|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Ładowanie i praca równoległa NI-MH - Powerbank NI-MH 12 kWh |
Autor |
Wiadomość |
wesmar
stażysta wesmar
Pomógł: 1 raz Wiek: 49 Dołączył: 23 Maj 2015 Posty: 114 Skąd: W-wa
|
Wysłany: Czw 24 Lis, 2016 Ładowanie i praca równoległa NI-MH - Powerbank NI-MH 12 kWh
|
|
|
Wprawdzie temat już napisałem na elektrodzie, ale Wam tez się może przyda w przypadku źródeł prądowych NIMH zestawianych w trybie "P"
Temat równoległej pracy i ładowania akumulatorów NIMH jak zrobić to bezpiecznie jest trudny i jedynie w priusach chodzi to w miarę. Z racji awarii jaka przytrafiła mi się na początku listopada 2016 roku opiszę jak bezpiecznie używać baterii nimh o dość wysokim napięciu łączonych gałeziami w trybie "P". Otóż w garażu mam powerbank 12 Kwh, na górze zaś panele CIGS 4 x solibro 90W. Pracuje na to mieszany system połączeń akumulatorów NIMH o pojemności 10Ah (GP1000DH i rebrand NT1000BH). Jest to około 1000 ogniw, fabrycznie połączone po 20 sztuk, później przeze mnie.
Dwa z paneli połączone równolegle ładowały bezpośrednio gałęzie ogniwa 50Sx1,2 v czyli zakres pracy/ładowania powiedzmy 55-74V. Na wyjściu. Ponieważ połączenie było typu 50S4P, jedna z gałązek na której nie miałem zabezpieczenia została naładowana nieco wcześniej i po pewnym czasie już niemal lawinowo (dV/dt) zrobił się piękny zjazd napięcia na zaciskach całej pary równoległej, a jedna z gałęzi zaczęła się niemal gotować i otworzyły się zawory odpowietrzające (68 st C było jak mierzyłem). Proces był taki, że początkowo po punkcie przegięcia Panel ładował tylko tę gałązkę prądem około 3A, listopadowy słoneczny dzień godz 11.15. Temperatura rosła, a napięcie spadało, przez co wszystkie pozostałe połączone równolegle gałęzie dodatkowo ładowały znacznym prądem tę jedną niemal "gotującą się".
Przemyślałem wszystko i jako, że odbiornikiem jest przetwornica 60V DC/230V AC 500w,zmieniłem całkowicie schemat zasilania odbiornika i ładowania z paneli, tak by prąd nie przekroczył bezpiecznego katalogowego, a praktyce ogniwa się wyłączają gdy na czujniku jest 40 st C, wewnątrz ogniwa z uwagi na inercję niemal 50. Więc naładowanie jest niemal 100 %. Jako że są to ogniwa przemysłowe, mają przy tzw hipercyklach kilkanaście tys cykli pracy głębokości rozładowania jakie stosuję rzędu 10, max 30% daje nam 15-20 lat pracy..
Całość kosztowo: diody, poli switche i termostaty kupi się za 50 zł (np. aliexpress). Komfort i wygoda to już zupełnie inna bajka, przy akceptowalnej stracie napięcia rzędu 0,5-0,8 V na diodzie w zależności od obciążenia mamy i tak niemal 99% sprawności energetycznej podczas rozładowania. Ładowanie odbywa się tak małym prądem z paneli, że rezystancja w Tznam. PPTC jest pomijalna. Diody schottkiego warto brać na napięcie znamionowe o jak najniższym spadku napięcia (10~20 % przewymiarowania), z racji, że prąd tu zawsze jest stały. Można wykorzystać podwójną diodę MBR40100CT, w sumie wystarczą 4 tego typu diody.
|
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Nie 27 Lis, 2016
|
|
|
Można też podłączyć po 1 panelu do każdego ciągu ogniw. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|