ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Nowy Projekt - Elektryczny Motocykl
Autor Wiadomość
pabblo_pl 
stażysta


Dołączył: 08 Lis 2016
Posty: 142
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 23 Gru, 2016   

W tym sęk że rama nie jest złomowa, moto z niemiec w 2013 pełny tuv, nowe opony itp..
Wystarczy to złożyć do kupy przejrzeć posprawdzać hamulce i jest świetna baza do dalszych prac.
Robiąc customa i tak się szuka dawcy w częściach.

A teraz w okresie zimowym trafiają się niezłe ceny na części.
Edit:

Pytanie do znawców odnośnie akumulatora.
Mam akumulator 6s9p x 2 szt. do testów chcę to podpiąć do sterownika Curtis 1204x jako 6s18p. Silnik prąd ok. 60 A 3kv.
Zakładam chwilowy 120 A czyli 6.6 A na ogniwo w bateri ogniwa samsunga INR18650-29E czyli max 8A z ogniwa.
Można testować czy jest ryzyko że usmażę baterie?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 23 Gru, 2016   

To zalezy, taki prad (temperatura) uszkodzi akumulator. Szczególnie, że jak na taką maszynę 3kW to jest śmiesznie mało, ledwo się to będzie kupać i z oporami przyśpieszać i te maksymalne prądy będą strasznie długo płynąć, prawdopodobnie za długo.
Musisz kontrolować jego temoperaturę (w środku akusa) i dać spokój jeśli przekroczy 50-60st (w tej temp akumulator się już degraduje).
Kiepskie ogniwa do testu (chcesz testować, a testy będą ograniczać akumulatory), powinieneś wybrać coś nowszego, jedne z "10A ogniw", no chyba, że ten aku co masz ma być tylko na chwilę, a docelowy już będzie na innych ogniwach.

Sterownik 60A, zakładasz chwilowy 120A, czyli jak to rozumieć? Masz sterownik bez ograniczenia prądu? :shock:
Musisz mieć jakieś ograniczenie, np 120A i takie własnie prądy będą płynąć, a nie jakieś iluzoryczne 60...
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
pabblo_pl 
stażysta


Dołączył: 08 Lis 2016
Posty: 142
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 23 Gru, 2016   

Tas bateria zbudowana dla roweru i tu będzie służyć tylko do testu,
do celowo będzie coś na sony wysoko prądowym vtc4 lub 5.
Sterownik dokładnie taki Curtis 1204x 24-36V gdyż dostałem za śmieszne pieniądze.

1204X (11E).pdf
Manual
Pobierz Plik ściągnięto 608 raz(y) 675 KB

 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 23 Gru, 2016   

VTC 4-5 brzmi o niebo lepiej w tej konstrukcji niż 29E :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 23 Gru, 2016   

Ten sterownik to jest z ograniczeniem 300A raczej. Tak wynika z dokumentacji załączonej.
Czyli w szczycie około 10kW przy zasilaniu 36V.
A jaki masz do tego silnik?
 
 
pabblo_pl 
stażysta


Dołączył: 08 Lis 2016
Posty: 142
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 23 Gru, 2016   

Silnika jeszcze nie mam, ciągle szukam..
Według dokumentacji 275A chwilowej 1H pracy ok 120A


A jaki byś proponował do tego sterownika?
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 23 Gru, 2016   

To jest sterownik silników szeregowych prądu stałego.
I takiego silnika musisz szukać.
Dwa uzwojenia musi mieć z tego co kojarzę. Uzwojenie wirnika i uzwojenie stojana.
Nie bawiłem się takimi silnikami. Stosowane są w wózkach widłowych np.
Zwykłego silnika DC z magnesami trwałymi tym sterownikiem nie zasilisz niestety.
 
 
pabblo_pl 
stażysta


Dołączył: 08 Lis 2016
Posty: 142
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 23 Gru, 2016   

Mam na oku Fiat szeregowy (od pompy) 9kW (s3-20%),48V, 2800 u mnie pracował by na 36V lub początki i testy na 24V.

I teraz zakładając ogniwa Sony VTC4 ile ogniw na P?

