ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Ładowanie lijonów ładowarką do kwasowo-ołowiowych ?
Autor Wiadomość
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017   

Na 99% cały czas jest napięcie, nawet bez aku.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017   

Własnie nie.
Litowe ładowarki dzielą się na 2 typy.

1. Starego typu - 2 fazy CC i CV - po zakończeniu pracy podaje stałe napięcie na wyjściu zgodne z napięciem akumulatora
2. Nowego typu - 3 fazy pracy CC, CV, Icut - po zakończeniu pracy (jeśli prąd ładowania przez więcej jak 1 min wynosi mniej niż Icut) wyłączają się i nie podają napięcia,

Mylne wrażenie, że po zaświeceniu się zielonej diody w ładowarce typu 1 nadal jest prowadzone ładowanie jest tym spowodowane, że mechanizm zaświecenia diody aktywuje ją nie przy 0.0000A tylko przy kilku/nastu/dziesięciu mA. Ten prąd, jako taki, nie ma znaczenia dla procesu ładowania (prąd dąży do 0, BMS dąży do zbijania, zrobi się taki samo stabilizujący się układ balansujacy mniej skutecznie, ale cały czas gdy włożona jest ładowarka, a nie tylko przez 3-4h jak w typie 2 po zakończeniu jej pracy).
Jasne, że najlepiej ładowarkę typu 1 wyjąć zaraz po zapaleniu się zielonej diody aby ta nie przeszkadzała BMSowi w pracy, ale nawet z podłączoną balansowanie powinno występować.

Pojawienie się ładowarek Typu 2 jest powiązane z pojawieniem się BMSów balansujących nie do 4.2V jak kiedyś (przykładowe modele BMSbattery) ale do 4.16-4.17V (przykładowe modele GreenTime tech.)

Optymalny proces użytkowania wymaga dopasowania ładowarki do BMSa i ładowarki Typu 1 powinny pracować z BMSami balansującymi do 4.2V, a ładowarki typu 2 powinny pracować z BMSami balansującymi do poziomu 4.16-4.17V, wtedy wszystko jest optymalnie.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 17 Sie, 2017   

A jak sprawdzić co siedzi w pakiecie, który jest zawinięty foliami? Nawet po rozklejeniu niekoniecznie będzie wiadomo, jaki typ BMS tam siedzi. I wtedy czym bezpieczniej ładować? Nie chcę rozwalić pakietów.
Pytanie do Tas: w tych małych pakietach, które dostałem, to co siedzi? Czym to ładować, żeby było bezpiecznie?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017   

100% bezpiecznie? ładować ładowarką do LiIon (obojętnie czy Typ1 czy Typ2)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 17 Sie, 2017   

Ale wcześniej było napisane, że ładowarka ma się wyłączać, a typ 1 z tego co piszesz się nie wyłącza, to ja już nic nie rozumiem i jestem coraz głupszy w tej materii, albo z moim pojmowaniem rzeczy oczywistych jest coraz gorzej.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017   

No wyłącza się, zapala się zielona dioda = koniec ładowania.
Koniec :)

Tyle ma wiedzieć laik i tyle mu jest do szczęścia potrzebne.
A jak się chcesz dowiadywać szczegółów co jak, dlaczego, niuansów technologicznych, subtelności, zależności itp i przez to nie spać po nocach to co ja na to poradzę :P
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017   

zeeltom napisał/a:
Ale wcześniej było napisane, że ładowarka ma się wyłączać, a typ 1 z tego co piszesz się nie wyłącza, to ja już nic nie rozumiem i jestem coraz głupszy w tej materii, albo z moim pojmowaniem rzeczy oczywistych jest coraz gorzej.


Kilka razy już opisywałem działanie ładowarki Magmy (3A 36V) do Li-Ion. Zielona dioda zapala się gdy ładowarka ma 1A a napięcie jest zależne od pojemności baterii. Przy bateriach o mniejszej pojemności np. 8Ah jest wówczas ~41V. Przy baterii 12Ah jest ~41.5V. Maksymalne końcowe napięcie (bateria 10P) to 41.8 - 42V. Prąd jest wówczas bliski zeru. Dlatego pisałem abyś sprawdził jaki faktycznie masz prąd przy maksymalnym napięciu i zapaleniu się zielonej diody.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 17 Sie, 2017   

