|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Ładowanie lijonów ładowarką do kwasowo-ołowiowych ? |
Autor |
Wiadomość |
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017
|
|
|
Na 99% cały czas jest napięcie, nawet bez aku. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017
|
|
|
Własnie nie.
Litowe ładowarki dzielą się na 2 typy.
1. Starego typu - 2 fazy CC i CV - po zakończeniu pracy podaje stałe napięcie na wyjściu zgodne z napięciem akumulatora
2. Nowego typu - 3 fazy pracy CC, CV, Icut - po zakończeniu pracy (jeśli prąd ładowania przez więcej jak 1 min wynosi mniej niż Icut) wyłączają się i nie podają napięcia,
Mylne wrażenie, że po zaświeceniu się zielonej diody w ładowarce typu 1 nadal jest prowadzone ładowanie jest tym spowodowane, że mechanizm zaświecenia diody aktywuje ją nie przy 0.0000A tylko przy kilku/nastu/dziesięciu mA. Ten prąd, jako taki, nie ma znaczenia dla procesu ładowania (prąd dąży do 0, BMS dąży do zbijania, zrobi się taki samo stabilizujący się układ balansujacy mniej skutecznie, ale cały czas gdy włożona jest ładowarka, a nie tylko przez 3-4h jak w typie 2 po zakończeniu jej pracy).
Jasne, że najlepiej ładowarkę typu 1 wyjąć zaraz po zapaleniu się zielonej diody aby ta nie przeszkadzała BMSowi w pracy, ale nawet z podłączoną balansowanie powinno występować.
Pojawienie się ładowarek Typu 2 jest powiązane z pojawieniem się BMSów balansujących nie do 4.2V jak kiedyś (przykładowe modele BMSbattery) ale do 4.16-4.17V (przykładowe modele GreenTime tech.)
Optymalny proces użytkowania wymaga dopasowania ładowarki do BMSa i ładowarki Typu 1 powinny pracować z BMSami balansującymi do 4.2V, a ładowarki typu 2 powinny pracować z BMSami balansującymi do poziomu 4.16-4.17V, wtedy wszystko jest optymalnie. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017
|
|
|
A jak sprawdzić co siedzi w pakiecie, który jest zawinięty foliami? Nawet po rozklejeniu niekoniecznie będzie wiadomo, jaki typ BMS tam siedzi. I wtedy czym bezpieczniej ładować? Nie chcę rozwalić pakietów.
Pytanie do Tas: w tych małych pakietach, które dostałem, to co siedzi? Czym to ładować, żeby było bezpiecznie? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017
|
|
|
100% bezpiecznie? ładować ładowarką do LiIon (obojętnie czy Typ1 czy Typ2) |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017
|
|
|
Ale wcześniej było napisane, że ładowarka ma się wyłączać, a typ 1 z tego co piszesz się nie wyłącza, to ja już nic nie rozumiem i jestem coraz głupszy w tej materii, albo z moim pojmowaniem rzeczy oczywistych jest coraz gorzej. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017
|
|
|
No wyłącza się, zapala się zielona dioda = koniec ładowania.
Koniec
Tyle ma wiedzieć laik i tyle mu jest do szczęścia potrzebne.
A jak się chcesz dowiadywać szczegółów co jak, dlaczego, niuansów technologicznych, subtelności, zależności itp i przez to nie spać po nocach to co ja na to poradzę |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Ale wcześniej było napisane, że ładowarka ma się wyłączać, a typ 1 z tego co piszesz się nie wyłącza, to ja już nic nie rozumiem i jestem coraz głupszy w tej materii, albo z moim pojmowaniem rzeczy oczywistych jest coraz gorzej. |
Kilka razy już opisywałem działanie ładowarki Magmy (3A 36V) do Li-Ion. Zielona dioda zapala się gdy ładowarka ma 1A a napięcie jest zależne od pojemności baterii. Przy bateriach o mniejszej pojemności np. 8Ah jest wówczas ~41V. Przy baterii 12Ah jest ~41.5V. Maksymalne końcowe napięcie (bateria 10P) to 41.8 - 42V. Prąd jest wówczas bliski zeru. Dlatego pisałem abyś sprawdził jaki faktycznie masz prąd przy maksymalnym napięciu i zapaleniu się zielonej diody. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017
|
|
|
Na dziś nie mogę tego sprawdzić. Mam ładowarkę od żeli ustawioną na 42V, która w tej chwili pracuje cały czas, bez względu na poziom prądu dostarczając 42V non stop.