BMS widzę że jest dostępny na 300A i taki max prąd trzeba założyć.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 23 Gru, 2016   

Sterownik masz 275A, vtc mają te max 10A ~ciągłego: https://www.imrbatteries....us18650vtc4.pdf

Przyjmijmy dla żywotnosci aku (jeśli chcesz, aby aku dożył te przynajmniej 300 cykli przy spadku pojemnosci do 80%), że będzie to 8A max

275/8 = 35p
prawdopodobnie można by zejść do 27p ale wymagałoby to kontroli temperatury - krótko pojedziesz.
Przy 90km/h idzie 9kw (przy niewielkiej górce lub pod wiatr 9kw bedzie przy 70km/h lub mniej), wiec te 275A z aku traktuj jako prąd ciągły.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
pabblo_pl 
stażysta


Dołączył: 08 Lis 2016
Posty: 142
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 23 Gru, 2016   

Dzięki Tas, zakładając że nie wcisnę tyle ogniw i zrobił bym baterię z sony VTC5 30A,
to mogę zejść do 20p?

275A/15A(0.5C)=19p
Dobrze policzyłem?
Edit:
Chyba są dwie wersje 20A i 30A?
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 23 Gru, 2016   

C rating to jest Prąd/Pojemność.
15A dla VTC5 to 15/2.5=6C

Jak zapewnisz chłodzenie pakietowi to może być 19P. Bez aktywnego chłodzenia nie dał bym mniej niż 23-24P.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 23 Gru, 2016   

Nie, jest 1 typ.
Dla tego ogniwa wyróżnia się 2 sytuacje:
Z monitorowaniem temperatury: 30A (absolutny Tmax=80st
Bez monitorowania temperatury: 20A

Ale to są wartości absolutnie maksymalne, dla 1 ogniwa w labo, w temp 25st i przy których ogniwo przetrwa krótko.
Nie patrz na prąd maksymalny z ogniwa, patrz przy jakim prądzie i ilu cyklach jest przewidywany spadek pojemności do 80-90%. Chodzi o to, że jeśli aku będzie mieć 80-90% swojej fabrycznej pojemnosci to żaden BMS (klasyczny) już takiego akumulatora nie wyrówna bo rozjazdy podczas 1 cyklu przekroczą fizyczne możłiwości balansowania (to jest główny powód zużywania się akumulatorów litowych) i dla nas mobili jest to już do kosza aku (w przeciwieństwie do latarowców, którzy 1 ogniwo (JEDNO ogniwo 1s1p) mogą doić i nawet do 50%).
Teoria vs praktyka
No to patrz na takie vtc5: https://www.powerstream.com/p/us18650vtc5-vtc5.pdf
Maksymalny prąd rozładowania 10A przy spadku pojemnosci do 70% do 300 cykli w temp 25st, no to zakłądając 85% spadek trzeba przyjąć np 8A max prądu rozładowania, wiec tu się nic dla nas nie zmienia względem vtc4, ale zyskujesz 25% pojemności gratis.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 23 Gru, 2016   

Przy 10s20p będziesz miał raptem 2kWh energii.
Przy mocy silnika 9kW i prędkości 90km/h zużycie energii na poziomie 100Wh/km.
Zasięg to tylko 20km ...
Biorąc pod uwagę dodatkowo graniczne parametry pracy ogniw przy 20p wychodzi na to że nie ma możliwości i sensu oszczędzać na pojemności aku.
W skrócie: koszta rosną niestety.
 
 
pabblo_pl 
stażysta


Dołączył: 08 Lis 2016
Posty: 142
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 23 Gru, 2016   

To wszystko jasne w przypadku baterii.
Zorbie 6S40p a potem jak zdecyduję czy sterownik zostaje czy szukam coś na 48V to zrobię drugą baterie 4s lub 6s.

Dzięki i wesołych Św dla wszystkich :)
 
 
pabblo_pl 
stażysta


Dołączył: 08 Lis 2016
Posty: 142
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 23 Gru, 2016   

sirgregs napisał/a:
W skrócie: koszta rosną niestety.

Z kosztami się liczę najwyżej projekt potrwa dłużej, na tą chwilę mam wolny miesięczny budżet 500zł plus coś tam na start w gotówce.

Jak nie zdążę do czerwca zrobić, to przynajmniej uruchomię do testów a skończę na przyszły sezon.

Na pewno na baterii nie będę oszczędzał bo nie warto.
Co nie znaczy że chcę wydać majątek. :D
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group