|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Aktywne balansowanie ogniw li-ion |
Autor |
Wiadomość |
Carcik
początkujący
Dołączył: 02 Cze 2016 Posty: 42 Skąd: Piła
|
Wysłany: Pon 26 Gru, 2016 Aktywne balansowanie ogniw li-ion
|
|
|
Witam
Posiadam pakiet 30s45p z ogniw 18650 li-ion.
Napięcie pakietu: 108V
Pojemność pakietu: 90Ah (9,7kWh)
Stoję na etapie rozpoczęcia budowy balansera o prądzie 0,5A-1,5A (jaki wybrać)
Dodatkowo wpadłem na pomysł aktywnej ładowarki/balansera tego pakietu. Do każdego eSa byłby dołączony układ TP4056 (koszt 2,5zł/prąd ładowania 1A) + ładowarka USB od telefonu 1A5V. Każde ogniwo w szeregu było by ładowane prądem 1A więc nawet spory rozbieg napięcia ogniw po całonocnym ładowaniu powinien kulturalnie dojść co do 0,01V.
Czy ktoś takie coś stosował ? Wbudowane w BMS balancery na prąd 100-300mA to troche za mało gdyż będę planował powiększanie pakietu do 160Ah(17kWh) a także moc ładowarki znacząco wzrośnie z 20A(2,6kW) do zapewne 46A(~6kW). Więc balacer budowałbym raczej na rezystorach 10W z aktywnym chłodzeniem żeby nawet 2A mógł bocznikować. |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Pon 26 Gru, 2016
|
|
|
Jezeli masz zamiar wytracac prad w cieplo to jest to zwykle balansowanie pasywne. Aktywne jest tylko wtedy gdy przelewasz nadwyzke pradu w pozostale pakiety. Mozesz dac jakikolwiek prad ale pamietaj o odprowadzaniu ciepla |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pon 26 Gru, 2016
|
|
|
Testowałem te układy, nie nadają się do ładowania szeregowego, mają losowe progi końcówki ładowania 4.12-4.22V w zależności od sortu, temperatury, Rw ogniwa itp itd
Dla 1 ogniwa ok, dla kilku ogniw nie. Dodatkowo 90Ah i rozjazd 0.15V da z 5Ah do wybalansowania. Bez szans
Zamiast wyważać otwarte drzwi to je otwórz i skorzystaj z dziesięciolecia praktyki i zrób to tak jak się powinno zrobić |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Carcik
początkujący
Dołączył: 02 Cze 2016 Posty: 42 Skąd: Piła
|
Wysłany: Pon 26 Gru, 2016
|
|
|
tas napisał/a: | Zamiast wyważać otwarte drzwi to je otwórz i skorzystaj z dziesięciolecia praktyki i zrób to tak jak się powinno zrobić |
Prosiłbym o nakierowanie jakieś. Oczywiście gotowy BMS samochodowy za 2,5k zł raczej odpada. Środki raczej mocno ograniczone. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pon 26 Gru, 2016
|
|
|
to zbuduj czeski balancer na tranzystorze
Ma ktoś linka? nie mogę schematu znaleźć... |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Carcik
początkujący
Dołączył: 02 Cze 2016 Posty: 42 Skąd: Piła
|
Wysłany: Pon 26 Gru, 2016
|
|
|
Słyszałem opinie że strasznie się przegrzewa... zapewne kwestia dobrania tranzystora ale mam schemat takiego typowo rezystorowego.
Na 10W rezystorze łatwiej odprowadzić ciepło, w razie spalenia się przepala a nie robi zwarcie jak tranzystor.
Kwestia że nawet 2A balancer nie wyrówna rozjazdów rzędu kilku Ah dlatego chciałem zbudować coś aktywnego.
qaz33 napisał/a: | Aktywne jest tylko wtedy gdy przelewasz nadwyzke pradu w pozostale pakiety. |
Nie koniecznie przelewać nadwyżki, może ładować każdą cele osobno i do równego poziomu, także aktywnie zrówna poziom naładowania bez pomocy zewnętrznej ładowarki i też strat w ciepło. |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Pon 26 Gru, 2016
|
|
|
Przy ladowaniu kazdej celi osobno ciezko mowic o balansowaniu a juz zwlaszcza przy rozladowywaniu pakietu |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 26 Gru, 2016
|
|
|
Carcik napisał/a: | ...
Nie koniecznie przelewać nadwyżki, może ładować każdą cele osobno i do równego poziomu, także aktywnie zrówna poziom naładowania bez pomocy zewnętrznej ładowarki i też strat w ciepło. |
Po pierwsze jest tak jak napisał TAS, to jest rozwiązanie na 1-2 ogniwa równoległe ale nie na taki pakiet. Po drugie 1A to jest prąd ładowania ale nie cyklu cc, pod koniec nałądowania, bo wtedy prąd jest w okolicach 100 mA.
Czeski pasywny balanser z tranzystorem w postaci klucza i SZEREGOWYM rezystorem np 10 ohm będzie lepszym (prostym) rozwiązaniem. np :
|
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Carcik
początkujący
Dołączył: 02 Cze 2016 Posty: 42 Skąd: Piła
|
Wysłany: Pon 26 Gru, 2016
|
|
|
Ten schemat to jest przerobiony http://www.zajic.cz/omezovac/omezovac.htm ?
Prąd balansowania reguluje się zapewne wartością rezystora 5W ?
10om przy 4,2V daje 420mA (pewnie mniej bo troche V na tranzystorze się odłoży) prądu balansowania, wymiana tego rezystora na 3om/10W da 1,4A(tu też zapewne mniej).
Wstępnie na pewno zbuduje taki balanser z rezystorami 10W i prądem około 1-1,5A. Zobaczę jak to z ogniwami będzie współgrać i najwyżej zacznę myśleć nad czymś aktywnie balansującym jak będą rozbiegi. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 27 Gru, 2016
|
|
|
Tak, to konstrukcja oparta o rózne 'klony' pomysłu na balansowanie.
Wg tego schematu dostosowanego do wyższych prądów robiłem z powodzeniem kilka egz,
Oczywiście LED-(y) wyprowadź na panel obudowy balansera, to b. ułatwia ocenę stanu wyrównania ogniw.
Ustaw napięcie graniczne, przy którym dioda będzie się żarzyła na 4,16V a nawet mniej jeśli pakiet jest wyrażnie nierówny.
W trakcie ładowania ( a potem balansowania bez ładowania) będziesz miał prosty optyczny
wskażnik stanu wyrównania.
No i taki pasywny balanser UŻYWANY TYLKO DO ŁADOWANIA jest bezpieczny, bo nic się w nim "nie przeprogramuje...", nie zgłupieje, nie zawiesi się itp. Tylko należy dobrać elementy związane z mocą
rezystora i tranzystora końcowego. Ja stosuję BD139 z własnym małym radiatorem. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
maniakev
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 07 Lis 2009 Posty: 124
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|