jest oporność czerwony-żółty w obie strony?

czerwony -żółty oporność zmienia się -w trakcie pomiaru rośnie .... w jedną stronę 3,2Mom w drugą rośnie poza zakres miernika czyli ponad 20 Mom

czerwono czarny -oporność też rośnie - stabilizuje się około 1 Moma (niezależnie od biegunowości -czyli końcówek miernika).

w obu powyższych wskazuje to na obecność kondensatora -

żółty do czarnego -stabilne 300kom
Cytat:
Da się rozebrać ten silnik?

troszkę kłopotliwe ale pewnie się da.... pytanie -czy da się potem złożyć... magnesy raczej silne są...
załączam zdjęcia silnika jakie udało mi się znaleźć w necie.... też toprun symbol różni się jedną literą mój jest do tylnego koła i z nakręcanym hamulcem bębnowym a ten ze zdjęcia przedni z mocowaniem jednostronnym...
Cytat:
Potencjometr indukcyjny, to cewka z wsuwanym rdzeniem. Robi w obwodzie rezonansowym za element zmieniający częstotliwość sterownika, co potem może być wykorzystane do zmian napięcia, wypełnienia itp.
Rozwiązanie ciekawe, choć wolę hallotron ;)

ja to nazywam czujnikiem lub zadajnikiem indukcyjnym... rozwiązanie dość często spotykane w przemyśle.... w rowerach -raczej rzadziej -w tym przypadku wątpię -bo rozwiązanie jest droższe i trudniejsze realizacyjnie od halotronów...

toprun-inside.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 3003 raz(y) 163,49 KB

_________________
Witek.
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Pią 25 Wrz, 2009   

Myślę, że czerwony to jednak + zasilania, a czarny i żółty to wyjścia do manetki, możliwe że manetka podpięta jest też pod minus zasilania. Wtedy minus wspólny z zasilaniem, żółty to przewód prądowy manetki, a czarny wejście sygnału z manetki.
Skoro już podłączałeś zasilanie pod czerwony i czarny i nie było bum to chyba można eksperymentować dalej ;)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 25 Wrz, 2009   

Nie wydaje mi się. Czarny, to zawsze masa.
Rozbieraj ten silnik i zrób czytelne zdjęcie napisów na płytce.
Szczególnie te przewody wychodzące są gdzieś podlutowane.
 
 
wit 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Wrz 2009
Posty: 285
Skąd: Skierniewice
Wysłany: Pią 25 Wrz, 2009   

zeeltom napisał/a:
Nie wydaje mi się. Czarny, to zawsze masa.
Rozbieraj ten silnik i zrób czytelne zdjęcie napisów na płytce.
Szczególnie te przewody wychodzące są gdzieś podlutowane.

qrcze -rozbiórka troszkę kłopotliwa.... silnik równiutki sl;śliczniutki i... składany na jakiś uszczelniacz... więc rozbiórka... to młotek i przecinak coby dekiel wyważyć...

ponadto -może być problem z ponownym wciśnięciem dekla.... jak stojan przylepi się do magnesów -to wyosiowanie takiego i w ciśnięcie dekielka kłopotliwe... naprawdę spore siły mogą działać...

i jeszcze jeden drobiazg... przewody wyprowadzone są nie wewnątrz osi a rowkiem wyfrezowanym na jej powierzchni.... i są tak zaciśnięte przez łożysko, że prędzej chyba się urwie niż przesunie...
więc rozbiórka to ostateczność. pewnie na tym się skończy.... jednak... wolałbym uniknąć.
_________________
Witek.
 
 
wit 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Wrz 2009
Posty: 285
Skąd: Skierniewice
Wysłany: Pią 25 Wrz, 2009   

zeeltom napisał/a:
Nie wydaje mi się. Czarny, to zawsze masa.


niekoniecznie. masa. czarny to zawsze minus. tylko -pytanie względem czego ten minus ? minus zasilania -czy np. minus dla manetki ?
osobiście stawiałbym na układ, że żółty to jakiś sygnał sterujący i to jedyne chyba nie budzi wątpliwości.

zasianie pomiędzy obudowę a jeden z pozostałych przewodów...

ten przewód co zostanie. może być wyjściem obniżonego napięcia -np. do halotronów manetki.
teraz -zgaduj zgadula.... jaki biegun zasilania dać na obudowę -i względem czarnego -czy czerwonego ?

obudowa czerwony -to duża oporność i chyba kondensator... co może sugerować...
_________________
Witek.
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Pią 25 Wrz, 2009   

Zauważ, że już przykładałeś do czerwonego plus zasilania, obecność kondensatora też jest właściwie bezsporna. Jeśli był w stanie pociągnąć przy ładowaniu spory prąd musiał być to zapewne elektrolit. Skoro nic nie wskazuje, byś takim podłączeniem go ubił, można ostroznie założyć, że jednak słusznie będzie dać na czerwony plusa a na obudowę minusa. Niby wróżenie z fusów, ale chyba ma sens. Jeśli nic się nie sfajczy można byłoby pomierzyć napięcie na pozostałych przewodach i dumać nad sterowaniem. Może też rozsądnie byłoby dla zmniejszenia ryzyka obadać go mniejszym napięciem, tylko jeśli ma zabezpieczenie przed zbyt niskim napięciem aku to kicha.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group