Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Akumulatory LiFePo4 rozmiar 38120 |
Autor |
Wiadomość |
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Sob 22 Maj, 2010
|
|
|
Ja mam obecnie turnigy 8s 150W i jest z nią pewien problem...
Mianowicie: Ustawiam jakiś prąd ładowania, ogniwo szybko osiąga 4,10 V ( na ładowarce) i spada szybko prąd ładowania... W efekcie ogniwa udaje mi się naładować raptem do 4,03 V... Ta ładowarka na same paluszki chińska którą miałem najpierw ładowała równiutko do 4,10. A turnigy jak ustawie nawet prąd ładowania 0,1A to zaraz się wyłączy i nie naładuje ponad 4,03... Jest co prawda program do ładowania lipoli i tam max to 4,20 V ale nie wiem czy nie uszkodzę ogniwa... Macie jakieś pomysły jak sprawę załatwić? |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Sob 22 Maj, 2010
|
|
|
Jeżeli napięcie na ogniwie szybko tobie osiąga wartość nominalną chociaż jest rozładowane to albo stosujesz zadurzy prąd ładowania albo te ogniwo ma już niewielką pojemność nominalną.
Te ładowarki maja 2 fazy ładowania pierwszą prądowa a potem napięciowa.
Prąd ładowania nie większy niż 1C .Proces ładowania kończy się kiedy wartość prądu ładowania spadnie do 1/5 nominalnego w drugiej fazie ładowania(napięciowej) |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Sob 22 Maj, 2010
|
|
|
Sprawdziłem trójkę równolegle łączonych po naładowaniu chińską ładowarką do 4,10 zmierzone na ogniwie. Rozładowanie pakietu który nominalnie miał mieć 6,6ah za pomocą turnigy prądem 2.2ah. Odcięcie przy 3V ale mierzone pod obciążeniem (po wyłączeniu było okolo 3,4x V bez obciążenia). Pojemność około 5,5ah.
No okej załóżmy że ogniwa sa kiepskie... Ale chińczyk naładuje do 4,10 ( ładowarka daje w tedy 4,11) a turnigy nawet jak ustawie prąd ładowania na 0,1 A nie dobije ponad 4,03... Czy przypadkiem nie trzeba jakoś jej skalibrować? |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 22 Maj, 2010
|
|
|
Co to za producent, że ogniwa LiFePO4 łaaduje się do 4,1V ?
Nie znam takich.
Pojedyncze ogniwa muszą być ładowane do napięcia zgodnie z instrkucją producenta z dokładnością do jednej setnej. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Sob 22 Maj, 2010
|
|
|
kolega toft miał tu na myśli swoje Li-jon laptopowe |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Sob 22 Maj, 2010
|
|
|
Tak, ja mowiłem o li ion... troche wbiłem się w temat, sorki.
Pozdrawiam |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 22 Maj, 2010
|
|
|
Tak podejrzewałem, i ich napięcie naładowania powinno wynosić 4,20V przy odpowiednio małym prądzie końcowego ładowania.
Jednadziesiąta wollta, to wiele energii. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Sob 22 Maj, 2010
|
|
|
Teraz ja nie rozumiem... Zbyszku mowisz o lipo4 czy li ion
? |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 22 Maj, 2010
|
|
|
Żeby sie nie wciągać, to od tego jest producent i on zawsze pisze, jakie jest końcowe napięcie ładowania przy malutkim prądzie, bo nawet w LiFePO4 jest wielka rozbieżność tego parametru i trzeba go przestrzegać. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Sob 22 Maj, 2010
|
|
|
Dokupiłem żarówek i rozładowałem akku prądem 1.6C.
Były ładowane we wtorek.
Przy rozładowaniu akku do 2.8V na celę z akku wyssało 9Ah a przy do 2V na celę z akku wyssało 9.5Ah.