Na dziś nie mogę tego sprawdzić. Mam ładowarkę od żeli ustawioną na 42V, która w tej chwili pracuje cały czas, bez względu na poziom prądu dostarczając 42V non stop.
Jedni piszą, że powinna się wyłączyć, inni, że nie. To ja już sam nie wiem.
Każdy pisze coś innego i nie ma konkretnej odpowiedzi. Wiem, jestem upierdliwy w różnych sprawach, ale takich klocków nie było w przypadku żeli. Naładowało, przeszło w tryb podtrzymywania napięcia i było wszystko jasne. Tu jakieś cuda piszecie. Że powinna się wyłączyć, ze nie powinna, że nie ma być napięcia, że ma być... O co tu chodzi w końcu?
Może to ktoś wyjaśnić mi łopatologicznie, jak ma pracować ładowarka do typowych li-ionów?
Którą kupić? Skłaniam się do ładowarek z Magmy: https://magma.sklep.pl/product-pol-3154-Ladowarka-3A-36V-do-baterii-litowych-Li-ion-skuter-do-roweru-rowera-elektrycznego-KALKHOFF-GIANT-TranzX-Li-ion.html
To się nada, czy nie? Nie wiem, jakie mam BMS-y w pakietach. Czy 42V czy 41,7V.
Może mi ktoś w końcu powiedzieć jak i czym to ładować?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017   

Nada się, możliwe, że to nawet ta sama co do żeli. Jeśli przyjdzie to możesz porównać czy mają napięcie końca ładowania takie same.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 17 Sie, 2017   

Miałem jedną, którą pożyczyłem kumplowi. Tam napięcie litów po naładowaniu było rzędu 41,9V. Kwestia kalibracji mierników, bo moje dwa pokazywały 41,9, a kolegi 42,3V.
Do żeli, to piszą, ze do żeli, do li-ion, to do li-ion.
...
Ręce opadają :)

To w końcu jak? Ma zostać 42V po naładowaniu, czy ma spaść do zera po naładowaniu?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017   

Obojętne to jest :)
Wzmianka o tym to tylko ciekawostka dla bardziej ciekawskich.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017   

Jak Tas piszesz, że ładowarki "starszego typu" włączają zielona diodę po osiągnięciu określonego prądu, to warto je potrzymać jeszcze trochę, aby dobrze wybalansowały ogniwa. Im ogniwa mają mniejsze RW tym krótsze balansowanie, ale jak ktoś ma mix polaptopowy, to im dłużej tym lepiej.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017   

zeeltom napisał/a:
...Każdy pisze coś innego i nie ma konkretnej odpowiedzi. Wiem, jestem upierdliwy w różnych sprawach, ale takich klocków nie było w przypadku żeli. Naładowało, przeszło w tryb podtrzymywania napięcia i było wszystko jasne. .....Może to ktoś wyjaśnić mi łopatologicznie, jak ma pracować ładowarka do typowych li-ionów?
Którą kupić? Skłaniam się do ładowarek z Magmy: https://magma.sklep.pl/product-pol-3154-Ladowarka-3A-36V-do-baterii-litowych-Li-ion-skuter-do-roweru-rowera-elektrycznego-KALKHOFF-GIANT-TranzX-Li-ion.html
To się nada, czy nie? Nie wiem, jakie mam BMS-y w pakietach. Czy 42V czy 41,7V.
Może mi ktoś w końcu powiedzieć jak i czym to ładować?


Żele nie miały żadnych zabezpieczeń, więc czy naładowałeś je do 42, 45, czy nawet więcej volt przy małym prądzie, to Ci najwyżej elektrolit odparował. Dodatkowo na żelowym akumulatorze 36V, faktyczne napięcie po odłączeniu ładowarki i tak spadało z 42V do ~39V bez obciążenia. Z Li-xxx jest inaczej naładowane i nasycone Li-xxx, naładowane do 42V po odłączeniu ładowarki nadal będą miały 42V bez obciążenia. Dodatkowo są bardzo czułe na przeładowanie powyżej tej wartości (42V dla 10P). Dlatego istotne jest by ładowarka nie przekraczała tej granicznej wartości. Co do ładowarki Li-Ion z Magmy. Moim zdaniem dla Ciebie jest wystarczająca (sam mam 2 takie). Jedyny problem z nimi jest taki że mają różne napięcia końcowe ładowania, w przedziale 41.18V do 42.2V. To że same nie wyłączają się jest dla mnie zaletą gdyż w połączeniu z BMS'em pozwala mi to pozostawić ładowanie roweru na noc (kilkanaście godzin). Jedyny problem byłby tylko wtedy, gdyby BMS do rozpoczęcia balansowania potrzebował odłączenia ładowarki
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 18 Sie, 2017   

A jakie najniższe napięcie ładowarki jest dopuszczalne? Skoro jest rozrzut 41,2 do 42,2V
Która będzie lepsza dla litów? Ta o większym, czy niższym napięciu?
Muszę kupić kilka ładowarek, to w razie czego będę reklamował w Magmie, że coś jest nie tak.
Mam ładowarkę do żeli, którą przestawiłem na 41,8V i do tylu ładuje mi lity. Więcej nie chce, choć obecnie się nie wyłącza. Mogę ustawić jeszcze więcej, ale nie jestem pewny moich woltomierzy. Kolegi woltomierz pokazuje 0,3V więcej, więc mam dylemat.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 18 Sie, 2017   

Napięcie akceptowalne: 41.7-42V
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group