Jedni piszą, że powinna się wyłączyć, inni, że nie. To ja już sam nie wiem.
Każdy pisze coś innego i nie ma konkretnej odpowiedzi. Wiem, jestem upierdliwy w różnych sprawach, ale takich klocków nie było w przypadku żeli. Naładowało, przeszło w tryb podtrzymywania napięcia i było wszystko jasne. Tu jakieś cuda piszecie. Że powinna się wyłączyć, ze nie powinna, że nie ma być napięcia, że ma być... O co tu chodzi w końcu?
Może to ktoś wyjaśnić mi łopatologicznie, jak ma pracować ładowarka do typowych li-ionów?
Którą kupić? Skłaniam się do ładowarek z Magmy: https://magma.sklep.pl/product-pol-3154-Ladowarka-3A-36V-do-baterii-litowych-Li-ion-skuter-do-roweru-rowera-elektrycznego-KALKHOFF-GIANT-TranzX-Li-ion.html
To się nada, czy nie? Nie wiem, jakie mam BMS-y w pakietach. Czy 42V czy 41,7V.
Może mi ktoś w końcu powiedzieć jak i czym to ładować? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017
|
|
|
Nada się, możliwe, że to nawet ta sama co do żeli. Jeśli przyjdzie to możesz porównać czy mają napięcie końca ładowania takie same. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017
|
|
|
Miałem jedną, którą pożyczyłem kumplowi. Tam napięcie litów po naładowaniu było rzędu 41,9V. Kwestia kalibracji mierników, bo moje dwa pokazywały 41,9, a kolegi 42,3V.
Do żeli, to piszą, ze do żeli, do li-ion, to do li-ion.
...
Ręce opadają
To w końcu jak? Ma zostać 42V po naładowaniu, czy ma spaść do zera po naładowaniu? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017
|
|
|
Obojętne to jest
Wzmianka o tym to tylko ciekawostka dla bardziej ciekawskich. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017
|
|
|
Jak Tas piszesz, że ładowarki "starszego typu" włączają zielona diodę po osiągnięciu określonego prądu, to warto je potrzymać jeszcze trochę, aby dobrze wybalansowały ogniwa. Im ogniwa mają mniejsze RW tym krótsze balansowanie, ale jak ktoś ma mix polaptopowy, to im dłużej tym lepiej. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017
|
|
|
Żele nie miały żadnych zabezpieczeń, więc czy naładowałeś je do 42, 45, czy nawet więcej volt przy małym prądzie, to Ci najwyżej elektrolit odparował. Dodatkowo na żelowym akumulatorze 36V, faktyczne napięcie po odłączeniu ładowarki i tak spadało z 42V do ~39V bez obciążenia. Z Li-xxx jest inaczej naładowane i nasycone Li-xxx, naładowane do 42V po odłączeniu ładowarki nadal będą miały 42V bez obciążenia. Dodatkowo są bardzo czułe na przeładowanie powyżej tej wartości (42V dla 10P). Dlatego istotne jest by ładowarka nie przekraczała tej granicznej wartości. Co do ładowarki Li-Ion z Magmy. Moim zdaniem dla Ciebie jest wystarczająca (sam mam 2 takie). Jedyny problem z nimi jest taki że mają różne napięcia końcowe ładowania, w przedziale 41.18V do 42.2V. To że same nie wyłączają się jest dla mnie zaletą gdyż w połączeniu z BMS'em pozwala mi to pozostawić ładowanie roweru na noc (kilkanaście godzin). Jedyny problem byłby tylko wtedy, gdyby BMS do rozpoczęcia balansowania potrzebował odłączenia ładowarki |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 18 Sie, 2017
|
|
|
A jakie najniższe napięcie ładowarki jest dopuszczalne? Skoro jest rozrzut 41,2 do 42,2V
Która będzie lepsza dla litów? Ta o większym, czy niższym napięciu?
Muszę kupić kilka ładowarek, to w razie czego będę reklamował w Magmie, że coś jest nie tak.
Mam ładowarkę do żeli, którą przestawiłem na 41,8V i do tylu ładuje mi lity. Więcej nie chce, choć obecnie się nie wyłącza. Mogę ustawić jeszcze więcej, ale nie jestem pewny moich woltomierzy. Kolegi woltomierz pokazuje 0,3V więcej, więc mam dylemat. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 18 Sie, 2017
|
|
|
Napięcie akceptowalne: 41.7-42V |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|