Jest już bardzo szybki spadek napięcia i prądu
Dobrze to widać na wykresie z mocą oddana przez akumulator na obciążeniu
|
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
qepasa [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 01 Lip, 2010
|
|
|
Ja tylko chciałem się pochwalić zdjeciami:) to są baterie poskładane z ogniw podobnych do tych o których mowa w tym temacie, aczkolwiek widać wyraźne róźnice między zdjęciami na BMSbatery i tym co ja mam. Widać trochę jakby inne wejście na śrubkę przy "-". U mnie jest izolator i potem końcówka metalowa aby zniwelować oporowość, a na tych bateriach z BMS tego nie widzę :/ coś nie tak.
http://members.chello.pl/b.czyz/rower/lista.html
|
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Czw 01 Lip, 2010
|
|
|
A wracając do fotek ogniwa żeby było lepiej widać czy coś jest czy nie ma.
Kolor izolatora biały kremowy akku na prąd 5C
Kolor ciemny akku na prąd 10C
Różnica na akku pod obciążeniem 15A to 0.1V
|
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
wit
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Wrz 2009 Posty: 285 Skąd: Skierniewice
|
Wysłany: Nie 11 Lip, 2010
|
|
|
toft napisał/a: | Sprawdziłem trójkę równolegle łączonych po naładowaniu chińską ładowarką do 4,10 zmierzone na ogniwie. Rozładowanie pakietu który nominalnie miał mieć 6,6ah za pomocą turnigy prądem 2.2ah. Odcięcie przy 3V ale mierzone pod obciążeniem (po wyłączeniu było okolo 3,4x V bez obciążenia). Pojemność około 5,5ah.
No okej załóżmy że ogniwa sa kiepskie... Ale chińczyk naładuje do 4,10 ( ładowarka daje w tedy 4,11) a turnigy nawet jak ustawie prąd ładowania na 0,1 A nie dobije ponad 4,03... Czy przypadkiem nie trzeba jakoś jej skalibrować? |
ogniwa nie są kiepskie. nominalna pojemność będzie jak naładujesz do 4,2V i rozładujesz do 3V bez obciążenia -czyli pod obciążeniem zazwyczaj około 2,8V po prostu producenci tak określają pojemność li-jon... (podobnie jak zużycie paliwa samochodów mierzy się z górki i z wiatrem
czyli... pojemność nominalna "laptopowych" li-jon 18650 określana jest po naładowaniu do 4,2V -mimo, że wielu producentów zaleca max napięcie 4,1V !
zwłaszcza ładowanie do 4,1 zamiast do 4,2 to ładowanie na 90% pojemności. zdrowsze dla aku ale nie masz pełnej pojemności. proste -coś -za coś.
niektórzy producenci dopuszczają 4,2V inni mniej. ale wszyscy mierzą przy 4,2V -bo wynik ładniej wygląda...
a ładowarka -ładuje do ustawionego napięcia ustawionym prądem -i to jest jakieś 70-80% pojemności... dość szybko to idzie... a potem -potem prąd spada a ładowanie jest przy stabilizowaniu napięcia... i te ostatnie 10-20% wchodzi dłuuuuugo i powoli.
prawdopodobnie ładowarka ładuje prawidłowo -tylko Ty za szybko odłączasz...
w modelarstwie -ważne żeby szybko naładować -niekoniecznie do samego końca. w modelarstwie -aku są ciężko katowane... lekkie niedoładowywanie zwiększa trwałość notorycznie przeciążanych ogniw.
zobacz czy w ładowarce modelarskiej nie możesz ustawić napięcia końca ładowania... nie wiem jak turnigy -ale ładowarki modelarskie często mają napięcia ustawiane programowo... ja mam w swojej mgm ustawienia 4,05V i 4,1V (zalecane dla dla li-jon) i 4,15 i 4,20V -zalecane dla li-pol |
_________________ Witek. |
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Pon 12 Lip, 2010
|
|
|
Muszę w niej pogrzebać (ładowarce) może da się coś zmienić... Tzn i tak mogę wybrać program dla lipo i wtedy napięcie ładowania to 4,20V ale naładuje do około 4,12-13V.
Ładowarka ma wyjście Usb ale jeszcze się tym nie bawiłem. Chwilowo ABCz. Absolutny Brak Czasu:(. |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Wto 13 Lip, 2010
|
|
|
wiem ze niektóre ładowarki mają ukryte menu serwisowe.Są tez robione na tym samym PCB a różnią się nazwa i obudową poszukaj w necie to powinieneś coś znaleść. |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
|